Akademicka przestrzeń wolności

Authors

  • Janusz Sytnik-Czetwertyński Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/FE.2020.02.04

Keywords:

university, freedom of speech, dialogue, monothematism, social responsibility

Abstract

In the below essay the author considers the issue of freedom in the context of the higher schools functioning. He underscores the significance of dialogue for the development of science, including the necessity to reference to the past generations works. He discusses, then, the concept of autonomy, emphasizing the substantive and formal parts in it. The author also warns against monothematism, in which he sees a real threat to the scientific progress. In the succeeding paragraphs he pays attention to the ambiguity of a liberal approach to the university functioning – he notices, as a result, that universities, beside required  advocacy of freedom, have also to be socially responsible, that is, to care for the future career of graduates.

References

Bucholc M., Kontowski D., Wyzwolić czy liberalizować? Dylematy kształcenia inteligencji, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, 2015, 4 (88), s. 37-50.

Czupryn B., Autonomia [w:] Powszechna encyklopedia filozofii. Tom I, red. A. Maryniarczyk, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2000.

Kuhn T. S., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, J. Nowotniak, M. Szczubiałka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2009.

Reale G.: Historia filozofii starożytnej. Tom III: Systemy epoki cesarstwa, tłum. E. I. Zieliński, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1999.

Wątróbski A.: Kategoria „Wolności od” i „Wolności do” w interpretacji wolności religijnej. Konfrontacja ujęć E. Fromma i I. Berlina z Deklaracją Dignitatis humanae, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2003, 12, s. 345-354.

Wieczorkowska G., Król G., Wierzbiński J., Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość edukacji akademickiej, „Nauka”, 2016, 3, s. 87-106.

Downloads

Published

2020-12-01

How to Cite

Akademicka przestrzeń wolności. (2020). Filozofia Edukacji, 2(1), 55-63. https://doi.org/10.34767/FE.2020.02.04