Making music as a creative expression of children and teenagers

Authors

  • Beata Kamińska-Kłos Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2020.01.01

Abstract

Making music is a time consuming activity that’s why it is popular among children and teenagers mainly as a post curriculum activity. A new curriculum obliges teachers to include making music as a part of a curriculum. The easiest form of making music is singing. Singing can be individual and in a group one e.g. in a band. Both forms of singing have a positive infulence on the development (not only musical) of children and teenagers. Other, more advanced form of making musisc is playing the instrument. The aim of playing the musical instrument on music classess should be to make students interested and feel the need to be surrouded by music. Playing the instrument brings a lot of benefits, it teaches discipline and being systematic which obviously help with dealing with other school subjects.

References

Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Śpiewanie na lekcjach, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1971.

Dryden Gordon, Vos Jeannette, Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Frołowicz Elżbieta, Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008.

Gońska Danuta, Możliwości i efekty zastosowania formy pracy zespołowej w nauczaniu przedmiotu plastyka w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, [w:] Renata Uzarska-Bielawska (red.), Wybrane czynniki warunkujące osiąganie pozytywnych wyników w nauczaniu muzyki, plastyki i techniki, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1994, s. 136-148.

Halat Stanisław, Gra na instrumentach perkusyjnych jako jedna z form nauczania muzyki, [w:] Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, s. 199–214.

Janosz-Olszowy Anna, Motywy uczestnictwa w amatorskim zespole chóralnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Kataryńczuk-Mania Lidia, Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 2000.

Krystyniak Tadeusz, Muzykowanie na lekcjach, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1972.

Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.

Myszkowska-Litwa Marta, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

Pielasińska Wiesława, Ekspresja – jej wartość i potrzeba, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

Prosnak Jan, Siedem wieków pieśni polskiej. Śpiewnik dla młodzieży z komentarzem historycznym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.

Przychodzińska Maria, Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Dziecko i muzyka, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1974.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Muzyka i wychowanie, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1989.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Pytlak Andrzej, Podstawy wychowania muzycznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.

Szaliński Antoni, Muzykowanie zespołowe, Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, Warszawa 1970.

Wierszyłowski Jan, Psychologia muzyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994.

Wroński Tadeusz, O czym nie ma czasu mówić na lekcjach, Wydawnictwo Muzyczne Brevis, Poznań 1994.

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Making music as a creative expression of children and teenagers. (2020). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 10, 13-28. https://doi.org/10.34767/MHTE.2020.01.01