
Jacek Lindner

Prasa kujawsko-pomorska w III RP

Od partyjnego monopolu do pluralizmu

Polska prasa liczy 343 lata. Od ukazania się pierwszego numeru „Merkuriu­
sza Polskiego Ordynaryjnego” 3 stycznia AD 1661 do roku 2003 ukazywało się 
na polskich ziemiach i w języku polskim kilkanaście tysięcy tytułów. Jednak 
tylko trzy razy zdarzyło się, aby prawie z dnia na dzień zniknęła większość 
tytułów, a na ich miejsce pojawiły się nowe. Pierwszy raz było to w roku 1939, 
kiedy obaj okupanci zlikwidowali dotychczasowe periodyki. Po wyzwoleniu 
w latach 1944-1945 znowu gruntownie zmienił się krajobraz prasy pol­
skiej. Od 1989 roku, w ciągu kilku lat, zmiana ustroju społecznego spo­
wodowała, żeprawie wszystkie tytuły zmieniły właściciela (niektóre wiele razy), 
spora część albo zbankrutowała, albo na tyle zmieniła profil, że trudno mówić 
o kontynuacji. Jednocześnie na nasz rynek weszło wielu nowych wydawców, 
zarówno krajowych jak i zagranicznych. Rozpadł się potężny ongiś koncern 
prasowy Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa -  Książka - Ruch”, który 
wiatach swojej świetności wydawał kilkaset tytułów jednocześnie.

Z rynku zniknęło ponad 50 proc. tytułów, które były wydawane przed 
rokiem 1989, przybyło zaś blisko tysiąc; trzeba jednak przyznać, że niektó­
re bardzo efemeryczne. Zmiany najlepiej przetrwały dzienniki. Z sześciu 
ogólnopolskich zbankrutowały tylko dwa. Wśród dzienników regionalnych 
nie utrzymały się na rynku tylko popołudniówki. Znacznie gorzej wygląda 
sytuacja z tygodnikami i periodykami, które ukazywały się rzadziej. W tym 
przypadku procent tytułów, które nie przetrwały zmian, jest znacznie więk­
szy i trudny do obliczenia, bo niektóre pisma mają status „zawieszonych . 
Po kilkudziesięciu latach przerwy na rynek prasowy zdecydowanie wkro­
czył kapitał zagraniczny, który zdominował wiele segmentów. Zmieniła się 
w sposób znaczący i odczuwalny dla przeciętnego odbiorcy funkcja prasy, 
otoczenie finansowe i polityczne, nawet sposób kolportażu.

- 243-



Pomorze i Kujawy -  specyfika

Nasz region przystępował do zmian z zasobnym bagażem. Po pierwsze: 
najwyższe w Polsce czytelnictwo, które nawet dzisiaj (pomimo znacznego 
spadku) wynosi 142 egzemplarze na 1000 osób powyżej 18. roku życia i jest 
najwyższe w Polsce. Po drugie: zróżnicowana oferta dzienników. Najważ­
niejszym, organem PZPR, była „Gazeta Pomorska”. Drugim tytułem wyda­
wanym przez RSW „Prasa-Książka-Ruch” był „Dziennik W ieczorny”, który 
powstał i przez lata ukazywał się jako gazeta popołudniowa. Drugą gazetą 
poranną, wydawaną jednak przez „Epokę” (wydawnictwo Stronnictwa De­
mokratycznego), był „Ilustrowany K urier Polski”, który był kolportowany 
w pozostałych województwach północnej Polski. Lokalną gazetą woj. toruń­
skiego były zaś „Nowości”. Ukazywały się też dwa tygodniki: „Fakty” w Byd­
goszczy” i „Kujawy” we Włocławku oraz kilkanaście tytułów prasy zakła­
dowej. Były to m.in.: „Wiadomości - Kobra”, „Romet”, „A lchem ik” (Anwil 
- Włocławek), „Nowinki”, „Echo MZK” i „Elana”. Każdy z wymienionych 
tytułów inaczej pod względem moralnym i politycznym przetrwał stan wo­
jenny, ale -  to pewien paradoks -  nie miało to żadnego znaczenia przy ocenie 
i przekazaniu tytułu bądź nowemu właścicielowi, bądź spółdzielni dzienni­
karskiej, chociaż powołanie Komisji Likwidacyjnej miało podłoże polityczne.

W całym regionie ukazywały się też liczne wydawnictwa podziemne 
„Solidarności” i innych środowisk, ale obecnie trudno już dzisiaj stwier­
dzić, ile ich było, kto je redagował, jaki był ich nakład. Nawet w Archi­
wum Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” przyznają bowiem, że nie mają 
wszystkich wydawnictw bezdebitowych.

Nie można też pominąć strony technicznej. Prasowe Zakłady Graficz­
ne w Bydgoszczy należały czternaście lat temu do najnowocześniejszych 
i najbardziej wydajnych w całym kraju, a powstały po to, aby obsługiwać 
większość północnej Polski. Nigdy jednak nie odegrały takiej roli.

Wkroczenie Komisji Likwidacyjnej

Wyniki wyborów z 4 czerwca 1989 roku oznaczały bardzo poważne 
kłopoty RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Monopolista budził zbyt dużo nega­
tywnych emocji wśród zwycięskiej dawnej opozycji. RSW była bowiem

- 244-



propagandową tubą dotychczasowego układu i do tego przysparzającą 
znaczne dochody. Ponad 95 proc. ówczesnych tytułów musiało mieć do 
czynienia z koncernem. Działo się tak na poziomie redakcji, druku bądź 
kolportażu.

Potwierdza to oficjalne wystąpienie jednego z przewodniczących Ko­
misji Likwidacyjnej: RSW była w okresie PRL jedną z głównych, obok apa­
ratu ekonomicznego i przemocy, struktur władzy partyjno-rządowej. Bę­
dąc największym w Europie jednolitym aparatem totalitarnej propagandy. 
RSW była jednocześnie własnością PZPR, czyli potężnym źródłem  do­
chodu tej partii. Po sukcesie „Solidarności” w oktrojowanych wyborach 
z 4 czerwca 1989 roku, utworzeniu rządu premiera Tadeusza Mazowiec­
kiego i rozwiązaniu PZPR dalsze trwanie RSW stało się niemożliwe. Choć 
obiektywnie, wobec powstawania prasy niezależnej, RSW traciła na zna­
czeniu, to zarówno zakładowe organy „Solidarności’, jak i część Obywa­
telskiego Klubu Parlamentarnego domagały się nacjonalizacji i szybkiego 
podziału przedsiębiorstwa.

Trzeba postawić pytanie, czy uwagi byłego opozycjonisty są słuszne. 
Na początku roku 1989 PZPR miała w spółdzielni 100 udziałów, a po jed­
nym udziale posiadały: Liga Kobiet Polskich, Związek Harcerstwa Polskie­
go, Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej, Związek Młodzieży Wiej­
skiej i Zrzeszenie Studentów Polskich. Uwzględniając ogromny obrót 
wszystkich podmiotów koncernu, otrzymamy znaczne zyski.

