Z dziejów bydgoskiej kultury audiowizualnej. Początki oficjalnej dystrybucji wideo
DOI:
https://doi.org/10.34767/KB.2024.45.10Słowa kluczowe:
kultura wideo, transformacja, instytucja kinematograficzna, kultura lokalna, filmAbstrakt
W latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia pojawiły się magnetowidy w prywatnym, domowym użytkowaniu. Po kilku latach niekontrolowanego rozwoju rynku wideo, zaczęły funkcjonować oficjalne, legalne instytucje, które zajmowały się rozprowadzaniem taśm z filmami utrwalonymi na tym nośniku. Początek tego etapu lokalnej kultury audiowizualnej datuje się na rok 1988, kiedy to zaczęły funkcjonować pierwsze wypożyczalnie, z odrębnymi regulaminami, zasadami użytkowania, a przede wszystkim z poszanowaniem praw autorskich producentów. Artykuł wpisuje te wydarzenia w kontekst szeroko pojętego zjawiska uczestnictwa, tworząc zarówno mapę miejsc, jak i rekonstruując katalog rytuałów właściwych dla formującego się środowiska wideofanów.
Bibliografia
„Dziennik Wieczorny” 1988, nr: 3, 7, 10, 35, 37, 40, 41, 50, 57, 63, 70, 74, 79, 80, 101, 124, 134, 137, 174, 193, 196, 197, 200, 202, 206, 218, 220, 222, 225, 229, 238, 241.
„Ilustrowany Kurier Polski” 1988, nr: 7, 33, 36, 53, 59, 66, 71, 93, 95, 103, 159, 177, 179, 195, 215, 229, 245, 247, 254, 251, 257, 262, 295.
„Gazeta Pomorska” 1988, nr: 3, 5, 7, 29, 59, 61, 84, 92, 117, 143, 232.
„Dziennik Łódzki” 1988, nr 169.
Opracowania
Filiciak M ., Wasiak P., Weź pan Rambo. Społeczna historia magnetowidów w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2022.
Fortuna G. Jr, Rynek wideo w Polsce, „Images: The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2013, nr 22, ss. 27-43.
Guzek M ., Filmowa Bydgoszcz w okresie transformacji ustrojowej (1989-1991), „Kronika Bydgoska” 2023, t. 44, s. 119-120.
Sitarski P., Wideo w PRL: urządzenia i użytkownicy, [w:] P. Sitarski, M .B. Garda, K. Jajko, Nowe media w PRL, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 43-114.