
Radosław Sajna:

„Granma” i „El Nuevo Herald” 
- kubańska wojna propagandowa 
przed wyborami prezydenckimi 

w USA w 2004 roku

Na zakupionym od gringos jach­
cie „Grand Mother”, przechrzczonym 
na „Grande Madre”, czyli w skrócie 
„Granma”, przypłynęli do wybrzeży 
Kuby w grudniu 1956 r. rewolucjo­
niści pod wodzą Fidela Castro i Er­
nesta „Che” Guevary1. Ich zamiarem 
było obalenie reżimu Fulgência Bati- 
sty. Choć pierwszy atak zakończył się 
kompletną porażką, to jednak w stycz­
niu 1959 r. władza przeszła ostatecz­
nie w ręce rewolucjonistów. Władzy tej 
nie zamierzali już oddawać, a nazwa 
historycznego jachtu trafiła na pierw­
szą kolumnę najważniejszego dzienni­
ka na Kubie.

1 Zob. G. V á z q u c z, N. M. D i a z: Historia de America Latina. Madryt 1996, s. 184-186. 
„Gringos" to latynoskie okres'lenie Amerykanów z USA.

2 Zob. Prasa, radio i telewizja w świecie. Red. B. G o 1 к a. Warszawa 1980, s. 139.
3 Na podstawie danych „Courrier International”. Internet: http://www.courrierinternational. 

com (20.08.2004).

„Granma” powstał jednak dopie­
ro w 1965 r., w wyniku połącze­
nia dwóch pism: „Hoy” („Dzisiaj”) 
i „Revolución” („Rewolucja”). Jeszcze 

w latach 70. XX w. nakład dziennika 
sięgał sześciuset tysięcy egzemplarzy. 
Raz w tygodniu ukazywała się edy­
cja angielskojęzyczna2. Na początku 
wieku XXI „Granma” rozchodził się 
w czterystu tysiącach egzemplarzy, 
nie licząc edycji międzynarodowej 
- „Granma International”, wydawanej 
w czterech językach (hiszpańskim, an­
gielskim, francuskim i portugalskim)3. 
Na pierwszej kolumnie dziennika, pod 
czerwoną winietą, musiało pojawić 
się wyjaśnienie: „Organo Oficial del 
Comité Central del Partido Comuni­
sta de Cuba”, czyli „Oficjalny Organ 
Komitetu Centralnego Komunistycz­
nej Partii Kuby”. Obok winiety nie 
mogło zabraknąć symbolicznego ry­
sunku, przedstawiającego rewolucjo­
nistów (w środku stoi młody, brodaty

165

http://www.courrierinternational


Radosław Sajna

mężczyzna - najprawdopodobniej Fi­
del Castro w momencie przejęcia wła­
dzy) z triumfalnie uniesionymi w górę 
pięściami i karabinami.

„Granma” od początku swojego ist­
nienia służyć miał jako tuba propagan­
dowa reżimu Fidela Castro. Właśnie 
w roku 1965, tym samym, kiedy ukazał 
się pierwszy numer „Granmy”, ten le­
gendarny już przywódca komunistycz­
ny został sekretarzem generalnym Ko­
munistycznej Partii Kuby i naczelnym 
dowódcą sił zbrojnych. W 1972 r. Kuba 
stała się pierwszym krajem na zachod­
niej półkuli, który wszedł w skład kie­
rowanej przez Moskwę Rady Wzajem­
nej Pomocy Gospodarczej. Nie ozna­
czało to jednak poddańczej polityki 
Castro wobec ZSRR. Kubański przy­
wódca wspierał partyzantów w Amery­
ce Środkowej i Południowej oraz ruchy 
wyzwoleńcze w Afryce, co potwierdza­
ło niezależność Kuby w światowej po­
lityce. ZSRR upadł, a kubańska Revo­
lución przetrwała. Radzieckie wojska 
opuściły ostatecznie wyspę w 1993 r., 
a pięć lat później Fidel Castro gościł 
na Kubie papieża Jana Pawła II4.

4 Zob. A. P a 1 m e r: Kto jest kim w polityce. Świat od roku I860. Warszawa 1998, s. 83.
5 M. Mrozowski: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa 2001, s. 197.

ммвмшяпяямзмвяѵнмншнммѵ 166

Nie można traktować kubańskie­
go dziennika jako kopii radzieckiej 
„Prawdy” czy peerelowskiej „Trybuny 
Ludu”, choć pewne podobieństwa są 
oczywiste. Przede wszystkim, należy 
mieć na uwadze, że każdy reżim ko­

munistyczny - czy to w ZSRR, PRL, 
czy też na Kubie lub w Korei Północnej 
-charakteryzuje ten sam stosunek do 
wolności słowa. Media mają prowadzić 
zmasowaną indoktrynację i propagandę 
w celu umacniania panującej ideologii 
i władzy. W tym względzie więc reżim 
komunistyczny nie różnił się od faszy­
stowskiego. Jak twierdzi medioznawca 
Maciej Mrozowski: „[...] oba [reżimy
- R.S.] starały się opierać swoje dzia­
łania propagandowe na naukowych 
metodach manipulowania świadomoś­
cią społeczną i urabiania postaw, przy 
czym cele i zasady tej działalności 
wynikały z generalnych założeń ideo­
logicznych reżimu i były szczegółowo 
wyłożone w rozbudowanych systemach 
medialnych”5.

Leninowska doktryna medialna, sta­
nowiąca fundament funkcjonowania 
mediów w krajach komunistycznych, 
opiera się na trzech podstawowych 
założeniach. Po pierwsze, media stają 
się własnością państwa, a tym samym
- całego społeczeństwa. Nie istnieje 
własność prywatna, co jest warunkiem 
sine qua non likwidacji kapitalizmu. 
Po drugie, dysponentem mediów jest 
monopartia komunistyczna, jako po­
lityczna i ideologiczna „awangarda 
klasy robotniczej”. Cenzura prewen­
cyjna ma jej natomiast ułatwić kon­
trolę, by przekazy nie zawierały tre-



I
„Granina" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

sei niezgodnych z socjalistyczną linią 
polityczną. Po trzecie wreszcie, media 
mają: „[...] umacniać kierowniczą rolę 
partii, mobilizować ludzi do aktywne­
go uczestnictwa w realizacji programu 
partii oraz kształtować świadomość 
i postawy społeczne zgodne z panu­
jącą ideologią”6.

