Repertuar wokalny dla uczniów powszechnego szkolnictwa ogólnokształcącego - subiektywny przegląd autorski

Autor

  • Beata Kamińska-Kłos Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.03

Abstrakt

Obowiązkiem szkoły jest wychowanie, kształcenie, przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności u uczniów. zadania te muszą być realizowane również na lekcjach muzyki. Nauczyciele mają do dyspozycji różne formy aktywności muzycznej, ale najefektywniejszą z nich wydaje się śpiew. Same dobre chęci nauczyciela nie wystarczą – nieodzowny jest odpowiedni repertuar wokalny. Repertuar wokalny wykorzystywany w edukacji szkolnej powinien spełniać określone warunki. Wskazane jest, aby uwzględniał zasadę stopniowania trudności, w tym możliwości głosowe uczniów. Musi on wiązać się tematycznie z innymi zajęciami lekcyjnymi, współgrać z kalendarzem szkolnych wydarzeń i imprez okolicznościowych oraz uwzględniać podział na poszczególne klasy. Znani i mniej znani kompozytorzy tworzą różnorodny repertuar, który następnie udostępniany jest zarówno w podręcznikach szkolnych, jak i innych źródłach, z których nauczyciele muzyki mogą korzystać. Nauczyciele muzyki mają do wyboru różnorodny repertuar umieszczony w różnych podręcznikach i tylko od ich inwencji, wiedzy i zawodowego doświadczenia zależy, czy prowadzone przez nich lekcje będą interesujące, a w konsekwencji uczynią z uczniów znawców nie tylko muzyki, ale szeroko pojętej sztuki.

Bibliografia

Bonna Beata, Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Śpiewanie na lekcjach, WSiP, Warszawa 1979.

ISME-Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania Muzycznego 1978, s. 29-30.

Jankowska Mirosława, Jankowski Wojciech (red.), Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990.

Juszyńska Katarzyna, Możliwości wykorzystania piosenek ze zbiorów Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman w ramach muzycznych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z klas I-III, [w:] Violetta Przerembska, Treści, Formy i metody przedmiotu „Muzyka” w świetle reformy powszechnej edukacji, Wyd. Zakład Pedagogiki Muzycznej przy Katedrze Edukacji Artystycznej UŁ, Łódź 2000, s. 63-70.

Kołodziejski Maciej, Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2011.

Kołodziejski Maciej, Muzyka i wielostronna edukacja dziecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2012.

Kamińska Barbara, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój i uwarunkowania, Zakład Poligraficzny Polograf s.c., Warszawa 1997.

Korowajczyk Elżbieta, Program nauczania muzyki w klasach IV-VI szkoły podstawowej „Moja muzyka” – numer dopuszczenia MENIS: DKOS-5002-92/03 – wydawnictwo ROŻAK, s. 5.

Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Warszawa 1975.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP, Warszawa 1999.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.

Malko Dorota, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Podręcznik dla Studiów Nauczycielskich, kierunek: Wychowanie przedszkolne (sześcioletni tok studiów), WSiP, Warszawa 1988.

Piosenka, [w:] Irena Poniatowska, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1997, s. 94.

Pieśń, [w:] Andrzej Chodkowski (red.), Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 689.

Pieśń, [w:] Poniatowska Irena, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1996, s. 92.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Muzyka i wychowanie, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1969.

Rudziński Witold, O muzyce przy głośniku, PWM, Kraków 1975.

Shuter-Dyson Rosamund, Gabriel Clive, Psychologia uzdolnienia muzycznego, WSiP, Warszawa 1986.

Smoczyńska Urszula, Jakóbczak-Drążek Katarzyna, Podręcznik do klasy 4 „Muzyka i my” – szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa 1999, s. 9-13.

Szypułowa Irena, Pieśń szkolna. Jej teoria, historia oraz miejsce w repertuarze edukacyjnym szkolnictwa polskiego XIX i XX wieku, WSP, Kielce 1994.

Szypułowa Irena, Śpiewnik szkolny, ZNP, Kielce 1992.

Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.

Wacholc Maria, Śpiewnik polski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2002.

Wade-Matthew Max, Thompson Wendy, Encyklopedia muzyki. Ilustrowana księga instrumentów muzycznych i wielkich kompozytorów, MUZA SA, Warszawa 2007.

Wierszyłowski Jan, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.

Zachwatowicz-Jasieńska Katarzyna, O śpiewaniu w szkole, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 5 listopad-grudzień, s. 26, 29, 30.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-01

Jak cytować

Repertuar wokalny dla uczniów powszechnego szkolnictwa ogólnokształcącego - subiektywny przegląd autorski. (2018). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 8, 56-82. https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.03