История искусственных водных путей Северо-Двинского бассейна
Słowa kluczowe:
drogi wodne Rosji, kanały, północna Dźwina, żegluga, śluzy „wołoki”, zabudowa hydrotechniczna, kata - strofa zaporyAbstrakt
W pracy scharakteryzowano drogi wodne zlewni Północnej Dźwiny, w powiązaniu z innymi sąsiadującymi rzekami (Wołga, Szeksna), łączącymi morza: Bałtyckie, Białe, Kaspijskie, Azowskie i Czarne. Przedstawiono historię rozwoju dróg wodnych w powiązaniu z rozwojem miast i osiedli od XII wieku do chwili obecnej. Do czasu wybudowania śluz, ograniczenia w transporcie wodnym sprawiały tzw. „wołoki”. Są to spłycenia na wododziałach, na których przemieszczanie łodzi odbywało się przy użyciu sił ludzkich i zwierząt pociągowych. Za cara Piotra I, tj. w latach 1703-1709, wybudowano pierwszy system śluz, łączący Wołgę z Newą. Później, sukcesywnie budowano kolejne śluzy, wydłużając sztuczne drogi wodne zlewni Północnej Dźwiny, poprzez łączenie jej kanałami z sąsiednimi rzekami. W końcu XIX wieku w związku z pojawieniem się nowego typu statków szlaki wymagały modernizacji. Przyczyną były nieodpowiednie parametry tras żeglugowych i śluz. W efekcie na początku XX wieku dokonano zmian w wielkości i budowie śluz, przekształcając je z drewnianych na betonowe, a w latach 80. zmieniając wrota drewniane na metalowe. Dalsze prace, jak pogłębianie kanałów czy udoskonalanie śluz prowadzono w Rosji Sowieckiej. Przedstawiona historia użytkowania dróg wodnych wskazuje na wzajemne oddziaływanie człowieka i przyrody oraz znaczny wpływ przyrody na gospodarkę człowieka.Pobrania
Opublikowane
2013-10-01
Numer
Dział
Artykuły
Jak cytować
История искусственных водных путей Северо-Двинского бассейна. (2013). Geography and Tourism, 1(1), 36-43. https://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/gat/article/view/11