Piosenki dla dzieci Witolda Lutosławskiego - marginalizowany obszar twórczości
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2014.04.02Abstrakt
Major works with the participation of the symphonic orchestra especially from the last period of the creative activity becomes the subject of different analyzes of artistic output of Witold Lutosławski. However, the talent of the most celebrated Polish composer - besides Chopin and Szymanowski - became visible also in the incomparably minor works created in circumstances of difficult times for living and creating. The author reminding of these conditions, presents the songs for the children by Witold Lutosławski (over 40) which are currently somewhat forgotten, emphasizes their universal artistic and educational value. The author also quotes the words of the composer himself who was deeply convinced of the meaning and need of this type of creativity.
Bibliografia
Chłopecki Andrzej, PostSłowie. Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2013.
Chłopicka Regina, Pięć pieśni Lutosławskiego do słów Iłłakowiczówny, „Ruch Muzyczny” 1977, nr 20, s. 4-6.
Frołowicz Elżbieta, Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka. Studium z obszaru wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2012.
Gwizdała Danuta, Recepcja twórczości Witolda Lutosławskiego, [w:] Leszek Polony (red.), Witold Lutosławski. Sesja naukowa poświęcona twórczości Kompozytora, Akademia Muzyczna, Kraków 1980, s. 149-157.
Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof, Lutosławski. Droga do dojrzałości, PWM SA, Kraków 2003.
Gwizdalanka Danuta, Sztuka emocji, [w:] Światy Witolda Lutosławskiego. Dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2013, nr 4, przygotowany na Rok Witolda Lutosławskiego.
Jabłoński Maciej, Rezonans muzyki Witolda Lutosławskiego w twórczości kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku, „Ruch Muzyczny” 2013, nr 3, s. 8-12.
Kaczurbina Maria, Ludwikiewiczowa Anna, Miklaszewski Lech (red.), Płynie rzeczka, płynie i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian, PWM, Kraków 1981.
Kaczurbina Maria, Miklaszewski Lech (red.), Wlazł kotek i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian, PWM, Kraków 1981.
Kaczyński Tadeusz, Na tropach systemu Lutosławskiego, [w:] Leszek Polony (red.), Witold Lutosławski. Sesja naukowa poświęcona twórczości kompozytora, Akademia Muzyczna, Kraków 1980, s. 51-80.
Paja-Stach Jadwiga, Lutosławski i jego styl muzyczny, Musica Iagellonica, Kraków 1997.
Paja-Stach Jadwiga, Witold Lutosławski, Musica Iagellonica, Kraków 1996.
Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Tomaszewski Mieczysław, Komentarz do wydania nutowego „Spóźniony słowik i nikczemny szpak”. 12 pieśni i piosenek na głos i fortepian, PWM, Kraków 1974.
Topolski Jan, Lutos czy Lutosławski?, [w:] Światy Witolda Lutosławskiego. Dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2013, nr 4, przygotowany na Rok Witolda Lutosławskiego.