
Świat Idei i Polityki T. 6 Bydgoszcz 2006
Red. Tadeusz Godlewski

Prace Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego

Radosław Sajna:

Hugo Chávez i opozycja
- wojna medialna w Wenezueli

Hugo Chávez rządzi Wenezuelą 
od 1998 r., kiedy to zwyciężył w wy­
borach prezydenckich, głównie dzięki 
retoryce socjalistycznej i antykapita- 
listycznej, stając w obronie biednych 
i wykluczonych. Kierując południo­
woamerykańskim państwem (znanym 
z bogatych zasobów ropy naftowej), ten 
były żołnierz wojsk spadochronowych 
w randze pułkownika stracił władzę je­
dynie na kilka dni w kwietniu 2002 r., 
gdy w Wenezueli doszło do strajku 
generalnego z inicjatywy opozycji. 
Nie potrafiła ona jednak wykorzystać 
swojej szansy, ale doprowadziła przy­
najmniej do referendum, w którym 
jednak Chávez umocnił jeszcze swoją 
władzę, bo większość Wenezuelczy- 
ków opowiedziała się za kontynuacją 
rządów dotychczasowego prezydenta. 
Po uzyskaniu społecznego wotum za­
ufania oznajmił on, że ubiegać się bę­
dzie o reelekcję w wyborach przewi­
dzianych na 3 grudnia 2006 r., a więc 
w przypadku zwycięstwa rządziłby 
w Wenezueli do roku 2014, bo ka­
dencja prezydencka w tym kraju trwa 
aż osiem lat.

Wkrótce po triumfie w referendum 
Hugo Chávez udzielił wielu wywiadów 

mediom w różnych krajach, zwłasz­
cza w Ameryce Łacińskiej. Gwate­
malski opiniotwórczy dziennik „Siglo 
XXI” poświęcił wenezuelskiemu pre­
zydentowi wiele miejsca na swoich 
łamach, przedrukowując między inny­
mi wywiad z jednego z największych 
dzienników Ameryki Łacińskiej, bra­
zylijskiego „O Globo”. Oto zaczepka 
dziennikarki przeprowadzającej wy­
wiad: „Dał Pan światu lekcję z demo­
kracji. Uważa Pan, że inni prezyden­
ci powinni iść za Pana przykładem?”. 
Hugo Chávez zręcznie odparł: „Nie, 
w żadnym wypadku. Szanujemy su­
werenność każdego kraju. Włączyłem 
mechanizm referendum do Konstytucji, 
a jeden z prezydentów latynoamerykań­
skich powiedział mi: «Widzi pan? Te­
raz jest pan ofiarą własnej propozycji». 
Ale ja nie jestem ofiarą. Chciałem re­
ferendum, bo wiedziałem, że wygram. 
Nie mam ambicji, by było stosowane 
w innych krajach”1.

1 J. F i g u e i r e d o: Yo yafui legitimado. „Siglo XXI” 20 sierpnia 2004.

W tym samym wywiadzie Chávez 
zapewnił także, że „nie pretenduje 
do tego, by 100 procent Wenezuelczy- 
ków głosowało na niego” i że „jeste­
śmy w stanie żyć w pokoju”. Ale dodał 
też, że „istnieje jedynie pewna chora 

159 •



Radosław Sajna

mniejszość, wymagająca opieki psy­
chiatrycznej, która zamierza wywołać 
burzę w szklance wody”. Jednocześnie 
Chávez powtórzył, że „zjednoczył się 
z narodem, zwłaszcza z biednymi” i jest 
gotów „umrzeć za nich”. Na pytanie, 
czy czuje się uczniem Fidela Castro, 
nie zaprzeczył, lecz wskazał na wspól­
ną wizję i „głęboką wrażliwość na nie­
sprawiedliwość społeczną”2.

2 Ibidem.
’ Zob. M.M. Cascante: Lm batalla se libra en los medios. „ABC” Periódico Electrónico 

11 grudnia 2002.
4 C. Ocando: Ел peligro la libertad de expresión en Venezuela. ,£1 Nuevo Herald” 7 listopada 2004

імшянммнпммвммнмшмпммвм 160 шявшяшшяяшшввшяшешя

Owa „chora mniejszość”, o której 
wspomniał w wywiadzie Chávez, ma, 
między innymi, dostęp do prywatnych 
mediów, także elektronicznych, bo­
wiem w Wenezueli - w przeciwień­
stwie do Kuby - funkcjonują prywat­
ne stacje telewizyjne i radiowe, a tak­
że niezależna prasa. Wenezuelski pre­
zydent nie znosi jednak, gdy „chora 
mniejszość”, zamiast poddać się opiece 
psychiatrycznej, bez przerwy krytykuje 
głowę państwa i określa jej (oraz rzą­
du) poczynania jako „rządy plebejskie”. 
Dlatego też Hugo Chávez postanowił 
rozprawić się z niezależnymi media­
mi, nie do końca jednak wiedząc, jakie 
środki byłyby najbardziej skuteczne.

Wenezuelski prezydent próbował po­
konać niezależne, prywatne stacje te­
lewizyjne w sposób wyjątkowo niecy­
wilizowany. W grudniu 2002 r. uzbro­
jeni najemnicy prezydenta zaatakowali 
siedziby stacji telewizyjnych w róż­
nych miastach Wenezueli, przerywa­
jąc transmisje i demolując instalacje. 

W stolicy kraju, Caracas, zwolennicy 
Cháveza obiegli siedziby czterech pry­
watnych stacji (Televén, Globovisión, 
Venevisión i RCTV), ogłaszając tłum­
nie swoją lojalność wobec prezydenta 
i sprzeciw wobec „manipulacji infor­
macyjnej”, jakiej rzekomo dopuszczają 
się telewizje prywatne3.

Metoda ta wzbudziła wiele kon­
trowersji w całej Ameryce, więc ad­
ministracja Cháveza musiała inaczej 
uciszyć nieprzychylne prezydentowi 
telewizje prywatne. Postanowiono zro­
bić to za pomocą Ustawy o Odpowie­
dzialności Społecznej w Radiu i Tele­
wizji, którą jeden z najwybitniejszych 
komunikologów wenezuelskich, Anto­
nio Pasquali z Universidad Central de 
Venezuela, określił jako: „[...] totali­
tarną, militarystyczną, ograniczającą 
wolności i generującą cenzurę i auto- 
cenzurę”4.

Ustawa, przyjęta przez wenezuelskie 
Zgromadzenie Narodowe, weszła w ży­
cie 9 grudnia 2004 r., o czym donosiły 
niezależne media nie tylko w Wene­
zueli, ale także w innych krajach la­
tynoskich. Jeden z najpoczytniejszych 
dzienników hiszpańskojęzycznych 
na świecie, argentyński „Clarín”, cyto­
wał między innymi prezesa SIP (Mię- 
dzyamerykańskie Stowarzyszenie Pra­
sowe), Peruwiańczyka Alejandra Miró 
Quesadç: „Pod przykrywką dostoso­
wania programów do pory nadawania 



Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna iv Wenezueli

i wieku odbiorców, kryją się pułapki, 
których celem ostatecznym jest wyci­
szyć programy informacyjne”. Ale za­
cytowano także błyskawiczną replikę 
Cháveza, który zaatakował SIP: „To 
są podli lokaje imperializmu [...], któ­
rzy nie mówią nic o mediach, którym 
konfiskuje się prawdę i tylko infor­
mują o tym, o czym elity dominujące 
na świecie chcą, by informowano”. Bez 
względu na to, co wenezuelski prezy­
dent miał na myśli, zacytowano także 
fragmenty jego przemówienia, emito­
wanego w telewizji i radiu: „Od teraz 
uwolniony zostaje naród wenezuelski 
od hegemonii właścicieli prywatnych 
mass mediów i dyktatury medialnej, 
jakiej poddany jest naród wenezuel­
ski od dawna”5.

