Typhlopedagogy of musical instruments - the teacher authored syllabus of teaching playing the guitar via the guitar audiobooks

Authors

  • Adam Skrętny Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.02

Abstract

the article presents the syllabus of teaching how to play the guitar by means of the guitar audiobooks. the author indicates the need of use of modern technology in typhlopedagogy. He considers the change of the way of teaching playing the guitar of visually impaired learners as the methods that have been used in musical schools so far are ineffective. this teacher authored syllabus is an innovative teaching aid that not only should get a learner’s attention but it should also make them self – dependent in improving their musical skills. the improved version of audiobooks can also be used at work with a visually impaired learner that plays any other musical instrument.

References

Czerwińska Małgorzata, Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce. Historia i funkcje rewalidacyjne, SBP, Warszawa 1999.

Dolański Włodzimierz, Alfabet Braille’a, jego poprzednicy i krewniacy, „Logopedia” 1971, nr 10.

Dykema Dorothy, Będziemy grać. Podręcznik dla nauczycieli gry na instrumentach klawiszowych zajmujących się osobami z wadami wzroku, Carbondale, Illinois 1986.

Krolick Bettye, Ujednolicona Międzynarodowa Brajlowska Notacja Muzyczna, toccata, Warszawa 2002.

Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga, Kwapisz Jacek, Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących. Poradnik metodyczny, Interart, Warszawa 1996.

Majewski Tadeusz, Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja, [w:] Stanisław Jakubowski (red.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, MEN, Warszawa 2001.

Makowski Adam, Wybrane zagadnienia z nauczania gry na gitarze klasycznej uczniów z dysfunkcją wzroku, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Warszawa 2001.

Mellor C. Michael, Louis Braille. Dotyk geniuszu, Fundacja Szansa dla Niewidomych, Warszawa 2009.

Nazarko Grażyna, Muzykografia – brajlowski system nutowy, [w:] Stanisław Jakubowski (red.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, MEN, Warszawa 2001.

Paplińska Małgorzata, Nauka brajla w weekend, APS, Warszawa 2009.

Sękowska Zofia, Tyflopedagogika, PWN, Warszawa 1981.

Wiśniewski Sławomir, Nalepka Jerzy, Kowalczyk Aleksander, Poradnik metodyczny dla gitarzystów, Akademia Muzyczna, Łódź 1990.

Downloads

Published

2018-12-01

How to Cite

Typhlopedagogy of musical instruments - the teacher authored syllabus of teaching playing the guitar via the guitar audiobooks. (2018). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 8, 36-55. https://doi.org/10.34767/MHTE.2018.01.02