Rola Brdy i Kanału Bydgoskiego w powstaniu i rozwoju Bydgoszczy

Autor

  • Marek Jeleniewski

Słowa kluczowe:

Bydgoszcz, Brda, Kanał Bydgoski, Pomorze, korzyści z rzeki

Abstrakt

Już w XIV wieku Bydgoszcz była dużym portem rzecznym. Należała zawsze do najważniejszych w kraju ośrodków handlu zbożem. Produktami, z handlu którymi bydgoszczanie przez wiele stuleci słynęli również na cały kraj i nie tylko, było drewno, sól i ceramika. Jedną z pierwszych, jaką podjął pruski zaborca, była decyzja o budowie Kanału Bydgoskiego - sztucznej drogi wodnej łączącej Noteć z Brdą, a dalej Odrę z Wisłą. Oddany do użytku w roku 1774 stał się źródłem sporych dochodów miasta. Gdy w roku 1851 doprowadzono do Bydgoszczy linię kolejową, znamienną w skutkach decyzją było stworzenie nowego portu rzecznego na wschodnim krańcu miasta. To umożliwiło optymalne wykorzystanie obydwu środków transportu: wodnego i kolejowego. Aż do lat 60. XX stulecia transport wodny stanowił znaczną część transportu krajowego. Od tej pory notujemy systematyczny spadek przewozów. Dziś Bydgoszcz nie czerpie korzyści z bliskości rzeki i kanału.

Pobrania

Opublikowane

2014-11-01

Jak cytować

Rola Brdy i Kanału Bydgoskiego w powstaniu i rozwoju Bydgoszczy. (2014). Geography and Tourism, 2(2), 7-18. https://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/gat/article/view/22