5 AP, AFP, EFE: Chávez promulgó una polémica norma sobre la radio y televisión. „Clarín” 
9 grudnia 2004.

6 Y. Delgado Mijares: Chávez instó a profundizar debate sobre la información veraz. 
„El Nacional” 4 października 1999.

■вшапвжаамжмаааанавм 161 ■«■■■■■։■■■■■■■■■«

O ile media elektroniczne w Wene­
zueli zaczęły liczyć się z interwencja­
mi władzy, cenzurowaniem ich dzia­
łalności oraz milionowymi karami fi­
nansowymi, o tyle prasa drukowana 
może cieszyć się względną swobodą. 
Nie oznacza to jednak, że wenezuel­
skie dzienniki sprzyjają Chávezowi. 
Wręcz przeciwnie, największe tytuły 
stanowią silny organ opozycyjny. Dla­
tego dziwić może, że jeszcze w XX w., 
w początkowej fazie rządów Cháveza, 
można było przeczytać na łamach opi­
niotwórczego dziennika „El Nacional” 
zapewnienia prezydenta o poszanowa­

niu idei wolności słowa. Na pierwszej 
kolumnie działu „Polityka” zacytowa­
no słowa Cháveza: „W Wenezueli nikt 
nie może czuć się zagrożony w tych 
sprawach. Zostawiliśmy za sobą epokę 
presji i prześladowań wobec obywate­
li, wobec dziennikarzy, wobec specy­
ficznych programów, wobec mediów 
komunikowania społecznego”6.

Jak się później okazało, Hugo Chá­
veza wyjątkowo drażnią wolne me­
dia, a redaktor naczelny „El Nacio­
nal” stwierdził w 2002 r. w Hiszpanii, 
że ciężko jest być niezależnym dzien­
nikarzem w Wenezueli rządzonej przez 
Cháveza. A jeszcze w 1999 r., w tym 
samym numerze „El Nacional”, w któ­
rym cytowano prezydenta broniącego 
wolności słowa i mediów, można było 
przeczytać także opinię José Antonia 
Gila Yepesa, przepełnioną nadzieją 
na korzystne rządy nowego prezydenta 
kraju. Tekst nawiązywał do spotkania 
w Ambasadzie Wielkiej Brytanii w Ca­
racas, poświęconego problemowi tak 
zwanej trzeciej drogi: „Trzecia droga 
jest tym, na czym skupia swoją uwa­
gę rząd Tony’ego Blaira. Reprezentuje 
najświeższą aktualizację prądu myślo­
wego, poszukującego koncyliacji form 
ustrojowych, które - kiedy są interpre­
towane jako antagonistyczne - mają 
negatywne konsekwencje dla społe­
czeństw: kapitalizm-socjalizm, demo­



Radosław Sajna

kracja-autorytaryzm i liberalizm-inter- 
wencjonizm. W tle tych antagonizmów 
jest wieczny problem harmonii wolno­
ści i równości”7.

7 J. A. G i 1 Y e p e s: Tercera vía, élites y „equipo Venezuela". „El Nacional” 4 października 
1999.

’ Ibidem.
’ Zob. S. de la Nuez Aránega: Venezuela: factores clavez en el conflicto gobierno-medios. 

„Revista Latina de Comunicación Social” 2000, nr 47.

аапвммваиамомам 162 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■и

Publicysta wyjaśni! jeszcze szerzej 
ideę „trzeciej drogi” („Trzecia droga 
zakłada model z kapitałem społecznym: 
wizja, jaką podziela społeczeństwo, 
współzależność, wzajemność i zaufanie 
wszystkich sektorów, że spełnione będą 
wszystkie reguły gry”), także w kontek­
ście realiów wenezuelskich, krytycznie 
odniósł się następnie do czterech kolej­
nych republik, by z nadzieją spoglądać 
w V Republikę pod rządami Cháveza: 
„Dla elit wenezuelskich trzecia droga 
jest wyzwaniem koegzystencji, zło­
żoności wobec prostego dogmatyzmu 
ideologicznego; i ciągłej kreatywno­
ści. To jest wyzwanie dla V Repub­
liki. Jeśli tego nie przyznamy, będzie 
ona tylko jeszcze jedną transformacją. 
Na szczęście, Hugo Chávez nie tylko 
podkreślił, że trzecia droga jest jego 
celem, ale że reprezentuje jedyną zmia­
nę reżimu w historii Wenezueli, która 
nie rozpoczęła się od zgładzenia fi­
zycznego, wywłaszczenia czy wyda­
lenia przeciwnika. Dobry początek, 
choć trzeba jeszcze dużo pracować 
nad skonkretyzowaniem trzeciej dro­
gi, jeśli chcemy zrealizować prawdzi­
wą rewolucję: pokonać indywidualizm 

i interwencjonizm, tworząc prawdziwą 
«ekipę Wenezuela»”8.

Nadzieje szybko okazały się płonne, 
a rządy chavistowskie zyskały określe­
nie „plebejskich”. Dziennik „El Nacio­
nal” przeszedł metamorfozę - występu­
jąc wcześniej jako orędownik Chaveza, 
stał się nagle jego wrogiem. By wy­
jaśnić przyczyny tej zmiany pozycji, 
należy poznać kontekst. Otóż żona 
prezesa zarządu spółki wydającej „El 
Nacional”, Carmen Ramia, zasiadała 
w rządzie w pierwszym okresie jego 
funkcjonowania, kierując Centralnym 
Biurem Informacji. „El Nacional” za­
czął wydawać tabloid „Asi es la No­
ticia”, skierowany do niższych klas, 
a wspierający ewidentnie rząd. Kon­
flikt narodził się jednak w styczniu 
2002 r., gdy do budynku, gdzie mieś­
ciła się siedziba dziennika, wrzucono 
ładunek wybuchowy. Kierownictwo 
dziennika i spółki wydawniczej C.A. 
Editora El Nacional oskarżyło rząd 
o tę agresję, argumentując to faktem, 
że dzień wcześniej „Asi es la Noticia” 
donosiła o związakch armii wenezuel­
skiej z kolumbijską partyzantką9.

Prestiż i opiniotwórczy charakter 
dziennika „El Nacional”, uchodzącego 
za obowiązkową lekturę codzienną we­
nezuelskich elit, stał się jego orężem 
w walce ideologicznej przeciwko Chá- 



Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

vezowi i rządowi. O ile po roku urzę­
dowania prezydent Wenezueli mógł 
cieszyć się poparciem 80% obywate­
li, o tyle - po tym, jak „El Nacional” 
przeszedł do opozycji - nie mógł liczyć 
na więcej niż 34% poparcia (2002 r.). 
Dziś' cyfry te jeszcze spadają. Zarzuca 
się Chávezowi, między innymi, autory­
taryzm i dyktatorskie zapędy, choć na­
leży przyznać, że Wenezuela w swojej 
historii zaznała trudniejszych okresów. 
To wprawdzie z tamtych terenów roz­
poczęła się wielka kampania Simona 
Bolivara, zwanego „Libertadorem”, 
czyli „Wyzwolicielem” Ameryki spod 
jarzma hiszpańskiego10, jednak przy­
wódcy Wenezueli nawiązywali do tej 
wielkiej dla Ameryki Łacińskiej postaci 
głównie poprzez różnego rodzaju po­
pulistyczne hasła i mundur.

