
Jacek Lindner

Prasa partyjna -  dobrodziejstwo 
czy przekleństwo?

słowa kluczowe: prasa, partie polityczne

Kiedy Mieczysław F. Rakowski 30 stycznia 1990 r. wypowiedział w sali Kon­
gresowej słynne zdanie: „Wyprowadzić sztandar” i Polska Zjednoczona Partia 
Robotnicza przeszła definitywnie do historii, następnego dnia wszystkie organy 
partyjne, a było ich 17, zrezygnowały z obowiązkowego dotąd hasła pod winietą 
tytułową: „Proletariusze wszystkich krajów łączcie się”. Tak właśnie postąpiła 
„Gazeta Pomorska”.

Wydawało się wtedy, że nieodwołalnie minął czas partyjnych periodyków, że 
polski system prasowy będzie się składać z obiektywnych czasopism, które będą 
starać się obiektywnie -  bez partyjnego zacietrzewienia -  opisywać rzeczywistość.

Okazało się jednak, że jest inaczej. Pisma sygnowane przez partie bądź kandy­
datów w kolejnych wyborach ukazywały się do 2011 r. Można je podzielić na te, 
które miały przysporzyć zwolenników danemu stronnictwu i chciały być periody­
kami, oraz te, które były wydawane w czasie kampanii wyborczej.

Aby z dwóch tysięcy czasopism, które ukazywały się w Kujawsko-Pomor­
skiem po 1989 r., wyodrębnić te polityczne, warto zaznajomić się z ciekawą ka­
tegoryzacją pism, jaką proponuje krakowski medioznawca Tomasz Goban-Klas. 
W systemach politycznych zwanych państwami możemy wyodrębnić dwie strefy 
(...): rządzących i rządzonych. Gdy rządzący komunikują się między sobą, mó­
wimy o komunikowaniu elitarnym, gdy zaś kierują swe idee, polecenia, zapyta­
nia itp. do rządzonych, mówimy wówczas o komunikowaniu hegemonicznym; gdy 
mamy do czynienia ze zwracaniem się rządzonych do rządzących, nazywamy to 
komunikowaniem petycyjnym. Czwarty rodzaj komunikowania, co nie znaczy, że 
najrzadszy lub najmniej istotny, obejmuje wszelkie postacie komunikowania się 
rządzonych między sobą...1.

1 T. Goban-Klas, Wartki nurt mediów, Kraków 2011, s. 251.



3 1 4 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 5

Interesować nas będą dwa pierwsze typy, a więc elitarny i hegemoniczny. Typ 
elitarny reprezentują głównie biuletyny partyjne, których podstawowym celem 
jest mobilizacja członków danego ugrupowania do działań, które kierownictwo 
uznaje za pożądane. Owe wydawnictwa są adresowane głównie do członków, ale 
część redagowana w ten sposób, że stanowią jednocześnie agitację wyborczą.

Typ hegemoniczny ma trafić głównie do ludzi spoza partyjnych lub władczych 
kręgów (np. samorządy) i przekonać ich do tego, że proponowane przez dane 
stronnictwo rozwiązania są najlepsze dla danej społeczności i praktycznie nie 
mają alternatywy. W ustroju demokratycznym tym się różnią od totalitarnych, 
że prezentują inny zasób argumentów, znacznie częściej odwołujących się do po­
czucia logiki, obowiązku bądź wspólnych interesów niż do form nakazowych lub 
rozkazowych.

Okazuje się jednak, że Bydgoszcz od lat była na tyle łakomym kąskiem, że
0 polityczne względy jej mieszkańców ubiegało się wielu agitatorów z różnych 
partii.

Pod pruskim zaborem i w II RP
Nie lubimy przypominać, że przez ponad sto lat Bydgoszcz była w granicach 

Prus lub II Rzeszy. Nie da się jednak wymazać tego z kart historii. Pod koniec 
XIX wieku polskie organizacje w zaborze pruskim były dalekie od stworzenia 
partii politycznych, które łączyłyby pierwiastki narodowe z ideowymi. Na terenie 
Wielkopolski (a Bydgoszcz wtedy była jej częścią) popularne były inne formy 
organizacyjne polskiego żywiołu.

Od 2 kwietnia 1891 r. do 1894 r. ukazywała się „Polsko-Katolicka Gazeta 
Ludowa -  Straż Polska”. Jej wydawcą był Stanisław Tomaszewski. Po czterech 
latach przerwy ukazał się pierwszy numer „Gazety Bydgoskiej -  dziennika repre­
zentującego ruch mieszczański”2.

Jedną z form organizacyjnych Polaków w zaborczej Bydgoszczy, w czasach 
aktywności Hakaty, było Towarzystwo Robotników Polsko-Katolickich. Posia­
dając bogatą bibliotekę, propagowało ono wśród robotników polską książkę, kol­
portowało prasę (inowrocławski „Dziennik Kujawski”) 2'. Oznacza to, że w ów­
czesnej Bydgoszczy nie wydawano jeszcze polskojęzycznej prasy politycznej
1 konieczne było jej importowanie. W 1904 r. związek przyłączył się do Związku 
Towarzystw Robotniczych z siedzibą w Poznaniu, a w 1907 roku zaabonowała

2 J. Wojciak, Stosunki polityczne i narodowościowe w latach 1850-1914, [w:] Historia Byd­
goszczy, red. S. Betlejewski, Bydgoszcz 1991, s. 571.

3 Ibidem, s. 569.

dla wszystkich członków związku organ związku -  „Robotnika ”4.
Jedną z gazet, które przetrwały odzyskanie niepodległości przez Polskę, był 

„Dziennik Bydgoski” ukazujący się od 1908 r.5 Na początku szefujący mu Jan Te- 
ska chciał, aby pismo było placówką obrony narodowej, nowym szańcem przeciw 
zalewowi niemczyznyś, a po 1920 r. redaktor pisał, tłumacząc czytelnikom wier­
ność zasadom, a nie konkretnej partii: Zgodnie z naszą ideą przewodnią od razu 
stanęliśmy pod sztandarem Chrześcijańskiego Narodowego Stronnictwa Pracy. 
(...) a po jego rozbiciu przyłączyliśmy się do Polskiego Stronnictwa Chrześci­
jańskiej Demokracji, którego zasady wyznawaliśmy, choć często krytykę taktyki 
przywódców krytykowaliśmy (...) aż powaśnieni bracia, to jest Narodowa Partia 
Robotnicza i Chrześcijańska Demokracja połączyli się pod wspólnym sztandarem 
Stronnictwa Pracy pod wodzą p. gen. Hallera. Stajemy dobrowolnie przy jego 
boku (...) do zwycięstwa dobra, prawdy, i sprawiedliwości1.

Z całkowicie zrozumiałych powodów odzyskiwanie przez Polskę niepodle­
głości stanowi wyraźną granicę między systemami prasowymi i prezentowanymi 
treściami w Bydgoszczy. W różnych regionach Rzeczpospolitej inaczej to prze­
biegało. Zaczął się jednak okres, który zaowocował ponad 20 000 tytułów, czyli 
cztery razy więcej niż w okresie 1661 („Merkuriusz Polski”)-1918.

Trzeba jednak pamiętać, że w chwili odzyskania niepodległości Polska była 
ubogim krajem o przeludnionej wsi i 33 proc. analfabetów. Co prawda region wo­
kół Bydgoszczy zawyżał tę statystykę, ale nawet w tym miejscu nie było nadmia­
ru wykształconej kadry kierowniczej, która spełniałaby rolę elity. Nieliczni byli 
inteligenci i pracownicy naukowi. Taka struktura powodowała, że prasa w nie­
wielkim stopniu docierała do obszarów pozamiejskich. Prasa stanowiła przede 
wszystkim atrybut świata inteligenckiego i miejskiego, a spora część społeczeń­
stwa nie miała wyrobionego nawyku ani potrzeby bycia informowanym przez 
prasę -  sytuacja ta widoczna była w początkowym okresie wolnej Polski.

Jednym z najpotężniejszych ruchów społeczno-politycznych w II RP była 
narodowa demokracja8. Od 2 lipca 1922 r. dysponowała własnym pismem nad 
Brdą. Była to „Gazeta Bydgoska”, która ukazywała się do wybuchu II wojny 
światowej9. Opozycyjna postawa redaktorów wobec sanacji, a także Józefa 4 5 6 * 8 9

4 Ibidem.
5 Numer okazowy ukazał się rok wcześniej.
6 S. Strąbski, Dziennik Bydgoski, [w:] Opowieści bydgoskie, red. W. Drygałowa, Poznań 1970, 

s. 26.
1 J. Teska, Po trzydziestu latach, Dziennik Bydgoski, 5.12.1937, s. 2.
8 Występowała pod różnymi nazwami.
9 W latach 1930-1933 jako „Gazeta Bydgoska -  Kurier Bydgoski”, a następnie jako „Kurier 

Bydgoski”.



3 1 4 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 5

Interesować nas będą dwa pierwsze typy, a więc elitarny i hegemoniczny. Typ 
elitarny reprezentują głównie biuletyny partyjne, których podstawowym celem 
jest mobilizacja członków danego ugrupowania do działań, które kierownictwo 
uznaje za pożądane. Owe wydawnictwa są adresowane głównie do członków, ale 
część redagowana w ten sposób, że stanowią jednocześnie agitację wyborczą.

Typ hegemoniczny ma trafić głównie do ludzi spoza partyjnych lub władczych 
kręgów (np. samorządy) i przekonać ich do tego, że proponowane przez dane 
stronnictwo rozwiązania są najlepsze dla danej społeczności i praktycznie nie 
mają alternatywy. W ustroju demokratycznym tym się różnią od totalitarnych, 
że prezentują inny zasób argumentów, znacznie częściej odwołujących się do po­
czucia logiki, obowiązku bądź wspólnych interesów niż do form nakazowych lub 
rozkazowych.

Okazuje się jednak, że Bydgoszcz od lat była na tyle łakomym kąskiem, że
0 polityczne względy jej mieszkańców ubiegało się wielu agitatorów z różnych 
partii.

Pod pruskim zaborem i w II RP
Nie lubimy przypominać, że przez ponad sto lat Bydgoszcz była w granicach 

Prus lub II Rzeszy. Nie da się jednak wymazać tego z kart historii. Pod koniec 
XIX wieku polskie organizacje w zaborze pruskim były dalekie od stworzenia 
partii politycznych, które łączyłyby pierwiastki narodowe z ideowymi. Na terenie 
Wielkopolski (a Bydgoszcz wtedy była jej częścią) popularne były inne formy 
organizacyjne polskiego żywiołu.

Od 2 kwietnia 1891 r. do 1894 r. ukazywała się „Polsko-Katolicka Gazeta 
Ludowa -  Straż Polska”. Jej wydawcą był Stanisław Tomaszewski. Po czterech 
latach przerwy ukazał się pierwszy numer „Gazety Bydgoskiej -  dziennika repre­
zentującego ruch mieszczański”2.

