The Sonoristic World of Kazimierz Serocki
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2012.02.02Abstract
The paper is a review of some basic issues concerning the mature musical output of this composer. Points to the still underestimated role in Polish history of twentieth century music, shows the sonorism (“sonoristics”) as a leading technique in his work as a composer. This paper shows Serocki in light of the avant-garde and innovation. In addition, it is a brief introduction to the results of the doctoral thesis of the author, who proved that the pitch parameter of Serocki’s works remained a part of primary importance.
References
Kominek Mieczysław, Kazimierz Serocki – Pianophonie na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę, „Ruch Muzyczny” 1983, nr 2.
Krawczyk Dorota, Lutosławski i Serocki – dwa typy kształtowania struktury czasowej, [w:] Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian, red. A. Czekanowska, Musica Iagellonica, Kraków 1995.
Michalski Grzegorz, Barwna muzyka Kazimierza Serockiego, „Ruch Muzyczny” 1983, nr 1.
Pociej Bohdan, Muzyka polska – czyli o potrzebie, kierunkach i granicach nowatorstwa, „Ruch Muzyczny” 1960, nr 22.
Pociej Bohdan, Świt awangardy – na marginesie Warszawskiej Jesieni, „Ruch Muzyczny” 1960, nr 1.
Schaeffer Bogusław, Kompozytorzy XX w., Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990, t. 2, hasło: Serocki.
Schiller Henryk, Kazimierz Serocki – Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe, „Ruch Muzyczny” 1958, nr 3.
Zieliński Tadeusz A., O twórczości K. Serockiego, PWM, Kraków 1984.