Dance styles in pieces for piano of miłosz magin – based on selected compositions

Authors

  • Marlena Winnicka Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.03

Abstract

The article consists of three parts. In the first one, the author presents a concise description of Polish situation after World War II. She also describes the situation of artists in the new reality. the second part is a portraiture of Miłosz Magin – Polish pianist and composer, who has been living in Paris since 1960. In the last part the author writes about dance styles in selected pieces for piano. The analysis was conducted based on three composition cycles: 1) Tryptyk polski (Triptyque polonais), 2) Miniatury polskie (Miniatures polonaises), 3) Obrazki z Polski (Images de Pologne). The cycles were composed in 1967 and 1987 and their difficulty levels are diverse. Magin used basic Polish dances such as polonez, kujawiak, mazur, oberek and krakowiak. They are tripartite, preceded by an intro and concluded by a coda. the composer used tonality-extended scales specific for Polish folk music. In the instrumental part there are several parallel fifths. Even though Magin has lived abroad for years, he preserved Polish spirit in the mentioned pieces.

References

Bębęn Aleksandra, Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, hasło: „Magin”, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001.

Bristiger Michał, Transkrypcje. Pisma i przekłady, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.

Chomiński Józef, Muzyka Polski Ludowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.

Dybowski Stanisław, Słownik pianistów polskich, hasło: „Magin Miłosz”, Wydawnictwo Selene, Warszawa 2003, s. 400-404.

Dziębowska Elżbieta (red.), Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1967.

Jasieński Jerzy, Piąty Międzynarodowy Konkurs imienia Fryderyka Chopina, „MUzyKA” 1955, nr 1-2 (Państwowy Instytut Sztuki, Warszawa), s. 55-66.

Kański Józef, Miłosz Magin w TiFC, „Ruch Muzyczny” nr 5, 1-15 marca 1999 r.

Lissa Zofia, Muzyka polska w latach 1945-1956, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1968.

Łukaszewski Marcin Tadeusz, Przewodnik po muzyce fortepianowej, PWM Editions, Kraków 2014.

Magin Miłosz, Tryptyk polski, komentarz w partyturze kompozycji, Editions Mario Bois, Paryż 1967.

Miłosz Magin nie żyje, notatka, „Ruch Muzyczny” nr 6, 21 marca 1999 r.

Podejko Paweł, Życie muzyczne w kraju – Bydgoszcz, „Ruch Muzyczny” nr 15, 1 grudnia 1957 r. (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków), s. 30-32.

Polony Leszek, hasło: „Magin Miłosz”, [w:] Elżbieta Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM, t. m, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000.

Woźniak Jolanta, Polski folklor muzyczny, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1995.

Downloads

Published

2019-12-01

How to Cite

Dance styles in pieces for piano of miłosz magin – based on selected compositions. (2019). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 9, 39-62. https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.03