Jedną z form organizacyjnych Polaków w zaborczej Bydgoszczy, w czasach 
aktywności Hakaty, było Towarzystwo Robotników Polsko-Katolickich. Posia­
dając bogatą bibliotekę, propagowało ono wśród robotników polską książkę, kol­
portowało prasę (inowrocławski „Dziennik Kujawski”) 2'. Oznacza to, że w ów­
czesnej Bydgoszczy nie wydawano jeszcze polskojęzycznej prasy politycznej
1 konieczne było jej importowanie. W 1904 r. związek przyłączył się do Związku 
Towarzystw Robotniczych z siedzibą w Poznaniu, a w 1907 roku zaabonowała

2 J. Wojciak, Stosunki polityczne i narodowościowe w latach 1850-1914, [w:] Historia Byd­
goszczy, red. S. Betlejewski, Bydgoszcz 1991, s. 571.

3 Ibidem, s. 569.

dla wszystkich członków związku organ związku -  „Robotnika ”4.
Jedną z gazet, które przetrwały odzyskanie niepodległości przez Polskę, był 

„Dziennik Bydgoski” ukazujący się od 1908 r.5 Na początku szefujący mu Jan Te- 
ska chciał, aby pismo było placówką obrony narodowej, nowym szańcem przeciw 
zalewowi niemczyznyś, a po 1920 r. redaktor pisał, tłumacząc czytelnikom wier­
ność zasadom, a nie konkretnej partii: Zgodnie z naszą ideą przewodnią od razu 
stanęliśmy pod sztandarem Chrześcijańskiego Narodowego Stronnictwa Pracy. 
(...) a po jego rozbiciu przyłączyliśmy się do Polskiego Stronnictwa Chrześci­
jańskiej Demokracji, którego zasady wyznawaliśmy, choć często krytykę taktyki 
przywódców krytykowaliśmy (...) aż powaśnieni bracia, to jest Narodowa Partia 
Robotnicza i Chrześcijańska Demokracja połączyli się pod wspólnym sztandarem 
Stronnictwa Pracy pod wodzą p. gen. Hallera. Stajemy dobrowolnie przy jego 
boku (...) do zwycięstwa dobra, prawdy, i sprawiedliwości1.

Z całkowicie zrozumiałych powodów odzyskiwanie przez Polskę niepodle­
głości stanowi wyraźną granicę między systemami prasowymi i prezentowanymi 
treściami w Bydgoszczy. W różnych regionach Rzeczpospolitej inaczej to prze­
biegało. Zaczął się jednak okres, który zaowocował ponad 20 000 tytułów, czyli 
cztery razy więcej niż w okresie 1661 („Merkuriusz Polski”)-1918.

Trzeba jednak pamiętać, że w chwili odzyskania niepodległości Polska była 
ubogim krajem o przeludnionej wsi i 33 proc. analfabetów. Co prawda region wo­
kół Bydgoszczy zawyżał tę statystykę, ale nawet w tym miejscu nie było nadmia­
ru wykształconej kadry kierowniczej, która spełniałaby rolę elity. Nieliczni byli 
inteligenci i pracownicy naukowi. Taka struktura powodowała, że prasa w nie­
wielkim stopniu docierała do obszarów pozamiejskich. Prasa stanowiła przede 
wszystkim atrybut świata inteligenckiego i miejskiego, a spora część społeczeń­
stwa nie miała wyrobionego nawyku ani potrzeby bycia informowanym przez 
prasę -  sytuacja ta widoczna była w początkowym okresie wolnej Polski.

Jednym z najpotężniejszych ruchów społeczno-politycznych w II RP była 
narodowa demokracja8. Od 2 lipca 1922 r. dysponowała własnym pismem nad 
Brdą. Była to „Gazeta Bydgoska”, która ukazywała się do wybuchu II wojny 
światowej9. Opozycyjna postawa redaktorów wobec sanacji, a także Józefa 4 5 6 * 8 9

4 Ibidem.
5 Numer okazowy ukazał się rok wcześniej.
6 S. Strąbski, Dziennik Bydgoski, [w:] Opowieści bydgoskie, red. W. Drygałowa, Poznań 1970, 

s. 26.
1 J. Teska, Po trzydziestu latach, Dziennik Bydgoski, 5.12.1937, s. 2.
8 Występowała pod różnymi nazwami.
9 W latach 1930-1933 jako „Gazeta Bydgoska -  Kurier Bydgoski”, a następnie jako „Kurier 

Bydgoski”.



3 1 6 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 7

Piłsudskiego, była powodem konfliktów z władzą, co prowadziło do konfiskat p i­
sma i wyroków sądowych10.

Kłopoty spowodowały, że od 10 czerwca periodyk zmienił opcję polityczną 
i stał się wyrazicielem ideałów Polskiego Związku Zachodniego.

Pozostałe czasopisma ukazujące się przed 1939 r. miały znacznie krótszy ży­
wot i mniejszy nakład. „Świat Pracy” powiązany był z Chrześcijańskim Zjedno­
czeniem Zawodowym, „Nowa Gazeta Bydgoska” -  Chrześcijańskim Narodowym 
Stronnictwem Pracy, zaś „Związkowiec” był powiązany z Wolnymi Związkami 
Zawodowymi i Polską Partią Socjalistyczną.

Związki owych pism z poszczególnymi ugrupowaniami nie były tak ścisłe jak 
w czasach PRL. Władze stronnictw nie miały większego wpływu na drukowane 
treści, a spójność ideowa wynikała nie z poleceń partyjnych, ale ze szczerego 
przekonania redaktorów i dziennikarzy. Taka sytuacja powtórzy się dopiero po 
1989 r.

Proletariusze wszystkich krajów...
Na początku opisywanego okresu podstawowym medium partyjnym, legalnie 

ukazującym się na rynku, mającym nadtytuł „Proletariusze wszystkich krajów 
łączcie się” i podtytuł „Gazeta PZPR”, była „Gazeta Pomorska”, która obsłu­
giwała medialnie trzy komitety wojewódzkie PZPR: w Bydgoszczy, Toruniu 
i Włocławku11. Nie będzie dla nikogo tajemnicą, że do cna wykorzystywała swą 
pozycję medialną.

W czasach PRL na pewno co najmniej trzy wydarzenia miały wyjątkowo dra­
matyczny przebieg. Chodzi o zajścia w Poznaniu w 1956 r., na Wybrzeżu w grud­
niu 1970 r. oraz wprowadzenie stanu wojennego w grudniu 1981 r.

Przyjrzyjmy się bliżej temu środkowemu dramatowi, bo propagandowe błędy 
i kłamstwa są charakterystyczne dla prawie całego okresu do 1989 r. Podwyżki 
cen żywności i wielu artykułów przemysłowych ogłoszono w radiu i telewizji 
wieczorem 12 grudnia 1970 r. Siłą rzeczy prasa nie mogła tego wydrukować. 
Informacje o „ruchu cen” pomieszczono w gazetach dopiero 14 grudnia. Tego 
samego dnia od rana w Gdańsku dochodziło do zgromadzeń wzburzonych pra­
cowników. Największe miało miejsce w Stoczni Gdańskiej. Jest ona oddalona 
od byłego gmachu KW PZPR mniej więcej o kilometr. Tam udała się delegacja 
protestujących. Została zatrzymana przez władze. Mniej więcej w południe po

10 Z. Mrozek, op. cit., s. 732.
11 Chodzi oczywiście o okres po 1974 roku, kiedy to dokonano zmian administracyjnych i na

mapie Polski pojawiło się 49 województw. Do tego czasu, i okresu istnienia 17 województw, 
„Gazeta Pomorska” była organem KW PZPR w Bydgoszczy.

swoich kolegów przybyła reszta protestujących. Zaczęło się coś, co można na­
zwać otoczeniem władz partyjnych. W godzinach wieczornych w ruch poszły 
kamienie i gaz łzawiący. Bójka trwała do wkroczenia oddziałów wojskowych.

We wtorek 15 grudnia przed wejściem nr 2 padły strzały. Zajścia rozszerzy­
ły się na całe śródmieście Gdańska, podpalono gmachy KW PZPR i KM MO. 
Wprowadzono godzinę milicyjną. W czwartek 17 grudnia doszło na wiadukcie 
koło stacji Gdynia Stocznia do morderstwa stoczniowców ze Stoczni Komuny 
Paryskiej. O zajściach w Elblągu i Szczecinie autor świadomie nie pisze, bo ich 
rezultatem było mniej ofiar i niższe straty materialne.

Tymczasem „Gazeta Pomorska” we wtorek nie wspomniała słowem o zaj­
ściach w Gdańsku, a na czołówce znalazły się informacje o wystrzeleniu przez 
ZSRR rakiety „Wenus 7” i o VI Plenum KC PZPR. Podobnie było w środę. 
O tym, że -  oprócz buntu na Wybrzeżu -  nic się nie działo, świadczy umieszcze­
nie na pierwszej stronie informacji pt. „Milioner włóczęga” i „Alarmujące wieści 
o stanie zdrowia lekkoatletki L. Board”. Redaktorzy świadomie unikali więc re­
lacji znad Motławy.

Pierwsze informacje umieszczono dopiero 17 grudnia. Był to skrót depeszy 
PAP pt. „Zajścia w Gdańsku”. Mniejszą czcionką niż pozostałe teksty na pierw­
szej stronie napisano: W dniach 14 i 15 bm. w Gdańsku miały miejsce poważne 
zajścia uliczne. Wykorzystując sytuację, jaka wytworzyła się wśród załogi Stoczni 
Gdańskiej, elementy awanturnicze i chuligańskie, nie mające nic wspólnego z kla­
są robotniczą zdemolowały i podpaliły kilka budynków publicznych i obrabowały 
kilkadziesiąt sklepów. Wobec interweniujących funkcjonariuszy porządku publicz­
nego dopuszczono się mordów, jest również wielu ciężko rannych, przebywają­
cych obecnie w szpitalach. W wyniku zajść spowodowanych przez chuliganów 
6 osób zostało zabitych, a kilkadziesiąt rannych. Konieczne w tych warunkach 
stanowcze kroki władz doprowadziły do rozgromienia elementów awanturniczych 
oraz przywrócenia porządku w mieście. Jednocześnie władze ostrzegły, że będą 
reagować z całą stanowczością na wszelkie naruszenia porządku publicznego, na 
wszystkie poczynania antypaństwowe12.

W piątek nie było informacji o strzelaninie w Gdyni, a umieszczono tylko 
Uchwałę Rady Ministrów w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku 
w państwie oraz przemówienie premiera Józefa Cyrankiewicza. Wydanie sobot­
nio-niedzielne wypełniło lukę informacyjną notatką: „Do Trójmiasta wraca spo­
kój”. Potem odbyło się VII Plenum PC PZPR, które doprowadziło do zmiany

12 Zajścia w Gdańsku, „Gazeta Pomorska”, 17.12.1970, s. 1. Tekst ilustrowano zdjęciem z sza- 
browania sklepu odzieżowego przy ul. Garncarskiej. Nieodważono się więc pokazać spalo­
nego gmachu KW PZPR.



3 1 6 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 7

Piłsudskiego, była powodem konfliktów z władzą, co prowadziło do konfiskat p i­
sma i wyroków sądowych10.

Kłopoty spowodowały, że od 10 czerwca periodyk zmienił opcję polityczną 
i stał się wyrazicielem ideałów Polskiego Związku Zachodniego.