6 Ibidem, s. 197-198.
7 B. O c i e p к a: Komunikowanie międzynarodowe. Wroclaw 2002, s. 215.

Do tak rozumianej doktryny me­
dialnej dostosował się także kubański 
„Granma”. Pozostał własnością pań­
stwa (a tym samym - społeczeństwa), 
kontrolowaną przez monopartię, czyli 
Komunistyczną Partię Kuby, oraz brał 
zawsze czynny udział w „kształtowaniu 
świadomości i postaw społecznych 
zgodnych z panującą ideologią”. Po- 
wstaje zatem pytanie, jakimi sposo­
bami realizować powinien swoje za­
dania. Łamy „Granmy”, biorąc pod 
uwagę specyficzne uwarunkowania 
geopolityczne i historyczne, nie mu- 
siały nigdy przypominać do złudzenia 
innych komunistycznych pism. Linia 
polityczna kubańskiego dziennika opie­
rała się od początku jego istnienia na 
trzech filarach:
- apoteozie socjalizmu i komunizmu 

oraz wspieraniu ruchów rewolucyj­
nych w innych krajach, zwłaszcza 
zachodniej hemisféry;

- demonizacji kapitalizmu i krajów 
o ugruntowanej gospodarce liberalnej, 
zwłaszcza Stanów Zjednoczonych;

- ideologizacji stosunków społecznych 
opartych na wspólnocie, solidarno­
ści oraz lojalności wobec państwa, 
narodu i władzy.
Jedną z najważniejszych, zastoso­

wanych metod walki ideologicznej 
kubańskiej tuby propagandowej było 
wykreowanie wspólnego wroga. Za 
pomocą krytyki Stanów Zjednoczo­
nych „Granma” realizował, w analizo­
wanym okresie poprzedzającym wy­
bory prezydenckie w USA w 2004 r., 
swoje zadania we wszystkich możli­
wych aspektach. Tworzenie wizerunku 
wroga miało jednoczyć społeczeństwo 
kubańskie. Zdaniem Beaty Ociepki
- zajmującej się komunikowaniem 
międzynarodowym: „[...] w sytuacjach 
konfliktów często dochodzi do kon­
kretyzacji wizji tzw. wroga uniwersal­
nego. Czyhający na dobrobyt, spokój 
i bezpieczeństwo danego kraju »oni« 
stają się konkretną grupą osób, czę­
sto innej narodowości, koloru skóry, 
wyznania. Budowanie wizerunku wro­
ga i szukanie go za granicą pozwala 
na wyciszenie konfliktów wewnętrz­
nych”7. Właśnie Stany Zjednoczone 
miały być owym „wrogiem uniwersal­
nym”, odpowiedzialnym za wszelkie 
zlo, które dotyka Kubę i świat. Okres 
poprzedzający wybory prezydenckie 
w USA w 2004 r. był najlepszym 
momentem, by zintensyfikować pro-

167 Ш1



Radosław Sajna

pagandowe ataki na George’a Busha, 
starającego się o reelekcję.

Do kreowania wizerunku wroga nie­
zbędne są jednak odpowiednie instru­
menty. Beata Ociepka wyjaśnia: „Do 
tworzenia wizerunku propagandowego 
stosuje się slogany, zarówno nacecho­
wane pozytywnie, jak i negatywnie, 
zabarwione elementami walki, przy­
ciągania, argumentami natury religij­
nej i moralnej oraz pseudostrategicz- 
nej. Manipulacji poddają się zwłaszcza 
takie słowa, jak: demokracja, refor­
ma, postęp, sprawiedliwość, imperia­
lizm i socjalizm. Są one zwykle nad­
używane, zarówno w znaczeniu pozy­
tywnym, jak i negatywnym. Slogany 
o wydźwięku moralnym to honor, po­
wszechnie znany (akceptowany), pre­
stiż i reputacja”8.

Wiele z wymienionych słów rzeczywi­
ście odnaleźć można było w 2004 r. na 
łamach „Granmy” w kontekście ideolo­
gicznej walki ze Stanami Zjednoczony­
mi. Światowa potęga często, ze zrozu­
miałych powodów, budzi niechęć wśród 
krajów słabszych i biedniejszych. Kuba, 
stawiając opór mocarstwu, zyskała so­
bie zatem sympatię wielu mieszkańców 
globalnej wioski, którzy niechętnie go­
dzą się na hegemonię Stanów Zjed­
noczonych w świecie. Zwłaszcza, że 
Kuba, z racji swojego położenia geo­
graficznego, nieustannie narażona jest 
na ingerencję Amerykanów oraz kubań­

skich dysydentów, którzy swoją drugą 
ojczyznę odnaleźli na nieodległej Flo­
rydzie. Fidel Castro postrzegany jest 
zatem jako bohater, dla jednych jako 
tragikomiczny Don Kichot, dla innych 
jako ostatni twardy obrońca antykapi- 
talistycznych ideałów.

„Granma” zaś pozostał największym 
bodaj na świecie bezkompromisowym 
krytykiem Stanów Zjednoczonych. Był 
przed starciem Bush - Kerry tym dla 
amerykańskiego imperium, czym dla 
krajów muzułmańskich stacja telewi­
zyjna Al-Jazeera. Z tą tylko różnicą, 
że katarska telewizja stanowi ostoję 
wolności słowa w zhierarchizowanym 
świecie muzułmańskim, podczas gdy 
kubański dziennik miał być ideologicz­
nym antidotum na imperializm kraju 
budującego swoją potęgę na ideałach 
liberalizmu. Zarówno jednak Al-Jaze­
era, jak i „Granma” to medialne feno­
meny, przynajmniej z punktu widzenia 
medioznawczego.

Doskonałą pożywką dla redaktorów 
„Granmy” były zawsze niezbyt uda­
ne działania wojenne Amerykanów. 
Także w przypadku wojny w Iraku 
dziennik skrzętnie udowadniał złowro­
gie zamiary i hipokryzję imperialnej 
polityki Stanów Zjednoczonych i jej 
prezydenta George’a Busha. Relacje 
z Bagdadu miały zawsze charakter jed­
nostronny - wojska koalicyjne jawić 
się powinny jako agresorzy. Dlatego

Ibidem, s. 215-216.



też można było przeczytać np., że: 
„Intensywne bombardowania północ­
noamerykańskich samolotów wojsko­
wych i czołgów spowodowały s'mierc 
70 osób i raniły inne 77 osób z cier­
piącego miasta w południowym Iraku 
- Nadjaf Na pierwszy plan zawsze 
wysuwało się cierpienie ludnos'ci cy­
wilnej zaatakowanego kraju.

Nie tylko jednak żołnierze amery­
kańscy mieli budzić negatywne emocje. 
Dobrze, jeśli na przykład lekarze woj­
skowi są podejrzani o udział w torturach 
na jeńcach irackich, a jeszcze lepiej, jeśli 
można powołać się na niezależne źród­
ło: „Północnoamerykańscy lekarze woj­
skowi współuczestniczyli w torturach, 
jakie cierpieli jeńcy iraccy w więzieniu 
w Abu Ghraib i systematycznie ignoro­
wali etykę zawodową, jak donosi dziś' 
brytyjskie czasopismo naukowe „The 
Lancet”9 10. Informacja ta ponadto była 
oznaczona jako agencyjna (powołano 
się na EFE, czyli największą hiszpańską 
agencję prasową), co podkreślić jeszcze 
miało niezależność źródła.