Wielu pracowników spółdzielni zaczęło wykorzystywać tzw. ustawę 
Wilczka o działalności gospodarczej. Od 1988 r. wstrzymano praktycznie 
wszystkie inwestycje. Dochód odprowadzano do właściciela, czyli PZPR, 
a z majątku RWS powstawały liczne spółki. Tylko w latach 1987-1990 roz­
poczęto dość znamienne zmiany organizacyjne. Powołano mianowicie 
23 spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i 2 spółki akcyjne. Przedmio­
tem ich działalności było m.in.: produkcja i oprogramowanie sprzętu 
komputerowego, promocja, reklama, produkcja zabawek, działalność re­
montowo-budowlana, produkcja odzieży, produkcja betonów, produkcja 
ceramiki, doradztwo prawne, organizacja imprez sportowych, produkcja 
podzespołów mechanicznych i elektrycznych, działalność hotelarska, bu­
dowa osiedli mieszkaniowych...2 Jednocześnie poczęto uzdrawiać sytu­
ację finansową koncernu, co zaowocowało m.in. likwidacją deficytowych 
bydgoskich „Faktów”.

-245~



Udziałowcy podejrzewali, co się może stać ze spółdzielnią, bo 16 mar­
ca doszło do zmiany udziałów w koncernie. Nowy podział przedstawiał 
się następująco: SdRP (zastąpiła PZPR) -  51 proc., ZSMP -  9 proc., ZMW- 
9 proc., ZSP -  9 proc., LKP -  12 proc. i Fundacja „Wschód -  Zachód” -  10 proc. 
Takie wydziedziczenie PZPR o wywianowanie innych organizacji miało 
-zdaniem  pomysłodawców -  osłabić impet uderzenia likwidacyjnego 
i nie odbierać majątku zaprzyjaźnionym organizacjom. W dniu uchwale­
nia ustawy Zarząd spółdzielni podjął decyzję o wypłaceniu niezweryfi- 
kowanej przez audyt nadwyżki bilansowej za rok 1989. Nadwyżka owa, 
w wysokości 46,5 mld starych złotych, została przekazana na konto SdRP. 
Pięć dni po uchwaleniu ustawy doszło do zmian personalnych w zarzą­
dzie RSW „P-K-R”. Nowym przewodniczącym został Wiesław Huszcza, 
a jego zastępcami: Marek Siwiec i Jan Bijak. Ten ostatni został wkrótce 
powołany do Komisji Likwidacyjnej.

Odbywał się zatem swoisty wyścig z czasem o majątek koncernu. Jed­
nocześnie zmieniała się scena polityczna. XI Nadzwyczajny Zjazd PZPR 
zakończył w styczniu 1990 r. żywot tej partii. Na jej gruzach powstała 
Socjaldemokracja Rzeczpospolitej Polskiej. W tym czasie nasilały się na­
ciski opinii publicznej na uczynienie jakiegokolwiek kroku, który ogra­
niczyłby omnipotencję spółdzielni. Rząd Tadeusza Mazowieckiego zna­
lazł się w swoistym klinczu. Zaproponował nowemu ugrupowaniu po­
dział majątku RSW, który miał zapewnić partii Aleksandra Kwaśniew­
skiego obecność na rynku prasowym. W tym momencie są dwie wersje 
dalszych wydarzeń, a różnią się procentem udziałów SdRP w nowym 
przedsięwzięciu. Według dokumentów rządowych kontynuatorka PZPR 
domagała się połowy. Rząd nie zgodził się na ten warunek i 22 marca 
1990 r. Sejm przegłosował ustawę o likwidacji RSW „P-K-R”. Po kilku 
dniach, 6 kwietnia Tadeusz Mazowiecki wyznaczył skład Komisji Likwi­
dacyjnej, która rozpoczęła realizację ustawy.3 A byli to: Jerzy Drygalski 
-  przewodniczący, Jan Bijak, Andrzej Grajewski, Alfred Klain, Krzysztof 
Koziełł-Poklewski, Maciej Szumowski i Donald Tusk -  członkowie. Póź­
niej ten skład zmieniał się wielokrotnie. W pierwszej komisji jej prze­
wodniczący podał się do dymisji 17 listopada 1990 r. i na stanowisku 
zastąpił go Kazimierz Strzyczkowski. Później praktycznie każdy premier 
zmieniał skład komisji, co również Krzysztof Czabański ocenia jako 
upolitycznienie tego ciała.4 W ciągu kilku tygodni powstały pozostałe

~246~



komisje; we wszystkich miastach, gdzie istniały wydawnictwa prasowe 
koncernu. Identyczne były upoważnienia i założenia pracy wszystkich 
komisji. Różnił je skład polityczny, przyjęte preferencje i pula do po­
działu. Tutaj dotykamy sedna sprawy, gdyż motywacje poszczególnych 
decyzji są trudne do ułożenia w jakąkolwiek logiczną konstrukcję. Trud­
no na przykład zrozumieć, dlaczego regionalna KL przyznała „Gazetę 
Pom orską” spółdzielni dziennikarzy, a inna KL nie przyznała dzienni­
karzom „Głosu W ybrzeża”, chociaż za zachowanie w czasie stanu wo­
jennego gdańszczanie otrzymali wyższe „oceny”.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co miało największy wpływ 
na decyzje Komisji, jako że nie było jednego klucza, którym kierowałaby się 
w swoich decyzjach. Ich ostateczny kształt zależał od indywidualnego wybo­
ru poszczególnych członków5 - przyznał po latach Krzysztof Czabański.

Likwidację Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSWprzeprowadzo­
no zgodnie z filozofią powołanej przez Tadeusza Mazowieckiego Komisji 
Likwidacyjnej RSW. Tylko na jeden  z tytułów - „D ziennik W ieczorny” 
- ogłoszono przetarg i to dopiero wtedy, kiedy dziennikarze z tej gazety 
odmówili utworzenia spółdzielni i złożyli wypowiedzenia z pracy. Trzy inne 
pisma oraz wydawnictwo książkowe komisja przekazała spółdzielniom  
dziennikarsko-wydawniczym6 - oceniał dwanaście lat temu pracę KL 
Mariusz Załuski. Ten sam autor podkreśla, że ...przekazanie najpoczyt­
niejszych tytułów regionu spółdzielniom dziennikarskim miało oczywiście 
swoje określone następstwa. Przede wszystkim zablokowano - przynajmniej 
na jakiś czas - zmiany kadrowe w redakcjach. Zespoły stopniowo dostoso­
wywały się do nowych warunków - przekształcając dawne dzienniki par­

tyjne w poczytne dzienniki poranne.7
Szczęśliwym zabiegiem można nazwać fakt, że pełnom ocnikiem  KL 

w Pomorskim Wydawnictwie Prasowym został powołany 26 kwietnia 1990 
roku po ponagleniach ówczesnego wojewody bydgoskiego dr. S. Kubczaka, 
dziennikarz pracujący wcześniej w tygodniku „Fakty , później w „Tygo­
dniku Obywatelskim” Włodzimierz Kazuła.8

Potrzebował on pół roku, aby w gorącym czasie buntu dziennikarzy 
„Dziennika Wieczornego” czy sporów politycznych wokół „Gazety Po­
morskiej” opracować i przedstawić rządowi plan zagospodarowania ma­
jątku RSW. Rada Ministrów zatwierdziła decyzje 29 października 1990 r. 
Plan ten przewidywał przekazanie tytułów PWP następującym spółdziel­

~ 247~



niom: redakcję „Gazety Pomorskiej” - Dziennikarsko-Wydawniczej Spół­
dzielni Pracy w Bydgoszczy, a „Kujawy” Dziennikarsko-Wydaumiczej Spół­
dzielni pracy „Kujawy i Pomorze” we Włocławku, ( ...)  redakcję „Nowości” 
- Dziennikarsko-Wydawniczej Spółdzielni „Oficyna Toruńska” ( ...)  „Dzien­
nik Wieczorny” został zgłoszony do przetargu 15 stycznia 1991 r. i został 
zakupiony za 300 milionów złotych przez spółkę „Pol-Tech”9.

