Educational methods used by music teacher
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.05Abstract
Teaching music is not only fascinating but also difficult. One of the most important elements of a teacher is constant education and improving professional qualifications. The features characterising an innovative teacher are: educational efforts used in teaching, new solutions, modern educational methods and sources. Every professional teacher should plan his/her classes according to modern didactics. Modern teaching – as a modern process of education is based on activating students, which means using active methods to enhance teaching. Method of teaching is a way of enabling students to achieve operational teaching objectives. teaching principles are general educational norms, canons, rules which enable teachers to make teaching more systematic, to create students’ professional attitude and help them in self-education.
References
Aronson Elliot, Wilson Timothy, Akerd Robin, Psychologia społeczna, Wydawnictwo zysk i S-ka, Poznań 2012.
Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2001, [za:] Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner, Profesjonalizm edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Bortnowski Stanisław, Czy rewolucja w metodach nauczania?, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, nr 3.
Burowska Zofia, Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976.
Denek Kazimierz, Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIt”, Toruń-Leszno 2005.
Francuz Władysława Maria, Dydaktyka przedmiotów zawodowych. Przewodnik metodyczny dla słuchaczy studiów pedagogicznych w wyższych uczelniach technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków 1995.
Gozdecka Renata, Innowacyjne działania metodyczne w nauczaniu muzyki, [w:] Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Gozdecka Renata, Nowoczesne rozwiązania edukacyjne a tradycyjne nauczanie muzyki, [w:] Mirosława zalewska-Pawlak (red.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Gozdecka Renata, Weiner Agnieszka (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Grzesiak Mateusz, Wyjątkowy nauczyciel. Szkolenia XXII wieku, Wydawnictwo G+J, Warszawa 2009.
Jankowska Leokadia, Zagadnienie strukturalizacji treści nauczania w wychowaniu muzycznym, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1973, nr 1, [za:] Andrzej Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Kotarski Kazimierz, System edukacji narodowej w Polsce, „Adam Marszałek”, Toruń 1999, [za:] Marta Myszkowska-Litwa, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2007.
Kozielecki Józef (red.), Humanistyka przełomów wieków, wyd. Żak, Warszawa 1999, [za:] Wacław Strykowski, Justyna Strykowska, Józef Pielachowski, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007.
Kruszewski Krzysztof (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Kupisiewicz Czesław, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1988, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji.? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Kraków 1970.
Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
Maslach Christiny, Wypalanie się: utrata troski człowieka, [w:] Philip George Zimbardo, Floyd Leon Ruch, Psychologia i życie, tłum. Józef Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Myszkowska-Litwa Marta, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2007.
Nagajowa Maria, ABC metodyki języka polskiego, WSiP, Warszawa 1990.
Okoń Wincenty, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Parkita Ewa, Zastosowanie technologii informacyjnej w rozwijaniu zainteresowań muzycznych dzieci i młodzieży, [w:] Andrzej Białkowski, Nowe trendy w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005.
Przychodzińska Maria, Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, [w:] Andrzej Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Sacher Wiesława Aleksandra, Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Impuls, Kraków 2012.
Strycharska-Gać Berta, Relacje człowiek-człowiek w procesie wychowawczym, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.
Strykowski Wacław, Strykowska Justyna, Pielachowski Józef, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007.
Taraszkiewicz Małgorzata, Metody aktywne w szkole, „Gazeta Szkolna” 2002, nr 45, [za:] Kazimierz Denek, Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIt”, Toruń Leszno 2005.
Wadych Jarosław, Katecheta na blogu, „Nowości” 8 czerwca 2013, s. 20-22.
Wichura Helena, Metody kształcenia początkowego, [w:] Marian Lelonek, Tadeusz Wróbel (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3, WSiP, Warszawa 1990.
Więckowski Ryszard, Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993, [za:] Maria Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Impuls, Kraków 2009.
Zborowski Juliusz, Unowocześnianie metod nauczania, PzWS, Warszawa 1967, [za:] zofia Burowska, Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976.