9 Bombardeos yanquis a Nayaf provocan 70 iraquíes muertos y 77 heridos. „Granma” 21 sierp­
nia 2004.

10 Agencja EFE: Médicos militares de EE.UU. fueron cómplices de torturas. „Granma” 21 
sierpnia 2004.

Ale kubański dziennik także przygo­
towywał własne materiały analityczne. 
Reportaż Elsona Pereza pt.: Democra­
cia en tierra arrasada (Demokracja na 
ziemi wyniszczonej) nie pozostawiał 
złudzeń co do stosunku „Granmy” do 

amerykańskich działań w Iraku. Nadty- 
tuł reportażu to: Dzieło Busha w trzech 
częściach. Część pierwsza - Irak dnia 
codziennego, druga - Rekonstrukcja, 
a trzecia - Demokracja (w oryginale: 
La „democracia"՛, słowo „demokracja” 
celowo napisane było w cudzysłowie). 
Oto fragmenty reportażu:

„Irak dnia codziennego
Samoloty wojskowe, helikoptery 

Apache, pociski, które spadają z nie­
ba (z nieba?), czołgi z lufami 120 mi­
limetrów, strzelające w kierunku do­
mniemanych obiektów »militarnych«: 
domów mieszkalnych, [...], dzieci ba­
wiących się na ulicach [...].

Rekonstrukcja
Co to jest? Kiedy to nastąpi? Co 

jeszcze istnieje w okupowanym Iraku? 
Ileż pytań nasuwa się do »demokratycz­
nego« Prezydenta, który spowodował 
wojnę, tak jakby chodziło o naiwną 
dziecięcą igraszkę.

Demokracja
[...] Naród iracki zapłacił [za »de­

mokrację« - R.S.] ponad dwa i pół 
milionem ofiar ws'ród dzieci i starców. 
[...] Następnie pytam, czy Bush czy­
ta Koran - co byłoby prawdziwym 
upokorzeniem dla s'wiata muzułmań­
skiego, czy drwi z przykazań Biblii 
-którą, jak mówi, czyta każdego dnia

■ммяммомшишомянввв 169 ■■■■■■■■■■■■



Radosław Sajna

- co, jeśli to prawda, byłoby również 
obrazą dla katolików i innych prakty­
kujących chrześcijan. [...] Jak zatem 
interpretować jego chęć budowania 
swojej »demokracji« na wyniszczonej 
ziemi, co też zaproponował narodowi 
arabskiemu?

Jeszcze jedna kpina Prezydenta 
֊ manipulanta ze Stanów Zjednoczo­
nych”".

Odwoływanie się w tekście do cier­
pień dzieci, przy jednoczesnym oskar­
żaniu G. Busha o traktowanie wojny 
jako „dziecięcej igraszki” oraz pod­
noszenie kwestii religijnych musíalo 
wpłynąć na emocje czytelnika. Na­
zwanie zaś prezydenta USA „mani­
pulantem” jest - nomen omen - rów­
nież doskonałą manipulacją. Choć cały 
świat podał pod dyskusję sens inter­
wencji zbrojnej w Iraku, argumentu­
jąc za i przeciw, to „Granma” pozo­
stał dla Busha bezlitosnym krytykiem. 
I w tej krytyce był - nie da się ukryć
- doskonały, przeciwstawiając się na 
swój sposób reelekcji amerykańskie­
go prezydenta.

Stanął też „Granma” w obronie inne­
go krytyka Busha - Michaela Moore’a
- reżysera filmu Fahrenheit 9/11 (ten 
antybushowski film zdobył główną na­
grodę na festiwalu filmowym w Can­
nes w 2004 r.). Traf chciał, że Moo­
re to też Amerykanin. Ale „Granma” 

chętnie wsparł Amerykanina, skoro ten 
okazał się krytykiem prezydenta Sta­
nów Zjednoczonych. Zwłaszcza, jeśli 
krytyka tego atakują kubańscy dysy­
denci na lamach dziennika „El Nuevo 
Herald”, wydawanego w Miami. Na­
pastliwych komentatorów kubańskiego 
pochodzenia „Granma” uznał za „bli­
skich skrajnej prawicy” i cytował ich 
krytyczne słowa wobec Moore’a. A za­
kończył w ten sposób: „Taki jest język 
tego gangsterskiego świata. Wspaniały 
do wyrażania swoich poglądów, dale­
kich od myślenia i czynów zdecydo­
wanej większości ludności pochodze­
nia kubańskiego, osiadłej w Stanach 
Zjednoczonych”11 12.

11 E.C. Pérez: Democracia en tierra arrasada. „Granma” 2 sierpnia 2004.
12 N.L. C o t a y o: Miami y Michael Moore. „Granma" 9 sierpnia 2004.

„Granma” nie wyrażał się zatem 
krytycznie wobec wszystkich Kubań- 
czyków, którzy emigrowali do „wrogie­
go kraju”. Musiał jednak stanąć w obro­
nie reżysera filmu, ukazującego w bar­
dzo negatywnym świetle G. Busha. Nie 
mógł też przemilczeć amerykańskiej 
premiery amerykańskiego filmu Mózg 
Busha - kolejnego paszkwilu na prezy­
denta USA. Jeden z najwybitniejszych 
publicystów „Granmy” - Rolando Pé­
rez Betancourt, wyjaśniał, o co chodzi 
(а raczej nie chodzi) w filmie: „[...] 
Wbrew temu, co niektórzy mogliby 
pomyśleć, nie chodzi o badanie naj­
większej części mózgowia prezyden­
ckiego, porcji, w której powinien tęt­

‘ММПКМХМЯі 170 «■■■■■■■■■ ЧМйМЯР*



„Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

nić system nerwowy i swoją siedzibę 
powinna mieć inteligencja. (Wykaza­
nie tego wobec zaistniałych faktów, 
jak wielu intuicyjnie sądzi - poprzez 
dowody - dałoby niewielki pożytek 
dla nauki i, oczywiście, niewielki re­
zonans kasowy.)”13.

13 R. P é r e z B e t a n c o u r t: El cerebro de Bush. „Granma” 25 września 2004.
14 Denuncian que Bush prepara nuevo fraude electoral. „Granma" 2 sierpnia 2004.
15 F. Castro: El repugnante proyecto contra el pueblo y soberanía de Cuba. „Granma" 

27 lipea 2004.
16 Ibidem.

■мяняпимяшммамииі 171 вяииивияви

Żartobliwy ton często jednoczy wo­
bec wroga bardziej niż złowieszcza 
retoryka. Jeśli zaś tematem żartów 
była inteligencja (czy też jej niedo­
statki) prezydenta Stanów Zjedno­
czonych, to śmiechu na Kubie na 
pewno nie zabrakło. Zmarszczenie 
brwi natomiast mógł wywołać news 
o domniemanych oszustwach wybor­
czych, które wyniosły G. Busha na 
urząd prezydencki i które miały po­
wtórzyć się podczas nowych wyborów 
w 2004 r. Po raz kolejny „Granma” 
powoływał się na niezależne źródła, 
oddalając oskarżenia o manipulację 
faktami. Zacytowano słowa ame­
rykańskiego pisarza i dziennikarza 
- Grega Palasta, z którym wywiad 
opublikował brazylijski dziennik „O 
Globo”. G. Palast mówił m.in., że: 
„George i Jeb Bush (brat prezyden­
ta, gubernator Florydy) planują, bez 
żadnych wątpliwości, po raz kolejny 
oszustwa wyborcze”14.

