Z dziejów bydgoskiej kultury audiowizualnej. Początki oficjalnej dystrybucji wideo

Autor

  • Mariusz Guzek Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/KB.2024.45.10

Słowa kluczowe:

kultura wideo, transformacja, instytucja kinematograficzna, kultura lokalna, film

Abstrakt

W latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia pojawiły się magnetowidy w prywatnym, domowym użytkowaniu. Po kilku latach niekontrolowanego rozwoju rynku wideo, zaczęły funkcjonować oficjalne, legalne instytucje, które zajmowały się rozprowadzaniem taśm z filmami utrwalonymi na tym nośniku. Początek tego etapu lokalnej kultury audiowizualnej datuje się na rok 1988, kiedy to zaczęły funkcjonować pierwsze wypożyczalnie, z odrębnymi regulaminami, zasadami użytkowania, a przede wszystkim z poszanowaniem praw autorskich producentów. Artykuł wpisuje te wydarzenia w kontekst szeroko pojętego zjawiska uczestnictwa, tworząc zarówno mapę miejsc, jak i rekonstruując katalog rytuałów właściwych dla formującego się środowiska wideofanów.

Pobrania

Opublikowane

2024-11-28

Numer

Dział

Studia i szkice

Jak cytować

Z dziejów bydgoskiej kultury audiowizualnej. Początki oficjalnej dystrybucji wideo. (2024). Kronika Bydgoska, 45, 219-233. https://doi.org/10.34767/KB.2024.45.10