Pozostałe czasopisma ukazujące się przed 1939 r. miały znacznie krótszy ży­
wot i mniejszy nakład. „Świat Pracy” powiązany był z Chrześcijańskim Zjedno­
czeniem Zawodowym, „Nowa Gazeta Bydgoska” -  Chrześcijańskim Narodowym 
Stronnictwem Pracy, zaś „Związkowiec” był powiązany z Wolnymi Związkami 
Zawodowymi i Polską Partią Socjalistyczną.

Związki owych pism z poszczególnymi ugrupowaniami nie były tak ścisłe jak 
w czasach PRL. Władze stronnictw nie miały większego wpływu na drukowane 
treści, a spójność ideowa wynikała nie z poleceń partyjnych, ale ze szczerego 
przekonania redaktorów i dziennikarzy. Taka sytuacja powtórzy się dopiero po 
1989 r.

Proletariusze wszystkich krajów...
Na początku opisywanego okresu podstawowym medium partyjnym, legalnie 

ukazującym się na rynku, mającym nadtytuł „Proletariusze wszystkich krajów 
łączcie się” i podtytuł „Gazeta PZPR”, była „Gazeta Pomorska”, która obsłu­
giwała medialnie trzy komitety wojewódzkie PZPR: w Bydgoszczy, Toruniu 
i Włocławku11. Nie będzie dla nikogo tajemnicą, że do cna wykorzystywała swą 
pozycję medialną.

W czasach PRL na pewno co najmniej trzy wydarzenia miały wyjątkowo dra­
matyczny przebieg. Chodzi o zajścia w Poznaniu w 1956 r., na Wybrzeżu w grud­
niu 1970 r. oraz wprowadzenie stanu wojennego w grudniu 1981 r.

Przyjrzyjmy się bliżej temu środkowemu dramatowi, bo propagandowe błędy 
i kłamstwa są charakterystyczne dla prawie całego okresu do 1989 r. Podwyżki 
cen żywności i wielu artykułów przemysłowych ogłoszono w radiu i telewizji 
wieczorem 12 grudnia 1970 r. Siłą rzeczy prasa nie mogła tego wydrukować. 
Informacje o „ruchu cen” pomieszczono w gazetach dopiero 14 grudnia. Tego 
samego dnia od rana w Gdańsku dochodziło do zgromadzeń wzburzonych pra­
cowników. Największe miało miejsce w Stoczni Gdańskiej. Jest ona oddalona 
od byłego gmachu KW PZPR mniej więcej o kilometr. Tam udała się delegacja 
protestujących. Została zatrzymana przez władze. Mniej więcej w południe po

10 Z. Mrozek, op. cit., s. 732.
11 Chodzi oczywiście o okres po 1974 roku, kiedy to dokonano zmian administracyjnych i na

mapie Polski pojawiło się 49 województw. Do tego czasu, i okresu istnienia 17 województw, 
„Gazeta Pomorska” była organem KW PZPR w Bydgoszczy.

swoich kolegów przybyła reszta protestujących. Zaczęło się coś, co można na­
zwać otoczeniem władz partyjnych. W godzinach wieczornych w ruch poszły 
kamienie i gaz łzawiący. Bójka trwała do wkroczenia oddziałów wojskowych.

We wtorek 15 grudnia przed wejściem nr 2 padły strzały. Zajścia rozszerzy­
ły się na całe śródmieście Gdańska, podpalono gmachy KW PZPR i KM MO. 
Wprowadzono godzinę milicyjną. W czwartek 17 grudnia doszło na wiadukcie 
koło stacji Gdynia Stocznia do morderstwa stoczniowców ze Stoczni Komuny 
Paryskiej. O zajściach w Elblągu i Szczecinie autor świadomie nie pisze, bo ich 
rezultatem było mniej ofiar i niższe straty materialne.

Tymczasem „Gazeta Pomorska” we wtorek nie wspomniała słowem o zaj­
ściach w Gdańsku, a na czołówce znalazły się informacje o wystrzeleniu przez 
ZSRR rakiety „Wenus 7” i o VI Plenum KC PZPR. Podobnie było w środę. 
O tym, że -  oprócz buntu na Wybrzeżu -  nic się nie działo, świadczy umieszcze­
nie na pierwszej stronie informacji pt. „Milioner włóczęga” i „Alarmujące wieści 
o stanie zdrowia lekkoatletki L. Board”. Redaktorzy świadomie unikali więc re­
lacji znad Motławy.

Pierwsze informacje umieszczono dopiero 17 grudnia. Był to skrót depeszy 
PAP pt. „Zajścia w Gdańsku”. Mniejszą czcionką niż pozostałe teksty na pierw­
szej stronie napisano: W dniach 14 i 15 bm. w Gdańsku miały miejsce poważne 
zajścia uliczne. Wykorzystując sytuację, jaka wytworzyła się wśród załogi Stoczni 
Gdańskiej, elementy awanturnicze i chuligańskie, nie mające nic wspólnego z kla­
są robotniczą zdemolowały i podpaliły kilka budynków publicznych i obrabowały 
kilkadziesiąt sklepów. Wobec interweniujących funkcjonariuszy porządku publicz­
nego dopuszczono się mordów, jest również wielu ciężko rannych, przebywają­
cych obecnie w szpitalach. W wyniku zajść spowodowanych przez chuliganów 
6 osób zostało zabitych, a kilkadziesiąt rannych. Konieczne w tych warunkach 
stanowcze kroki władz doprowadziły do rozgromienia elementów awanturniczych 
oraz przywrócenia porządku w mieście. Jednocześnie władze ostrzegły, że będą 
reagować z całą stanowczością na wszelkie naruszenia porządku publicznego, na 
wszystkie poczynania antypaństwowe12.

W piątek nie było informacji o strzelaninie w Gdyni, a umieszczono tylko 
Uchwałę Rady Ministrów w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku 
w państwie oraz przemówienie premiera Józefa Cyrankiewicza. Wydanie sobot­
nio-niedzielne wypełniło lukę informacyjną notatką: „Do Trójmiasta wraca spo­
kój”. Potem odbyło się VII Plenum PC PZPR, które doprowadziło do zmiany

12 Zajścia w Gdańsku, „Gazeta Pomorska”, 17.12.1970, s. 1. Tekst ilustrowano zdjęciem z sza- 
browania sklepu odzieżowego przy ul. Garncarskiej. Nieodważono się więc pokazać spalo­
nego gmachu KW PZPR.



3 1 8 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 9

ekipy rządzącej. Nie było więc powodu pisać o przewinach poprzednich. Tylko 
na drugiej stronie znalazła się notatka rzymskiego korespondenta, która zaczynała 
się następująco: Tragiczne wydarzenia w północnych rejonach Polski...13, co dla 
wielu czytelników musiało być zaskoczeniem, bo gazeta nie wspomniała o wyda­
rzeniach w Elblągu i Szczecinie.

W środę 23 grudnia wszystko wróciło na stare ścieżki propagandowe. Numer 
otwierał tekst: „Wzmożoną pracą załogi popierają nowe kierownictwo partii”.

Z zupełnie zrozumiałych przyczyn całkowicie inaczej dysponenci organu 
PZPR reagowali na wydarzenia, które -  ich zdaniem -  miały pozytywny wpływ 
na obraz partii. Do takich zaliczono VII Plenum KC PZPR, które doprowadziło do 
odsunięcia od władzy postaci związanych z polską wersją stalinizmu i powierzyło 
najważniejsze stanowiska Władysławowi Gomułce i jego zwolennikom. Numer 
z 21 października 1956 r. był w całości poświęcony temu wydarzeniu. Przedsta­
wiono nie tylko wyniki personalne, ale i przemówienia ważniejszych mówców 
(wszyscy popierali przemiany) oraz życiorysy nowych członków KC i Biura Po­
litycznego. 24 października w gazecie pojawiły się inne treści, a do VII Plenum 
nawiązywał list aktywistów z Pomorza i Kujaw do władz partyjnych. Następnego 
dnia dominowało sprawozdanie z wiecu Gomułki przed Pałacem Kultury i Nauki.

O dziwo, były też informacje o zajściach na Węgrzech.
Podobne opóźnienia, niepełne dane, można zaobserwować w przypadku 

ogromnej większości wydarzeń politycznych i społecznych. Ta dość toporna pro­
paganda stawała się coraz bardziej anachroniczna. Przestawała odpowiadać czę­
ści aparatu partyjnego. Zaczęły się inicjatywy oddolne.

Członkowie PZPR we Włocławku nie byli prawdopodobnie zadowoleni 
z usług dziennika, skoro w latach 1987-1989 tamtejszy KW zdobył się na wyda­
wanie własnego pisma „Nasz Głos”. Ale nie tylko oddalony od bydgoskiej13 14 15 re­
dakcji Włocławek wydawał własne pismo. To samo dotyczyło KW i KM w Byd­
goszczy. Ten pierwszy, wtedy znacznie ważniejszy, zgłosił do Sądu Okręgowego 
kilka tytułów do rejestracji, przyjmując nowe zasady prawne. Poszczególne pi­
sma przeznaczone były dla różnych odbiorców i miały służyć innym celom15.

Co dziesięć dni ukazywały się „Bieżące Informacje Społeczno-Polityczne”. 
Pismo miało informować aktyw partyjny o ocenie najważniejszych wydarzeń 
w kraju i województwie. Redaktorzy posiłkowali się zarówno wiadomościami

13 D. Horodyński, Komu są na rękę wydarzenia w Gdańsku?, „Gazeta Pomorska”, 21.12.1970, s. 2.
14 Zgodnie z ówczesną praktyką sekretarze partyjni z Bydgoszczy mieli większy wpływ na 

prezentowane w dzienniku treści niż ich toruńscy i włocławscy odpowiednicy. Nie było to 
jednak uregulowane w sposób formalny.

15 Trudno po latach ocenić nakłady owych pism, bo one same nie zawierały takich informacji.
Nie ma również drukarni, gdzie je wydawano.

agencyjnymi, jak i z innych pism. Równie szybko na wydarzenia polityczne mu­
siał reagować dwutygodnik „Naszym Zdaniem”. Trudno po dwudziestu latach 
dociec, dlaczego władze KW PZPR w Bydgoszczy wydawały jednocześnie dwa 
periodyki, które miały podobną częstotliwość, odbiorców i zadania16.

Inne wytyczne miał „Biuletyn Informacyjny”, który ukazywał się 8-10 razy 
w roku i miał być zapleczem ideowym dla działaczy partii i jej struktur wobec 
ofensywy ideologicznej obozu „Solidarności”.

Natomiast bydgoski KM PZPR zdobył się na miesięcznik „Punkt Widzenia”. 
Podobnie jak wszystkie periodyki PZPR zakończył on swój żywot w 1990 r.

Oficjalną spadkobierczynią PZPR została Socjaldemokracja Rzeczpospolitej 
Polskiej. Nie miała już własnych gazet, więc w kwietniu 1990 r. zaczęła wydawać 
w Bydgoszczy dwutygodnik „Socjaldemokracja”. Pismo szybko jednak zniknęło 
z rynku. Nie zaznaczyło swej obecności żadną inicjatywą społeczną.