Dla „Granmy” szczególną atrakcją 
były zawsze ataki na G. Busha ze strony 
jego rodaków, ale dziennik potrafił też 
wystrzelić z najpotężniejszej swojej ar­
maty. Przemówienie Fidela Castro, wy­
głoszone 26 lipea 2004 r., opublikowane 
zostało nazajutrz. El Comandante bronił 
siebie i rodaków przed G. Bushem, roz­
poczynając tak: „Drodzy rodacy. W tę 
51. rocznicę szturmu na twierdzę Mon­
eada, 26 lipea 1953 r., poświęcę moje 
słowa złowrogiej osobistości, która nam 
grozi, nas obraża i nas szkaluje. Nie jest 
to kaprys ani przyjemność; to potrzeba 
i obowiązek”15 16.

Przemówienie było tak długie, że nie 
sposób nawet wyselekcjonować naj­
ważniejszych jego elementów. Warto 
jednak przytoczyć końcowy fragment 
tyrady F. Castro: „[...] Salve, Cesar, 
ale tym razem dodaję: my, którzy je­
steśmy gotowi na śmierć, nie boimy 
się twojej potęgi, twojej niepohamo­
wanej złości ani twoich niebezpiecz­
nych i tchórzliwych gróźb przeciw 
Kubie! (Aplauz) Niech żyje prawda! 
(Wykrzyknięcia »Niech żyje!«) Niech 
żyje godność ludzka! (Wykrzyknięcia 
»Niech żyje!«) (Owacja)”“.

Komentarz wydaje się zbyteczny. 
Stany Zjednoczone to wróg Kuby, 



Radosław Sajna

a ich potęga zagraża godności ludz­
kiej. Amerykański liberalizm wszak 
ponosi odpowiedzialność za nierów­
nomierny podział dóbr, czego efektem 
jest nędza i żebractwo, a dowodem na 
to miał być reportaż z Nowego Jorku, 
pod znamiennym tytułem Wyszukać 
bezdomnych'1. Czytelnik „Granmy” 
mógł dowiedzieć się, że około 40.000 
osób włóczy się po ulicach Nowego 
Jorku, z czego 16.000 to dzieci oraz że 
źródła są zgodne co do tego, iż liczba 
bezdomnych nie była tam tak wysoka 
od 1990 r. Stany Zjednoczone na ła­
mach „Granmy” to kraj imperialistycz­
ny, rządzony przez głupiego prezydenta 
o złowrogich zamiarach wobec świata 
i niskim poziomie etyczno-moralnym, 
którego liczni rodacy stają się ofiarami 
niehumanitarnego kapitalizmu.

Na łamach kubańskiego dziennika 
pojawiały się w omawianym okresie 
przedwyborczym także, rzecz jasna, 
inne kraje (USA zawsze jednak uzu­
pełniały kontekst), wobec których re­
dakcja prezentowała, w zależności od 
okoliczności, przychylny bądź wro­
gi stosunek. A wrogość wobec Kuby 
prowadzi do nieuniknionego odwetu. 

Dlatego też nie znalazła uznania na ła­
mach „Granmy”, na przykład, organiza­
cja „Reporterzy bez granic” z siedzibą 
w Paryżu. Skoro umieszcza ona w swo­
im rankingu wolności prasy Kubę na 
szarym końcu17 18, to nie może liczyć na 
łagodne traktowanie. Dlatego z radoś­
cią dziennik informował o inicjatywie 
komunistycznego dziennika francuskie­
go „L’Humanité”, który zorganizował 
prezentację książki Le dossier de Ro­
bert Ménard ֊ Pourquoi Reporters sans 
frontières s'acharne sur Cuba (Dossier 
Robert Ménard - Dlaczego „Reporte­
rzy bez granic” znçcajq się na Kubie). 
Korespondencja z Paryża rozpoczynała 
się tak: „Podczas gdy we Francji trwa 
ostra kampania medialna przeciwko ter­
roryzmowi w Iraku, sekretarz general­
ny »Reporterów bez granic« utrzymuje 
na Florydzie ścisłe związki z osobami 
uznanymi przez samą FBI jako terrory­
ści oraz z grupami, które od lat wspie­
rają terroryzm wobec Kuby”19.

17 Zob. M. A. U n t o r i a-P e d r o s o: Esconder a lo „sin techo". „Granma” 11 sierpnia 2004.
18 W 2002 r. Kuba zajęła w „Światowym rankingu wolności słowa" 134. miejsce (na 139 krajów 

sklasyfikowanych), wyprzedzając tylko Bhutan, Tbrkmenistan, Birmę, Chiny i Koreę Północ­
ną. Ranking opublikowany został m in. w meksykańskim dzienniku „El Universal”. Por. 
„El Universal" 23 października 2002.

19 J.-G. A 11 a r d: El expediente Ménard y el silencio de la prensa francesa. „Granma” 25 wrześ­
nia 2004.

Ów sekretarz generalny wrogiej wo­
bec Kuby organizacji to wspomniany 
Robert Ménard. Dla „Granmy” re­
prezentuje on francuski element ne­
gatywny, podczas gdy „L’Humanité”

MBI ■* 172



„Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

- francuski element pozytywny. Sama 
Francja nie jest uznawana a priori jako 
wróg Kuby, podobnie zresztą jak żaden 
inny kraj (poza, rzecz jasna, USA). Li­
czy się bowiem ideologia, a nie flaga 
kraju. Dlatego na lamach „Granmy” 
można odnaleźć informacje i publicy­
stykę wspierającą lub ganiącą określone 
nurty w poszczególnych krajach.

Przykładem ambiwalentnego stosun­
ku „Granmy” może być casus Panamy. 
Na lamach działu publicystycznego 
Mesa Redonda (Okrągły Stół) można 
było przeczytać artykuł pod inspirują­
cym tytułem: Kuba nigdy nie zaprzesta­
nie walki o sprawiedliwość i przeciwko 
terroryzmowi20. Wbrew pozorom, nie 
chodziło o przyłączenie się do wojsk 
amerykańskich interweniujących w Ira­
ku, ale o działanie prezydenta Panamy

20 Zob. A. M u s a: Cuba no cejará en su lucha por la justicia y contra el terrorismo. „Granma” 
28 sierpnia 2004.

21 Ibidem.
22 J. R i v e r y: Un acto de soberanía. „Granma” 21 sierpnia 2004.

- Mirei Miscoso. Ułaskawiła ona, na 
kilka dni przed opuszczeniem urzędu 
prezydenckiego, czterech mężczyzn, 
którzy planowali zamach na Fidela 
Castro w 2000 r. Publicysta kubański
- Amaldo Musa skomentował to tymi 
słowami: „Decyzja ta, podjęta pod pre­
sją Waszyngtonu i mafii z Miami, jest 
brutalnym pogwałceniem panamskiego 
prawa, międzynarodowych instrumen­
tów zwalczania terroryzmu i stawia Pre­
zydent Panamy w roli wspólnika i osoby 

odpowiedzialnej za bezkarność czte­
rech ułaskawionych morderców”21.

