Wolność słowa i tłumienie wyobraźni na uniwersytecie
DOI:
https://doi.org/10.34767/FE.2020.02.05Keywords:
free speech, students’ imagination, scholars’ imagination, inert ideasAbstract
The starting point for this article is the incident that occurred in Middlebury College, the US, in 2019. The student activists
forced then the college authorities to cancel a lecture by a Polish philosopher Ryszard Legutko. The author asks the question what are the consequences of restricting free speech at universities. Referring in his analyses to Alfred North Whitehead’s concept of university education, he argues that restricting free speech leads to suppression of imagination of both students and academics. It has a disastrous effect on exchange of ideas between the two groups and, in turn, on development of scientific knowledge. It is also counterproductive for the goals that student activists set for themselves.
References
Auxier R. E., Dlaczego Whitehead? Dlaczego teraz?, „Kronos”, 2017, 1, s. 247-257.
Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, tłum. P. Kostyło i K. Skorulski, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993.
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Debesse M., Etapy wychowania, tłum. I. Wojnar, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
Górniewicz J., Memoria Universitatis – pamięć uniwersytetu. Szkice humanistyczne, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2016.
Górniewicz J., Pedagogiczne koncepcje wyobraźni. Przegląd stanowisk, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XVII”, 1993, z. 252, s. 57-74.
Gurba E., Wczesna dorosłość, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, s. 287-311.
Gutting G., Thinking Impossible, French Philosophy Since 1960, Oxford University Press, Oxford 2011.
Kostyło P., Historia korespondencji Wiliama Jamesa i Henriego Bergsona, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, 2010, 4, s. 297-314.
Legutko R., The Demon in Middlebury, August 2019, https://www.firstthings.com/article/2019/08/the-demon-in-middlebury [dostęp: 30.05.2021].
Lottman H. R., Lewy brzeg, tłum. J. Giszczak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.
Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo, Impuls, Kraków 2009.
Olejnik M., Średnia dorosłość, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, s. 312-325.
Platon, Uczta, tłum. W. Witwicki, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/platon-uczta.html [dostęp: 30.05.2021]
Przyszczypkowski K. i Cytlak I. (red.), Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2021.
Searle J., Umysł, język, społeczeństwo, tłum. D. Cieśla, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1999.
Siegel H., Jaka jest cena włączania?, [w:] H. Siegel, Myślenie krytyczne i indoktrynacja, tłum. P. Kostyło i K. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019, s. 211-248.
Siegel H., Myślenie krytyczne, [w:] H. Siegel, Myślenie krytyczne i indoktrynacja, tłum. P. Kostyło i K. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019, s. 98-110.
Siegel H., Philosophy of Education, https://www.britannica.com/topic/philosophy-of-education [dostęp: 30.05.2021].
Smith R., The Play of Socratic Dialogue, „Journal of Philosophy of Education”, 2011, 45 (2), s. 221-233.
Tallentyre S. G., The Friends of Voltaire, https://www.gutenberg.org/files/56618/56618-0.txt [dostęp: 30.05.2021].
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83).
Whitehead A. N., The Aims of Education and Other Essays, The Free Press, New York 1967.