Decyzje te spowodowały protest nowych partii. Tak to opisywał dzie­
sięć lat temu Mariusz Załuski: Decyzje Komisji Likwidacyjnej RSW nie 
wywołały oczywiście entuzjazmu u nowych sił politycznych, liczących na 
przejęcie części prasy. Co jakiś czas pojawiają się więc żądania rewizji pod­
jętych przez komisje decyzji. Atakowanym pism em  jest przede wszystkim 
„Gazeta Pom orska”. Późną wiosną 1991 r. bydgoski oddział Porozumie­
nia Centrum domagał się cofnięcia postanowienia komisji o przekazaniu 
tytułu spółdzielni. W lutym 1992 r. „Gazeta Pomorska”została zaatakowa­
na przez „Nowy Św iat”, gdzie w pełnym  przeinaczeń tekście starano się 
udowodnić opanowanie bydgoskich pism przez nomenklaturowy kapitał. 
Nowy likwidator koncernu Jacek Hofman w „G azecie W yborczej” wyto­
czył swoje zarzuty przeciwko „G azecie P om orskiej”. Podkreślił, że „reżi­
mowi dziennikarze” po decyzji komisji »spieniężają tytuł i biorą pieniądze 
do własnej kieszeni« oraz że dziennik ma oblicze polityczne zbliżone do 
„M e.”10Redakcja przystąpiła do kontrofensywy. Na własnych łamach 
prostowano wszystkie błędy atakujących i ich kłamstwa. Poproszono 
też o pomoc inne redakcje, m.in. w „Głosie W ybrzeża” ukazał się artykuł 
Romana Supryna pt. „Apetyt na organ”.11 Na przełomie maja i czerwca 
1992 r. KL odstąpiła od zmian swej decyzji.

Pozornie w najlepszej sytuacji był „Ilustrow any K urier Polski”. Tego 
tytułu nie obejmowała wszak ustawa o likwidacji RSW, można więc było 
spokojnie dostosować gazetę do nowych gustów czytelniczych i warun­
ków rynkowych. Trudno dociec, dlaczego kolejni wydawcy i kolejne kie­
rownictwa redakcji nie potrafiły wykorzystać tej szansy. W ten sposób 
„najstarszy dziennik w regionie” rozpaczliwie walczył o przetrwanie. 
W roku 1992 „Epoka” sprzedała 49 proc. udziałów „Pol-Techowi”. Wraz 
z upadkiem tej firmy zaczął się korowód właścicieli, którzy zmieniali się 
praktycznie co rok, powodując jednocześnie zmianę orientacji.

Podobni byli uczestnicy kolejnej „wojny” w Toruniu. Tam subregional- 
ny tygodnik „Flis” (ukazywał się w okresie kwiecień 1991 -  kwiecień 1992),

- 248 -



powiązany z Porozumieniem Centrum, zaatakował „Nowości” i nazywał 
młodziutki zespół „nomenklaturą”.12 Jednak i tutaj KL nie zmieniła pier­
wotnej decyzji. Natomiast bardzo agresywna retoryka pisma atakującego 
spowodowała, że nie cieszyło się dużą popularnością.

Smakowanie rynku

Chociaż trwały jeszcze spory o podział resztek majątku po RSW, to 
powoli zaczynały już działać prawa rynku. Do tego wyzwolonego z oko- 
wów cenzury, która przestała istnieć instytucjonalnie w pierwszej poło­
wie 1990 r.

Na kujawsko-pomorski rynek wkroczył przebojowo nowy dziennik: 
„Express B y d g o s k i Stało się to 1 marca 1990 roku. Założycielem była 
spółka „Weltinex”, zamieszana w aferę alkoholową. Z początku gazeta mia­
ła konkurować głównie z „Dziennikiem Wieczornym”, stąd dużo sensacji, 
ciekawostek czy pikanterii, czyli typowej zawartości gazet popołudnio­
wych. Tytuł wystartował z nakładem 45.000 egzemplarzy. Kiedy wkrótce 
wybuchła afera alkoholowa i „Weltinex” ogłosił upadłość, tytuł był już wła­
snością spółki-córki -  „Polfrostu”. Syndyk nie mógł więc traktować docho­
dowego dziennika jako części majątku należnego Skarbowi Państwa.

Dziennik umocnił się na rynku i po wielu latach okazał się łakomym ką­
skiem dla kapitału niemieckiego. Ta sama grupa kapitałowa wykupiła też „No­
wości”, dzięki czemu nie musiała dokonywać ekspansji terytorialnej żadnego 
z tych dwóch tytułów, aby objąć zasięgiem prawie cały teren województwa.

Świeżą wolność postanowił pod każdym względem wypróbować Emil 
Marczuk, który na początku lat dziewięćdziesiątych wydawał dwa pisma 
poświęcone erotyce: „Seksodramę” oraz „Erotykę w literaturze i sztuce , 
oba w bardzo skromnej szacie graficznej i na gazetowym papierze. W la­
tach 1990-1992 cieszyły się jednak sporą popularnością i to w skali ogól­
nopolskiej. Właściciel przegapił jednak moment, kiedy na ten segment 
rynku weszły zachodnie koncerny i zaproponowały towar lepszej jakości, 
ostrzejsze zdjęcia, takież teksty i fotografie na kredowym papierze w peł­
nym kolorze. Przedsięwzięcia typu toruńskiego musiały zbankrutować.

Kiedy jedne redakcje spierały się z ugrupowaniami politycznymi, inne 
walczyły o czytelnika. W Toruniu nie udały się dwa przedsięwzięcia, czyli

- 249-



„K ronika" i „S up er N o w o ś c iTen pierwszy tytuł reklamował się sloga­
nem: tygodniowy zbiór informacji, które ułatwiają życie".13 Dziennikarze 
z drugiego tytułu postawili natomiast na sensację, erotykę i krótkie infor­
macje ciekawostkowe. Też im się nie udało.