Prezydent Panamy przedstawiona 
została w negatywnym świetle, cze­
mu trudno się dziwić, bacząc na punkt 
widzenia kubańskich decydentów. Nie 
zamierzali oni jednak potępiać Pana­
my jako kraju. „Granma” przypomi­
nał z rozrzewnieniem o nawiązaniu 
stosunków dyplomatycznych między 
Panamą i Kubą w 1974 r. Trzydzie­
sta rocznica tego aktu politycznego 
była doskonałą okazją do wspomnień: 
„Było tyle zdecydowania, stanowczo­
ści i przekonania w tym politycznym 
akcie, że niewielu pamięta podobną 
postawę w panamskiej historii, nazna­
czonej plagami różnych administracji, 
posłusznych rozkazom Waszyngtonu. 
20 sierpnia 1974 r., trzydzieści lat 
temu, rząd generała Ornara Torrijosa 
sprowokował skandal wśród podda­
nych imperium USA w Ameryce Ła­
cińskiej, ogłaszając pełne odnowienie 
stosunków dyplomatycznych z Ku­
bą. Trzeba było mieć wiele odwagi, 
by wykonać w tamtych czasach taki 
krok”22.

Największym jednak przyjacielem 
Kuby Fidela՝ Castro pozostała Wene­
zuela Hugona Chaveza. Ten latynoski 
polityk nigdy nie krył zresztą sym-

173



'апивниашвнмннннвмвші
Radosław Sajna

patii i szacunku wobec kubańskiego 
przywódcy. W wywiadzie opublikowa­
nym w gwatemalskim dzienniku „Siglo 
XXI” przyznał, że choć czasami może 
różnić się w poglądach z Castro, to jed­
nak mają tę samą wizję. On sam zaś 
uznaje się za ucznia Kubańczyka, któ­
rego uważa za „przykład odwagi i nie- 
złomności”23. „Granma” relacjonował 
wydarzenia z Wenezueli, wspierające 
rewolucję (tzw. Revolución Bolivariana

23 J. F i g u e i r e d o: Yo ya fui legitimado. „Siglo XXI" 20 sierpnia 2004.
24 Wielki dzień Wenezueli nadszedł - tłum. R.S. Zob. P. Batista V a 1 d é s : El gran día de 

Venezuela ha llegado. „Granma" 21 sierpnia 2004.
25 A. R o d r í g u e z: El único fraude es la propia oposición. „Granma” 20 sierpnia 2004.

- od nazwiska Simona Bolivara uzna­
wanego za wyzwoliciela Hispanoame- 
ryki). Specjalni wysłannicy dziennika 
donosili o szykowanej kontrrewolucji
- wspieranej oczywiście przez USA 
֊ i atakach na prezydenta Chaveza, 
który systematycznie pojawiając się 
w programie telewizyjnym Aló, Presi­
dente i tłumacząc, że jego władza po­
chodzi od Boga, przekroczył już liczbę 
dwustu „objawień”.

Kiedy kontrrewolucja przegrała refe­
rendum w sprawie odwołania Chaveza, 
„Granma” huczał z radości, tytułując 
relację z Caracas słowami: „El gran día 
de Venezuela ha llegado”24. Były to sło­
wa zwycięskiego prezydenta, wypowie­
dziane do rodaków. Chávez przyznał 
ponadto, że naród w referendum nie 
legitymizował prezydenta, ale projekt, 
którego nie da się już cofnąć. Chodziło, 

rzecz jasna, o projekt dalszych reform 
społecznych, zgodnych z socjalistycz­
ną wizją Chaveza, no i Castro (a tym 
samym, zadowolonego z wyniku refe­
rendum „Granmy” i niezadowolonych 
Amerykanów).

W negatywnym świetle kubański 
dziennik przedstawia oczywiście we­
nezuelską opozycję, wrogo nastawioną 
do plebejskich - jej zdaniem - rządów 
Chaveza, któremu zarzucała fałszer­
stwa referendalne. W artykule Jedynym 
fałszerstwem jest sama opozycja - pub­
licysta Arsenio Rodríguez grzmiał: 
„Wenezuelska opozycja, reprezentująca 
najbardziej reakcyjne sfery tego naro­
du, nalega, by zanegować większościo­
wy głos społeczeństwa, popierającego 
swojego prezydenta, Hugona Chaveza, 
ale pomimo ciągłych ataków, nie będą 
mogli przerwać procesu, który raz na 
zawsze został ratyfikowany”25. Złowro­
ga opozycja podburzana była zawsze 
przez równie złowrogie (dla Kuby 
i Wenezueli) Stany Zjednoczone.

Wenezuela (przynajmniej jej pro- 
chavistowska część) świętowała zwy­
cięstwo, a „Granma” wraz z nią. Kore­
spondencja z Caracas, gdzie na ulicach 
trwała fiesta po tym, jak Hugo Chávez 
otrzymał od CNE (Narodowej Komisji 
Wyborczej) oficjalny dokument potwier­

■■мшмммявмм* 174 MM



„Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

dzający wynik referendum, zatytułowa­
na była Hacia destinos superiores (Ku 
celom wyższym). Zacytowano ponownie 
słowa wenezuelskiego prezydenta: „Tu­
taj zatriumfowała Rewolucja Boliwa- 
riańska, pokój nad wojną, demokracja 
nad próbami zamachu stanu”26. I właś­
nie dlatego - pisał „Granma” - w opinii 
Chaveza naród wenezuelski zasłużył na 
„złoty medal z demokracji”.

26 P. B a t i s t a, F. R e y e s: Hacia destinos superiores. „Granma” 28 sierpnia 2004.
27 Zob. J.L. Salmerón: Venezuela y Cuba reafirman convenio deportivo. „Granma” 25 

września 2004.
28 Internet: http://www.news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/2004/atenas_2004 (16.08.2004). 

BBC Mundo.com, Medallero olímpico de Atenas 2004.

Użycie pojęcia „demokracja” na ła­
mach kubańskiego dziennika, wypo­
wiedziane przez „bratniego” przywód­
cę, potwierdza, jak bardzo słowo to 
nadużywane bywa przez dzisiejszych 
polityków i media. Jeśli rzeczywiście 
Chávez zdobył uczciwie większość 
w referendum (a tego nie wiadomo), 
to ma prawo cieszyć się z zasad demo­
kracji i jej efektów. Nie sposób jednak 
uznać Wenezuelę Chaveza (a tym bar­
dziej Kubę Castro) za kraj wspierający 
demokrację. Pomijając wady systemu 
demokratycznego, należy uznać, że sło­
wo „demokracja” budzi dziś na świecie 
konotacje pozytywne, dlatego wszystkie 
rządy (także komunistyczne) pojęciem 
tym szafują. Przypomina to przeciąga­
nie liny, a „Granma” także przyłączył 
się do grona tych, którzy przeciągnąć 
chcieliby ją na swoją stronę.

