Don’t fight the darkness, turn on a light: A post-critical reading of Vlieghe & Zamojski ontology of teaching

Autor

  • David Lewin University of Strathclyde, Glasgow

DOI:

https://doi.org/10.34767/FE.2021.03.03

Słowa kluczowe:

ontologia nauczania, równość, redukcja świata, kontektualizacja, rzecz

Abstrakt

W tym artykule recenzyjnym staram się przemyśleć propozycję ontologicznej perspektywy w rozpatrywaniu nauczania, którą składają Joris Vlieghe i Piotr Zamojski w swojej książce Towards an Ontology of Teaching… Zaczynam od próby zrekapitulowania najważniejszego – z mojej perspektywy – edukacyjnego założenia tej propozycji. W odniesieniu do tezy o istnieniu równości immanetnej dla nauczania, równości, która tworzy się w odniesieniu do rzeczy, formułuję swoje wątpliwości dotyczące tego projektu. Na ile bowiem zawieszenie społecznych stosunków nierówności może się dokonać w sytuacji tak wysoce spreparowanej jaką jest nauczanie? Na ile zatem przygotowanie rzeczy, aby stała się materią wspólnego studiowania nie jest powiązane z konieczną rekontekstualizacją i redukcją świata? Chcąc pokazać istotę swoich wątpliwości, zwracam się do przykładu Leonarda Bernsteina oferowanego w książce.

Bibliografia

Arendt H., The Crisis in Education, [in:] tejże, Between Past and Future: Eight Exercises in Political Thought, The Viking Press, New York 1961.

Z. Deng, Powerful knowledge, transformations and Didaktik/curriculum thinking, “British Educational Research Journal”, 2021, 47 (6), pp. 1652-1674.

Herbart J. F., The Science of Education and the Aesthetic Revelation of the World, D. C. Heat & Co., Boston 1908.

Hodgson N., Vlieghe J., Zamojski P., Manifesto for a Post-Critical Pedagogy, Punctum Press, Earth, Milky Way 2017.

Lewin D., Toward a theory of pedagogical reduction: Selection, simplification, and generalization in an age of critical education, “Educational Theory”, 2019, 68 (4-5), pp. 495-512.

Lynch D., Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness and Creativity, Penguin, New York 2007.

Masschelein J., Simons M., In Defence of the School. A Public Issue, E-ducation Culture & Society Pub., Leuven 2013.

Rancière J., The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation, Stanford University Press, Stanford (CA) 1991.

Vlieghe J., Zamojski P., Towards an Ontology of Teaching. Thing-Centred Pedagogy, Affirmation and Love for the World, Springer, Cham 2019

Opublikowane

2023-12-14

Jak cytować

Don’t fight the darkness, turn on a light: A post-critical reading of Vlieghe & Zamojski ontology of teaching. (2023). Filozofia Edukacji, 3(1), 44-50. https://doi.org/10.34767/FE.2021.03.03