Z dziejów bydgoskiej kultury audiowizualnej. Początki oficjalnej dystrybucji wideo
DOI:
https://doi.org/10.34767/KB.2024.45.10Słowa kluczowe:
kultura wideo, transformacja, instytucja kinematograficzna, kultura lokalna, filmAbstrakt
W latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia pojawiły się magnetowidy w prywatnym, domowym użytkowaniu. Po kilku latach niekontrolowanego rozwoju rynku wideo, zaczęły funkcjonować oficjalne, legalne instytucje, które zajmowały się rozprowadzaniem taśm z filmami utrwalonymi na tym nośniku. Początek tego etapu lokalnej kultury audiowizualnej datuje się na rok 1988, kiedy to zaczęły funkcjonować pierwsze wypożyczalnie, z odrębnymi regulaminami, zasadami użytkowania, a przede wszystkim z poszanowaniem praw autorskich producentów. Artykuł wpisuje te wydarzenia w kontekst szeroko pojętego zjawiska uczestnictwa, tworząc zarówno mapę miejsc, jak i rekonstruując katalog rytuałów właściwych dla formującego się środowiska wideofanów.