Tożsamość kulturowa w twórczości chóralnej Andrzeja Koszewskiego
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.05Abstrakt
Cultural identity is recognised as the most important type of collective identity. Andrzej Koszewski’s choral activity reflects invariably topical values which are crucial from our national heritage standpoint. their presence allows the recognition of Koszewski as a Polish composer. Polish elements such as indigenous folklore, religious themes as well as themes connected with major historical events can be found in his works. Koszewski dedicated many of his compositions to eminent Poles. Koszewski’s musical language represents avant-garde trend refered to as sonorism – one of the most important concepts of 20th century Polish music.
Bibliografia
Baculewski Krzysztof, Estetyka normatywna: realizm socjalistyczny i formalizm, [w:] Stefan Sutkowski (red.), Historia muzyki polskiej. Współczesność, cz. 1: 1939-1974, t. VII, Sutkowski Edition Warsaw, Warszawa 1996.
Biegalska Joanna, Polski rys narodowy w muzyce współczesnej, [w:] Tadeusz Kobierzycki (red.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wyd. Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, Warszawa 2010.
Brożek Anna, Narodowość muzyki polskiej – dzisiaj, [w:] Tadeusz Kobierzycki (red.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wyd. Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, Warszawa 2010.
Demska-Trębacz Mieczysława, W poszukiwaniu narodowej tożsamości, [w:] Po ziemi swojej chodzę, po Polsce... w poszukiwaniu narodowej tożsamości muzyki. Studia i szkice o muzyce polskiej XIX i XX wieku, Polihymnia, Lublin 2003.
Kłoskowska Antonina, Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej, [w:] Kultura i społeczeństwo, t. 36, nr 1, Komitet Nauk Socjologicznych PAN, Instytut Studiów Politycznych, Warszawa 1992.
Książka programowa „Warszawskiej Jesieni” 1992.
Michalska Anna, Pieśni Fryderyka Chopina – świadectwo polskiej tradycji kulturalnej XIX stulecia, [w:] Kazimierz Chruściński, Jarosław Chaciński (red.), Chopin – rodzimość i inspiracje, Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 2001.
Michalski Grzegorz, Do wybuchu drugiej wojny światowej, [w:] Tadeusz Ochlewski (red.), Dzieje muzyki polskiej w zarysie, Wyd. Interpress, Warszawa 1984.
Nowak-Romanowicz Alina, Elsner Józef, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna, cz. biograficzna EFG (t. 3), PWM, Kraków 1987.
Różycki Ludomir, W setną rocznicę, „Kurier Lwowski” 22 października 1910, nr 491, Lwów.
Swolkień Henryk, Karol Szymanowski – odnowiciel muzyki polskiej, [w:] Tadeusz Ochlewski (red.), Dzieje muzyki polskiej w zarysie, Wyd. Interpress, Warszawa 1984.
Szwajgier Krzysztof, Tak wyglądał polski sonoryzm, nasz oryginalny wkład w historię muzyki, „Ruch Muzyczny” 2009, nr 10.
Wojnecki Dariusz, Kulturowa tożsamość Polaków w perspektywie integracji europejskiej, „Czas Miłosierdzia” 2002, nr 8, Oficyna Wydawnicza „Wybór” INC, Białystok.
Zielińska Lidia, Przewodnik po twórczości Andrzeja Koszewskiego, Wyd. Muzyczne Brevis, Poznań 1993.