10 Dziś oficjalna waluta Wenezueli nazywa się bolívar, portret .Libertadora” wisi nad fotelem 
Cháveza w gabinecie prezydenckim, zaś oficjalna nazwa kraju to Republika Boliwariańska 
Wenezueli.

11 Zob. W. Dobrzycki: Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej. Historia i współ­
czesność. Warszawa 2000, s. 104-107.

Rządy wojskowe to nic nowego 
w Wenezueli. Obalenie w 1945 r. dykta­
tury generała Mediny, po 46 latach rzą­
dów wojskowych, rozbudziło nadzieję 
na erę rządów cywilnych, oczekiwa­
nych zwłaszcza ze względu na udział 
Wenezueli w antyfaszystowskiej koali­
cji ze Stanami Zjednoczonymi w trak­
cie II wojny światowej. Działania te 
wzmocniły siły demokratyczne, po­
wstały nowe partie, w tym Akcja De­
mokratyczna (Acción Democrática), 
kierowana przez lewicowego działacza 

Romula Betancourta, a formalnie przez 
jednego z najwybitniejszych pisarzy 
w historii Wenezueli, Romula Galle- 
gosa. Powstała też prorządowa PDV 
(Partido Democrático Venezolano), 
czyli Demokratyczna Partia Wene­
zueli oraz tajny Związek Patriotycz­
no-Wojskowy (Unión Militar Patriót­
ica, UMP), kierowany przez kapitana 
Mareosa Pereza Jimeneza. Na fotelu 
prezydenckim zasiadł po wyborach 
w grudniu 1947 r. (i po ogłoszeniu 
w lipcu tegoż roku nowej konstytucji) 
Rómulo Gallegos, co oznaczało szereg 
zmian zmierzających ku demokratyza­
cji kraju. Niespełna rok później (24 li­
stopada 1948 r.) doszło do kolejnego 
przewrotu, by znowu władzę przejęła 
junta wojskowa, zaś dyktatura Pereza 
Jimeneza okazała się bardziej represyj­
na niż poprzednie11.

Bez ryzyka można stwierdzić, że We­
nezuela jest krajem, w którym tradycje 
demokratyczne praktycznie nie istnie­
ją, choć nie oznacza to braku demo­
kratycznych procedur. Podobnie sytua­
cja przedstawia się w kwestii wolności 
słowa i mediów. Trudno mówić także 
w tym przypadku o zakorzenionych 
tradycjach, choć de iure (ale też de 
facto) niezależne media w Wenezueli 
istnieją, borykając się jednak z prob­
lemami o charakterze politycznym.

163



Radosław Sajna

Międzynarodowe organizacje nieza­
leżne (NGO), badające wolność słowa 
i mediów w poszczególnych krajach, 
krytycznie oceniają sytuację w Wene­
zueli. W rankingu „Reporterów bez 
granic” (międzynarodowa organizacja 
z siedzibą w Paryżu) za rok 2005 kraj 
ten zajął 90. miejsce, ex aequo z Burun­
di, Kambodżą, Katarem i Zambią12.

12 Zob. Internet: http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=549 (30.01.2006). Chodzi 
o światowy ranking wolności słowa oparty na badaniach, wywiadach, ankietach, statystykach 
itp. w 167 krajach.

13 M. Mrozowski: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa 2001, s. 134.

Hugo Chávez nie zamierza jednak 
ograniczać się do zwalczania mediów 
opozycyjnych i ograniczania wolności 
słowa. Jego celem jest także nawiązanie 
dialogu z rodakami poprzez rządową 
telewizję i radio, a więc Venezolana de 
Televisión (VTV) i Radio Nacional de 
Venezuela (RNV). W każdą niedzielę 
Chávez pojawia się na ekranach tele­
wizorów w swoim prezydenckim pro­
gramie Aló, Presidente (w wolnym 
tłumaczeniu: Cześć, Prezydencie, choć 
słowa aló używa się w niektórych kra­
jach latynoskich po podniesieniu słu­
chawki telefonicznej). Ten program 
(emitowany także w radiu rządowym 
RNV) trwa z reguły 4 godziny (od 
11.00), ale czasami nawet do 7 godzin, 
w zależności od kaprysu prezydenta, 
a właściwie od tego, ile ma w danym 
tygodniu do powiedzenia i zaprezen­
towania swoim rodakom.

Program często rozpoczyna się wpro­
wadzającym reportażem, nadawanym 
z różnych miejsc w Wenezueli (czasami 

z zagranicy, np. z Kuby). Wielokrot­
nie Chávez spotyka się z tak zwanymi 
zwykłymi ludźmi, pytając o ich życio­
we problemy, o pracę, rodzinę itd. 
Opowiada o swoich przygodach woj­
skowych czy o ulubionej dyscyplinie 
sportowej - bejsbolu. Wypowiada się 
z reguły chaotycznie, ale tryska opty­
mizmem, a często też poczuciem hu­
moru. Jego dyskurs ma charakter stricte 
populistyczny. Występując systematycz­
nie przed kamerami rządowej telewi­
zji - Venezolana de Televisión, stara 
się rozmawiać z rodakami (zwłaszcza 
tymi z najniższych klas społecznych), 
co czasami przypomina populistyczny 
show. Skąd bierze się tego typu inter­
aktywny populizm w mediach? Wyjaś­
nia to Maciej Mrozowski, powołując 
się na słowa Normana Fairclougha: 
„Przekazy telewizyjne (i prasa popu­
larna) konstruują tożsamość polityka 
w obszarze napięć między informacją 
a rozrywką oraz między rolą publicz­
ną a życiem prywatnym. Chcąc dobrze 
wypaść na tym obszarze, polityk musi 
ujmować problemy systemu w per­
spektywie świata życia odbiorców (i 
jego wyborców), to zaś nieuchronnie 
prowadzi do konwersacjonalizacji sty­
lu wypowiedzi (polityk nie przemawia 
do odbiorców, tylko stara się z nimi 
rozmawiać) oraz nasycania tych wypo­
wiedzi elementami populizmu”13.

164

http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=549


Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

Hugo Chávez pojawia się zatem 
co niedzielę, by przemawiać do ro­
daków, ale także z nimi rozmawiać 
(czasem jest to komunikowanie bez­
pośrednie, a czasami za pośredni­
ctwem telefonu lub innych s'rodków 
łączności), a jednoczes'nie propago­
wać swój punkt widzenia na proble­
my polityczne, ekonomiczne, społecz­
ne, międzynarodowe i inne. Nie ule­
ga wątpliwości także szczególne zna­
czenie tego populistycznego w grun­
cie rzeczy dialogu dla kształtowania 
tożsamości narodowej Wenezuelczy- 
ków, z których większość to ludzie 
ubodzy. Stając na ich czele, Chávez 
przeciwstawia ich wprawdzie elitom, 
ale jednocześnie wzbudza narodo­
wą dumę, bazując na pozytywnych 
stereotypach, nawiązujących choćby 
do dziedzictwa Bolivara. Jak wyjaś­
nia Erie Louw: „Niezwykle istotne 
w konstruowaniu narodowej tożsamo­
ści jest wytworzenie i rozpowszech­
nianie stereotypów, zwłaszcza przez 
przemysł medialny/kulturalny. To za­
wsze wiąże się z budowaniem pozy­
tywnego stereotypu dla pojęcia «ту», 
który może być (ale nie zawsze jest) 
związany z definiowaniem «nas» jako 
lepszych od «nich». Podobnie, czę­
sto (ale nie zawsze) związane jest 
to ze stworzeniem negatywnego ste­
reotypu «ich». Dalej, skonstruowane 
«ту» musi być skonceptualizowane 
jako «zjednoczeni», czyli pojmowanie 

«nas» stwarza, że to, co może dzielić 
grupę (np. klasa społeczna), jest mniej 
istotne, niż to, co ją łączy (np. wspól­
ny język)”14.