Podobnie było z ambitniejszymi inicjatywami wydawniczymi. Szcze­
gólnie dotyczyło to tygodników, np. „R aport” w Bydgoszczy, a powodem 
niepowodzenia przeważnie były bardzo małe środki finansowe, którymi 
dysponowały nowe wydawnictwa bądź tylko grupy chętnych dziennika­
rzy. Ten tytuł zaczął się ukazywać w pierwszej połowie 1994 r., twórcy 
mieli ambicje ogólnopolskie, ale skończyło się na czterech numerach.

Prasa RSW miała już w 1989 r. skromną konkurencję, a stanowiły ją 
periodyki wydawane przez „Solidarność”. Z podziemnej działalności wy­
dawniczej wychodzi wiele pism sygnowanych przez NSZZ „Solidarność” - 
m.in. „W olne Związki", „Azet", „Świadectwo". Powołany też zostaje do życia 
nowy tygodnik regionalny „Tygodnik Obywatelski” - wydawany przez Ko­
mitet Obywatelski w Bydgoszczy14, którego numer zerowy ukazał się 31 sierp­
nia 1989 r., a ostatni 14 kwietnia 1990 r. Jeszcze krócej, bo w okresie 
13 grudnia 1989 - 14 kwietnia 1990 ukazywało się w Toruniu „W olne Słowo". 
Wydawało się, że nowe warunki ustrojowe i sprzyjające warunki politycz­
ne wyprowadzą któryś z tych tytułów na szersze wody. Nie stało się tak, 
a większość zapisała się tylko epizodycznie. Tutaj podstawą porażki było 
zbytnie kopiowanie mentalności dopiero co obalonego realnego socjalizmu. 
Nowe tytuły za bardzo przypominały bowiem propagandowe biuletyny.

Znamienną ewolucję przeszła natomiast „Gazeta Pomorska”, która za 
czasów kierownictwa Zefiryna Jędrzyńskiego należała do najbardziej pro- 
partyjnych nawet wśród organów PZPR. Tymczasem pod czasowym kie­
rownictwem (15 lutego -  31 marca 1990 r.)15 Ryszarda Buczka i później­
szym, wieloletnim Macieja Kamińskiego dziennik zmieniał się w szybkim 
tempie. Już w roku 1992: W latach 1989-1992 m ożna było zauważyć suk­
cesywną zm ianę tematyki, jak  się wydaje zgodną z panującym i w kraju 
tendencjam i. Należy odnotować cykle dotyczące „białych p la m ”, teksty 
o najnowszej historii Polski czy artykuły związane z funkcjonow aniem  
gospodarki rynkowej. Wyraźnie było widać zwrot ku regionalnym aferom  
-  oceniał parę lat po rozpoczęciu zmian Mariusz Załuski.16

Za największe niepowodzenie początku przemian można uznać po­
rażkę spółki „Press-Pom”, którą miały tworzyć spółdzielnie (D-WSP

- 250-



w Bydgoszczy, „Kujawy i Pomorze”, SPW „Pomorze”) oraz Fundacja Roz­
woju Prasy Regionalnej. Gwarantem finansowym tego wydawnictwa miał 
zostać Bydgoski Bank Komunalny, jako pierwszy w pełni komercyjny 
bank, mający gwarancje Skarbu Państwa.17 Koncepcję tę popierała też 
uchwała Rady Ministrów z 29 października 1990 roku.18 Celem tego przed­
sięwzięcia było stworzenie koncernu prasowego nowego typu, o demo­
kratycznych zasadach i usytuowanego w gospodarce rynkowej, miał on 
obejmować południe Pomorza i Kujaw. Do finalizacji tego pomysłu nie 
doszło, ponieważ spółdzielnia „Pomorze” nie potrafiła przedstawić ra­
chunku ekonomicznego, natomiast FRPR pozostała jedynie w planach. 19 
Jednym z powodów był sprzeciw samorządów, które nie chciały lokować 
toruńskich czy włocławskich pieniędzy w rozwój bydgoskiej prasy. Po 
wycofaniu się fundacji spółkę utworzyły trzy spółdzielnie i bank. Kon­
cepcja szybko jednak upadła, bo okazało się, że dochodowa spółdzielnia 
utrzymywała deficytowe pismo20. Redaktor naczelny „Kujaw” skarżył się 
nawet przewodniczącemu Komisji Likwidacyjnej, że ze strony „Gazety 
Pom orskiej” nie było dobrej woli od początku realizowania wspólnych 
celów.21

Istotnym elementem formowania się nowego modelu systemu pra­
sowego na Kujawach i Pomorzu było przebojowe wkroczenie „G aze­
ty W yborczej”, która w krótkim czasie stworzyła regionalne mutacje, 
dotyczące również licznych dodatków, czego nie uczyniła żadna inna 
redakcja (potem praktykowały to „Ż ycie” i „S up er E xp ress”, ale nie­
zbyt udanie). W roku 1990 kilka razy w tygodniu zaczęła się poja­
wiać „G azeta B ydgoska”, będąca wkładką do ogólnopolskiego wyda­
nia „Gazety”. Było to pierwsze takie posunięcie dziennika ogólno­
polskiego. W roku następnym lokalny dodatek zmienił nazwę na „Ga­
zeta  R egion a ln a ” i zaczął się ukazywać codziennie. Liczył od 8 do 12 
kolumn. Połowę zajmowały przeważnie teksty redakcyjne, a resztę -  
ogłoszenia i reklamy.

W połowie lat dziewięćdziesiątych gazety popołudniowe przeszły na 
wydawanie rano. Decyzja wynikała z kłopotów dystrybucyjnych, ale ozna­
czała, że o tej samej porze w kioskach pojawiło się więcej tytułów i bied­
niejący czytelnik musiał zacząć wybierać. O tej porze przyzwyczajony 
zaś był do prasy o trochę poważniejszym charakterze. Rozpoczęło to po­
wolny upadek tak popularnych w PRL gazet.

- 251-



Trwałe nowości

Wolność polityczna i gospodarcza spowodowały, że coraz to nowe grupy 
pragnęły zaprezentować swe poglądy szerszej publiczności. W szerszej 
skali zwycięstwem mogą się pochwalić dwa środowiska: samorządowcy 
i aktywiści parafialni.

Rozwój prasy samorządowej zaczął się stosunkowo wcześnie. Już w roku 
1992 na terenie byłego woj. bydgoskiego ukazywało się 30 tytułów, a woj. 
toruńskiego -  20 tytułów.22 Pierwszy periodyk ukazał się w grudniu 1989 r. 
w Nowym Mieście Lubawskim i nosił tytuł „Drwęca”. Po miesiącu doszły 
dwa kolejne: „Ziemia M ichałowska” i „Gazeta Chełmżyńska” (ukazuje się 
do dzisiaj).

Od tamtego czasu na terenie woj. kujawsko-pomorskiego ukazywało 
się bądź ukazuje się nadal co najmniej 77 tytułów prasy samorządowej. 
Przeważnie wydawane są w skromnej szacie graficznej (wyraźnie widać 
wykorzystywanie miejscowej poligrafii), mają niewielką objętość, treścią 
są przeważnie osiągnięcia miejscowej władzy, która partycypuje w części 
lub w całości w wydawaniu pisma, ale świadczy to o konieczności komu­
nikowania się władzy najniższego szczebla z obywatelami. Może dlatego 
taka popularność organów samorządowych w dzielnicach Bydgoszczy. 
Na Szwederowie ukazywały się kiedyś jednocześnie dwa tytuły.

