Formy taneczne w fortepianowych utworach Miłosza Magina - na podstawie wybranych utworów

Autor

  • Marlena Winnicka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.03

Abstrakt

Artykuł składa się z trzech części. W części pierwszej autorka prezentuje krótką charakterystykę sytuacji w Polsce po II wojnie światowej. Omawia również sytuację artystów w tej nowej rzeczywistości. Kolejna część to opis sylwetki mieszkającego od 1960 roku w Paryżu polskiego pianisty i kompozytora Miłosza Magina, a także rys jego działalności kompozytorskiej oraz osiągnięcia artystyczne jako pianisty. W części trzeciej autorka omawia formy taneczne w wybranych utworach fortepianowych. Podstawą do przeprowadzonych analiz były trzy cykle fortepianowe: 1) Tryptyk polski (Triptyque polonais), 2) Miniatury polskie (Miniatures polonaises), 3) Obrazki z Polski (Images de Pologne). Cykle pochodzą z lat 1967 i 1987 i są zróżnicowane pod względem trudności pianistycznych. Magin wykorzystał tu podstawowe tańce polskie, jak: polonez, kujawiak, mazur, oberek czy krakowiak. Mają one budowę 3-częściową, poprzedzone są wstępem i zakończone codą. Kompozytor wykorzystuje skale charakterystyczne dla polskiej muzyki ludowej, które opracowywał w tonalności rozszerzonej. W akompaniamencie pojawiają się równoległe kwinty. Mimo że kompozytor przebywał poza krajem od wielu lat, zachował w omawianych utworach polski charakter i polskiego ducha.

Bibliografia

Bębęn Aleksandra, Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, hasło: „Magin”, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001.

Bristiger Michał, Transkrypcje. Pisma i przekłady, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.

Chomiński Józef, Muzyka Polski Ludowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.

Dybowski Stanisław, Słownik pianistów polskich, hasło: „Magin Miłosz”, Wydawnictwo Selene, Warszawa 2003, s. 400-404.

Dziębowska Elżbieta (red.), Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1967.

Jasieński Jerzy, Piąty Międzynarodowy Konkurs imienia Fryderyka Chopina, „MUzyKA” 1955, nr 1-2 (Państwowy Instytut Sztuki, Warszawa), s. 55-66.

Kański Józef, Miłosz Magin w TiFC, „Ruch Muzyczny” nr 5, 1-15 marca 1999 r.

Lissa Zofia, Muzyka polska w latach 1945-1956, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1968.

Łukaszewski Marcin Tadeusz, Przewodnik po muzyce fortepianowej, PWM Editions, Kraków 2014.

Magin Miłosz, Tryptyk polski, komentarz w partyturze kompozycji, Editions Mario Bois, Paryż 1967.

Miłosz Magin nie żyje, notatka, „Ruch Muzyczny” nr 6, 21 marca 1999 r.

Podejko Paweł, Życie muzyczne w kraju – Bydgoszcz, „Ruch Muzyczny” nr 15, 1 grudnia 1957 r. (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków), s. 30-32.

Polony Leszek, hasło: „Magin Miłosz”, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM, t. m, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000.

Woźniak Jolanta, Polski folklor muzyczny, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1995.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-01

Jak cytować

Formy taneczne w fortepianowych utworach Miłosza Magina - na podstawie wybranych utworów. (2019). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 9, 39-62. https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.03