Repertuar wokalny dla uczniów powszechnego szkolnictwa ogólnokształcącego - subiektywny przegląd autorski
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.03Abstrakt
Obowiązkiem szkoły jest wychowanie, kształcenie, przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności u uczniów. zadania te muszą być realizowane również na lekcjach muzyki. Nauczyciele mają do dyspozycji różne formy aktywności muzycznej, ale najefektywniejszą z nich wydaje się śpiew. Same dobre chęci nauczyciela nie wystarczą – nieodzowny jest odpowiedni repertuar wokalny. Repertuar wokalny wykorzystywany w edukacji szkolnej powinien spełniać określone warunki. Wskazane jest, aby uwzględniał zasadę stopniowania trudności, w tym możliwości głosowe uczniów. Musi on wiązać się tematycznie z innymi zajęciami lekcyjnymi, współgrać z kalendarzem szkolnych wydarzeń i imprez okolicznościowych oraz uwzględniać podział na poszczególne klasy. Znani i mniej znani kompozytorzy tworzą różnorodny repertuar, który następnie udostępniany jest zarówno w podręcznikach szkolnych, jak i innych źródłach, z których nauczyciele muzyki mogą korzystać. Nauczyciele muzyki mają do wyboru różnorodny repertuar umieszczony w różnych podręcznikach i tylko od ich inwencji, wiedzy i zawodowego doświadczenia zależy, czy prowadzone przez nich lekcje będą interesujące, a w konsekwencji uczynią z uczniów znawców nie tylko muzyki, ale szeroko pojętej sztuki.
Bibliografia
Bonna Beata, Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Śpiewanie na lekcjach, WSiP, Warszawa 1979.
ISME-Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania Muzycznego 1978, s. 29-30.
Jankowska Mirosława, Jankowski Wojciech (red.), Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990.
Juszyńska Katarzyna, Możliwości wykorzystania piosenek ze zbiorów Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman w ramach muzycznych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z klas I-III, [w:] Violetta Przerembska, Treści, Formy i metody przedmiotu „Muzyka” w świetle reformy powszechnej edukacji, Wyd. Zakład Pedagogiki Muzycznej przy Katedrze Edukacji Artystycznej UŁ, Łódź 2000, s. 63-70.
Kołodziejski Maciej, Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2011.
Kołodziejski Maciej, Muzyka i wielostronna edukacja dziecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2012.
Kamińska Barbara, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój i uwarunkowania, Zakład Poligraficzny Polograf s.c., Warszawa 1997.
Korowajczyk Elżbieta, Program nauczania muzyki w klasach IV-VI szkoły podstawowej „Moja muzyka” – numer dopuszczenia MENIS: DKOS-5002-92/03 – wydawnictwo ROŻAK, s. 5.
Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Warszawa 1975.
Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP, Warszawa 1999.
Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
Malko Dorota, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Podręcznik dla Studiów Nauczycielskich, kierunek: Wychowanie przedszkolne (sześcioletni tok studiów), WSiP, Warszawa 1988.
Piosenka, [w:] Irena Poniatowska, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1997, s. 94.
Pieśń, [w:] Andrzej Chodkowski (red.), Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 689.
Pieśń, [w:] Poniatowska Irena, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1996, s. 92.
Przychodzińska-Kaciczak Maria, Muzyka i wychowanie, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1969.
Rudziński Witold, O muzyce przy głośniku, PWM, Kraków 1975.
Shuter-Dyson Rosamund, Gabriel Clive, Psychologia uzdolnienia muzycznego, WSiP, Warszawa 1986.
Smoczyńska Urszula, Jakóbczak-Drążek Katarzyna, Podręcznik do klasy 4 „Muzyka i my” – szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa 1999, s. 9-13.
Szypułowa Irena, Pieśń szkolna. Jej teoria, historia oraz miejsce w repertuarze edukacyjnym szkolnictwa polskiego XIX i XX wieku, WSP, Kielce 1994.
Szypułowa Irena, Śpiewnik szkolny, ZNP, Kielce 1992.
Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
Wacholc Maria, Śpiewnik polski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2002.
Wade-Matthew Max, Thompson Wendy, Encyklopedia muzyki. Ilustrowana księga instrumentów muzycznych i wielkich kompozytorów, MUZA SA, Warszawa 2007.
Wierszyłowski Jan, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.
Zachwatowicz-Jasieńska Katarzyna, O śpiewaniu w szkole, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 5 listopad-grudzień, s. 26, 29, 30.