Forma dwuczęściowa w twórczości Witolda Lutosławskiego

Autor

  • Marlena Winnicka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2014.04.04

Abstrakt

In the String quartet created in 1969, Lutosławski applied for the first time a form model which was new in his creativity. the novelty was to create a composition from two parts. The problem of the form was equally important for Lutosławski as the sound system of melics structure. He believed that “the forces exist in each strictly composed music form which could be called counter forces. Each form is the result of forces neutralizing each other or counter forces”. Lutosławski understands the form as playing out and filling out, as a composition of music action, accompaniment of sound events. A composer is a director and playwright of sound events. the author carried out the studies on the structure of the music works by analyzing the cameral and orchestra works. She selected the following works for her studies: String Quartet, 2nd Symphony, Livre pour orchestre, Cello concert, Preludes and Fuge. The analysis of the aforementioned works showed which means were applied to shape the formal structure of the compositions. Lutosławski rejected modern ideas of a music form. He rejected the functional tonality, but in exchange for that he developed a kind of functional subject focused concept. He adopted for his needs some solutions in terms of using an episode, keeping it, however, under control.

Bibliografia

Borkowski Marian, Zagadnienie formy muzycznej w utworach dodekafonicznych Weberna, „Res Facta” nr 6, PWM, Kraków 1972.

Bristiger Michał, Transkrypcje. Pisma i przekłady, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.

Chłopecki Andrzej, PostSłowie. Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2012.

Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof, Lutosławski. Droga do mistrzostwa, PWM SA, Kraków 2005.

Harley James, Znaczenie formy symfonicznej w muzyce Lutosławskiego, [w:] Zbigniew Skowron (red.), Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego, Musica Iagellonica, Kraków 2000.

Kaczyński Tadeusz, Rozmowy z Witoldem Lutosławskim, Wydawnictwo TAU, Wrocław 1993.

Lutosławski Witold, Nowy utwór na orkiestrę symfoniczną, „Res Facta” nr 4, PWM, Kraków 1970.

Lutosławski Witold, O muzyce. Pisma i wypowiedzi, oprac. Zbigniew Skowron, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.

Lutosławski Witold, Preludia i fuga, PWM, Kraków 1973.

Lutosławski Witold, Z zagadnień formy muzycznej, [w:] O muzyce. Pisma i wypowiedzi, opr. Zbigniew Skowron, towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.

Program XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 1973.

Smoleńska-Zielińska Barbara, Zieliński Tadeusz Andrzej, Witold Lutosławski. Przewodnik po arcydziełach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011

Pobrania

Opublikowane

2014-09-29

Jak cytować

Forma dwuczęściowa w twórczości Witolda Lutosławskiego. (2014). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 4, 57-73. https://doi.org/10.34767/MHTE.2014.04.04