14 E. L o u w: The Media and Political Process. London 2005, s. 108.

Chávez niekoniecznie nawiązuje 
do wspólnoty językowej (w przypadku 
języka hiszpańskiego miałoby to sens 
tylko w sytuacji budowania wspólnej 
tożsamości latynoskiej czy raczej hispa- 
noamerykańskiej), ale raczej do wspól­
noty biedy i uciemiężenia ze strony wiel­
kich koncernów i baronów finansowych. 
Tak jak Bolívar wyzwolił Latynosów 
od jarzma hiszpańskiego, tak Chávez 
wyzwolić ma rodaków od jarzma ka­
pitalistów. Podziały klasowe są - jak 
twierdzi Erie Louw - mniej ważne niż 
wspólnota (w tym przypadku chodzi 
najczęściej o „boliwariańską” wspól­
notę biedy). Wenezuelski prezydent, 
za pośrednictwem swojego programu 
radiowo-telewizyjnego, stara się więc 
tworzyć pozytywny stereotyp zwykłe­
go, biednego, ale pracowitego i poczci­
wego Wenezuelczyka, przeciwstawiając 
go cwanemu kapitaliście, który żerując 
na pracy innych, dorabia się fortuny.

Aló, Presidente ma być jednak pro­
gramem, w którym komunikaty perswa­
zyjne wplatane $ą w przekaz o ogólnie 
pozytywnym, czasami wręcz sielanko­
wym nastroju. W niedzielę 1 sierpnia 
2004 r. w nadmorskiej miejscowości 
Los Caracas Aló, Presidente obchodził 
swoje dwusetne wydanie. Oto pierwsze 
słowa prezydenta:

165



Radosław Sajna

„Prezydent Chávez: Właśnie stąd, 
z Los Caracas w stanie Vargas, pro­
gram numer 200. Brawo! Dotarliśmy 
do liczby 200.

Asystenci: (oklaski).
Prezydent Chávez: Chcę pozdrowić 

wszystkich ludzi, którzy tam są, patrz, 
cudownie! Spójrzcie państwo, błękitne 
niebo, morze i chłopaki z Marynarki 
tam z Flagą powiewającą, Karaiby, 
kąpiąca się Wenezuela: Llevo tu luz y 
tu aroma en mi piel.

Pozdrowienia dla wszystkich. Dotar­
liśmy do Aló, Presidente numer 200. 
Tutaj, na morskim wybrzeżu, gorący 
piasek, orzeźwiająca bryza, i pozdra­
wiamy tutaj całą Wenezuelę, pierw­
szego sierpnia. Spójrzcie państwo, 
tego nie było, to było opuszczone, 
ale co za cud, ja byłem tutaj kilka razy. 
Jak leci? Co słychać tam u państwa? 
Nie wiem, czy mnie słyszą, pewnie 
nie, pełno tam ludzi

Jeden z najbliższych Chávezowi 
dziennikarzy, a jednocześnie profe­
sor w Szkole Komunikacji Społecznej 
Uniwersytetu Centralnego Wenezueli, 
Juan Barreto, wyjaśnia to showmeń- 
sko-populistyczne zachowanie prezy­
denta, powołując się między innymi 
na przykład Lecha Wałęsy: „Rulet­
ka medialna wynagrodzi tych, którzy 

dostosują się do jej dynamiki [...]. 
Przypadek Wałęsy, burmistrza Bogo­
ty, Caldery czy Cháveza to przykła­
dy wartości ikonicznych i zdolności 
mediów do budowania symboli”15 16. 
A temu służyć ma także obcowanie 
prezydenta w towarzystwie legendar­
nych przywódców o podobnej wizji 
rozwiązywania współczesnych prob­
lemów społecznych na świecie. Oto 
początek dialogu - po filmie wprowa­
dzającym - między Chávezem a Fide­
lem Castro (Aló, Presidente որ 231, 21 
sierpnia 2005, nadawany z kubańskiej 
miejscowości Bolívar, powiat Sandi­
no, prowincja Pinar del Río):

15 Poszczególne programy Aló, Presidente można odnaleźć m in. na oficjalnej stronie internetowej 
programu. Zob. Internet: http:// www.alopresidente.gob.ve

16 S. de 1 a N u e z Ar áne ga: Venezuela. „Revista Latina de Comunicación Social” 
2000, որ 47.

17 W uściskach boliwariańskich Chávez nawiązuje oczywiście do Simona Bolivara, zaś w uści­
skach martiańskich do wybitnego kubańskiego literata - José Marti.

„Asystenci: (oklaski).
Prezydent Chávez: Co za radość, 

jaka radość, co za pasja! Prawdziwa 
bomba atomowa w życiu tutaj Kuby, tu­
taj Sandino, tutaj Pinar del Río. Uściski 
boliwariańskie, martiańskie17, dla całe­
go ludu kubańskiego, dla ludu pinareń- 
skiego, dla ludu sandińskiego. Uścisk 
rewolucyjny dla Fidela, coś tam pisze 
zdyscyplinowany. Fidel jest bardzo 
zdyscyplinowany, przybył punktualnie, 
to chyba jest najbardziej punktualny Aló, 
Presidente z wszystkich Aló, Presiden­
te, ten ma numer 231. Fidel mi mówił, 
że jedną z cech charakterystycznych 
ALBA (Alternatywy Boliwariańskiej 

http://www.alopresidente.gob.ve


Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w We n e zu e l i

dla Ameryki) powinna być punktual­
ność. Szliśmy nawet ze 400 metrów 
i obliczyłem, że Fidel ma krok żołnie­
rza szybkiej piechoty.

Asystenci: (śmiech).
Prezydent Chávez: Szedł bardzo 

szybko, zostawił nas prawie wszystkich 
w tyle. Dobrze, uściski dla wszystkich 
stąd, dla całej Wenezueli. Oto uściski! 
I całusy dla Wenezueli i wszystkich na­
rodów karaibskich. Co słychać, Fidel? 
Widzę, że wyciągasz jakieś rachunki, 
coś tam piszesz zdyscyplinowany.

Prezydent Castro: Tak, Hugo, chcę 
być precyzyjny, ponieważ jedną z cech 
Aló, Presidente, w pierwszej kolejności, 
jest prawda, a na drugim miejscu, precy­
zja. Nie chcę popsuć ci programu.

Prezydent Chávez: On jest twój i ca­
łej Kuby, jest wszystkich.

Prezydent Castro: I Kuba jest two­
ja, jest wszystkich.

Asystenci: (śmiech).
Prezydent Chávez: Bardzo pięknie, 

bardzo pięknie.
Asystenci: (oklaski) [...]”.
Pomiędzy tymi i następnymi przyja­

cielskimi słowami i gestami pojawiały 
się komunikaty o wyraźnie zarysowa­
nym charakterze perswazyjnym. Roz­
mawiając o prowincji Pinar del Río, Fi­
del Castro zapytał Cháveza: „A wiesz, 
jak ją nazywamy? [tę prowincję - R.S.] 

