Vocal repertoire for secondary school students – a subjective authorial overview

Authors

  • Beata Kamińska-Kłos Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.03

Abstract

The school has a responsibility to bring students up, educate them and shape their particular skills and features. These tasks have to be realized also during music lessons. Teachers can conduct various music activities, but the most effective one seems to be singing. Teacher’s good intentions are not enough – the appropriate vocal repertoire is indispensable. The vocal repertoire used in school education should meet specific requirements. It is advised to take the gradation of difficulty principle and students’ vocal abilities into account while choosing the repertoire. The songs must be thematically related to other classes, the school calendar and the calendar of events. They also should be adjusted to the particular class (according to the year of education). Famous and less
famous composers create the diverse repertoire, which is available in handbooks and other sources music teachers can use. Music teachers may choose within the diverse repertoire placed in different handbooks. Valuable materials combined with the teacher’s invention, knowledge and professional experience are essential for giving interesting lessons. As a result, students may become experts in music as well as in other fields of art.

References

Bonna Beata, Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Śpiewanie na lekcjach, WSiP, Warszawa 1979.

ISME-Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania Muzycznego 1978, s. 29-30.

Jankowska Mirosława, Jankowski Wojciech (red.), Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990.

Juszyńska Katarzyna, Możliwości wykorzystania piosenek ze zbiorów Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman w ramach muzycznych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z klas I-III, [w:] Violetta Przerembska, Treści, Formy i metody przedmiotu „Muzyka” w świetle reformy powszechnej edukacji, Wyd. Zakład Pedagogiki Muzycznej przy Katedrze Edukacji Artystycznej UŁ, Łódź 2000, s. 63-70.

Kołodziejski Maciej, Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2011.

Kołodziejski Maciej, Muzyka i wielostronna edukacja dziecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2012.

Kamińska Barbara, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój i uwarunkowania, Zakład Poligraficzny Polograf s.c., Warszawa 1997.

Korowajczyk Elżbieta, Program nauczania muzyki w klasach IV-VI szkoły podstawowej „Moja muzyka” – numer dopuszczenia MENIS: DKOS-5002-92/03 – wydawnictwo ROŻAK, s. 5.

Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Warszawa 1975.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP, Warszawa 1999.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.

Malko Dorota, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Podręcznik dla Studiów Nauczycielskich, kierunek: Wychowanie przedszkolne (sześcioletni tok studiów), WSiP, Warszawa 1988.

Piosenka, [w:] Irena Poniatowska, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1997, s. 94.

Pieśń, [w:] Andrzej Chodkowski (red.), Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 689.

Pieśń, [w:] Poniatowska Irena, Słownik szkolny – Muzyka, WSiP, Warszawa 1996, s. 92.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Muzyka i wychowanie, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1969.

Rudziński Witold, O muzyce przy głośniku, PWM, Kraków 1975.

Shuter-Dyson Rosamund, Gabriel Clive, Psychologia uzdolnienia muzycznego, WSiP, Warszawa 1986.

Smoczyńska Urszula, Jakóbczak-Drążek Katarzyna, Podręcznik do klasy 4 „Muzyka i my” – szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa 1999, s. 9-13.

Szypułowa Irena, Pieśń szkolna. Jej teoria, historia oraz miejsce w repertuarze edukacyjnym szkolnictwa polskiego XIX i XX wieku, WSP, Kielce 1994.

Szypułowa Irena, Śpiewnik szkolny, ZNP, Kielce 1992.

Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.

Wacholc Maria, Śpiewnik polski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2002.

Wade-Matthew Max, Thompson Wendy, Encyklopedia muzyki. Ilustrowana księga instrumentów muzycznych i wielkich kompozytorów, MUZA SA, Warszawa 2007.

Wierszyłowski Jan, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.

Zachwatowicz-Jasieńska Katarzyna, O śpiewaniu w szkole, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 5 listopad-grudzień, s. 26, 29, 30.

Downloads

Published

2018-12-01

How to Cite

Vocal repertoire for secondary school students – a subjective authorial overview. (2018). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 8, 56-82. https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.03