Jak słusznie zauważył Mariusz Załuski: pisma gm inne to najczęściej 
miesięczniki, kwartalniki bądź tytuły nieregularne.23 Przy czym nie moż­
na przeprowadzić prostego porównania, że im większa gmina, tym czę­
ściej ukazuje się dane pismo. Znacznie istotniejszy, w tym kontekście, 
jest podział na grupy nakładów: mniejsze gminy preferują nakład kilku­
set egzemplarzy, a w większych nakład dochodzi do 3 tys. egz. Dość 
podobna jest zawartość tych periodyków (znowu niezależnie od wielko­
ści gminy i częstotliwości ukazywania się), na którą składa się informa­
cja o pracy władz gminy, kronika wydarzeniowo-towarzyska, prezenta­
cja sylwetek najbardziej zasłużonych mieszkańców oraz relacje z inaugu­
racji działalności nowych zakładów i innych uroczystości typu „przecina­
nie wstęgi”.

Ważnym elementem prasy lokalnej w woj. kujawsko-pomorskim są 
prywatne tygodniki, obejmujące jeden lub więcej powiatów. Istnym „za­
głębiem” jest rejon Nakła i Żnina, gdzie ukazuje się po kilka tytułów, ostro

- 252~



rywalizujących na ciasnym rynku. O wszystkich periodykach samorzą­
dowych są i takie opinie: Nie zawsze na wysokim, profesjonalnym pozio­
mie, ale za to z dużym zaangażowaniem, często przy niewielkim nakła­
dzie finansowym.24

Absolutną nowością prasową III RP jest rozwój prasy parafialnej. Za­
chodzące zmiany społeczno-polityczne w Polsce wyzwoliły nowe bodźce 
wśród laikatu katolickiego poszczególnych parafii Bydgoszczy. Pierwszym 
takim widocznym znakiem było powołanie w styczniu 1990 r. miesięczni­
ka parafialnego przy parafii Świętej Trójcy.25 Nosił on tytuł „M iesięcznik  
Kościelny Parafii Św. Trójcy”.

Pół roku później w parafii św. Wincentego a Paulo zaczęły się ukazy­
wać „W iadomości Parafialne”. Inicjatywy nabrały tempa. W październi­
ku 1991 r. ukazał się egzemplarz okazowy w parafii św. Polskich Braci 
Męczenników. Jednak dopiero drugi numer otrzymał tytuł „Ogniwo”. Jan 
Malinowski pisał wtedy:26 parafia św. Polskich Braci Męczenników jest 
pięknym przykładem w Bydgoszczy tego, co zwykło się określać mianem  
Kościoła Żywego.

Nie tylko katolicy wydają swoje pisma. Zbór Zielonoświątkowców wy­
daje „Betel”, Kościół polsko-katolicki wydaje „Apostoła”, a Kościół Ewan­
gelicznych Chrześcijan -  „Głos Ewangelii”. Ponieważ prasa parafialna jest 
bardzo niestała, a wynika to w znacznej części z faktu, iż zarówno reda­
gowanie, jak i finansowanie spada na barki parafian, nie zawsze starcza 
im pieniędzy i zapału do ciągłej pracy.

Jak ocenia Mariusz Banach27 co najmniej co druga parafia wielkomiej­
ska pokusiła się o wydawanie własnego periodyku. Prasa wydawana przez 
wspólnoty parafialne na pewno jest zdobyczą ostatnich lat. Wydawnictwa 
te mają kilka cech wspólnych: nietrwałość, zamknięty krąg autorów, zmienne 
tempo wydawania i nakładu oraz dość ubogą szatę graficzną. W tym przy­
padku region jest poniżej średniej krajowej, co dziwi, gdyż w woj. kujaw­
sko-pomorskim i pomorskim odnotowano największe czytelnictwo prasy 
w całym kraju. Do tej pory Ogólnopolskie Stowarzyszenie Prasy Parafialnej 
zarejestrowała 540 tytułów. Absolutne pierwszeństwo należy się Małopol- 
sce, Warszawie i Śląskowi, gdzie ukazuje się bądź ukazywała połowa wszyst­
kich periodyków. W Kujawsko-Pomorskiem - odnotowano 24 pozycje.28

Od lat następuje burzliwy rozwój pism specjalistycznych, żeby nie 
rzec niszowych. Tylko środowisko lekarskie i tylko w województwie

- 253-



kujawsko-pomorskim wydaje 3 tytuły: „Prim um  non N o cere”, „G aze­
ta L ek a rsk a ”, „ABC P a cjen ta ”. Prawdziwym potentatem jest bydgo­
ska spółka Bud-Media, wydająca trzy ogólnopolskie miesięczniki po­
święcone szeroko rozumianemu budownictwu. W tym regionie uka­
zuje się też kolejne pismo ogólnopolskie -  „C iężarów ki”, które zajmu­
je się problemem transportu dużymi samochodami. Do tej kategorii 
należy też „H air C lu b ” (dla fryzjerów), „Solarium , Turystyka & F it­
n ess” (dla chcących zachować sportowy wygląd) lub trzy miesięczniki 
o grach komputerowych.

Kłopotliwe pomysły i spektakularne upadki

Znamienne są kłopoty dwóch tytułów, które za czasów PRL cieszyły 
się dużą popularnością. „D ziennik W ieczorny” po nieudanej przygo­
dzie z „Poł-Techem” Zbigniewa Stramowskiego został wykupiony przez 
koncern „Gazeta Pomorska -  Media”. Przez pewien czas ukazywał się 
dalej jako samodzielna gazeta. Nakład jednak systematycznie spadał 
(dotyczy to wszystkich dawnych popołudniówek w Polsce). O ile na 
początku przemian wynosił 135 tys. egz., to pod koniec samodzielnego 
istnienia wahał się w granicach kilkunastu tysięcy.

Nie sprawdzają się zaś na naszym rynku nowinki bardzo popularne na 
Zachodzie. Już w roku 1991 w Bydgoszczy podjęto, nieudaną, próbę 
przekonania czytelników do bezpłatnej prasy. Niemcy zainwestowali 
wtedy w „Panoram ę M iasta” i pierwsze numery rozchodziły się w nakła­
dzie 130.000 egz. Tygodnik nie przynosił jednak spodziewanych docho­
dów, chociaż docierał aż na wycieraczkę. Jeszcze w tym samym roku 
zbankrutował. Podobny był los czysto bydgoskiej „Gazety Biało-Czarnej”, 
„Gazety D obrej”, „Gazety Dom ow ej” i kilku innych darmowych periody­
ków. Żaden z tych tytułów nie zagościł na rynku dłużej niż na kilka mie­
sięcy. Podobnie dzieje się w innych aglomeracjach, oprócz Warszawy. 
Wpływ na to ma zbyt mały rynek reklam miejscowych. Przetrwały tylko 
darmowe pisemka branżowe, ale nigdy nie były one nastawione na zysk.