Skoro Kuba i Wenezuela zajęły 
wspólny antykapitalistyczny (a więc 
antyamerykariski) front, nie może za­
tem dziwić współpraca obu krajów.We 
wrześniu 2004 r. potwierdziły one - jak 
podał „Granma” - „nierozerwalne więzy 
oparte na solidarności” i prolongowały 
umowę o współdziałaniu w dziedzinie 
sportu27 28. A że jest to dziedzina niezwy­
kle ważna dla Kuby, Castro i „Granmy”, 
niech świadczą sukcesy kubańskich 
sportowców. O ile w demokracji nie 
zasługuje Kuba z pewnością na zło­
ty medal (ten zarezerwował przecież 
Chávez dla swoich rodaków), a raczej 
na dyskwalifikację, to w sporcie osiąga 
wyniki wybitne.

Na letnich igrzyskach olimpijskich 
zdobywa systematycznie najwięcej me­
dali spośród wszystkich krajów Ame­
ryki Łacińskiej. Na olimpiadzie w Ate­
nach w 2004 r. Kuba zajęła w klasyfi­
kacji medalowej jedenaste miejsce na 
świecie, zdobywając dziewięć złotych 
medali, podczas gdy drugi kraj regionu 
- Brazylia - zajął osiemnaste miejsce 
z czterema najcenniejszymi krążkami. 
Kolejny kraj latynoski - Argentyna - 
znalazł się na miejscu trzydziestym ós­
mym (dwa „złote”)2*. Nie były to wcale 
wyjątkowo udane dla Kuby igrzyska, 

175

http://www.news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/2004/atenas_2004
Mundo.com


Radosław Sajna

bo na przykład w Atlancie (USA, rok 
1996) zajęła miejsce ósme, w Barce­
lonie (1992) piąte, a w bratniej Mos­
kwie w 1980 r. czwarte! Jeśli weźmie 
się pod uwagę fakt, że Kubę zamiesz­
kuje tylko jedenaście milionów ludzi 
(a np. Brazylię ponad 160 milionów), 
to można powiedzieć, że kraj ten jest 
sportową potęgą. Niemała w tym tak­
że zasługa promującego sport i zdrowie 
„Granmy”.

Ale nawet tego nie chce przyznać 
„mafia z Miami” (czyli dysydenci 
kubańscy), która na łamach swojego 
dziennika „El Nuevo Herald” woła­
ła informować na pierwszej kolumnie 
o kryzysie w bejsbolu na Kubie29. Winę 
za ów kryzys ponosić miał oczywiście 
Fidel Castro, bo przez jego politykę 
wielu wybitnych kubańskich bejsboli- 
stów zdezerterowało do Stanów Zjed­
noczonych.

29 Zob. B. S a 1 a m a n c a J r.: El béisbol de la isla en su peor crisis. „El Nuevo Herald” 9 paź­
dziernika 2004.

30 Na podstawie danych „El Nuevo Herald" oraz „Courrier International”. Internet: http:// www. 
miami.com/mld/elnuevo; www.courrierinternational.com (20.08.2004).

„El Nuevo Herald” („Nowy Herold”) 
uznawany jest przez amerykańską orga­
nizację National Association of Hispa­
nic Publications (NAHP) za najlepszy 
hiszpańskojęzyczny dziennik w USA. 
Jego tradycje sięgają 1987 r., kiedy 
zaczął ukazywać się jako dodatek do 
prestiżowego dziennika „The Miami 
Herald”. Od 1998 r. „El Nuevo He­

rald” wydawany jest oddzielnie przez 
Miami Herald Publishing Company. 
Dziennik ten uchodzi za jeden z naj­
szybciej rozwijających się w całych 
Stanach Zjednoczonych. W 2002 r. 
otrzymał nagrodę im. Ortegi y Gasse­
ta, przyznawaną przez hiszpański „El 
País” za relacje i reportaże z wojny 
w Afganistanie. Sprzedaż dziennika, 
wydawanego w Miami, sięga 230 tysię­
cy egzemplarzy (w niedziele powyżej 
300 tys.)30. Większość czytelników to 
Latynosi zamieszkujący Florydę.

„El Nuevo Herald” w okresie przed 
wyborami prezydenckimi w USA nie 
tylko relacjonował kampanię, ale pamię­
tał doskonale także o Kubie. Dysyden­
ci kubańscy poparli politykę George’a 
Busha wobec reżimu Fidela Castro, 
nakładającą na Kubę embargo.

Zanim jednak kampania prezydencka 
nabrała rozpędu, główny publicysta „El 
Nuevo Herald” - piszący o sprawach 
Kuby ֊ Pablo Alfonso wytykał reżi­
mowi Fidela Castro ekonomiczną nie­
racjonalność w artykule Transformacja 
z krokiem wstecz: „Przed dekadą, kiedy 
przez niedobory i problemy gospodar­
cze Kubańczycy wypływali w morze na 
swoich prowizorycznych łodziach ku 
uciesze rządu, a hawańczycy organizo-

176 МММ

miami.com/mld/elnuevo
http://www.courrierinternational.com


Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

wali liczne protesty uliczne, dyktatura 
kubańska zdecydowała, że to najlepszy 
moment, by siać nowe iluzje”31. P. Al­
fonso wymienia owe iluzje, charakte­
rystyczne dla rządów socjalistycznych, 
by przytoczyć potem wnioski raportu 
Polityka Społeczna i Reformy Struktu­
ralne: Kuba na początku XXI wieku, 
przygotowanego przez CEPAL, czyli 
Komisję Ekonomiczną ds. Ameryki 
Łacińskiej i Karaibów. Najważniejszy 
wniosek, zdaniem publicysty, to potrze­
ba, by Kuba, jak podaje raport: „Ot­
worzyła się bardziej na: dywersyfikację 
relacji właścicielskich, decentralizację 
zarządzania przedsiębiorstwami i rolę 
rynku. [...] Zupełnie odwrotnie, niż po­
stępuje dziś Hawana”32 - konkluduje 
P. Alfonso. Wsparł on tym samym li­
beralną wizję gospodarczą, powołując 
się na organizację CEPAL, która sama 
bazuje na dogmatach gospodarki wol­
norynkowej.

31 P. A 1 f o n s o: Transición con marcha atrás. „El Nuevo Herald” 14 lipea 2004.
32 Ibidem.
33 P. A 1 f o n s o: Gobierno cubano felicita a Chávez. „El Nuevo Herald" 18 sierpnia 2004.

■■маяянямамивмнвіамммпппі 177 шяшяшяшяяшяшяяя

Pablo Alfonso wielokrotnie potwier­
dzał, że jego publicystyka jest wyrazem 
troski o losy ojczyzny, choć troska ta 
ma wymiar stricte liberalny i kapita­
listyczny. O sprawach Kuby pisze na 
łamach „El Nuevo Herald” od począt­
ku istnienia dziennika, czyli od 1987 r. 
Jego rubryka Cuba por dentro (Kuba od 
wewnątrz) pojawia się w każdą środę 
i niedzielę. Alfonso napisał także cztery 

książki, poświęcone w całości kwestii 
kubańskiej (Cuba, Castro y los cató­
licos, Los fieles de Castro, El diálogo 
ignorado i Los últimos castristas).