Praktycznie na tym skończyła się walka bydgoskiej lewicy o własne pismo.
Nie można też zapominać o innym organie partyjnym, który -  redagowany 

i drukowany w Bydgoszczy -  adresowany był do mieszkańców północnych wo­
jewództw. Chodzi o „Ilustrowany Kurier Polski”, będący własnością wydawnic­
twa „Epoka”, które było przybudówką Stronnictwa Demokratycznego i podlegało 
bezpośrednio Prezydium Centralnego Komitetu SD.

Dziennik ukazywał się od 22 października 1945 roku jako organ Stronnictwa 
Pracy. IKP starał się w kontynuować tradycje przedwojennego „Dziennika Byd­
goskiego”, który od 1937 r. stanowił organ SP i prezentował poglądy mocnego 
w Wielkopolsce i Pomorzu środowiska drobnomieszczańskiego. Natomiast tytuł 
i szata graficzna pisma świadomie nawiązywały do popularnego, wydawanego 
w Krakowie, ogólnopolskiego „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”.

Doszło jednak do rozwiązania Stronnictwa Pracy. Tak zwana lewicowa część 
członków wstąpiła do Stronnictwa Demokratycznego, a „Ilustrowany Kurier 
Polski” stał się jego organem. Ponieważ partia miała za zadanie przekonać do 
nowego ustroju rzesze rzemieślników i inteligencji, gazeta partyjna służyła tym 
problemom swymi łamami. Znaczna część materiałów poświęcona była proble­
mom szeroko rozumianych usług, rzemiosła, ochrony zdrowia, oświaty i kultury.

Odwilż 1956 roku spowodowała zwiększenie aktywności dziennikarzy IKP. 
Od 1958 r. gazeta objęła patronatem kilkanaście klubów SD w województwach: 
bydgoskim, gdańskim, koszalińskim, olsztyńskim i poznańskim.

Zmiana klimatu politycznego spowodowała, że znowu zmalała aktywność 
polityczna IKP, a rekompensowano to następująco: Redakcja gazety prowadziła

16 Pewnym wytłumaczeniem mogłyby być walki frakcyjne wewnątrz KW, ale o takich historia 
milczy.



3 1 8 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 1 9

ekipy rządzącej. Nie było więc powodu pisać o przewinach poprzednich. Tylko 
na drugiej stronie znalazła się notatka rzymskiego korespondenta, która zaczynała 
się następująco: Tragiczne wydarzenia w północnych rejonach Polski...13, co dla 
wielu czytelników musiało być zaskoczeniem, bo gazeta nie wspomniała o wyda­
rzeniach w Elblągu i Szczecinie.

W środę 23 grudnia wszystko wróciło na stare ścieżki propagandowe. Numer 
otwierał tekst: „Wzmożoną pracą załogi popierają nowe kierownictwo partii”.

Z zupełnie zrozumiałych przyczyn całkowicie inaczej dysponenci organu 
PZPR reagowali na wydarzenia, które -  ich zdaniem -  miały pozytywny wpływ 
na obraz partii. Do takich zaliczono VII Plenum KC PZPR, które doprowadziło do 
odsunięcia od władzy postaci związanych z polską wersją stalinizmu i powierzyło 
najważniejsze stanowiska Władysławowi Gomułce i jego zwolennikom. Numer 
z 21 października 1956 r. był w całości poświęcony temu wydarzeniu. Przedsta­
wiono nie tylko wyniki personalne, ale i przemówienia ważniejszych mówców 
(wszyscy popierali przemiany) oraz życiorysy nowych członków KC i Biura Po­
litycznego. 24 października w gazecie pojawiły się inne treści, a do VII Plenum 
nawiązywał list aktywistów z Pomorza i Kujaw do władz partyjnych. Następnego 
dnia dominowało sprawozdanie z wiecu Gomułki przed Pałacem Kultury i Nauki.

O dziwo, były też informacje o zajściach na Węgrzech.
Podobne opóźnienia, niepełne dane, można zaobserwować w przypadku 

ogromnej większości wydarzeń politycznych i społecznych. Ta dość toporna pro­
paganda stawała się coraz bardziej anachroniczna. Przestawała odpowiadać czę­
ści aparatu partyjnego. Zaczęły się inicjatywy oddolne.

Członkowie PZPR we Włocławku nie byli prawdopodobnie zadowoleni 
z usług dziennika, skoro w latach 1987-1989 tamtejszy KW zdobył się na wyda­
wanie własnego pisma „Nasz Głos”. Ale nie tylko oddalony od bydgoskiej13 14 15 re­
dakcji Włocławek wydawał własne pismo. To samo dotyczyło KW i KM w Byd­
goszczy. Ten pierwszy, wtedy znacznie ważniejszy, zgłosił do Sądu Okręgowego 
kilka tytułów do rejestracji, przyjmując nowe zasady prawne. Poszczególne pi­
sma przeznaczone były dla różnych odbiorców i miały służyć innym celom15.

Co dziesięć dni ukazywały się „Bieżące Informacje Społeczno-Polityczne”. 
Pismo miało informować aktyw partyjny o ocenie najważniejszych wydarzeń 
w kraju i województwie. Redaktorzy posiłkowali się zarówno wiadomościami

13 D. Horodyński, Komu są na rękę wydarzenia w Gdańsku?, „Gazeta Pomorska”, 21.12.1970, s. 2.
14 Zgodnie z ówczesną praktyką sekretarze partyjni z Bydgoszczy mieli większy wpływ na 

prezentowane w dzienniku treści niż ich toruńscy i włocławscy odpowiednicy. Nie było to 
jednak uregulowane w sposób formalny.

15 Trudno po latach ocenić nakłady owych pism, bo one same nie zawierały takich informacji.
Nie ma również drukarni, gdzie je wydawano.

agencyjnymi, jak i z innych pism. Równie szybko na wydarzenia polityczne mu­
siał reagować dwutygodnik „Naszym Zdaniem”. Trudno po dwudziestu latach 
dociec, dlaczego władze KW PZPR w Bydgoszczy wydawały jednocześnie dwa 
periodyki, które miały podobną częstotliwość, odbiorców i zadania16.

Inne wytyczne miał „Biuletyn Informacyjny”, który ukazywał się 8-10 razy 
w roku i miał być zapleczem ideowym dla działaczy partii i jej struktur wobec 
ofensywy ideologicznej obozu „Solidarności”.

Natomiast bydgoski KM PZPR zdobył się na miesięcznik „Punkt Widzenia”. 
Podobnie jak wszystkie periodyki PZPR zakończył on swój żywot w 1990 r.

Oficjalną spadkobierczynią PZPR została Socjaldemokracja Rzeczpospolitej 
Polskiej. Nie miała już własnych gazet, więc w kwietniu 1990 r. zaczęła wydawać 
w Bydgoszczy dwutygodnik „Socjaldemokracja”. Pismo szybko jednak zniknęło 
z rynku. Nie zaznaczyło swej obecności żadną inicjatywą społeczną.

Praktycznie na tym skończyła się walka bydgoskiej lewicy o własne pismo.
Nie można też zapominać o innym organie partyjnym, który -  redagowany 

i drukowany w Bydgoszczy -  adresowany był do mieszkańców północnych wo­
jewództw. Chodzi o „Ilustrowany Kurier Polski”, będący własnością wydawnic­
twa „Epoka”, które było przybudówką Stronnictwa Demokratycznego i podlegało 
bezpośrednio Prezydium Centralnego Komitetu SD.

Dziennik ukazywał się od 22 października 1945 roku jako organ Stronnictwa 
Pracy. IKP starał się w kontynuować tradycje przedwojennego „Dziennika Byd­
goskiego”, który od 1937 r. stanowił organ SP i prezentował poglądy mocnego 
w Wielkopolsce i Pomorzu środowiska drobnomieszczańskiego. Natomiast tytuł 
i szata graficzna pisma świadomie nawiązywały do popularnego, wydawanego 
w Krakowie, ogólnopolskiego „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”.

Doszło jednak do rozwiązania Stronnictwa Pracy. Tak zwana lewicowa część 
członków wstąpiła do Stronnictwa Demokratycznego, a „Ilustrowany Kurier 
Polski” stał się jego organem. Ponieważ partia miała za zadanie przekonać do 
nowego ustroju rzesze rzemieślników i inteligencji, gazeta partyjna służyła tym 
problemom swymi łamami. Znaczna część materiałów poświęcona była proble­
mom szeroko rozumianych usług, rzemiosła, ochrony zdrowia, oświaty i kultury.

Odwilż 1956 roku spowodowała zwiększenie aktywności dziennikarzy IKP. 
Od 1958 r. gazeta objęła patronatem kilkanaście klubów SD w województwach: 
bydgoskim, gdańskim, koszalińskim, olsztyńskim i poznańskim.

Zmiana klimatu politycznego spowodowała, że znowu zmalała aktywność 
polityczna IKP, a rekompensowano to następująco: Redakcja gazety prowadziła

16 Pewnym wytłumaczeniem mogłyby być walki frakcyjne wewnątrz KW, ale o takich historia 
milczy.



3 2 0 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 1

szereg akcji społecznych, m.in. odbudowy pomnika Henryka Sienkiewicza, zało­
żenia w Bydgoszczy ZOO, budowy sztucznego lodowiska, budowy ośrodka tele­
wizyjnego. zbiórek na pomnik Jana Kasprowicza w Inowrocławiu itp. Ze składek 
czytelników wybudowano w 1960 r. tzw. Szkołę Tysiąclecia w Kruszwicy, którą 
uroczyście otworzył przewodniczący Rady Państwa Aleksander Zawadzki. Dzien­
nikarze IKP organizowali również masowe imprezy sportowe11.

Lata 70. i 80. XX wieku to okres świetności tytułu. W stanie wojennym IKP 
ukazywał się w nakładzie 100 tys. egzemplarzy. Pismo posiadało oddziały w Gru­
dziądzu. Inowrocławiu. Pile. Poznaniu i Włocławku oraz stałych współpracowni­
ków w Gdańsku, Koszalinie i Warszawie. Wspomagało ich stu korespondentów 
terenowych. Ukazywało się 6 mutacji terenowych: Wielkopolska, Pilskie, Gru­
dziądz, Inowrocław, Toruńskie i Włocławskie.

Wraz z upadkiem poprzedniego systemu zmieniła się rola gazety. Na początku 
lat 90. „Ilustrowany Kurier Polski” ukazywał się już tylko w województwie byd­
goskim i większych ośrodkach włocławskiego i toruńskiego. Agonia odpolitycz­
nionego periodyku ciągnęła się kilka lat.

Powielacze i kserokopiarki
Tuż po politycznym przełomie nadszedł okres tworzenia się nowych partii 

politycznych, które zaczęły się wyłaniać z w miarę jednolitego ruchu Solidar­
ność18. Wiązało się to wieloma inicjatywami wydawniczymi. A przyczyn nale­
ży się doszukiwać w dwóch przeciwnych tendencjach. Pierwszą była chęć od- 
partyjnienia istniejących tytułów i dopasowania się starych redakcji do nowych 
warunków. W związku z tym gazety nie były skore do umieszczania partyjnych 
ogłoszeń. Jednocześnie powstające ugrupowania musiały mieć fora do prezento­
wania własnych poglądów i krytykowania poglądów przeciwników politycznych. 
To zmuszało je do tworzenia własnych tytułów, o ile nie otrzymały od Komisji 
Likwidacyjnej starego19.

