Didactic-educational role of a religious anthem in primary school at music and religion (classes)

Authors

  • Beata Kamińska-Kłos Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2020.01.02

Abstract

The articles tries to answer two questions: If a religious anthem which students encounter at their music and religion classes has any educational value and if this anthem fullfills its didactic role. After familiarizing with basic definitions necessary to analyse the topic of the article, there is a short description (outline) of music and religion classes. Afterwards there is an analysis of some texbooks available for teaching music and religion, focusing on religious content. The conclusion of the article gives some suggestiong which can improve the substantive level of the same classes. A very good idea for a teacher is to implement correlative teaching of music and religion with other subjects such as history, literaturę or art.

References

Druki zwarte

Dauksza Lidia, Szafarska Łucja, Śpiewanie na lekcjach, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1971.

Grabowski Bogusław, Muzyka w przestrzeni sakralnej, [w:] Robert Kaczorowski (red.), Musica sacra, seria: Prace Specjalne 65, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2005.

Kaczorowski Robert, Rola i znaczenie polskiej pieśni religijnej w XIX wieku na przykładzie diecezji warmińskiej, [w:] Robert Kaczorowski (red.), Musica sacra, seria: Prace Specjalne 65, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2005.

Kodeks prawa kanonicznego, przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Pallottinum, Poznań 1984, Kan. 779.

Kunert Andrzej Krzysztof, „Carmina patria”. Polskie hymny narodowe – od „Bogurodzicy” do hymnu „Solidarności”, Muzeum Wojska Polskiego – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2006.

Lasocki Józef Karol, Powroźniak Józef, Wychowanie muzyczne w szkole, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1978.

Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Madej Małgorzata, Miejsce muzyki w integracji międzyprzedmiotowej w edukacji szkolnej, [w:] Leon Markiewicz (red.), Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycje i współczesność, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2005.

Piątkowska-Pinczewska Katarzyna, Współczesny warsztat nauczyciela muzyki, [w:] Leon Markiewicz (red.), Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycje i współczesność, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2005.

Prosnak Jan, Polihymnia ucząca, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1976.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Dziecko i muzyka, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1974.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Muzyka i wychowanie, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1979.

Skubiś Ireneusz, Klauza Karol, Zasady formacji kapłańskiej w Polsce, Wydawnictwo Kuria Metropolitalna w Częstochowie – Tygodnik Katolicki „Niedziela”, Częstochowa 1999.

Sloboda John Anthony, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologii muzyki, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2002.

Szypułowa Irena, Pieśń szkolna. Jej teoria, historia oraz miejsce w repertuarze edukacyjnym szkolnictwa polskiego XIX i XX wieku, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1994.

Wilson-Dickson Andrew, Historia muzyki chrześcijańskiej, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2007.

Zimny Jan, Muzyka i śpiew kościelny. Kształcenie organistów, Wydawnictwo Diecezjalne – Instytut Teologiczny, Sandomierz 2004.

Czasopisma

Chałupniak Radosław, Muzyka i katecheza. Kilka metod katechetycznych, „Katecheta” 2002, nr 11, s. 21.

Pawlak Ireneusz, Jaka muzyka w katechezie?, „Roczniki Teologiczne XLVIII” 2001, z. 6, s. 69–70.

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Didactic-educational role of a religious anthem in primary school at music and religion (classes). (2020). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 10, 29-54. https://doi.org/10.34767/MHTE.2020.01.02