Влияние русловых процессов на верхней Оби при сокращенных объемах дноуглубительных и выправительных работ
Słowa kluczowe:
órny Ob, transport wodny, procesy korytowe, prace pogłębiarskie, prostowanie koryta, prace regulacyjneAbstrakt
Analizą objęto fragment rzeki roztokowej z licznymi łachami i wyspami, dużym transportem rumowiska wleczonego, z przewagą procesu erozji bocznej nad wgłębną. Przeanalizowano warunki dla żeglugi w zależności od reżimu hydrologicznego i zjawisk lodowych. Warunki hydromorfologiczne górnego Obu utrudniają żeglugę. W celu polepszenia warunków żeglugowych zakłada się znaki nawigacyjne, prowadzi się prace pogłębiarskie i prostujące koryto. Apogeum tych prac przypadało na lata 70.-80. XX wieku. Zwiększono wtedy głębokość koryta z 110 cm do 145 cm, w wyniku pobrania z dna do 60 tys. m3 rumowiska na 1 km drogi wodnej oraz wybudowania tam bocznych i ostróg. Przebudowa koryta przyczyniła się do wzrostu transportu wodnego do 5 mln ton rocznie. W latach 90. XX wieku pobór rumowiska zmalał do 2-3 tys. m3 na 1 km koryta, co spowodowało zmniejszenie głębokości koryta do mniej niż 110 cm. Dla zachowania żeglugi, na przemiałach (łachach skośnych) prowadzone są prace pogłębiarskie wybranych tras żeglugowych (odnóg bocznych), o najlepszych warunkach hydromorfologicznych koryta. W pracy podano także warunki wyboru optymalnych tras żeglugowych.Pobrania
Opublikowane
2013-10-01
Numer
Dział
Artykuły
Jak cytować
Влияние русловых процессов на верхней Оби при сокращенных объемах дноуглубительных и выправительных работ. (2013). Geography and Tourism, 1(1), 44-48. https://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/gat/article/view/12