Metody nauczania stosowane przez nauczycieli przedmiotu muzyka
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.05Abstrakt
Zawód nauczyciela przedmiotu muzyka jest tyleż fascynujący, co trudny. Wśród podstawowych obowiązków każdego nauczyciela ważne miejsce powinna zajmować potrzeba stałego doskonalenia swoich umiejętności i podnoszenie kwalifikacji nauczycielskich. Wszystkie działania pedagogiczne, które wdraża nauczyciel do swojej pracy zawodowej i które odnoszą się do nowych rozwiązań w zakresie treści nauczania, metod ich przekazu czy też zastosowania nowoczesnych środków dydaktycznych, to cechy charakteryzujące innowacyjnego nauczyciela. Planowanie szkolnych zajęć zgodnie z osiągnięciami współczesnej dydaktyki to niezbędna umiejętność w działaniach profesjonalnego pedagoga. Nauczanie nowoczesne, jako współczesne postrzeganie procesu kształcenia, opiera się na eksponowaniu aktywności uczniów w toku nauczania, czyli takim podejściu, które w pracy nauczyciela zakłada stosowanie metod aktywizujących. Metoda nauczania jest sposobem postępowania nauczyciela z uczniami umożliwiającym uczącym się realizację operacyjnych celów kształcenia. zasady nauczania to ogólne normy, kanony, reguły postępowania dydaktycznego, których stosowanie umożliwia nauczycielowi zaznajamianie uczących się z usystematyzowanymi treściami nauczania oraz kształtowanie postaw zawodowych, a także pozwoli na wdrożenie ich do samokształcenia.
Bibliografia
Aronson Elliot, Wilson Timothy, Akerd Robin, Psychologia społeczna, Wydawnictwo zysk i S-ka, Poznań 2012.
Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2001, [za:] Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner, Profesjonalizm edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Bortnowski Stanisław, Czy rewolucja w metodach nauczania?, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, nr 3.
Burowska Zofia, Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976.
Denek Kazimierz, Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIt”, Toruń-Leszno 2005.
Francuz Władysława Maria, Dydaktyka przedmiotów zawodowych. Przewodnik metodyczny dla słuchaczy studiów pedagogicznych w wyższych uczelniach technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków 1995.
Gozdecka Renata, Innowacyjne działania metodyczne w nauczaniu muzyki, [w:] Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Gozdecka Renata, Nowoczesne rozwiązania edukacyjne a tradycyjne nauczanie muzyki, [w:] Mirosława zalewska-Pawlak (red.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Gozdecka Renata, Weiner Agnieszka (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Grzesiak Mateusz, Wyjątkowy nauczyciel. Szkolenia XXII wieku, Wydawnictwo G+J, Warszawa 2009.
Jankowska Leokadia, Zagadnienie strukturalizacji treści nauczania w wychowaniu muzycznym, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1973, nr 1, [za:] Andrzej Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Kotarski Kazimierz, System edukacji narodowej w Polsce, „Adam Marszałek”, Toruń 1999, [za:] Marta Myszkowska-Litwa, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2007.
Kozielecki Józef (red.), Humanistyka przełomów wieków, wyd. Żak, Warszawa 1999, [za:] Wacław Strykowski, Justyna Strykowska, Józef Pielachowski, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007.
Kruszewski Krzysztof (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Kupisiewicz Czesław, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1988, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji.? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Kraków 1970.
Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
Maslach Christiny, Wypalanie się: utrata troski człowieka, [w:] Philip George Zimbardo, Floyd Leon Ruch, Psychologia i życie, tłum. Józef Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Myszkowska-Litwa Marta, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2007.
Nagajowa Maria, ABC metodyki języka polskiego, WSiP, Warszawa 1990.
Okoń Wincenty, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Parkita Ewa, Zastosowanie technologii informacyjnej w rozwijaniu zainteresowań muzycznych dzieci i młodzieży, [w:] Andrzej Białkowski, Nowe trendy w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005.
Przychodzińska Maria, Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, [w:] Andrzej Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Sacher Wiesława Aleksandra, Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Impuls, Kraków 2012.
Strycharska-Gać Berta, Relacje człowiek-człowiek w procesie wychowawczym, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.
Strykowski Wacław, Strykowska Justyna, Pielachowski Józef, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007.
Taraszkiewicz Małgorzata, Metody aktywne w szkole, „Gazeta Szkolna” 2002, nr 45, [za:] Kazimierz Denek, Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIt”, Toruń Leszno 2005.
Wadych Jarosław, Katecheta na blogu, „Nowości” 8 czerwca 2013, s. 20-22.
Wichura Helena, Metody kształcenia początkowego, [w:] Marian Lelonek, Tadeusz Wróbel (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3, WSiP, Warszawa 1990.
Więckowski Ryszard, Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Zborowski Juliusz, Unowocześnianie metod nauczania, PzWS, Warszawa 1967, [za:] zofia Burowska, Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976.