Znaczna liczba pism z przełomu lat 90. -  szczególnie tych, które wyrastały 
z obozu solidarnościowego -  miała prymitywną szatę graficzną, była redagowana 
w sposób mało profesjonalny, była przepełniona emocjonalną polityką. Wyge­
nerowanie pierwszych problemów przez rząd Tadeusza Mazowieckiego i niezli- 
kwidowanie tych, które odziedziczono po poprzednim systemie, spowodowało 
wzrost napięcia społecznego.
11 Wikipedia.pl.
18 Poza związkiem były Konfederacja Polski Niepodległej i Polska Partia Socjalistyczna.
19 Zjawisko to w największym nasileniu wystąpiło w Warszawie, gdzie np. Porozumienie 

Centrum otrzymało gazetę o największym nakładzie i bardzo dużym zaufaniu społecznym: 
„Express Wieczorny”, a Konfederacja Polski Niepodległej: „Sztandar Młodych” oraz tygo­
dnik „Razem”.

W Grudziądzu ukazywała się „Niezależność”, która nagłaśniała inicjatywy 
polityczne tworzące się w opozycji do rządu. W numerze majowym z 1990 r. 
odnotowano rejestrację Solidarności 80 i przedstawiono program Polskiej Partii 
Niepodległościowej, dwa miesiące później redakcja poparła Solidarność Walczą­
cą, a anonimowy autor zastanawiał się: „Czy koniec legendy Wałęsy?”20.

Jedną z pierwszych partii, które wyłoniły się z wielonurtowego ruchu Solidar­
ność, było Porozumienie Centrum, jego założycielem był Jarosław Kaczyński. 
W Bydgoszczy członkowie tego ugrupowania starali się o przejęcie „Gazety Po­
morskiej”21, ale równolegle działacze tego stronnictwa zaczęli w 1990 r. wydawać 
„Biuletyn Informacyjny Regionu Bydgoskiego Porozumienia Centrum”.

Pod bardzo podobnymi tytułami swoje pisma wydawały Chrześcijańsko-De- 
mokratyczne Stronnictwo Pracy i Polska Wspólnota Narodowa -  Polskie Stron­
nictwo Narodowe („Biuletyn Informacyjny”).

Nowe pisma tworzyły różne środowiska, bo na terenie ówczesnych woje­
wództw bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego żadna siła polityczna nie 
została uzbrojona w oręż prasowy. W tym czasie jedną ze znaczniejszych partii 
było Zjednoczenie Chrześcijańsko-Narodowe, mające swą reprezentację sejmo­
wą i uczestniczące w dwóch rządach22.

Bydgoszcz była w tym czasie wyjątkowo pasywna wydawniczo, a najciekawsze 
inicjatywy pojawiały się w mniejszych ośrodkach. W Mogilnie członkowie ZChN 
byli wśród założycieli „Orędownika Ziemi Mogileńskiej”. Tak widzieli swą rolę: 
Po wielu latach życia w ustroju totalitarnym udało się Polakom wybić na niepod­
ległość. Może jeszcze niepełną, ale zmiany są ogromne. Idą one w kierunku demo­
kracji i gospodarki rynkowej. Każdy z nas może wreszcie mówić to, co myśli i wie 
o przeszłości i teraźniejszości. Postanowiliśmy umożliwić formułowanie własnych 
poglądów, myśli, problemów i kłopotów, wydając gazetę o zasięgu lokalnym23.

Pismo miało zresztą dość burzliwą historię i kilkukrotne przerwy w ukazy­
waniu się. Pierwszy wydawca i pierwsza redakcja zdobyli się od 1990 r. na 8 nu­
merów. Potem nastąpiła przerwa do przerwa do 15 października 1992 r. Jesz­
cze w 1993 r. ukazały się 2 numery i znowu nastąpiła przerwa. Pismo powróciło 
15 stycznia 1996 r. jako dwutygodnik. Tym razem wydawcą był Mogileński Klub 
Myśli Prawicowej. W tej ostatniej wersji pojawiały się nawet krzyżówki.

Chrześcijańsko-Demokratyczne Stronnictwo Pracy, chociaż nawiązujące do 
ważnej przedwojennej partii, nie odegrało większej roli w najnowszych dziejach

20 Czy koniec legendy Wałęsy?, „Niezależność”, nr 1990/7, s. 2.
21 Starania te zakończyły się niepowodzeniem, o czym szerzej w książce „Potomkowie Kuler- 

skiego”.
22 ZChN popierało rządy Jana Olszewskiego i Hanny Suchockiej.
23 Orędownik wraca do Mogilna, „Orędownik Ziemi Mogileńskiej”, nr 1/1990, s. 1.



3 2 0 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 1

szereg akcji społecznych, m.in. odbudowy pomnika Henryka Sienkiewicza, zało­
żenia w Bydgoszczy ZOO, budowy sztucznego lodowiska, budowy ośrodka tele­
wizyjnego. zbiórek na pomnik Jana Kasprowicza w Inowrocławiu itp. Ze składek 
czytelników wybudowano w 1960 r. tzw. Szkołę Tysiąclecia w Kruszwicy, którą 
uroczyście otworzył przewodniczący Rady Państwa Aleksander Zawadzki. Dzien­
nikarze IKP organizowali również masowe imprezy sportowe11.

Lata 70. i 80. XX wieku to okres świetności tytułu. W stanie wojennym IKP 
ukazywał się w nakładzie 100 tys. egzemplarzy. Pismo posiadało oddziały w Gru­
dziądzu. Inowrocławiu. Pile. Poznaniu i Włocławku oraz stałych współpracowni­
ków w Gdańsku, Koszalinie i Warszawie. Wspomagało ich stu korespondentów 
terenowych. Ukazywało się 6 mutacji terenowych: Wielkopolska, Pilskie, Gru­
dziądz, Inowrocław, Toruńskie i Włocławskie.

Wraz z upadkiem poprzedniego systemu zmieniła się rola gazety. Na początku 
lat 90. „Ilustrowany Kurier Polski” ukazywał się już tylko w województwie byd­
goskim i większych ośrodkach włocławskiego i toruńskiego. Agonia odpolitycz­
nionego periodyku ciągnęła się kilka lat.

Powielacze i kserokopiarki
Tuż po politycznym przełomie nadszedł okres tworzenia się nowych partii 

politycznych, które zaczęły się wyłaniać z w miarę jednolitego ruchu Solidar­
ność18. Wiązało się to wieloma inicjatywami wydawniczymi. A przyczyn nale­
ży się doszukiwać w dwóch przeciwnych tendencjach. Pierwszą była chęć od- 
partyjnienia istniejących tytułów i dopasowania się starych redakcji do nowych 
warunków. W związku z tym gazety nie były skore do umieszczania partyjnych 
ogłoszeń. Jednocześnie powstające ugrupowania musiały mieć fora do prezento­
wania własnych poglądów i krytykowania poglądów przeciwników politycznych. 
To zmuszało je do tworzenia własnych tytułów, o ile nie otrzymały od Komisji 
Likwidacyjnej starego19.

Znaczna liczba pism z przełomu lat 90. -  szczególnie tych, które wyrastały 
z obozu solidarnościowego -  miała prymitywną szatę graficzną, była redagowana 
w sposób mało profesjonalny, była przepełniona emocjonalną polityką. Wyge­
nerowanie pierwszych problemów przez rząd Tadeusza Mazowieckiego i niezli- 
kwidowanie tych, które odziedziczono po poprzednim systemie, spowodowało 
wzrost napięcia społecznego.
11 Wikipedia.pl.
18 Poza związkiem były Konfederacja Polski Niepodległej i Polska Partia Socjalistyczna.
19 Zjawisko to w największym nasileniu wystąpiło w Warszawie, gdzie np. Porozumienie 

Centrum otrzymało gazetę o największym nakładzie i bardzo dużym zaufaniu społecznym: 
„Express Wieczorny”, a Konfederacja Polski Niepodległej: „Sztandar Młodych” oraz tygo­
dnik „Razem”.

W Grudziądzu ukazywała się „Niezależność”, która nagłaśniała inicjatywy 
polityczne tworzące się w opozycji do rządu. W numerze majowym z 1990 r. 
odnotowano rejestrację Solidarności 80 i przedstawiono program Polskiej Partii 
Niepodległościowej, dwa miesiące później redakcja poparła Solidarność Walczą­
cą, a anonimowy autor zastanawiał się: „Czy koniec legendy Wałęsy?”20.

Jedną z pierwszych partii, które wyłoniły się z wielonurtowego ruchu Solidar­
ność, było Porozumienie Centrum, jego założycielem był Jarosław Kaczyński. 
W Bydgoszczy członkowie tego ugrupowania starali się o przejęcie „Gazety Po­
morskiej”21, ale równolegle działacze tego stronnictwa zaczęli w 1990 r. wydawać 
„Biuletyn Informacyjny Regionu Bydgoskiego Porozumienia Centrum”.

Pod bardzo podobnymi tytułami swoje pisma wydawały Chrześcijańsko-De- 
mokratyczne Stronnictwo Pracy i Polska Wspólnota Narodowa -  Polskie Stron­
nictwo Narodowe („Biuletyn Informacyjny”).

Nowe pisma tworzyły różne środowiska, bo na terenie ówczesnych woje­
wództw bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego żadna siła polityczna nie 
została uzbrojona w oręż prasowy. W tym czasie jedną ze znaczniejszych partii 
było Zjednoczenie Chrześcijańsko-Narodowe, mające swą reprezentację sejmo­
wą i uczestniczące w dwóch rządach22.

Bydgoszcz była w tym czasie wyjątkowo pasywna wydawniczo, a najciekawsze 
inicjatywy pojawiały się w mniejszych ośrodkach. W Mogilnie członkowie ZChN 
byli wśród założycieli „Orędownika Ziemi Mogileńskiej”. Tak widzieli swą rolę: 
Po wielu latach życia w ustroju totalitarnym udało się Polakom wybić na niepod­
ległość. Może jeszcze niepełną, ale zmiany są ogromne. Idą one w kierunku demo­
kracji i gospodarki rynkowej. Każdy z nas może wreszcie mówić to, co myśli i wie 
o przeszłości i teraźniejszości. Postanowiliśmy umożliwić formułowanie własnych 
poglądów, myśli, problemów i kłopotów, wydając gazetę o zasięgu lokalnym23.

Pismo miało zresztą dość burzliwą historię i kilkukrotne przerwy w ukazy­
waniu się. Pierwszy wydawca i pierwsza redakcja zdobyli się od 1990 r. na 8 nu­
merów. Potem nastąpiła przerwa do przerwa do 15 października 1992 r. Jesz­
cze w 1993 r. ukazały się 2 numery i znowu nastąpiła przerwa. Pismo powróciło 
15 stycznia 1996 r. jako dwutygodnik. Tym razem wydawcą był Mogileński Klub 
Myśli Prawicowej. W tej ostatniej wersji pojawiały się nawet krzyżówki.

