Polish choral music as a painting of social and artistic changes in the context of European culture
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.01Abstract
My thesis about the European choral music is constructed on several leading ways of thinking: the rule of coincidentio oppositorum, the historical evolution of this music connected with the waves of the classical and romantic style, the relations with other arts and the sketch of Polish choral music mainly in the XXth century. I am keen on seeing this problem as a result of social changes in the European life – this kind of music is intensively attached to ideology, religion and politics. Generally speaking, choral music is treated as a special sort of musical art, we can have just an idea of remains of ancient customs (of knights, soldiers, pilgrims) and at last this music was a mean of religious celebrations. thus it was of the occasional character when this music was used the most. this way of of orientations has begun during the epoch of Enlightenment, after the French Revolution.
References
Bauman-Szulakowska Jolanta, Polska kultura muzyczna na Śląsku Górnym i Cieszyńskim w latach 1922-1929, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994.
Bauman-Szulakowska Jolanta, Śląskie intermundia. Muzyka instrumentalna na Śląsku w latach 1945-1995, AM, Katowice 2001.
Butt John, Choral Music, [w:] Jim Samson (ed.), The Cambridge History of Nineteenth Century Music, Cambridge 2002.
Chomiński Józef Michał, Muzyka Polski Ludowej, PWN, Warszawa 1968.
Dahlhaus Carl, Nineteenth Century Music, translated by J. Bradford Robinson, Berkeley-Los Angeles-London 1989.
Dahlig Piotr, Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1998.
Dziębowska Elżbieta (red.), Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1968.
Gerlich Marian G. (red.), Śpiewaj ludu, śpiewaj złoty. Księga jubileuszowa śpiewactwa śląskiego 1910-1985, Śląski Instytut Naukowy, Katowice 1986.
Hanke Rajmund, Śląsk śpiewa, Muzeum Śląskie, Katowice 1991.
Łukaszewski Marcin, Muzyka chóralna o tematyce religijnej kompozytorów warszawskich 1945-2000, Wyd. „Polihymnia”, Lublin 2007.
Mongrédien Jean, French Music from the Enlightenment to Romanticism 1789-1830, translated from the French by Sylvain Frémaux, Portland, Oregon 1996.
Orawski Piotr, Lekcje muzyki. Barok. Sacrum i profanum, Wyd. „Kle”, Warszawa 2011.
Poźniak Włodzimierz, Muzyka chóralna, [w:] Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. II: Od oświecenia do Młodej Polski, PWM, Kraków 1966.
Rogalski Eugeniusz, Funkcje wychowawcze amatorskiego ruchu chóralnego, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1978.
Szulakowska-Kulawik Jolanta, Józef Świder – muzyka, która czekała na postmodernizm, AM, Katowice 2008.
Tomaszewski Mieczysław, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, PWM, Kraków 1997.