Kopciuszek”. „Dlaczego Kopciuszek?” 
֊ zapytał Chávez i uzyskał odpowiedź 
od kubańskiego prezydenta: „Bo jest 
najbiedniejsza, cała prowincja była w rę­
kach latyfundystów i wszyscy ci rolnicy, 
którzy uprawiali kawę albo coś innego, 
musieli płacić 30-40% produkcji właś­
cicielom ziemskim, i oto cała charakte­
rystyka”. Tego typu dygresje, wtrącane 
pomiędzy przyjacielskie, nieformalne 
słowa i gesty, mają z pewnością więk­
szą siłę propagandowego rażenia niż 
oficjalne filipiki.

Nie tylko sielankowa atmosfera 
była widoczna w wydaniu numer 234 
(25 września 2005 r.) Aló, Presidente. 
Po filmie wprowadzającym lektor za­
cytował artykuł 307 Boliwariańskiej 
Konstytucji Wenezueli, mówiący mię­
dzy innymi o tym, że latyfundia zagra­
żają interesowi społecznemu. Następnie 
poskarżyło się kilku nieznanych bliżej 
rolników, by za chwilę głos zabrał sam 
Hugo Chávez, grzmiąc: „Aż do na­
jodleglejszego zakątka najodleglejszej 
góry i doliny musi sięgać ręka spra­
wiedliwości, ręka prawa ustanawiają­
cego porządek w sprawach własności 
ziemskiej; ziemia dla rolników, ziemia 
dla pracujących, ziemia dla prawdzi­
wych producentów, sprawiedliwość 
na wsi. Niech żyje Zamora!18 Ziemia 
i wolni ludzie”.

18 Hugo Chávez odwołuje się najprawdopodobniej do generała Ezequiela Zamory, dziewiętnasto­
wiecznego przywódcy federalistów, którego nazwisko przyjął do swojej nazwy Narodowy Front 
Wiejski Ezequiel Zamora (Frente Nacional Campesino Ezequiel Zamora), popierający i popie­
rany przez Cháveza.

ЯМММ Л՛ 167



Radosław Sajna

Następnie głos zabrał nieznany bli­
żej rolnik, reprezentant uciemiężone­
go narodu: „To nie jest sprawiedliwe, 
że ja, mieszkając już 40 lat na tej zie­
mi, nie mam gdzie zasiać kukurydzy; 
to, czego chcemy, to żeby nam odda­
no ziemię, jakiś kawałek ziemi, gdzie 
moglibyśmy siać, zdobyć pożywienie 
dla dzieci i mieć jakieś źródło utrzy­
mania dla naszych rodzin”. Takie wy­
powiedzi przeciętnego, biednego rol­
nika mają także swoje znaczenie per­
swazyjne. Na widok człowieka zatro­
skanego o najprostsze potrzeby dla 
swoich dzieci telewidz nie pozostaje 
obojętnym.

Nie tylko jednak o biednych rolni­
ków troszczy się Hugo Chávez, ale od­
wiedza także chorych w szpitalach, 
żołnierzy w koszarach czy młodzież 
w szkołach. Jesienią (30 październi­
ka, program nr 238) 2005 r. przybył 
wraz z ekipą realizatorską Aló, Presi­
dente do miejscowości Maturín (stan 
Monagas), na Uniwersytet Boliwariań- 
ski. Prezydent Republiki Boliwariań- 
skiej przywitał rodaków tymi słowami: 
„Dzień dobry całej Wenezueli. Dzień 
dobry Maturín, dzień dobry Monagas. 
Jesteśmy tutaj, w Maturín. Maturín, 
Maturín, Maturín [...]”. Po dość długim 
wprowadzeniu przypomniał, że w tych 
okolicach był już nagrywany program 
Aló, Presidente, po czym wtrącił się 
gubernator stanu Monagas, José Gre­
gorio Briceño, przypominając z kolei, 
że właśnie tam został pobity rekord 
w długości trwania programu (osiem 
i pół godziny!), kiedy zainaugurowano 
Centro de Diagnóstico Integral.

Następnie Chávez wraz z gospoda­
rzami i realizatorami programu prze­
szedł Aleją Bolivara, obejrzał trzy 
popiersia (jedno z nich przedstawiało 
oczywiście Bolivara), aż dotarł do Uni­
wersytetu Boliwariańskiego. Tam pre­
zydent musiał, rzecz jasna, porozma­
wiać ze studentami. Solángel Rojas 
zwierzała się: „Miałam rodzinę, która 
wyprowadziła się do Stanów Zjedno­
czonych, a sytuacja nasza nie była do­
bra; mieliśmy okazję uciec do Stanów 
Zjednoczonych na jakiś czas, ale zo­
stałam tam na wiele lat. Aż zwyciężył 
mój Prezydent 6 grudnia”. I udowod­
niła, że jest świadomą Wenezuelką: 
„I widzimy, że te studia są tak waż­
ne i potrzebne dla nas [...]. Są ludzie, 
którzy potrzebują naszej pomocy [...], 
żebyśmy świadomie pomagali opusz­
czonemu narodowi”.

Taka retoryka pojawia się często 
w programie Aló, Presidente, który 
z pewnością zapisał się już w historii 
jako jeden z fenomenów medialnych 
Ameryki Łacińskiej. Prezydent We­
nezueli potrzebuje kontaktu ze spo­
łeczeństwem, chce z nim prowadzić 
dialog, integrować naród, dostarczając 
mu powodów do dumy i kreując wspól­
notową tożsamość, przeciwstawioną 
dominującemu nurtowi kapitalistycz­
nemu. Pojawia się jednak pytanie, ilu 
Wenezuelczyków jest w stanie wysie­
dzieć kilka godzin co niedzielę przed 
telewizorem, oglądając swojego prezy­
denta, nawet jeśli darzą go szacunkiem 
i/lub sympatią. Trudno o wiarygodne 
dane o oglądalności, bo oficjalne liczby 
z pewnością są zawyżane, a opozycja 

ІЯКЕ 168



Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

niewątpliwie przesadnie je zaniża. Pry­
watne stacje w Wenezueli dostarczają 
jednak widzom bardziej ekscytującą 
rozrywkę niż występy prezydenta, cza­
sami pełne „boliwariańskiego” patosu, 
a czasami wręcz błazeńskiego show. 
Aló, Presidente pozostaje jednak tubą 
propagandową Cháveza, jego zwolen­
ników i współpracowników.