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku powstało i szybko znik­
nęło wiele pism niszowych. Czymś pośrednim między partyjnym biulety­
nem a tytułem do powszechnego kolportażu była „Z adra” wydawana przez

- 254-



SdRP w Toruniu bądź liczne pisma studenckie: „Dziady”, „Hydra” czy 
„ 6 0 0 ”. Długo nie zaistniały też pisma kulturalne: „M aska”, „Przegląd  
Pom orski” lub „Przegląd Literacko-Artystyczny”.

Na początku minionej dekady Stanisław Sierakowski usiłował stwo­
rzyć centrum wydawnicze w Grupie pod Grudziądzem. Przez dwa lata 
ukazywało pismo „Egida”, ale uwikłane w egzotyczne partie (m.in. Par­
tia X Stana Tymińskiego) dość szybko skończyło żywot. Jednak nawet 
w tym segmencie zanotowano jedną prestiżową porażkę. Przestał się uka­
zywać „Tygodnik G rudziądzki”, który startował z wysokiego pułapu kil­
kunastu tysięcy nakładu.

Koncern Orkla, jako pierwszy w Polsce, zastosował w Bydgoszczy meto­
dę łączenia największego tytułu na rynku z tytułem upadającym. Pierwszy 
raz taki manewr zastosowano w przypadku „Gazety Pomorskiej” i „Dzien­
nika W ieczornego”. W wyniku procesu rozłożonego na lata, dzisiejszy 
„Dziennik” to jedynie wkładka do weekendowego wydania „Gazety”.

Podsumowanie i próba prognozy

Po kilkunastu latach zmian na terenie woj. kujawsko-pomorskiego 
ukazują się trzy dzienniki z miejscowym rodowodem i znaczącym udzia­
łem kapitału zagranicznego {„Express Bydgoski”, „GazetaPomorska”[„No­
w ości'), jedna mutacja dziennika ogólnopolskiego („Gazeta W yborcza”) 
oraz trudna do oszacowania liczba miesięczników, kwartalników itp. Na­
kład żadnego nie przekracza jednak 10 tys. i przeważnie mają albo zasięg 
branżowy, albo terytorialny.

Chociaż ze stanem z roku 1989 nowy system mogą łączyć podobne 
tytuły, a nawet w tych samych redakcjach pracują zupełnie inni ludzie, 
wymiana kadr sięga znacznie ponad połowę. Dominuje norweska Orkla, 
dwa tytuły należą do niemieckiej spółki, a polski kapitał dominuje tylko 
w pismach specjalistycznych i niszowych. Odpowiada to stosunkom ogól­
nopolskim, gdzie trzy czwarte stanowią tytuły z dominacją kapitału za­
granicznego, a kapitał polski nie przekracza 25 proc. udziału w rynku.

Poza tymi kwalifikacjami jest regionalny dodatek „Gazety W yborczej , 
wydawany przez „Agorę” o kapitale polsko-amerykańskim, gdyż -  mimo 
swej pozycji na rynku i w świadomości społecznej -  nie stanowią one

- 255-



samodzielnego bytu. Pierwszoplanową cechą charakterystyczną dzisiej­
szego systemu prasowego jest rozwój prasy lokalnej (według definicji 
Zbigniewa Bajko29), która na początku XXI wieku zaczyna pod względem 
jednorazowego i zsumowanego nakładu wyraźnie doganiać prasę ogól­
nopolską i regionalną.

Cechą charakterystyczną rynków regionalnych jest inna segmentacja 
rynku prasowe niż ma to miejsce w Warszawie. O ile w stolicy wydawnic­
twa adresują swoje produkty do np. pań przed czterdziestką, z wyższym 
wykształceniem i poczuciem sukcesu zawodowego oraz osobistego, to 
prasa regionalna (w tym i wydawana w Bydgoszczy lub Toruniu) ma tra­
fiać do określonej grupy zawodowej, hobbystycznej lub terytorialnej. 
Uwagę na ten fakt zwróciła Wanda Patrzałek.30

Diametralnie zmieniła się też podstawowa funkcja prasy. O ile do roku 
1989 najważniejsze były zadania propagandowe, a często i indoktryna- 
cyjne, to obecnie na pierwsze miejsce w większości przypadków wysunął 
się zysk, a nie ulegają mu tylko albo pisma bardzo upolitycznione (z na­
szego regionu lewicowa „Trybuna Pomorza i Kujaw”, lub zbliżony do 
LPR „Patriota”). Również pisma środowiskowe nie są zmuszane do zy­
sku za każdą cenę. Tutaj zadowalający jest już bilans zerowy. Do tej kate­
gorii można zaliczyć „Nieruchomości Pomorza i Kujaw”, pisma lekarskie 
lub samorządowe.

Nad znacznym zmniejszeniem funkcji edukacyjnej i „formacyjnej” 
ubolewa biskup Adam Lepa, czemu dał wyraz w obszernej publikacji 
„Pedagogika mass mediów”.31

Należy też sobie postawić istotne pytanie: na czym bardziej zależy wy­
dawcom? Trudno bowiem ocenić, co jest pierwsze: czytelnik czy ogłosze­
niodawca? Większość gazet doszła już do takiego nasycenia reklamami, 
że każde ogłoszenie więcej może oznaczać odwrócenie się czytelników. 
Nawet największe tytuły do 65 proc. (dane przybliżone i uśrednione, bo 
żadne wydawnictwo nie podaje dokładnych danych) wpływów osiągają 
z reklam32. Niektóre czasopisma stały się dodatkami do atrakcyjnych ga­
dżetów. Owymi „dodatkami” były już kalendarze, mapy, przewodniki, 
płyty kompaktowe i DVD, kosmetyki, przyprawy i wiele innych rzeczy. 
Trzeba jednak przyznać, że pisma regionalne i lokalne są bardziej wstrze­
mięźliwe w takich akcjach, a wynika to -  najprawdopodobniej -  z braku 
odpowiednio hojnych reklamodawców.

- 256-



Spadają jednak nakłady. Nie pomagają zwolnienia pracowników, wy­
szukiwanie sensacji, akcje promocyjne, zyski nie rosną tak szybko, jak by 
to sobie życzyli wydawcy. Zaczęła się zatem powolna koncentracja tytu­
łów, która ma być ratunkiem przed niekorzystnymi trendami. Jest to zja­
wisko ogólnopolskie.

