The tourist attractiveness of Tuscany in the opinion of Italian residents and Polish tourists
DOI:
https://doi.org/10.34767/GAT.2023.11.06Słowa kluczowe:
tourism, natural and cultural values, tourism attractiveness, Italy, TuscanyAbstrakt
The tourist attractiveness of an area results from a set of features and properties of the area’s natural and non-natural environment that stimulate interest and tourist traffic. The main purpose of the article is to present the results of an assessment of the tourist attractiveness of Tuscany according to Italian residents and Polish tourists. The results determined that Tuscany is perceived as a very attractive region of Italy for tourists. According to respondents, the best-rated attraction for residents of both countries was the Cathedral of Santa Maria del Fiore in Florence. The Square of Miracles (Ital., Piazza dei Miracoli) in Pisa and the Piazza del Campo in Siena also received very high marks. In the opinion of Poles and Italians, the region's tourist attractiveness is most determined by its picturesque views, wonderful monuments and delicious regional cuisine. There was an opinion among the respondents that Tuscany should be promoted even more heavily within the region. Additionally, respondents believed that accommodation and catering facilities should be improved and suggested the creation of new tourist routes.
Bibliografia
Cichocka I., Krupa J. 2017. Atrakcyjność turystyczna miasta Przemyśla w opinii mieszkańców oraz turystów. Eco¬nomic Problems of Tourism, 38, 115–132, [In Polish].
Gaworecki W. 2007. Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, Polska, pp. 370 [In Polish].
Giusti A., Grassini L. 2016. Changes in tourist arrivals in Tuscan destinations between 2000 and 2013: A group based trajectory approach. European Journal of Tourism Research 14, 47–65.
Hatchwell E., Bell B. 2005. Włochy. Wydawnictwo Mediaprofit, Warszawa, Polska, pp. 428 [In Polish].
Jepson T. 2011. Italy. G+J RBA Publishing House, Warszawa, Polska, pp. 399 [In Polish].
Krzątała-Jaworska E. 2017. Atlas Turystyczny Toskanii. Wydawnictwo SBM, Warszawa, Polska, pp. 192 [In Polish].
Kurek W. 2007. Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska, pp. 541 [In Polish].
Kurek W., Mika M. 2007. Turystyka jako przedmiot badań różnych dyscyplin naukowych. [In:] Kurek W. [Ed.]. Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska, 17-23 [In Polish].
Martyn D. 1995. Klimaty kuli ziemskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska, pp. 359 [In Polish].
Masternak A. 2018. Toskania i Wenecja. Wydawnictwo Helion, Gliwice, Polska, pp. 248 [In Polish].
Podbielkowski Z. 1982. Roślinność kuli ziemskiej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, Polska, pp. 280 [In Polish].
Rapacz A., Jaremen D. E. 2011. Atrakcyjność turystyczna jako czynnik wyboru destynacji turystycznej. Ekono¬miczne Problemy Usług 75, 131-14, [In Polish].
Rogalewski O. 1980. Zagospodarowanie turystyczne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, Polska, pp. 159 [In Polish].
UNWTO, 2023. World Tourism Barometer. International Tourism – 2023 starts on a strong note with the Middle East recovering 2019 levels in the first quarter https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-pub¬lic/2023-05/UNWTO_Barom23_02_May_EXCERPT_final.pdf?VersionId=gGmuSXlwfM1yoemsRrBI9ZJf.Vmc9gYD.
Internet sources
autostradadelsole.com (Date of access: 09.03.2024)
dati.istat.it (Date of access: 27.01.2024)
ilgiardinodeitarocchi.it (Date of access: 09.03.2024)
parks.it (Date of access: 17.02.2024)
regione.toscana.it (Date of access: 27.01.2024)
visititaly.eu (Date of access: 10.02.2024)
whc.unesco.org (accessed: 28.01.2024)
www.irpet.it/population-2?lang=en (Date of access: 28.03.2024)
www.investintuscany.com/sectors/tourism/ (Date of access: 28.03.2024)
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.