Na przeciwnym biegunie ideolo­
gicznej wojny medialnej lokuje się 
najbardziej, obok wspomnianego „El 
Nacional”, opiniotwórczy, a zarazem 
krytyczny wobec rządów Cháveza 
dziennik w Wenezueli, czyli „El Uni­
versal”. Pierwszy jego numer ukazał 
się już w 1909 r. („El Nacional” po­
wstał w 1943 r.). Założycielem dzien­
nika był poeta, dziennikarz, dyplomata 
i polityk Andrés Mata. Między innymi 
walka o wolność mediów stała się jed­
nym z głównych oręży tego prestiżo­
wego tytułu. Jednym natomiast z arty­
kułów najbardziej oddających stosunek 
dziennika do rządów Cháveza i jego 
ideologii był tekst G. Lamedy Montero 
pt. Socialismo del siglo XXI, czyli So­
cjalizm XXI wieku. Oto jego esencja: 
„Kiedy rewolucja boliwariańska mówi 
o socjalizmie XXI wieku, wyobrażam 
sobie, że odnosi się do zwykłego ko­
lokwialnego wyrażenia, używanego 
do identyfikacji i zobrazowania jed­
ności ruchu politycznego z dwoma ce­
lami, jakie ewidentnie mu przyświeca­
ją. Pierwszy to zaoferować Wenezueli 

stworzenie ruchu lewicowego, który, 
ze względu na swoją nazwę, odróżnia 
się od wszystkich ruchów o tej ten­
dencji istniejących w kraju wcześniej 
i w ten sposób wyłączyć ich z jakiego­
kolwiek możliwego sojuszu lub udzia­
łu, chyba że podporządkowałyby się 
wskazówkom narzuconym przez lide­
ra procesu: Hugona Cháveza. Drugim 
celem jest wyjście poza Wenezuelę 
z etykietką pozwalającą zaoferować 
na poziomie międzynarodowym pro­
dukt, który, ze względu na swoją na­
zwę, dystansuje się od porażki socja­
lizmu XX wieku i w ten sposób stoso­
wać konfrontację ideologiczną z kapita­
lizmem jako mechanizm do rozpalania 
pasji wśród biednych i wykluczonych, 
a do tego wykorzystuje się Stany Zjed­
noczone jako kluczowy element w ta­
kiej konfrontacji”19.

19 G. Lameda Monter o: Socialismo del siglo XXI. „El Universal” 30 listopada 2005.

G. Lameda Montero zauważył to, 
o czym mowa była wcześniej: nega­
tywny stereotyp przypisany do „nich” 
(Stany Zjednoczone) pomaga wzmoc­
nić tożsamość „naszą”. Zakończył swo­
ją wypowiedź następującym spostrze­
żeniem: „W ten sposób zdołali dokar­
mić super ego Hugona Cháveza, żeby 
zamienić go w postać zwaną Don Ki­
chotem XXI wieku, którego jedynym 
fundamentem do podtrzymywania so­
cjalizmu XXI wieku jest populistycz­
ny podział bogactwa, jakie generuje to, 
co ktoś określił jako drugi najbardziej 
rentowny biznes na świecie: «przed­



Radosław Sajna

siębiorstwo naftowe źle zarządzane». 
Na koniec widzimy, że takiego produk­
tu nikt nie kupuje, ale przy podziale 
wszyscy chcą kawałek, który dostaje 
się za to, że nie mówi się źle, czyli 
prawie gratis”20.

20 Ibidem.
21 L. E. O b e r t o: Petrólero y bienestar ciudadano. „El Universal” 12 października 2005.
22 R. Guijarro Sauced o: Soy liberal porque... „El Universal” 5 grudnia 2005.

Najbardziej rentownym biznesem 
na świecie w domyśle ma być „przed­
siębiorstwo naftowe dobrze zarządza­
ne”. Wenezuela słynie bowiem z boga­
tych zasobów ropy naftowej, ale tak­
że z dość kontrowersyjnego sposobu 
zarządzania majątkiem państwa, któ­
rego duża część jest pochodną nafto­
wego bogactwa. „El Universal” staje 
zatem w obronie kapitalizmu i rynku, 
atakując socjalistyczną wizję Cháveza. 
Na łamach dziennika zastanawiano się 
także, dlaczego w okresach prosperi­
ty na światowym rynku paliw Wene- 
zuelczycy nie odczuwają polepszenia 
swojego bytu. W dziale opinii ukazał 
się tekst zatytułowany Petrólero y bie­
nestar ciudadano, czyli Ropa naftowa 
i dobrobyt obywateli - oto jego począ­
tek: „Trafnie wiąże się wartość eks­
portu ropy z wielkością dewiz, jakie 
otrzymuje kraj. Jeśli ceny ropy rosną, 
oznacza to także większe wpływy po­
datkowe, które pomagać powinny le­
piej zaspokajać potrzeby obywateli bez 
zadłużania kraju, co jednak nie zawsze 
okazuje się oczywiste. A jeśli obserwu­
je się sytuację taką, jak w tej chwili, 

kiedy ceny sięgają szczytów i utrzymu­
ją się na takim poziomie, wielu dałoby 
głowę, że kraj wejdzie w okres dobro­
bytu; ale jak teraz widać, nie zawsze 
tak się dzieje”21.

Publicysta wykazał następnie nie­
udolność zarządzania naftowym ma­
jątkiem kraju, ale też niewydolność 
etatystycznego systemu, który nie po­
trafi zaspokajać potrzeb społeczeństwa, 
bo nie jest w stanie efektywnie wyko­
rzystywać naturalnego bogactwa, jakim 
obdarzona została Wenezuela. By nikt 
nie miał wątpliwości, jaką opcję re­
prezentuje „El Universal” (i że jest 
to opcja dokładnie przeciwna tej, jaką 
głosi Hugo Chávez, dziennik zamieścił 
programową wręcz opinię pt. Soy libe­
ral porque..., czyli Jestem liberałem, 
ponieważ... Rocio Guijarro Saucedo 
pyta i wyjaśnia: „Co oznacza być li­
berałem? Po pierwsze, nie bać się tego 
powiedzieć. Ponadto, znaczy wolność 
indywidualną, odpowiedzialność, sza­
cunek dla naturalnych praw człowieka 
i własności prywatnej. Prawdziwy li­
beralizm jest w perfekcyjnej harmonii 
z doktryną chrześcijańską. Nie kradnij 
i nie pożądaj rzeczy bliźniego swego 
to przykazania Boga, które afirmują 
własność prywatną i tworzą podstawo­
wy fundament liberalizmu”22.

Tekst ten, określający ideowo-poli- 
tyczną pozycję dziennika, ukazał się 

170



Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

dzień po zbojkotowanych przez opo­
zycję wyborach do parlamentu wene­
zuelskiego. 4 grudnia 2005 r. do um 
poszli prawie wyłącznie zwolennicy 
Cháveza, głosujący na Bloque oficia­
lista, czyli „blok” popierający prezy­
denta, umacniając jeszcze jego wła­
dzę (choć sam Chávez nie był prze­
cież wybierany, bo wybory prezyden­
ckie zostały przewidziane na grudzień 
2006 r.). Zdecydowana większość 
uprawnionych do głosowania obywa­
teli (blisko 90%!) nie wzięła jednak 
udziału w wyborach, o czym donosił 
i co komentował także opozycyjny 
„El Universal”: „To, co zobaczyliśmy 
4 grudnia, oznacza bez żadnych wątpli­
wości przełom w najnowszej historii 
Wenezueli. Całe społeczeństwo zjed­
noczyło się w jednym ruchu protestu 
wobec reżimu, który stracił szacunek 
dla ludu wenezuelskiego i zamierza 
zawładnąć absolutnie wszystkimi sfe­
rami życia mieszkańców tego zniewo­
lonego kraju. Z tym samym impetem, 
co tamte kolorowe i tłumne marsze, 
które zagrzewały nasze ulice, ale tym 
razem poprzez absencję «fizyczną» 
i grobową ciszę wypowiedzieliśmy 
krzykliwie, że mamy dość upokarza­
nia i prześladowania przez reżim au­
torytarny”23. Publicysta podsumował 
na koniec dramatycznie niską fre­

23 E. A1 v a r e n g a: 4 D. Elecciones sin votantes. „El Universal” 7 grudnia 2005.
24 Ibidem.
25 O. A1 v a r e z P a z: Asamblea Nacional? „El Universal” 7 grudnia 2005.

kwencję wyborczą słowami: „Myślę, 
że to największa wyborcza porażka 
polityczna rządu Cháveza od począt­
ku jego istnienia”24.