Nie zdziwiło Pabla Alfonso także 
zadowolenie Fidela Castro z wyniku 
referendum w Wenezueli, gdzie Hugo 
Chávez przedłużył swój mandat prezy­
dencki. „Granma” pisał o marszu „ku 
celom wyższym”, a „El Nuevo Herald” 
o tym, że „dyktatura kubańska ma po­
wody, by wyrażać zadowolenie”. P. Al­
fonso wyjaśnił to tak: „Trwanie Cha- 
veza u władzy do roku 2006 i prawdo­
podobieństwo, że przedłuży wówczas 
swój mandat o następne sześć lat, to 
dobra wiadomość dla Castro, który 
uzależniony jest teraz od ropy wene­
zuelskiej tak, jak kiedyś od dostaw 
radzieckich. Z tą tylko różnicą, że dla 
Castro dużo łatwiej jest manipulować 
pułkownikiem z Wenezueli niż starymi 
radzieckimi liderami”33.

Jeszcze raz publicysta dziennika 
z Miami potwierdził swoją troskę o lo­
sy Kuby i po raz kolejny okazuje się, 
że podłożem troski są sprawy go­
spodarcze, czyli odwieczna opozycja 
„kapitalizm-socjalizm”. Alfonso jest, 
rzecz jasna, rzecznikiem gospodar­
ki liberalnej, piszącym z perspektywy 
Stanów Zjednoczonych - kraju, który 
jest największą światową ostoją kapi­



Radosław Sajna

talizmu. Przewaga publicysty „El Nu­
evo Herald” nad jego przeciwnikami 
z „Granmy” polega jednak na tym, że 
poziom życia w USA jest o wiele wyż­
szy niż na Kubie.

Dlatego też Pablo Alfonso bez ogró­
dek mógł pisać o wzrastającej na Kubie 
liczbie samobójstw w teks'cie zatytuło­
wanym Cyfry z Raju. Rajem ma być 
oczywiście jego ojczyzna w oczach (sło­
wach) propagandy kubańskiego rządu. 
Alfonso pytał: „Dlaczego Kubańczycy 
popełniają samobójstwa? Dlaczego tej 
ludności karaibskiej, wrażliwej, weso­
łej i tropikalnej, jak jej muzyka i plaże, 
pozwolono odbierać sobie życie w iloś­
ciach tak alarmujących, że stawiają 
wyspę na szczycie wskaźników liczby 
samobójstw w całym regionie?”34. Pub­
licysta podał cyfry i argumenty, by za­
pytać ponownie: „Dlaczego dyktatura 
Castro może zdobywać medale olim­
pijskie, szkolić tysiące lekarzy i nauczy­
cieli, przyznawać stypendia dla tysięcy 
studentów zagranicznych, poza innymi 
»luksusami«; ale nie jest zdolna, by pro­
dukować więcej cukru, ryżu, fasoli czy 
mięsa, żeby Kubańczyk mógł przeżyć 
w nieco większym dostatku?”35.

34 P. A 1 f o n s o: Las cifras del Paraíso. „El Nuevo Herald” 12 września 2004.
35 Ibidem.
36 R. F e r r e i r a: Empresario millonario se niega a visitar a Castro. „El Nuevo Herald” 

22 października 2004.
37 Ibidem.

Winę za samobójstwa ponosić ma, 
oczywiście, socjalistyczna gospodar­

ka kubańska, której konsekwencją są 
ciągłe niedobory i ubóstwo społeczeń­
stwa. Doskonałą pożywką dla dzienni­
ka z Miami w walce z reżimem kubań­
skim była deklaracja słynnego filantro­
pa, George’a Sorosa, który odmówił 
przyjazdu na Kubę. Wiadomość roz­
poczynała się tymi słowami: „Biznes­
men George Soros, który przeznaczył 
połowę swojej fortuny, by wyciągnąć 
prezydenta George’a Busha z Białego 
Domu, powiedział, że odrzucił kolejne 
zaproszenie Fidela Castro na Kubę”36. 
Zacytowano również wypowiedź same­
go Sorosa: „Zapraszał mnie, nie wiem 
już ile razy, ale nie chcę tam jechać, 
bo wiem, że będzie manipulował moją 
obecnością”37.

Materiał ten ukazał się w czasie, 
gdy kampania prezydencka w Stanach 
Zjednoczonych znajdowała się w za­
awansowanej już fazie. „El Nuevo 
Herald” udowadniał, że krytyk Busha 
- George Soros nie musi być przyja­
cielem Fidela Castro i jego antybus- 
howskiego organu - dziennika „Gran- 
ma”. Także inny krytyk republikanina 
George’a Busha - jego kontrkandydat 
do fotela prezydenckiego, John Kerry, 
wytypowany przez Demokratów, nie 
musi popierać kubańskiego reżimu.



„Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

Nawet jeśli opowiada się za zniesie­
niem embarga wobec Kuby.

Dziennik z Miami z nieskrywaną za­
pewne radością relacjonował wypowie­
dzi Kerry’ego udzielone w wywiadzie 
dla dziennikarzy „The Miami Herald” 
i „El Nuevo Herald” w toku kampanii 
prezydenckiej. Kandydat Demokratów, 
owszem, opowiedział się za zniesie­
niem embarga wobec Kuby, ale by­
najmniej nie z szacunku dla polityki 
kubańskiego rządu. Wręcz przeciwnie, 
jego zdaniem - podał „El Nuevo He­
rald” - polityka Busha wobec Kuby 
(embargo) umocniła tylko reżim Ca­
stro i przynosi efekty przeciwne do 
zamierzonych38. Kerry nazwał Castro 
w wywiadzie „brutalnym dyktatorem”, 
wspominał o wolności, demokracji 
i prawach człowieka, a więc o wartoś­
ciach, o których kandydat na prezyden­
ta USA powinien mówić w kontekście 
kubańskim.

38 Zob. J. U t s e t: Opuesto Kerry a cerrar a Cuba. „El Nuevo Herald” 11 października 2004.
39 O. R e i c h: Bush, Kerry, las elecciones y Cuba. „El Nuevo Herald” 31 października 2004.

Nie było więc mowy, by przeciw­
nik Busha, bądź jakikolwiek poważ­
ny kandydat na najwyższe stanowisko 
w USA, był przyjacielem Fidela Castro. 
Wątpliwości mógł jednak rozbudzić ar­
tykuł opublikowany w „El Nuevo He­
rald” dwa dni przed wyborami, a zaty­
tułowany Bush, Kerry, wybory i Kuba. 
Otto Reich, były przedstawiciel admini­
stracji G. Busha, przekonywał o wadze 

wyborów w kontekście kubańskim: „Po 
wyborach w 1980 r. w Stanach Zjedno­
czonych (Carter vs Reagan), te przewi­
dziane na 2 listopada są najważniejszy­
mi w historii uchodźstwa kubańskiego, 
ze względu na kontrast, jaki wobec Ca­
stro i komunizmu obaj kandydaci pre­
zentują”39. Otto Reich przekonywał, że 
John Kerry, wbrew swoim deklaracjom, 
a w przeciwieństwie do G. Busha, nie 
gwarantuje bezkompromisowej polity­
ki wobec kubańskiego reżimu. Powo­
ływanie się przez Kerry’ego na poli­
tykę Reagana - zdaniem Reicha - jest 
nadużyciem ze strony polityka, który 
zasiadając wcześniej w Senacie, opo­
nował, wraz z innymi Demokratami, 
wobec polityki zagranicznej Reagana 
w okresie zimnej wojny.

