Liberal Education and Its Postmodern Critics
DOI:
https://doi.org/10.34767/FE.2019.01.01Słowa kluczowe:
filozofia, edukacja, premodernizm, modernizm, postmodernizm, liberalizmAbstrakt
W poniższym tekście współczesny amerykański filozof, zajmujący się problematyką filozofii edukacji, przedstawia całościowy obraz filozoficznego namysłu nad kształceniem i wychowaniem w perspektywie historycznej. Punktem wyjścia jest teza o podstawowej roli filozofii w namyśle nad edukacją. Następnie w kolejnych trzech punktach autor przedstawia założenia filozoficzne edukacji w okresach: premodernistycznym, modernistycznym oraz postmodernistycznym, uwypuklając te aspekty filozofii edukacji w każdym okresie, które zasadniczo odróżniają ją od dwóch pozostałych filozofii. Pomocne w śledzeniu argumentacji autora są liczne cytaty i tabele. Autor identyfikuje się z modernistyczną filozofią edukacji oraz jej liberalnymi źródłami i podkreśla, że dziś największym zagrożeniem dla tej filozofii jest postmodernizm.
Bibliografia
Bacon F., Meditationes Sacrae, https://en.wikisource.org/wiki/Meditationes_sacrae, [dostęp: 25.11.2019].
Bell M., The Bostonian Story, “Partisan Review” 1985, no 2.
Dewey J., Democracy and Education, https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm, [dostęp: 25.11.2019].
Galilei G., Letter to the Grand Duchess Christina of Tuscany, https://web.stanford.edu/~jsabol/certainty/readings/Galileo-LetterDuchessChristina.pdf, [dostęp: 25.11.2019].
Giroux H., Postmodernism, Feminism, and Cultural Politics: Redrawing Educational Boundaries, State University of New York Press, New York 1991.
Heidegger M., What Is Metaphysics, http://www.stephenhicks.org/wp-content/uploads/2013/03/heideggerm-what-is-metaphysics.pdf [dostęp: 25.11.2019].
Hicks S., Explaining Postmodernism. Skepticism and Socialism from Rousseau to Foucault, Ockham’s Razor, Roscoe 2011.
Jameson F., Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 1991.
Kant I., On Education (über Pädagogik), https://oll.libertyfund.org/titles/kant-kant-on-education-uber-padagogik, [dostęp: 25.11.2019].
Kant I., Speculative Beginning of Human History, [in:] tenże, Perpetual Peace and Other Essays, Hackett Publishing, Indianapolis 1983.
Lentricchia F., Criticism and social change, The University of Chicago Press, Chicago London, 1985.
Locke J., Some thoughts concerning education, https://archive.org/stream/somethoughtsconc00lockuoft/somethoughtsconc00lockuoft_djvu.txt [dostęp: 25.11.2019].
Marks K., Engels F., Manifesto of the Communist Party, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1848/communist-manifesto/ch01.htm, [dostęp: 25.11.2019].
May T., Between genealogy and epistemology: psychology, politics, and knowledge in the thought of Michel Foucault, Pennsylvania State University Press, University Park 1993.
Mill J.S., On Liberty, https://eet.pixel-online.org/files/etranslation/original/Mill,%20On%20Liberty.pdf, [dostęp: 25.11.2019].
Milton J., Areopagitica, https://www.dartmouth.edu/~milton/reading_room/areopagitica/text.html, [dostęp: 25.11.2019].
Mohanty Ch. T., Feminism and the Language of Difference, [in:] Between Borders: Pedagogy and the Politics of Cultural Studies, ed. by H.A. Giroux i P. McClaren, Routledge, Abingdon 1994.
Montaigne M. de, On the Education of Children, https://salemcc.instructure.com/courses/451/pages/montaigne-on-the-education-of-children-1580, [dostęp: 25.11.2019]
Nietzsche F., Beyond Good and Evil, https://www.gutenberg.org/files/4363/4363-h/4363-h.htm, [dostęp: 25.11.2019].
Plato, Laws, https://www.gutenberg.org/files/1750/1750-h/1750-h.htm, [dostęp: 25.11.2019].
Plato, Republic, https://www.gutenberg.org/files/1497/1497-h/1497-h.htm, [dostęp: 25.11.2019].
Rorty R., Objectivity, Relativism, and Truth, Cambridge University Press, Cambridge 1991.
Strange P., It’ll Make a Man of You, [in:] Beyond Patriarchy, ed. M. Kaufman, Oxford University Press, Oxford 1987.
Sulzer J.G., Versuch von der Erziehung und Unterweisung der Kinder, Olms-Weidmann, Hildesheim 2012.