Bardziej radykalnie wypowiedział 
się w tym samym numerze wenezuel­
skiego dziennika Oswaldo Alvarez Paz: 
„Kończy się mit popularności Cháveza. 
[...] Sam, bez ludu, opuszczony przez 
tych, którzy po siedmiu latach są jesz­
cze biedniejsi i bardziej bezbronni niż 
wcześniej, pogardzany przez wszyst­
kich jako grubianin, kłamca, manipu­
lator, nieskuteczny i odpowiedzialny 
za najbardziej skorumpowany reżim 
w historii. Ogłoszone powinno być 
Zgromadzenie jako całkowicie czer­
wone. To nie jest Wenezuela. To bę­
dzie Zgromadzenie rządowe, ale nigdy 
narodowe. Niecałe 10% nigdy nie bę­
dzie reprezentować ponad 90%. Nie ma 
legitymacji to Zgromadzenie, tak jak 
nie ma jej reżim, który będzie musiał 
odwoływać się do przemocy i repre­
sji, żeby się utrzymać. Wiceprezydent 
Kuby powiedział ostatnio, że mają oni 
dwóch prezydentów - Fidela i Cháve­
za. Teraz będzie miał także dwa Zgro­
madzenia. Niestety, my Wenezuelczycy 
ciągle jesteśmy bez Prezydenta i bez 
Zgromadzenia”25.

Ten radykalny ton doskonale od­
zwierciedla opozycyjny charakter 

171 WFÏLV.SSr-



Radosław Sajna

dziennika, dla którego rządy Cháveza 
oznaczają zacofanie, populizm, „rządy 
plebejskie”, autorytaryzm, ciągłe za­
grożenie dla wolności słowa, mediów 
oraz praw obywatelskich, a nawet pod­
stawowych praw człowieka. „El Uni­
versal” jest organem liberałów, sza­
nujących wolność, własność prywatną 
i demokratyczny porządek. Dlatego też 
absencja wyborcza była pożywką dla 
publicystów dziennika, którzy swoje 
pióra wykorzystują przede wszystkim 
do walki ideologicznej z Chávezem 
i „socjalizmem XXI wieku”.

Powstaje zatem pytanie, jakim spo­
sobem Hugo Chávez zdołał dojść 
do władzy i utrzymać się przy niej, sko­
ro napotyka bez przerwy na niezwykle 
twardą opozycję, wspieraną ideologicz­
nie przez dwa najważniejsze dzienniki 
ogólnokrajowe i praktycznie cały sek­
tor prywatny mediów audiowizualnych. 
Jaką rolę odegrały media w konflikcie 
Chávez - opozycja podczas trzech naj­
ważniejszych wydarzeń politycznych 
związanych z postacią Cháveza w cią­
gu ostatnich lat w Wenezueli? Te trzy 
wydarzenia to: 1) wybory prezyden­
ckie w 1998 r., kiedy Chávez przejął 
władzę; 2) bunt społeczny w 2002 r., 
kiedy Chávez utracił władzę na kilka 
dni; 3) referendum w 2004 r., kiedy 
Chávez uzyskał ponownie „wotum za­
ufania” od swoich rodaków.

Hugo Chávez doszedł do władzy 
nie tylko dzięki wspomnianej już re­

toryce antykapitalistycznej, ale także 
dzięki - nomen omen - silnej postawie 
opozycyjnej wobec swego poprzedni­
ka Cariosa Andresa Pereza. Ana Ma­
risol Angarita z Universidad Central 
de Venezuela przypomina wydarzenia 
z 1992 r., które mogły przyczynić się 
do zwycięstwa Cháveza w wyborach 
1998 r.: „Nie można też mieć pew­
ności, czy kandydat zwycięzca, sta­
jąc na czele zamachu stanu 4 lutego 
1992 r. przeciwko ówczesnemu pre­
zydentowi Carlosowi Andresowi Pe- 
rezowi, był egzaltowany świadomie, 
czy nieświadomie przez media jako 
bohater lub nikczemnik, łącząc skraj­
ności przywództwa gloryfikowanego 
i znienawidzonego zarazem. W tym 
momencie Chávez, prezentowany jako 
dzielny, mógł liczyć na mniej niż 15 
minut sławy, by zdobyć przyszłe gło­
sy, pokonany w końcu w tym zapale 
rewolucyjnym”26 *.

26 A. M. A n g a r i t a: En busca de una nueva cobertura electoral. „Sala de Prensa" 2000,
որ 19.

W trakcie kampanii wyborczej 
w mediach źródłem informacji były 
ankiety, mające dać odpowiedź, kto 
zwycięży w wyścigu prezydenckim 
oraz w konfrontacji między poszcze­
gólnymi kandydatami. Jak pisze A.M. 
Angarita: „Dobrzy kontra źli, rewo­
lucjoniści i demokraci, brudna wojna 
- nawet w Internecie, ataki i kontr­
ataki, zdrady i pakty tworzyły główne 
danie dnia, obfitujące w programach 
informacyjnych, podobnie jak relacje 
z mitingów, zdjęcia na pierwszą kolum­

172



Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

nę z jakimś dzieckiem albo staruszką 
i na sam koniec obietnice”27.

17 Ibidem.
21 R. Trejo Del arb r շ: Telegolpe en Venezuela. „Etcétera” i „Pulso del Periodismo” 31 maja 

2002.
29 Ibidem.

W ogólnym rozrachunku najlepszy 
okazał się tutaj Hugo Chávez, zapewne 
dzięki swojej dzielnej przeszłości, sku­
tecznym atakom i kontratakom, dobrym 
zdjęciom z dziećmi i staruszkami, no 
i odpowiedniej dawce obietnic składa­
nych rodakom. Kiedy po pierwszych 
latach rządów Cháveza społeczeństwo 
zaczęło organizować się przeciwko nie­
mu, rola mediów nie ograniczała się 
do relacjonowania zdarzeń. Od samego 
początku konfliktu prywatne stacje te­
lewizyjne wspierały opozycję i to one 
w znaczącym stopniu przyczyniły się 
do buntu społecznego, który miał do­
prowadzić do dymisji prezydenta. Kie­
dy w kwietniu 2002 r. ludzie masowo 
wyszli na ulice, zarówno Chávez, jak 
i przywódcy opozycji szukali w po­
śpiechu kamer telewizyjnych. Jak pi­
sał Raúl Trejo Delarbre z Instytutu 
Badań Społecznych UNAM (Meksyk) 
w założonym przez niego czasopiśmie 
„Etcétera”: „[...] pierwsze, co zrobi­
li generałowie, którzy zbuntowali się 
przeciwko Prezydentowi, to udali się 
do kanałów telewizyjnych. Mniej niż 
dwa dni później chavistowski wice­
prezydent - kiedy odzyskał kontrolę 
nad rządem - pospieszył, by pokazać 
się na monitorach. Kiedy Chávez wró­
cił do Pałacu Miraflores, zorganizował 

dużą konferencję prasową, nadawaną 
przez telewizję na cały kraj”28.