Otto Reich wsparł lojalnie swojego 
byłego pryncypała, George’a Busha, 
podkreślając jednocześnie istotę wybo­
rów. Jego zdaniem, mogłyby one mieć 
wpływ na to, „jak i kiedy zakończy się 
dyktatura Castro”. Jak na ironię, Fidel 
Castro, kilkanaście dni przed amery­
kańskimi wyborami, upadł. Upadek 
był jednak przypadkowy, ale wywo­
łał duży rezonans w mediach, zwłasz­
cza na łamach dziennika z Miami. Na 
pierwszej kolumnie pojawiło się duże 
zdjęcie leżącego przywódcy kubańskie­
go oraz trzy kadry, które miały zobra­

179 мшшшёшшшшяяшшкш ¡JMVl



Radosław Sajna

zować, niczym ujęcie z filmu, upadek 
Castro. Tekst spod zdjęcia, zatytuło­
wany Miami wstrząśnięte upadkiem 
Castro, rozpoczynał się tak: „Kilka 
minut po tym, jak przywódca kubań­
ski upad! na podłogę w Santa Clara, 
w Miami dziennikarz kubańsko-amery- 
kański Gustavo Godoy otrzymał tele­
fon, w którym usłyszał jedynie: »Upadł 
Fidel, upadł Fidel«. W tym momencie 
połączenie się zerwało”40. Dalej prze­
czytać można było o dwuznaczności 
czasownika „upadać”.

40 R. F e r r e i r a: Conmociona a Miami la caída de Castro. „El Nuevo Herald" 22 paź­
dziernika 2004.

41 E C a s t r o: Carta del compaero Fidel a sus compatriotas. „Granma" 22 października 2004.
42 Agencja AFP: zob. Disidentes „votan" por Bush. „El Nuevo Herald” 4 listopada 2004.

Tego samego dnia na pierwszej ko­
lumnie „Granmy” pojawił się przedruk 
oficjalnego listu otwartego do narodu 
kubańskiego (nic innego na jedynce, 
oprócz winiety, już się nie zmieści­
ło), autorstwa samego Fidela Castro, 
który rozwiać miał wszelkie wątpli­
wości: „Kochani rodacy: Wczoraj, 20 
października, kończąc moje przemó­
wienie podczas uroczystości w Santa 
Clara, odniosłem obrażenia w wyniku 
przypadkowego upadku. Różne agen­
cje informacyjne i inne media relacjo­
nujące wydarzenia rozpowszechniły 
różne wersje na temat przyczyn wy­
padku. Jako jego bohater i poszkodo­
wany świadek, mogę Wam wyjaśnić 
z całą precyzją przyczyny tego, co się 

wydarzyło”41. Wyjaśnił dalej Castro ze 
szczegółami, jak doszło do przypadko­
wego upadku, podziękował za kom­
petentną opiekę medyczną, wsparcie 
i wyrazy solidarności. Na koniec prosił 
o wybaczenie za zbyt długi list.

Fidel Castro do wyborów prezy­
denckich nie upadł więc politycznie, 
a jedynie fizycznie, i to całkiem przy­
padkowo, co dla dysydentów kubań­
skich miało jednak wymiar symbo­
liczny. A wymiar praktyczny posiadał 
ich udział w wyborach. Jak podał „El 
Nuevo Herald”, większość kubańskich 
dysydentów poparła Busha. Przynaj­
mniej w symbolicznym głosowaniu, ja­
kie zorganizowano dla nich w Hawanie, 
w domu szefa Sekcji Interesów Stanów 
Zjednoczonych na Kubie - Jamesa Ca­
sona. G. Bush uzyskał 83% głosów, co 
wzbudziło owację i okrzyki radości42. 
Na pierwszej kolumnie zaś pojawiło 
się ogromne zdjęcie Busha z małżonką, 
kiwających triumfalnie do narodu ame­
rykańskiego. Ogłoszone wyniki wybo­
rów prezydenckich w Stanach Zjedno­
czonych zgodne były z oczekiwaniami 
kubańskich dysydentów - zwyciężył 
Bush. Nad zdjęciem pojawił się duży 
tytuł: Victoria abrumadora (Przygnia­
tające zwycięstwo).

180



Granma" i „El Nuevo Herald" - kubańska wojna...

W dniu, kiedy znane już były wy­
niki wyborów w USA, na pierwszej 
kolumnie „Granmy” nie pojawiła się 
nawet mała wzmianka o tym ważnym 
dla całego świata rezultacie. Kubański 
dziennik był jednym z nielicznych na 
świecie, które reelekcję Busha uzna­
ły za wydarzenie mało istotne (pisano 
na ten temat jedynie na dalszych stro­

nach). „Granma” wołał informować na 
pierwszej kolumnie, jeszcze przed osta­
tecznym rozstrzygnięciem wyborczym 
w USA, o decyzji władz kubańskich 
wycofującej dolara z legalnego obiegu 
walutowego na Kubie43. A George Bush 
zapowiadał, że utrzyma presję (embar­
go) na Kubę44. Jak Kuba Bushowi, tak 
Bush Kubie.

43 M.J. Mayoral: Exitosa la operación de canje. „Granma” 2 listopada 2004.
44 Zob. R. F e r r e i r a: Bush promete mantener presión sobre Castro. „El Nuevo Herald” 

1 listopada 2004.

181 wni



Radosław Sajna:

“Granma” and “El Nuevo Herald”
- a Cuban propaganda war before the presidential 

election in the USA in 2004

Since the beginning of its existence, i.e. 1965, the Cuban daily “Granma” has 
been used as a propaganda tube for Fidel Castro’s regime. The Cuban opposition, 
deprived of a possibility of speaking in the public media, had to express their 
opinions outside the island. Most dissidents settled on the nearby Florida, where 
“El Nuevo Herald” started to be issued, speaking out on the matters important 
for Cuba. At first, the newspaper was a Spanish supplement to the American 
daily “The Miami Herald”, and since 1988 it has been a separate title.

Before the presidential election in the United States, both “Granma” and “El 
Nuevo Herald” used to clash in all possible aspects. The “Granma” criticized 
George Bush to the bitter end, while the “El Nuevo Herald” supported his ten­
dency toward the re-election to the post of the US president. The Cuban daily 
was in favor of the revolution in Venezuela, which irritated the Miami publicists. 
The “El Nuevo Herald”, in the article by Pablo Alfonso, wrote about economic 
nonsense of the Cuban authorities, and the “Granma” described ominous inten­
tions of Americans to Iraq. The basis of the conflict was still a vision of Cuba’s 
development ֊ Castro’s communism or pro-American capitalism?

МММ 182 мммммммммммммиимммв


