Immanentna ontologia nauczania – zarys projektu

Autor

  • Piotr Zamojski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.34767/FE.2021.03.02

Słowa kluczowe:

nauczanie, ontologia, immanencja, Arendt, Badiou, Agamben

Abstrakt

This article aims at introducing to the fundamental assumptions of an immanent ontology of teaching. The analysis departures from the reasons behind the project of an ontology of teaching. Next, the specificity of this project is addressed, through pointing to a difference between the possible investigation into the ontic of teaching, and giving the ontological account of teaching. Furthermore, the issue of the immanence is addressed in relation to the role of phenomenology in the attempt to speak out teaching from within. And finally, two main theses of immanent ontology of teaching are being analysed: there is educational love, and there is educational equality.

Bibliografia

Agamben G., Czas, który zostaje. Komentarz do ‘Listu do Rzymian’, Sic! Warszawa 2009.

Arendt H., Kondycja ludzka, Aletheia, Warszawa 2000.

Arendt H., Kryzys edukacji. [w:] tejże, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Aletheia, Warszawa 2011.

Badiou A., Święty Paweł. Ustanowienie uniwersalizmu, Korporacja Ha!art, Kraków 2007.

Badiou A., Byt i zdarzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Biesta G. J. J, Good Education in an Age of Measurement. Ethics, Politics, Democracy. Boulder – London: Paradigm Pub. 2010.

Biesta G. J. J., Giving teaching back to education: Responding to the disappearance of the teacher, “Phenomenology and Practice”, 2012, 6 (2), s. 35-49.

Biesta G. J. J., Receiving the gift of teaching: From ‘learning from’ to ‘being taught by’, “Studies in Philosophy and Education”, 2013, 32 (5), s. 449-461.

Biesta G. J. J., The rediscovery of teaching, Routledge, New York and London 2016.

Bourdieu P. & Passeron J.-C., Reprodukcja: element teorii system nauczania, PWN, Warszawa 1990.

Bruner J., Poza dostarczone informacje, PWN, Warszawa 1978.

Dewey J., Jak myślimy?, PWN, Warszawa 1988.

Dewey J., Experience and Education, Touchstone, New York 1997.

Ellsworth E., Why Doesn’t This Feel Empowering? Working Through the Repressive Myths of Critical Pedagogy, “Harvard Educational Review”, 1989, 59 (3), s. 297-324.

Freire P., Pedagogy of the Oppressed, Continuum, New York – London 2005.

Freire P. & Macedo D., Literacy: Reading the Word & the World, Routledge, London 2005.

Giroux H. A., Theory and Resistance in Education. A Pedagogy for the Opposition, Bergin & Garvey, Massachusetts 1983.

Giroux H. A., Teachers as Intellectuals. Towards a Critical Pedagogy of Learning, Bergin & Garvey, Westport – London 1988.

Giroux H. A., Pedagogy and the Politics of Hope. Theory, Culture and Schooling. A Critical Reader, Westview Press, Boulder – Oxford 1997.

Giroux H. A., Schooling and the struggle for public life: Democracy’s promise and education’s challenge, Paradigm Publishers, Boulder – London 2005.

Heidegger M., Bycie i czas, PWN, Warszawa 1994.

Heidegger M., Co zwie się myśleniem?, PWN, Warszawa 2000.

Heidegger M., Rzecz, [w:] tegoż, Odczyty i rozprawy, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2002.

Hodgson N., Vlieghe J., Zamojski P., Manifesto for a Post-Critical Pedagogy, Punctum Press, Earth, Milky Way 2017.

Hodgson N., Vlieghe J., Zamojski P., Education and Love for the World: articulating a post-critical educational philosophy, “Foro de Educación”, 2018, 16 (24), s. 7-20.

Hodgson N., Ramaekers S., Philosophical Representations of Raising Children. The Grammar of Upbringing, Palgrave Macmillan, Cham 2019.

Husserl E., Idea fenomenologii, PWN, Warszawa 2008.

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

Kohlberg L., Meyer R., Rozwój jako cel wychowania, [w:] Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński i L. Witkowski, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1993, s. 51-95.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000.

Lewis T., On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Routledge, London – New York 2013.

Lewis T., Profaning the University Apparatus: A Plea for Study Groups, [w:] Post-critical Perspectives on Higher Education. Reclaiming the Educational in the University, red. N. Hodgson, J. Vlieghe, P. Zamojski, Springer, Cham 2020.

Masschelein J., Simons M., In Defence of the School. A Public Issue, E-ducation Culture & Society Pub., Leuven 2013.

Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993.

Metody badań jakościowych, t. 1-2, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, PWN, Warszawa 2010.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998.

Piaget J., Studia z psychologii dziecka, PWN, Warszawa 2006.

Prange K., Die Zeigestruktur der Erziehung. Grundriss der Operativen Pädagogik, Ferdinand Schöningh, Paderborn/München/Wien/Zürich 2005.

Rancière J., The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation, Stanford University Press, Stanford (CA) 1991.

Rousseau J.-J., Emil, czyli o wychowaniu, t. I-II, Ossolineum, Wrocław 1955.

Stiegler B., Taking Care of Youth and the Generations, Stanford University Press, Stanford 2010.

Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1967.

Sztuka nauczania – czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 1991.

Vlieghe J., Edukacja w warunkach szkolnych. Ku pedagogice skupionej na rzeczy, „Studia i Badania Naukowe. Pedagogika”, t. X, 2016 (1), s. 15-33.

Vlieghe J., Zamojski P., Towards an Ontology of Teaching. Thing-centred pedagogy, Affirmation and Love for the World, Springer, Cham 2019.

Vlieghe J., Zamojski P., Entering the world with notes: Reclaiming the practices of lecturing and note making, “Educational Philosophy and Theory”, 2021 https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1743271.

Wygotski L. S., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 2006.

Zamojski P., Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2014, 67 (3), s. 7-22.

Zamojski P., Dialektyka funkcjonalizacji szkoły, [w:] Subsumcje edukacji, red. M. Chutorański, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017, s. 123-147.

Zamojski P., Pedagogika skupiona na rzeczy – wprowadzenie do idei, „Parezja”, 2019 1 (11), s. 12-29.

Zamojski P., Teaching, Otherness, and the Equalising Thing, “Studies in Philosophy and Education”, 2019, 38 (5), s. 563-568.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-14

Jak cytować

Immanentna ontologia nauczania – zarys projektu. (2023). Filozofia Edukacji, 3(1), 27-43. https://doi.org/10.34767/FE.2021.03.02