Cechy stylistyczne Claude’a Debussy’ego w twórczości Witolda Lutosławskiego
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2014.04.08Abstrakt
The author of this article makes a comparison of the musical styles of two composers: Witold Lutosławski and Claude Debussy. The basic concepts of Lutosławski’s music at many points touches the aesthetic views of Debussy. This article is an attempt to answer the question: to what extent C. Debussy described as “revolutionary of the twentieth century” has had an impact on creative activities of Witold Lutosławski.
Bibliografia
Błaszkiewicz Teresa, Aleatoryzm w twórczości Witolda Lutosławskiego. Prace Specjalne, vol. 3, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1973.
Jarociński Stefan, Debussy a impresjonizm i symbolizm, PWM, Kraków 1976.
Kaczyński Tadeusz, Lutosławski: Życie i muzyka, Sutkowski Edition, Warszawa 1994.
Paja-Stach Jadwiga, Lutosławski, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna. Część biograficzna, t. klł, PWM, Kraków 1997.
Pociej Bohdan (red.), Muzyka w kontekście kultury. Spotkania muzyczne w Baranowie 1976, PWM, Kraków 1978.
Skowron Zbigniew, Klasycy muzyki europejskiej w świadomości twórczej Witolda Lutosławskiego, „Res Facta Nova” 2007, nr 9 (18).
Tomaszewski Mieczysław, Lutosławskiego dialogi i soliloquia, „Res Facta Nova” 2007, nr 9 (18).