Symfoniczna twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego

Autor

  • Marlena Winnicka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2017.01.06

Abstrakt

Henryk Mikołaj Górecki is the only musician among eleven PH.D honoris causa granted by University of Kazimierz Wielki. this fact was the reason for presenting this figure and his selected symphony compositions. H.M. Górecki was born in Czernica on 6th December 1933. In 1952 he started his music education in Music High School in Rybnik. After graduating from this school he started the studies at the faculty of composing at the National Music Academy in Katowice in the class of prof. Bolesław Szabelski. Already during his studies in 1958, prof. Szabelski organized for the first time in the history of the Academy a composing concert for Górecki – a gifted student of the 3rd year of studies. Górecki graduated from his studies with the highest marks in 1960. the first compositions of Górecki created during his studies were characterized by high level of originality. Among his rich symphonic artistic output, the author of the article selected the following works: 1st Symphony, Scontri (Clashes), 2nd „Copernicus Symphony”, 3rd Symphony „Symphony of pitiful songs”. the author also presents the history of preparation of the last composition of Górecki – 4th Symphony – finished from the sketches left by the author by the composer’s son Mikołaj. the author presents the formal construction of artistic pieces, their music language, applied lyrics and instruments used in the presented compositions. the author also presents the evolution which Górecki underwent along his composing path. At the first stage of his artistic works, Górecki was interested in the avant-garde. Later he was drawing from music of the Middle Ages, Renaissance and folk music. Based on this materials he built his individual musical language.

Bibliografia

Baculewski Krzysztof, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987.

Biegański Krzysztof, Prasa polska o Festiwalu, „Ruch Muzyczny” nr 23, 1-15 grudnia 1960.

Bolesławska-Lewandowska Beata, Górecki. Portret w pamięci, PWM Edition, Kraków 2013.

Dziębowska Elżbieta (red.), Encyklopedia muzyczna PWM, t. efg, hasło: Górecki Henryk Mikołaj zredagowane przez Krzysztofa Drobę, PWM, Kraków 1987.

Eco Umberto, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Kultura dźwięku – teksty o muzyce nowoczesnej, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.

Frołowicz Elżbieta, III Symfonia »Symfonia pieśni żałosnych«, [w:] Marlena Pietrzykowska i Grzegorz Rubin (red.), Henryk Mikołaj Górecki – twórczość i inspiracje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.

Gąsiorowska Małgorzata, Symfonia pieśni żałosnych, „Ruch Muzyczny” nr 3, 29 stycznia 1978.

Górecki o swoim warsztacie kompozytorskim, „Ruch Muzyczny” nr 22, 16-30 listopada 1973.

Jaroszewicz Jerzy, Katalog wartości ujemnych, „Ruch Muzyczny” nr 22, 16-30 listopada 1972.

Malecka Teresa, Melodia języka polskiego – nieznane pieśni kościelne Henryka Mikołaja Góreckiego, Magazyn o muzyce polskiej „Kwarta” nr 5, sierpień 2013, PWM Edition, Kraków 2013.

Kisielewski Stefan, „Warszawska Jesień” po raz trzeci, [w:] Z muzycznej międzyepoki, PWM, Kraków 1966.

Křenek Ernst, Nowe drogi rozwoju techniki dwunastotonowej, „Res Facta” nr 3, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1969.

Markiewicz Leon, Bolesław Szabelski. Życie i twórczość, PWM Edition, Kraków 1995.

Nowacki Kazimierz, II Symfonia – nota w książce programowej XvII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, 22-30 września 1973.

Pociej Bohdan, „Ad Matrem” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Ruch Muzyczny” nr 3, 1-15 lutego 1973.

Pociej Bohdan, Bycie w muzyce. Próba opisania twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2005.

Pociej Bohdan, Z perspektywy muzyki, Biblioteka „WIĘzI”, Warszawa 2005.

Podhajski Marek (red.), Kompozytorzy polscy 1918-2000, t. II: Biogramy, AM w Warszawie, AM w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005.

Schaeffer Bogusław, Estetyka nowej muzyki, „FORUM MUSICUM” nr 12 – Sztuka współczesna: ontologia – estetyka, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1971.

Szwarcman Dorota, Żałosne pieśni śpiewamy, Polityka nr 47, 20 listopada 2010.

Thomas Adrian, Górecki, PWM Edition, Kraków 1998.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-01

Jak cytować

Symfoniczna twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. (2017). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 7, 74-100. https://doi.org/10.34767/MHTE.2017.01.06