Chrześcijańsko-Demokratyczne Stronnictwo Pracy, chociaż nawiązujące do 
ważnej przedwojennej partii, nie odegrało większej roli w najnowszych dziejach

20 Czy koniec legendy Wałęsy?, „Niezależność”, nr 1990/7, s. 2.
21 Starania te zakończyły się niepowodzeniem, o czym szerzej w książce „Potomkowie Kuler- 

skiego”.
22 ZChN popierało rządy Jana Olszewskiego i Hanny Suchockiej.
23 Orędownik wraca do Mogilna, „Orędownik Ziemi Mogileńskiej”, nr 1/1990, s. 1.



3 2 2 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 3

Polski. Nie formowało żadnego rządu, nawet we władzach samorządowych mia­
ło śladową reprezentację. Tymczasem ich biuletyn partyjny zasługuje na uwagę. 
„Świadectwo” publikuje bowiem nie tylko informacje o działalności partii i spory 
ideologiczne z innymi ugrupowaniami, ale często się zdarza, że numer zdominują 
utwory literackie, zarówno opowiadania, jak i wiersze. Wiąże się to z upodoba­
niami jednego z najważniejszych członków ugrupowania -  Stefana Pastuszew- 
skiego, który również pisze wiersze i utwory prozatorskie.

Tymczasem na lewicy trwały zmiany organizacyjne. Wokół Socjaldemokracji 
RP zaczęły się gromadzić mniejsze ugrupowania lewicowe. Przyjęto wspólną na­
zwę Sojusz Lewicy Demokratycznej. Wymogi prawne spowodowały, że do wy­
borów w 2001 r. koalicja ta szła już jako jedna partia.

SLD również starał się wydawać własne pisma. Przez pewien czas czuwał nad 
tym pomorski oddział spółki Ad Novum, która w Warszawie wydawała „Trybu­
nę”, dziennik z podtytułem „gazeta socjaldemokratyczna”. W połowie lat dzie­
więćdziesiątych ukazywała się „Trybuna Pomorza i Kujaw”.

Niestety, posiadanie takiego atutu nie zostało wykorzystane przez władze par­
tii w województwie. W periodyku dominowały tematy ogólnopolskie, redakto­
rzy wdawali się w abstrakcyjne dyskusje polityczne i felietonistykę, a informacja
0 życiu regionu zajmowała odległe miejsce w hierarchii tematów. Ponieważ był to 
okres samodzielnej lub koalicyjnej władzy samorządowej SLD w woj. kujawsko- 
pomorskim, pismo drukowało sporo oficjalnych ogłoszeń władz samorządowych
1 firm zależnych od samorządów, co dawało stałe dochody. Nie przełożyło się to 
jednak na atrakcyjność czytelniczą tygodnika. Tygodnik upadł na długo przed 
upadkiem macierzystego dziennika. Ukazało się 6009 numerów gazety, a ostatni 
z datą 4 grudnia 2009 r. 7 grudnia 2009 zarząd poinformował o zawieszeniu wy­
dawania gazety z przyczyn ekonomicznych.

Aktywność medialna dotyczyła wielu struktur tej partii. W latach 1991-1993 
we Włocławku, który cieszy się opinią miasta przyjaznego lewicy, ukazywał się 
„Przegląd Wyborczy”. Natomiast w 1994 r. świecki zarząd wydawał „Aktualno­
ści” w sporej objętości 16 kolumn formatu A4. W tym samym czasie w Inowro­
cławiu ukazywał się „Lewicowiec”.

W czasie wyborów samorządowych w 1998 r. koalicja SLD-UP wydawała 
periodyk „Bez Retuszu”.

Z drugiej strony politycznego wachlarza warto odnotować „Patriotę”, pismo 
zbliżone do Ligi Polskich Rodzin. Najprawdopodobniej miesięcznik (w publicz­
nych bibliotekach nie zachował się żaden egzemplarz) zaczął swą egzystencję 
w 2000 r.24 Periodyk przeciwny był przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Pi­
smo nie miało stopki redakcyjnej. Nie ujawniano też adresów i nazwisk autorów. 
24 Numeracja nie zgadzała się z periodyzacją.

To samo środowisko wydawało w latach 2004-2006 we Włocławku nieregu­
larny periodyk „Nie Mogę”, który miał podobną linię programową: zwalczanie 
postmodernizmu, krytyka środowisk modernizacyjnych i pochwała wartości tra­
dycyjnych.

Inna prawicowa partia Unia Polityki Realnej, która w pierwszej połowie lat 
90. zdobywała tyle głosów, że była reprezentowana w Sejmie i władzach woje­
wódzkich, wydawała w Toruniu w 1995 r. „Gazetę Realną”.

Oryginalnym pomysłem było w 2006 r. wydawanie „Kuriera Senatorskiego”, 
którego główną postacią był senator Kosma Złotowski, reprezentujący Prawo 
i Sprawiedliwość, chociaż pismo ukazywało się w okresie wyborów samorządo­
wych i miało wesprzeć kandydatów do bydgoskiej Rady Miasta z PiS, dominowa­
ły w nim materiały o mieście i informacje o życiu pokrewnych partii w Europie. 
Nie zabrakło też wspomnienia o Józefie Piłsudskim, do którego spuścizny owa 
partia się odwołuje.

Podobne środowisko polityczne zaczęło w 2009 r. wydawać „Dla Polski i Re­
gionu” z podtytułem „Pismo Społeczne”. Ten dwumiesięcznik był kolportowany 
m.in. w siedzibie Towarzystwa Inicjatyw Kulturalnych i biurze poselskim Toma­
sza Latosa (PiS)25. Bardzo skromna szata (biało-czarne i ledwie 4 kolumny) po­
woduje, że nie wszystkie aktualne informacje mogą trafić na łamy. Dlatego trochę 
dziwi, że sporo miejsca zajmują teksty dotyczące historii. Rok 1983 był okresem 
bardzo trudnym dla bydgoskich patriotów. (...) O jakiejkolwiek koordynacji dzia­
łań nie można było nawet marzyć. Wydawało się, że komuniści tryumfują.26

Konkurenci polityczni (zarówno politycy, jak i publicyści) głoszą, iż Platfor­
ma Obywatelska jest ulubienicą wszystkich mediów. Oznaczać to musi zaspo­
kojenie potrzeb informacji o tym ugrupowaniu. Tymczasem PO również wydaje 
własne pisma, jedno na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Kwartalnik „Kujawski i Pomorski” zaczął się ukazywać wiosną 2008 r. Ko­
lejne numery to mieszanina prezentacji lokalnych działaczy, gwiazd partyjnych 
i problemów regionu. Wykorzystywane są prawie wszystkie gatunki dzienni­
karskie. Propagowane są również te akcje, w których aktywnością wykazują się 
działacze PO. Przykładem może być reportaż z Grabi, ośrodka pomocy społecz­
nej, w której gościem bywał ówczesny szef struktur partyjnych w województwie 
Tomasz Lenz27.

25 W przypadku tego pisma doszło do pewnych niejasności. W Sądzie Okręgowym jako wy­
dawca pisma zostało zarejestrowane Biuro Poselskie Tomasza Latosa. W wydanych nume­
rach nie było jednak o tym wzmianki.

26 K. Frelichowski, Wyruszyliśmy spod Bazyliki -  wspomnienie, „Dla Polski i Regionu”, 
nr 2010/2, s. 2 i nast.

27 Pisał o tym naczelny periodyku Kamil Mirowski.



3 2 2 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 3

Polski. Nie formowało żadnego rządu, nawet we władzach samorządowych mia­
ło śladową reprezentację. Tymczasem ich biuletyn partyjny zasługuje na uwagę. 
„Świadectwo” publikuje bowiem nie tylko informacje o działalności partii i spory 
ideologiczne z innymi ugrupowaniami, ale często się zdarza, że numer zdominują 
utwory literackie, zarówno opowiadania, jak i wiersze. Wiąże się to z upodoba­
niami jednego z najważniejszych członków ugrupowania -  Stefana Pastuszew- 
skiego, który również pisze wiersze i utwory prozatorskie.

Tymczasem na lewicy trwały zmiany organizacyjne. Wokół Socjaldemokracji 
RP zaczęły się gromadzić mniejsze ugrupowania lewicowe. Przyjęto wspólną na­
zwę Sojusz Lewicy Demokratycznej. Wymogi prawne spowodowały, że do wy­
borów w 2001 r. koalicja ta szła już jako jedna partia.

SLD również starał się wydawać własne pisma. Przez pewien czas czuwał nad 
tym pomorski oddział spółki Ad Novum, która w Warszawie wydawała „Trybu­
nę”, dziennik z podtytułem „gazeta socjaldemokratyczna”. W połowie lat dzie­
więćdziesiątych ukazywała się „Trybuna Pomorza i Kujaw”.

Niestety, posiadanie takiego atutu nie zostało wykorzystane przez władze par­
tii w województwie. W periodyku dominowały tematy ogólnopolskie, redakto­
rzy wdawali się w abstrakcyjne dyskusje polityczne i felietonistykę, a informacja
0 życiu regionu zajmowała odległe miejsce w hierarchii tematów. Ponieważ był to 
okres samodzielnej lub koalicyjnej władzy samorządowej SLD w woj. kujawsko- 
pomorskim, pismo drukowało sporo oficjalnych ogłoszeń władz samorządowych
1 firm zależnych od samorządów, co dawało stałe dochody. Nie przełożyło się to 
jednak na atrakcyjność czytelniczą tygodnika. Tygodnik upadł na długo przed 
upadkiem macierzystego dziennika. Ukazało się 6009 numerów gazety, a ostatni 
z datą 4 grudnia 2009 r. 7 grudnia 2009 zarząd poinformował o zawieszeniu wy­
dawania gazety z przyczyn ekonomicznych.

Aktywność medialna dotyczyła wielu struktur tej partii. W latach 1991-1993 
we Włocławku, który cieszy się opinią miasta przyjaznego lewicy, ukazywał się 
„Przegląd Wyborczy”. Natomiast w 1994 r. świecki zarząd wydawał „Aktualno­
ści” w sporej objętości 16 kolumn formatu A4. W tym samym czasie w Inowro­
cławiu ukazywał się „Lewicowiec”.

W czasie wyborów samorządowych w 1998 r. koalicja SLD-UP wydawała 
periodyk „Bez Retuszu”.

Z drugiej strony politycznego wachlarza warto odnotować „Patriotę”, pismo 
zbliżone do Ligi Polskich Rodzin. Najprawdopodobniej miesięcznik (w publicz­
nych bibliotekach nie zachował się żaden egzemplarz) zaczął swą egzystencję 
w 2000 r.24 Periodyk przeciwny był przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Pi­
smo nie miało stopki redakcyjnej. Nie ujawniano też adresów i nazwisk autorów. 
24 Numeracja nie zgadzała się z periodyzacją.

To samo środowisko wydawało w latach 2004-2006 we Włocławku nieregu­
larny periodyk „Nie Mogę”, który miał podobną linię programową: zwalczanie 
postmodernizmu, krytyka środowisk modernizacyjnych i pochwała wartości tra­
dycyjnych.

Inna prawicowa partia Unia Polityki Realnej, która w pierwszej połowie lat 
90. zdobywała tyle głosów, że była reprezentowana w Sejmie i władzach woje­
wódzkich, wydawała w Toruniu w 1995 r. „Gazetę Realną”.