Trudno jednoznacznie ocenić rolę KL w dekadzie lat dziewięćdziesią­
tych ub. wieku, bo od tej kwestii nie można uciec. Odpowiadała ona wszak 
nie tylko za pierwszy krok, ale i za następne. Tymczasem sam Krzysztof 
Czabański, będący jednym z największych zwolenników likwidacji RSW, 
napisał w cytowanym raporcie: do najistotniejszych wydarzeń, jakie mia­
ły miejsce na polskim rynku prasowym po zakończeniu przekształceń do­
konanych przez Komisję Likwidacyjną, zaliczyć należy: niekontrolowany 
napływ na polski rynek prasowy kapitału zagranicznego, zakończony prze­
jęciem  większości polskich dzienników lokalnych przez wydawców zachod­
nich, koncentrację własności, zniknięcie z rynku wielu tytułów RSW.33 
Jeden z czołowych działaczy KL nie jest zatem w stanie zaakceptować 
wszystkich owoców działania komisji. Trudno zaś orzec, czy brak wy­
obraźni rynkowej u ogromnej większości członków tego ciała jest dosta­
tecznym usprawiedliwieniem.

Swoje oblicze zmieniły też pisma zakładowe, które obecnie starają się 
wyjść poza załogę i adresują swą ofertę do potencjalnych klientów wyro­
bów danego wydawcy. Prym wiodą tutaj wydawnictwa banków, które 
zdobyły się już na wydawanie regionalnych mutacji (np. „Poradnik  
Bankow y"PKO  BP).

Coraz istotniejszym problemem stają się sprawy socjalne dziennikarzy. 
W połowie czerwca 2002 r. Uniwersytet Warszawski zorganizował konfe­
rencję naukowa „Kapitał zagraniczny w polskich mediach”. Przedstawio­
no na nim raport Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, z którego wynika, 
że od pew nego czasu upowszechnia się praktyka ograniczenia zatrud­
nienia  etatowego dziennikarzy, przechodzenia na zasady krótkotermi­
nowych kontraktów, które dają m inim um  upraw nień pracowniczych 
( . . . )  Coraz powszechniejsza jest praktyka zatrudnienia młodych ludzi 
na stanowiskach dziennikarskich na zasadzie kontraktów lub też umów  
zlecenia, które n ie dają żadnych upraw nień.34 Jest to absolutna nowość 
w tej branży. W przyszłości będzie musiała zaznaczyć się negatywnie 
na poziomie naszej prasy. Znamienne jest, że o tych sprawach napisało

- 2 5 7 -



tylko tak skrajne pismo, a śladów tej konferencji nie było nawet w pi­
smach branżowych.

To były ewidentne negatywy. Są jednak i pozytywne elementy zmian. 
Po pierwsze, wejście na rynek jest praktycznie uzależnione tylko od jed­
nego czynnika -  pieniędzy. Na wydanie jednego lub kilku numerów pe­
riodyku stać coraz większą grupę ludzi lub organizacji. Autor niniejszego 
opracowania zewidencjonował 269 tytułów periodyków, które ukazywa­
ły się lub dotąd ukazują na terenie woj. kujawsko-pomorskiego. Potwier­
dziła się też teza Marka Jachimowskiego, że regiony medialne stworzone 
w PRL (jako namiastka innych związków centra prasowo-radiowo-telewi- 
zyjne) zachowały swą siłę i były jednym z elementów przemawiających 
za powstaniem województwa w obecnym kształcie.35

W Bydgoszczy zaczyna powstawać subkoncern prasowy: Gazeta Po­
morska -  Media, będąca odnogą Orkli. Bydgoski dziennik nie dość, że 
jest największym dziennikiem regionalnym w Polsce, to jeszcze najbar­
dziej dochodowym. W związku z tym władze Orkli postanowiły wspo­
móc inne swoje gazety siłą redakcji nad Brdą. Część (trudno powiedzieć 
obecnie jaka) „Głosu Szczecińskiego” ma być redagowana w Bydgoszczy 
i drogą satelitarną kierowana do drukarni przy ujściu Odry. Redaktorem 
naczelnym szczecińskiego dziennika został zaś były kierownik wydania 
magazynowego „Gazety Pomorskiej”. To pierwszy przypadek w Polsce 
takiej właśnie współpracy regionalnych gazet.

Czy oznacza to, że wzrośnie rola Bydgoszczy i regionu na ogólnopol­
skiej mapie wydawniczej? Trudno jednoznacznie stwierdzić, bo obserwu­
jemy w III RP koncentrację prasy w Warszawie, co jest zjawiskiem dość 
nietypowym jak na Europę i państwo takiej wielkości.

1 Krzysztof Czabański. Sprawozdanie z wykonania Ustawy Likwidacji RSW „Prasa-Książka-Ruch”, 
Warszawa 1999.

2 Op. cit., s.10.
3 Op. cit.
4 Op. cit., s. 23.
5 Op. cit., s. 32.
6 Mariusz Załuski, Transformacja rynku prasowego regionu bydgosko-toruńskiego, w: Materiały 

pomocnicze dla najnowszej historii dziennikarstwa, t. XXII, Warszawa 1994, s. 170.
7 Op.cit., s. 170.
8 Daniel Bernard Rudnicki, Likwidacja PWP (1990-1991), w: Materiały pomocnicze... op. cit., s. 182.

" 258"



9 Monitor Polski 3/1991, Uchwała RM nr 172 z 29 października 1991
10 Mariusz Załuski, op. cit., s. 174.
11 Roman Supryn, „Apetyt na organ. Siły polityczne walczą o Gazetę Pomorską, 15 IV 1992
12 Flis 8/37 i 12/41 z 1992 roku.
13 Zespół redakcyjny, Jesteśmy, Kronika nr 1.
14 Daniel Bernard Rudnicki, op. cit., s. 182.
15 Daniel Bernard Rudnicki, op. cit., s. 183
16 Mariusz Załuski, op. cit.
17 Daniel Bernard Rudnicki, op. cit., s. 184.
18 Monitor Polski, op. cit.
19 Daniel Bernard Rudnicki, op. cit., s. 184.
20 Daniel Bernard Rudnicki, op. cit., s. 187.
21 Op. cit., s. 187.
22 Mariusz Załuski, op. cit., s. 178.
23 Op. cit., s. 178.
24 Prasa Pomorza i Kujaw, Bydgoszcz 2001, s. 1.
25 Daniel Bernard Rudnicki, Pisma Wyznaniowe w Bydgoszczy (1989-1992), w: Kronika Bydgoska, 

t. XIII, Bydgoszcz 1993, s. 260.
26 Jan Malinowski, „Ogniwo” -  miesięcznik parafii Świętych Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy, 

w Kronika Bydgoska t. XIII, Bydgoszcz 1993, s. 289.
27 Mariusz Banach, Prasa parafialna środkiem komunikacji wielkomiejskiej. Lublin 2001, s. 7.
28 www.sppkrakow.republika.pl
29 Zbigniew Bajko, Historia polskiej prasy lokalnej, w: A.Hejman, Poradnik dla wydawców, 

1.1, Warszawa 1997, s. 11.
30 Wanda Patrzałek, Segmentacja rynku prasowego, Wrocław 2001.
31 Adam Lepa, Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.
32 Anna Delick, Lewicowy boom, w: Dziś nr 1(136), s. 56.
33 Krzysztof Czabański, op. cit., s 37.
34 Katarzyna Cegielska, Dziennikarz na postronku, Nasz Dziennik, 2002-06-15/16.
35 Marek Jachimowski, Regiony medialne a nowy podział administracyjny kraju, w: Polskie media 

u progu XXI wieku, Warszawa 2001.