Kiedy, z kolei, w trakcie kwietnio­
wych wydarzeń Chávez administra­
cyjnie nakazał stacjom telewizyjnym 
nadawać jego przemówienia, jedna 
z prywatnych stacji przedzieliła ekran 
na pół, nadając jednocześnie tyrady 
Cháveza, a na drugiej połowie ekranu 
relacje z manifestacji antychavistow- 
skich na ulicach Caracas i innych miast. 
Gdy natomiast powstał tymczasowy 
rząd, utworzony ad hoc przez opozy­
cję, państwowa telewizja Venezolana 
de Televisión przestała transmitować 
wydarzenia. Wkrótce jej tropem po­
dążyły stacje prywatne, ale z innych 
niż TVT powodów. Sprawy bowiem 
potoczyły się na niekorzyść opozycji, 
bo nagle na ulice wyszli zwolennicy 
Cháveza, co zostało praktycznie zig­
norowane przez telewizję. Prywatne 
stacje zaczęły emitować, w miejsce 
oczekiwanych przez Wenezuelczyków 
informacji, filmy, kreskówki i mecze 
piłkarskie29.

Dopiero w 2004 r. Hugo Chávez 
zdecydował podać się pod osąd narodu 
i przeprowadził referendum. Narodo­
wa Rada Wyborcza (CNE), wspierana 
przez Organizację Państw Amerykań­
skich i Carter Center, ogłosiła triumf 
prezydenta Cháveza w referendum 
15 sierpnia, dającym mu legitymację 

173



Radosław Sajna

do dalszego rządzenia krajem, do koń­
ca kadencji, a więc do grudnia 2006 r. 
Amerykańska organizacja Carter Center 
z siedzibą w Atlancie odegrała tym ra­
zem znaczącą rolę w zawiązaniu poro­
zumienia w kwestiach informacyjnych, 
co dotyczyło sposobów relacjonowania 
i komentowania wydarzeń z kampanii 
przedreferendalnej. Chodziło o zacho­
wanie równowagi w prezentowaniu po­
glądów zwolenników i przeciwników 
Cháveza. Największe media, zarówno 
państwowe, jak i prywatne, dostosowa­
ły się do zaleceń.

Kiedy tylko referendum się odby­
ło i ponownie zwyciężyli zwolennicy 
Cháveza (w podobnym stosunku pro­
centowym jak w wyborach 1998 r.), 
stacje prywatne przystąpiły do ataku. 
Jak pisał Andrés Cañizález w ekwador­
skim czasopiśmie „Chasqui”, poświę­
conym zagadnieniom komunikowania 
społecznego: „Znaczące media, w spo­
sób systematyczny, stały się rzecznika­
mi opozycji i w polityce informacyjnej 
wyłączyły możliwość poszukiwania 
racji politycznych, społecznych i eko­
nomicznych, jakie dały zwycięstwo 
populistycznemu prezydentowi wene­
zuelskiemu”30.

30 A. C a ñ i z á 1 e z: La prensa y el referendo venezolana. „Chasqui. Revista Latinoamericana de 
Comunicación” 2004, nr 87.

31 Zob. Internet: http:// www.gobiemoenlinea.gob.ve
32 Zob. Internet: http:// www.venezolano.web.ve

Bez względu zatem na równowagę 
w relacjonowaniu kampanii, zwolenni­
cy Cháveza opowiedzieli się po stronie 

prezydenta, a rozzłoszczona opozycja 
zmuszona została do dalszych ataków 
na Cháveza i „socjalizm XXI wieku”. 
Silna polaryzacja społeczeństwa, jaką 
obserwuje się w Wenezueli, jest od­
zwierciedleniem skomplikowanej sy­
tuacji politycznej w kraju, gdzie me­
dia przyjmują albo pozycję procha- 
vistowską, schlebiającą prezydentowi 
i jego wizji socjalistycznej, albo anty- 
chavistowską, czyli prodemokratycz- 
ną i liberalną. Jednym z głównych in­
strumentów propagandowych, zarówno 
dla rządu, jak i dla opozycji, pozostaje 
także Internet.

Rządowa strona Gobierno en Línea31 
informuje o poczynaniach prezydenta 
i rządu, odsyła do stron VTV i RNV, 
gdzie emitowany jest program Aló, 
Presidente oraz ABN (Boliwariańska 
Agencja Prasowa), ale zaprasza także 
dzieci do zapoznania się z ilustrowa­
ną Boliwariańską Konstytucją Wene­
zueli. Z kolei, Weblog Venezolano32 
jest doskonałym miejscem dla opozy­
cji, która może nie tylko informować, 
integrować się oraz krytykować Chá­
veza i rząd, ale także wypowiadać się 
na forach na wszelkie możliwe tema­
ty, obrażając także anonimowo swego 
prezydenta.

A wyobraźni opozycji wenezuel­
skiej z pewnością nie brakuje, czego 

174 ШЯМММЮМІ

http://www.gobiemoenlinea.gob.ve
http://www.venezolano.web.ve


Hugo Chávez i opozycja - wojna medialna w Wenezueli

dowodem są nagrody dla rysownika 
dziennika „El Universal”, podpisu­
jącego się pseudonimem „Rayma”. 
Na jednym z rysunków Indianin sie­
dzący na skale narzeka: „Przeszliśmy 
z jarzma hiszpańskiego na autoryta­
ryzm kreolski”, nawiązując - rzecz 
jasna - do autorytarnych rządów 
Cháveza. Na innym rysunku jeden 
komar pyta drugiego: „Jesteś nosi­
cielem malarii czy socjalizmu XXI 
wieku?”. Tuż przed grudniowymi 
wyborami parlamentarnymi, kiedy 
spodziewano się zatrważająco niskiej 
frekwencji, pojawił się natomiast ry­
sunek, w którym najwyraźniej rozma­

wiają Adam i Ewa w rajskim ogro­
dzie. Ewa pyta: „Nie wydaje ci się 
straszne, że odpowiedzią otrzymaną 
na poważne pytanie, jest abstynen­
cja...?”. Adam pyta: „Masz na myśli 
wybory?”, na co Ewa (rysunek wska­
zuje jej poirytowanie) odpowiada: 
„Nie, chłopaku, AIDS”33. Jak widać, 
zarówno Chávez (w programie Aló, 
Presidente), jak i opozycja w wal­
ce polityczno-ideologicznej, potrafi 
także zabawiać swoich zwolenników, 
utrzymując nić porozumienia, której 
efektem jest skrajna polaryzacja spo­
łeczeństwa. Bez wątpienia, media od­
grywają tu decydującą rolę.

” Wszystkie rysunki ukazały się w dzienniku „El Universal” w następujących wydaniach (kolej­
no): 12 października 2005, 20 października 2005, 1 grudnia 2005.

175



Radosław Sajna:

Hugo Chavez and the oposition
- media war in Venezuela

When in 1998 Hugo Chávez became a president of the country, Venezuela 
entered into a new period in his newest history. Its society was divided into 
two groups: one that supports the new president and his ideology, defined as 
„Socialism of the XXI Century”, and the other that represents the liberal valu­
es. This ideological conflict (simplifying: the poor vemwteh capitalists) would 
not be possible without media participation. Hugo Chávez uses for his purpo­
ses above all the state media, that is tv station VTV (Venezolana de Televisión) 
and the radio station RNV (Radio Nacional de Venezuela). Every Sunday VTV 
and RNV broadcast „Aló, Presidente” - a programme of several hours, in which 
the president of Venezuela comments events, meets people (e.g. Fidel Castro), 
opens dialoque with compatriots (visits farmers, soldiers, people suffering in 
hospitals or youth in schools). Private tv stations present another vision of the 
world, alike the biggest dailies in the country, that is „El Nacional” and the li­
beral „El Universal”. Hugo Chávez tries to silence the opposition tv stations, 
encountering, however, a strong resistance on their part. And the comments that 
you can read on the columns of the „El Universal” daily emphasize the libe­
rals’ extreme negative valuation of Chávez’s rule.

176 MMMMM