Oryginalnym pomysłem było w 2006 r. wydawanie „Kuriera Senatorskiego”, 
którego główną postacią był senator Kosma Złotowski, reprezentujący Prawo 
i Sprawiedliwość, chociaż pismo ukazywało się w okresie wyborów samorządo­
wych i miało wesprzeć kandydatów do bydgoskiej Rady Miasta z PiS, dominowa­
ły w nim materiały o mieście i informacje o życiu pokrewnych partii w Europie. 
Nie zabrakło też wspomnienia o Józefie Piłsudskim, do którego spuścizny owa 
partia się odwołuje.

Podobne środowisko polityczne zaczęło w 2009 r. wydawać „Dla Polski i Re­
gionu” z podtytułem „Pismo Społeczne”. Ten dwumiesięcznik był kolportowany 
m.in. w siedzibie Towarzystwa Inicjatyw Kulturalnych i biurze poselskim Toma­
sza Latosa (PiS)25. Bardzo skromna szata (biało-czarne i ledwie 4 kolumny) po­
woduje, że nie wszystkie aktualne informacje mogą trafić na łamy. Dlatego trochę 
dziwi, że sporo miejsca zajmują teksty dotyczące historii. Rok 1983 był okresem 
bardzo trudnym dla bydgoskich patriotów. (...) O jakiejkolwiek koordynacji dzia­
łań nie można było nawet marzyć. Wydawało się, że komuniści tryumfują.26

Konkurenci polityczni (zarówno politycy, jak i publicyści) głoszą, iż Platfor­
ma Obywatelska jest ulubienicą wszystkich mediów. Oznaczać to musi zaspo­
kojenie potrzeb informacji o tym ugrupowaniu. Tymczasem PO również wydaje 
własne pisma, jedno na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Kwartalnik „Kujawski i Pomorski” zaczął się ukazywać wiosną 2008 r. Ko­
lejne numery to mieszanina prezentacji lokalnych działaczy, gwiazd partyjnych 
i problemów regionu. Wykorzystywane są prawie wszystkie gatunki dzienni­
karskie. Propagowane są również te akcje, w których aktywnością wykazują się 
działacze PO. Przykładem może być reportaż z Grabi, ośrodka pomocy społecz­
nej, w której gościem bywał ówczesny szef struktur partyjnych w województwie 
Tomasz Lenz27.

25 W przypadku tego pisma doszło do pewnych niejasności. W Sądzie Okręgowym jako wy­
dawca pisma zostało zarejestrowane Biuro Poselskie Tomasza Latosa. W wydanych nume­
rach nie było jednak o tym wzmianki.

26 K. Frelichowski, Wyruszyliśmy spod Bazyliki -  wspomnienie, „Dla Polski i Regionu”, 
nr 2010/2, s. 2 i nast.

27 Pisał o tym naczelny periodyku Kamil Mirowski.



3 2 4 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 5

Bardzo ambitną próbę podjął w styczniu 1991 r. Stanisław Sierakowski, wła­
ściciel Biura Doradztwa Ekonomicznego „Egida” w Grupie pod Grudziądzem. 
Zaczął wydawać ogólnopolskie pismo opozycji nieparlamentarnej „Egida”. Ostrej 
krytyce poddawano ówczesne ekipy rządzące. Wydawca popierał natomiast różne 
niszowe partie, w tym ugrupowanie „X” Stana Tymińskiego. Pismo ukazywało 
się nieregularnie. Zachowało się dziesięć egzemplarzy.

Trudno zliczyć wszystkie biuletyny partyjne, które rozkwitają w okolicach 
wyborów. Dla ułatwienia identyfikacji, bardzo często mają one identyczną sza­
tę graficzną, bywają numerowane i chcą być traktowane jak prasa. O ile jednak 
autor nie udokumentował co najmniej trzech numerów pod identycznym tytułem 
i takąż szatą graficzną, nie traktowano tych wydawnictw jako czasopism.

Pisząc o prasie politycznej, nie sposób -  w polskich warunkach -  pominąć 
prasy związków zawodowych, które kilka razy po 1989 r. odegrały rolę partii 
politycznej, tworzyły nawet rząd.

Z działających związków zawodowych największe doświadczenie wydawni­
cze ma NSZZ „Solidarność”, wszak to od biuletynów z „solidarycą” w winiecie 
zaczął się nowy rozdział prasy polskiej. Jest też jedynym związkiem, który wy­
daje biuletyny na poziomie centrali oraz poszczególnych regionów. Niestety, nie 
mają już one dawnego oddziaływania. Co więcej, biuletyny związkowe straciły 
nie tylko na znaczeniu społecznym, ale stały się mniejsze fizycznie. Mają prze­
ważnie format B5 i kilka, kilkanaście kolumn. Dotyczy to również bydgoskich 
„Wolnych Związków”. Ich tematyka nie porywa tłumów, bo albo ma charakter 
ściśle związkowy, albo rozlicza niedawną historię.

Zresztą podobnie dzieje się w innych ośrodkach. Sposób na odzyskanie daw­
nej świetności podał Wojciech Jaranowski, opisując powolny spadek znaczenia 
prasy solidarnościowej we Włocławku: ...zachowa całkowitą niezależność za­
równo wobec wpływowych działaczy związkowych, ja k  i partii, politycznych, bę­
dzie bronić pracowników i ujawniać wszelkie nieprawidłowości dotyczące dzia­
łań pracodawców, będzie wypełniać lukę informacyjną, która jest spowodowana 
uzależnieniem oficjalnych mediów od polityków, co powoduje niekiedy, np. na 
temat roli Związku w rozwoju gospodarczym, w likwidacji bezrobocia itd.2S.

Trzeba jednak obiektywnie stwierdzić, iż te warunki są obecnie nie do spełnie­
nia przez jakikolwiek związek zawodowy, gdyż wymagają profesjonalnej kadry 
dziennikarskiej, a taką żaden syndykat nie dysponuje. Do tego trzeba dodać zna­
czący spadek znaczenia związków zawodowych w Polsce. Nie dość, że skupiają 
w 2011 r. niewielką część zatrudnionych, to jeszcze w wielu zakładach nie ma 
związkowych komórek.

28 W. Jaranowski, Lokalna prasa NSZZ „Solidarność" we Włocławku, [w:] „Media lokalne 
i sublokalne”, red. W. Koński, Włocławek 2007, s. 228.

Ewentualny sukces utrudnia też problematyka, która zaczyna dominować 
w piśmie bądź co bądź związkowym. Głównym tematem lutowego numeru 
z 2012 r. było przeniesienie relikwii bł. Jerzego Popiełuszki z Żoliborza do byd­
goskiej świątyni jezuitów. Do tego doszły materiały o matce księdza i rozważania 
o chrześcijańskiej idei związkowej.

Drugą centralą związkową, mieszczącą się w Bydgoszczy i wydającą pismo, 
jest Forum Związków Zawodowych. Pierwszy numer „Naszego Forum” ukazał 
się w 2002 r. Pismo ukazywało się do 2008 r. Wtedy to -  z przyczyn organiza­
cyjnych -  zmieniono tytuł na „Nasze Nowe Forum” i w nieznacznym stopniu 
zmodyfikowano szatę graficzną. Periodyk miał nakład kilku tysięcy egzemplarzy. 
Powoli jednak przenosił się do Internetu. Tak to tłumaczyła Bożena Brodziak, 
członek redakcji: Do tej pory mogliśmy dotrzeć do kilku tysięcy odbiorców, co 
stanowiło nikły procent naszych członków. Odkąd przenieśliśmy się do sieci, za­
interesowanie naszymi informacjami wzrosło wielokrotnie. To nam ułatwia dzia­
łalność 29.

Wśród publikacji miesięcznika przeważają artykuły poświęcone działalności 
związkowej. Redakcja czyniła to w urozmaicony dziennikarsko sposób. Były za­
równo artykuły, wywiady, relacje czy felietony. Nie było jednak części rozryw­
kowej (np. krzyżówek, rebusów). Zamieszczano natomiast reklamy. Nie były to 
jednak duże koncerny.

* * *

Na podstawie analizy liczby i jakości wydawanych biuletynów trudno ocenić 
siłę partii, które zdobyły się na wydawanie własnego pisma. Przecież na przeło­
mie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku Platforma Obywatelska była w regio­
nie wyraźnie najważniejszą partią, przejęła większość samorządów, wprowadziła 
najwięcej posłów do Sejmu i Europarlamentu, a wydawała tylko jeden tytuł.

W pismach partyjnych przeważa czarno-biały obraz świata. Nie są atrakcyjnie 
redagowane, a i jakość dziennikarskiego profesjonalizmu pozostawia dużo do ży­
czenia. Nawet kolportowana na rynku „Trybuna Pomorza i Kujaw” nie odbiegała 
od tego poziomu, chociaż wydawało ją  profesjonalne wydawnictwo.

Całkowitym skandalem był natomiast upodobnienie graficzne wyborczych 
materiałów prezydenta Bydgoszczy Konstantego Dombrowicza do samorządo­
wych biuletynów.

Trudno natomiast jednoznacznie odpowiedzieć na postawione w tytule py- 
tanie30. Partie -  jako istotne formy społecznej organizacji -  mają pełne prawo

29 Rozmowa z B. Brodziak z 14.11.2011 r.
30 Podobne problemy występują na linii pisma niezależne -  pisma samorządowe. Wydawcy 

niezależni twierdzą, że władze samorządowe przy pomocy społecznych pieniędzy promują



3 2 4 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 5

Bardzo ambitną próbę podjął w styczniu 1991 r. Stanisław Sierakowski, wła­
ściciel Biura Doradztwa Ekonomicznego „Egida” w Grupie pod Grudziądzem. 
Zaczął wydawać ogólnopolskie pismo opozycji nieparlamentarnej „Egida”. Ostrej 
krytyce poddawano ówczesne ekipy rządzące. Wydawca popierał natomiast różne 
niszowe partie, w tym ugrupowanie „X” Stana Tymińskiego. Pismo ukazywało 
się nieregularnie. Zachowało się dziesięć egzemplarzy.

Trudno zliczyć wszystkie biuletyny partyjne, które rozkwitają w okolicach 
wyborów. Dla ułatwienia identyfikacji, bardzo często mają one identyczną sza­
tę graficzną, bywają numerowane i chcą być traktowane jak prasa. O ile jednak 
autor nie udokumentował co najmniej trzech numerów pod identycznym tytułem 
i takąż szatą graficzną, nie traktowano tych wydawnictw jako czasopism.

Pisząc o prasie politycznej, nie sposób -  w polskich warunkach -  pominąć 
prasy związków zawodowych, które kilka razy po 1989 r. odegrały rolę partii 
politycznej, tworzyły nawet rząd.

Z działających związków zawodowych największe doświadczenie wydawni­
cze ma NSZZ „Solidarność”, wszak to od biuletynów z „solidarycą” w winiecie 
zaczął się nowy rozdział prasy polskiej. Jest też jedynym związkiem, który wy­
daje biuletyny na poziomie centrali oraz poszczególnych regionów. Niestety, nie 
mają już one dawnego oddziaływania. Co więcej, biuletyny związkowe straciły 
nie tylko na znaczeniu społecznym, ale stały się mniejsze fizycznie. Mają prze­
ważnie format B5 i kilka, kilkanaście kolumn. Dotyczy to również bydgoskich 
„Wolnych Związków”. Ich tematyka nie porywa tłumów, bo albo ma charakter 
ściśle związkowy, albo rozlicza niedawną historię.