http://www.sppkrakow.republika.pl


M— y i ^ i t  jw w j i —

W  p  i g i  >n>s» . tMfc^fcfcfc I  p ^ — ytfc I— f

Uwaga! Promocja
m w j r ^ t y  • ftm tS tś  •m ai Of *mmiji. « M b  Im k i m  m|

•< * wwb *w ee eł^cy . ^oiłyty i
■ * . UłłTw pwni# i po |w U w « I|4w3Mk S«h*ł

» •*** t o ł y to

Uwwwt *r lieer|r*m*cMv * 1  ̂  
w yiur/yeyw w  «  M k v * .« M  
*ylw 4>W iin |W  trryfuy- m m

te*W ) h
N « fn t  w IbAm w  i  Mtm (M*C| Aml) KM.«u}i«if •

k w w li.M N (fe (B K |n r> 4 A i«

Bydgoszcz nie może się pochwalić prasą darmową... 
„Gazeta Domowa” -  jedna z nieudanych prób

PIATm-WEDZIELA
3*  M *  2091 r

BYDGOSZCZ
GRUDZIĄDZ
TORUŃ
WŁOCŁAWEK wJP

„Tysiąc 
uśmiechów 

pod choinkę”. 
Spotkajmy się 

na Star/m Rynku. 
Szczsgóły na stroni* 4.

Wiliii—qrmz»LDŁ»* 
rO -C -o a e ^ -ty sfc
mtm a w* ■ *■ »!*»

**«#•boa*aa*aw «|*-

Bydgoszczanie też był pod domem generała

20 lat temu zabito nadzieję

"j eus»r*staj btahl
U b » W *  ■*■!+■ U tw e łn

Już nie ma

260



III RP to rozwój prasy parafialnej

M iesięcznik rozdawany na stacjach benzynowych

261 -



Periodyk Rady Osiedla

- 262 -



Czysta polityka, słaby kolportaż

m #u« . j » 'i»nd auBMoîojod faó/tfc, 
• WJdJfltMl rtdOflg * • '■ •

•  o w o n S e p  b i s ' ,  -o d  # u »  a i * ( b » i N  «  siUM id » u» iu u » j  « [ j« r e• ‘ * • '■ *'*•*♦  l#HO •*» *• v Ml

f? . f?i

Jedno z  wydawnictw koncernu BUD-MEDLA

- 2 6 3 -



113,14 Zkttngotani'

BYDGOSKIE

Podbój Europy
Gra w zielone
■ W/* *  R M M M U H

_6 0 n | S 4 d W M i'i  - to  m m  ■ » ! * < !  
m  camrcn. m rya . Mtedycn fcww
.  ( n  pum  ab+~f d e  nopc h o -a nM m o #  
N lM tM K ^ iw K m M ir i iH d in M f  
hMVMIKI9> ICłMCmaąiCM. tw«d «wf*

.■ y.:-r * . •; “! 1 1 'V.;1 - rn-
P osp olite ruszen ie w hiperm arketach?

— - r^akro może dużo
N i d t a t n ^ e k
ł — e—y. Znuaai < «  —  Mefca ł n y t i  i i i f i i l i i7 a

____ . _________* Awiv> - Ou*£iiwMMc)e nn«r»K y
*r Od r r  lulfi n t  n**—łt r.-< /•—/  3f *#dl wr

ZaWf r  prtmeim w y n t  e  W K f  W  ~»W » » .-w .V ^
-  ; aU*Mw .C «< * I > 4 *  *** O '  “T »  WW* K»

T ]  ]  * » * ' *“**« #  *»*•«» g <<■» 0 *T»CT ’ *■
’ ■ v*i~ eod ,^ 2 , QP2Z ir **m#« ;*

1 ****00 '"WWU w 0) V jC«ł- J- -3-*-/. - *ł»<a4y
r t *% ** -.-■ >*p* w- i-iii -i—---------

Największy sukces wśród bydgoskich nowości

Bierz okup za  sam ochód i, w  nogi sio
okata

Gdzie
najkorzystniej?

WWW.pM lW lta .pl

Windowanie cen
■  Zboża drożeją, może zdrożeć mięso, a rząd czaka
Mtifl II 0 IIM| HI0ą'tan C f  M m M l l ł p i
mewom 000—0 i.- '  ‘r. : v : . m

Im  frtcata J> a r Ppm wt j -  wd- 
ś jb  p *W (  oaerMą z  WyM *m ĈafeSsa, IbMlmmto 0t

a. Ma jMMMfci m Ouwii wn m 
ibmm* sw apoo i t p M i
watoW. RnMaHMpod^eti

a(ftai3O0Oo(M̂ (i9O0w*wn»- 
k ń t ZBb W i Z0im i * 4 . m p a f 
* » * n * 4 *  * * * * '* * *

t  pn»0W

4-i-*?g*tag*w | w * ■*)•»*> 
IW Qt)(c* rvMŃ^*A

Ptirasiy ttfri taMtisp
iy*dwt8 chKitimgi ł | -

'łlW. ?Si?3*2ą77 &>
taniasl **m* na ► H
iiłiWrt »»*§•■ le&b- 
*1prwi jeił**.

o n  ZyMwynotMA430A - ~ *m "*i, ,
poMyaw cww wp.-M nM*l »»- • _ , **»•

.WM.MMW.Mi.
• A

WiŚMWa 1 hatOf. p pcftin  aMrynW W n ipoats suta - Si 
q^^a»pgtM)»- - n l W

IM. M M I I  tal U  Ć«N W 1*W
fcr ta  q  w i t a ł  aiź w r> M » a

*er=p 'łyrr* M »**. tó*. i s t a i ł  -a. *  c*a» w M n  
tan  Wfl» pcd*- tafia* aa**tiMłi»M*c«i 

asy lK»* 1 WM Sa«M
«*.tn»pm*7tW%r»lM'tj«.*y Mawr*r«u30awyiico«jta>al

Hte tyyyatr ty*, Ol i ry* en

W nMM»yc* tWOTwe omy
dWbi wnw oMM>o aooc r-%. Ji pedwyfl* Ma {tają tr ejatm 
t a L - A H M W W s r *
40  73 f w  ■ nsBteM fcac-■ < Ol 
pOOUKjL l  KCSJL =:.-.. .BM
tw tjs, -  MM - JWM/fWMl*
w yca^l)*ji0U na»! iaWłili 

iM łĘcerfcuiW iiiiat rW«̂s» ~*fm - itaM terr-r̂  
a»W<*M-*Tr*citt 
A a - ti :w*iti •«!»
CM30MH %rs«ar F -  - M »

a * t ł « r t ^ . * a #

8RYTY1CZYK I '‘ MERYKANJN NAGRODZENI

Nobel za rezonans

Dymisja przyjęta

.&
(wetrlm jo ■« w y f |i v »  
Muano >B>ę j  emop-
* - « ą  a y taŁzrai Cl

Największa gazeta regionalna w Polsce

2 6 4

http://WWW.pMlWlta.pl