Zresztą podobnie dzieje się w innych ośrodkach. Sposób na odzyskanie daw­
nej świetności podał Wojciech Jaranowski, opisując powolny spadek znaczenia 
prasy solidarnościowej we Włocławku: ...zachowa całkowitą niezależność za­
równo wobec wpływowych działaczy związkowych, ja k  i partii, politycznych, bę­
dzie bronić pracowników i ujawniać wszelkie nieprawidłowości dotyczące dzia­
łań pracodawców, będzie wypełniać lukę informacyjną, która jest spowodowana 
uzależnieniem oficjalnych mediów od polityków, co powoduje niekiedy, np. na 
temat roli Związku w rozwoju gospodarczym, w likwidacji bezrobocia itd.2S.

Trzeba jednak obiektywnie stwierdzić, iż te warunki są obecnie nie do spełnie­
nia przez jakikolwiek związek zawodowy, gdyż wymagają profesjonalnej kadry 
dziennikarskiej, a taką żaden syndykat nie dysponuje. Do tego trzeba dodać zna­
czący spadek znaczenia związków zawodowych w Polsce. Nie dość, że skupiają 
w 2011 r. niewielką część zatrudnionych, to jeszcze w wielu zakładach nie ma 
związkowych komórek.

28 W. Jaranowski, Lokalna prasa NSZZ „Solidarność" we Włocławku, [w:] „Media lokalne 
i sublokalne”, red. W. Koński, Włocławek 2007, s. 228.

Ewentualny sukces utrudnia też problematyka, która zaczyna dominować 
w piśmie bądź co bądź związkowym. Głównym tematem lutowego numeru 
z 2012 r. było przeniesienie relikwii bł. Jerzego Popiełuszki z Żoliborza do byd­
goskiej świątyni jezuitów. Do tego doszły materiały o matce księdza i rozważania 
o chrześcijańskiej idei związkowej.

Drugą centralą związkową, mieszczącą się w Bydgoszczy i wydającą pismo, 
jest Forum Związków Zawodowych. Pierwszy numer „Naszego Forum” ukazał 
się w 2002 r. Pismo ukazywało się do 2008 r. Wtedy to -  z przyczyn organiza­
cyjnych -  zmieniono tytuł na „Nasze Nowe Forum” i w nieznacznym stopniu 
zmodyfikowano szatę graficzną. Periodyk miał nakład kilku tysięcy egzemplarzy. 
Powoli jednak przenosił się do Internetu. Tak to tłumaczyła Bożena Brodziak, 
członek redakcji: Do tej pory mogliśmy dotrzeć do kilku tysięcy odbiorców, co 
stanowiło nikły procent naszych członków. Odkąd przenieśliśmy się do sieci, za­
interesowanie naszymi informacjami wzrosło wielokrotnie. To nam ułatwia dzia­
łalność 29.

Wśród publikacji miesięcznika przeważają artykuły poświęcone działalności 
związkowej. Redakcja czyniła to w urozmaicony dziennikarsko sposób. Były za­
równo artykuły, wywiady, relacje czy felietony. Nie było jednak części rozryw­
kowej (np. krzyżówek, rebusów). Zamieszczano natomiast reklamy. Nie były to 
jednak duże koncerny.

* * *

Na podstawie analizy liczby i jakości wydawanych biuletynów trudno ocenić 
siłę partii, które zdobyły się na wydawanie własnego pisma. Przecież na przeło­
mie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku Platforma Obywatelska była w regio­
nie wyraźnie najważniejszą partią, przejęła większość samorządów, wprowadziła 
najwięcej posłów do Sejmu i Europarlamentu, a wydawała tylko jeden tytuł.

W pismach partyjnych przeważa czarno-biały obraz świata. Nie są atrakcyjnie 
redagowane, a i jakość dziennikarskiego profesjonalizmu pozostawia dużo do ży­
czenia. Nawet kolportowana na rynku „Trybuna Pomorza i Kujaw” nie odbiegała 
od tego poziomu, chociaż wydawało ją  profesjonalne wydawnictwo.

Całkowitym skandalem był natomiast upodobnienie graficzne wyborczych 
materiałów prezydenta Bydgoszczy Konstantego Dombrowicza do samorządo­
wych biuletynów.

Trudno natomiast jednoznacznie odpowiedzieć na postawione w tytule py- 
tanie30. Partie -  jako istotne formy społecznej organizacji -  mają pełne prawo

29 Rozmowa z B. Brodziak z 14.11.2011 r.
30 Podobne problemy występują na linii pisma niezależne -  pisma samorządowe. Wydawcy 

niezależni twierdzą, że władze samorządowe przy pomocy społecznych pieniędzy promują



3 2 6 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 7

do głoszenia własnych poglądów w przestrzeni społecznej. Do tego zadania nie 
zawsze nadają się niezależne media, które mają inne zadanie. Przeważnie jest to 
przynoszenie zysku finansowego wydawcy. Nie ma więc stuprocentowej gwaran­
cji, iż przekaz partyjny dotrze do odbiorcy bez zafałszowań. Te zaś mogą spowo­
dować -  istotną społecznie -  zmianę sympatii politycznych wyborców.

Można więc przyjąć, że pisma partyjne mają sens w przypadku rzeczywistego 
pluralizmu rynku i możliwości kontrowania z taką samą mocą medialną opinii 
partyjnych innymi opiniami. Są zaś niepożądane i szkodliwe w warunkach mono­
polu i cenzury. Uniemożliwiają bowiem dialog.

Party press -  a benefit or a curse?

Summary

Key words: press, political parties

In the times of the Polish People’s Republic, the governing Polish United 
Workers’ Party (PZPR) had at its disposal a network of large circulation dailies, 
weeklies and monthlies. After the change of the political and economic systems, 
return to this situation -  convenient for the party -  was impossible. However, 
attempts were made at taking over profitable titles by new parties. Owing to the 
multitude of parties, there was a division into small party periodicals. They are 
not -  as it used to be in the period of the Polish People’s Republic -  distributed by 
retail networks, however, dominant is distribution through party cells or during 
events co-organised by a given party. None of the titles has gained social support 
from recipients, who are not party members or sympathizers. Some party publica- 
tions pretending to be more popular titles can be an abuse.

Parteipresse -  hohes Gut oder Fluch?

Zusammenfassung

Schlusselbegriffe: Presse, politische Parteien

Zu Zeiten der Volksrepublik Polen hat die regierende PZPR (Abk. von: Pol­
ska Zjednoczona Partia Robotnicza; deutsch: Polnische Vereinigte Arbeiterpartei) 
uber ein Netz auflagenstarker Tageszeitungen, Wochen- und Monatszeitschriften 
verfugt. Nach der Anderung des politischen und wirtschaftlichen Systems war 
die Ruckkehr zu dieser -  fur die Partei bequemen -  Situation undenkbar. Es gab

allerdings Versuche der Ubernahme gewinnbringender Titel durch die neuen Par­
teien. Dabei hatte die grobe Anzahl von Parteien zur Folge, dass eine Aufteilung 
in kleine Parteiperiodika erfolgte. Diese werden aber nicht, wie zu Zeiten der 
Volksrepublik Polen, im Einzelhandel, sondern entweder uber Parteizellen oder 
bei Veranstaltungen, welche durch eine bestimmte Partei mit organisiert werden, 
vertrieben. Keiner der Titel fand eine Akzeptanz bei Lesern, welche nicht Par- 
teimitglieder oder -anhanger waren. Dass sich einige Parteiverlage als populare 
Titel ausgeben, kann als Missbrauch gesehen werden.

jedno ugrupowanie lub człowieka. Samorządowcy odpowiadają zaś, że dziennikarzom nie 
zależy na prawdzie, a tylko na sensacji, która się lepiej „sprzedaje”.



3 2 6 Jacek Lindner Prasa partyjna -  dobrodziejstwo czy przekleństwo 3 2 7

do głoszenia własnych poglądów w przestrzeni społecznej. Do tego zadania nie 
zawsze nadają się niezależne media, które mają inne zadanie. Przeważnie jest to 
przynoszenie zysku finansowego wydawcy. Nie ma więc stuprocentowej gwaran­
cji, iż przekaz partyjny dotrze do odbiorcy bez zafałszowań. Te zaś mogą spowo­
dować -  istotną społecznie -  zmianę sympatii politycznych wyborców.

Można więc przyjąć, że pisma partyjne mają sens w przypadku rzeczywistego 
pluralizmu rynku i możliwości kontrowania z taką samą mocą medialną opinii 
partyjnych innymi opiniami. Są zaś niepożądane i szkodliwe w warunkach mono­
polu i cenzury. Uniemożliwiają bowiem dialog.

Party press -  a benefit or a curse?

Summary

Key words: press, political parties

In the times of the Polish People’s Republic, the governing Polish United 
Workers’ Party (PZPR) had at its disposal a network of large circulation dailies, 
weeklies and monthlies. After the change of the political and economic systems, 
return to this situation -  convenient for the party -  was impossible. However, 
attempts were made at taking over profitable titles by new parties. Owing to the 
multitude of parties, there was a division into small party periodicals. They are 
not -  as it used to be in the period of the Polish People’s Republic -  distributed by 
retail networks, however, dominant is distribution through party cells or during 
events co-organised by a given party. None of the titles has gained social support 
from recipients, who are not party members or sympathizers. Some party publica- 
tions pretending to be more popular titles can be an abuse.

Parteipresse -  hohes Gut oder Fluch?

Zusammenfassung

Schlusselbegriffe: Presse, politische Parteien

Zu Zeiten der Volksrepublik Polen hat die regierende PZPR (Abk. von: Pol­
ska Zjednoczona Partia Robotnicza; deutsch: Polnische Vereinigte Arbeiterpartei) 
uber ein Netz auflagenstarker Tageszeitungen, Wochen- und Monatszeitschriften 
verfugt. Nach der Anderung des politischen und wirtschaftlichen Systems war 
die Ruckkehr zu dieser -  fur die Partei bequemen -  Situation undenkbar. Es gab

allerdings Versuche der Ubernahme gewinnbringender Titel durch die neuen Par­
teien. Dabei hatte die grobe Anzahl von Parteien zur Folge, dass eine Aufteilung 
in kleine Parteiperiodika erfolgte. Diese werden aber nicht, wie zu Zeiten der 
Volksrepublik Polen, im Einzelhandel, sondern entweder uber Parteizellen oder 
bei Veranstaltungen, welche durch eine bestimmte Partei mit organisiert werden, 
vertrieben. Keiner der Titel fand eine Akzeptanz bei Lesern, welche nicht Par- 
teimitglieder oder -anhanger waren. Dass sich einige Parteiverlage als populare 
Titel ausgeben, kann als Missbrauch gesehen werden.

jedno ugrupowanie lub człowieka. Samorządowcy odpowiadają zaś, że dziennikarzom nie 
zależy na prawdzie, a tylko na sensacji, która się lepiej „sprzedaje”.


