O obszarach muzycznej czasoprzestrzeni w twórczości chóralnej a cappella Andrzeja Koszewskiego
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.04Abstrakt
The article is divided into three parts: Introduction, Space-time Areas and Epilogue. In the first part the author provides the explanation of the term: music space-time taken from the literature. the research of Michaił Bachtin serves here as a support. In the second part the author presents such subjects as: sound zone, ratio zone, spirituality zone and in-between zone which all are related directly to the choral artistic output of Andrzej Koszewski. The author explains the subject of the space-time using the example of choral pieces: Ballata, Muzyka fa-re-mi-do-si, Nicolao Copernico dedicatum. The article ends with the Epilogue in which the author summarizes her research on the space-time in the pieces composed for the a capella choir. This is expressed with the following statement: "Time and space in the artistic output of Andrzej Koszewski proclaim the unique shape of music space-time. This zone exists in the space-time of human voice sound world and music sacrum of Koszewski exists in the space-time".
Bibliografia
Archard David, Philosophy and Pluralism, Cambridge University Press, London 1996.
Bachtin Michaił, Problemy estetyki i literatury, przeł. Wincenty Grajewski, Wyd. Czytelnik, Warszawa 1982.
Casey Edward S., Getting Back into Place: Toward a Renewed Understanding of the Place-World, Indiana University Press, Bloomington, Indiana 1993.
Cook Albert, Space and Culture, „New Literary History” T. 29, nr 3, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, Maryland 1998.
Czaplejewicz Eugeniusz i Kasperski Edward (red.), Michaił Bachtin. Dialog – Język – Literatura, PWN, Warszawa 1983.
Dragan Anna, Koszewski Andrzej, [w:] Marek Podhajski (red.), Kompozytorzy polscy 1918-2000, cz. II, Wyd. Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku-Wyd. Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, Gdańsk-Warszawa 2005.
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, cz. 3, PWM, Kraków 2009.
Jazownik Monika, Kosmos dźwiękami kreślony, [w:] Muzyka i jej konteksty, cz. II, Seria „Musica practica, musica theoretica” 10, Wyd. Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego, Poznań 2006.
Kopernik Mikołaj, De revolitioniubus orbium caelestium, cyt. za: http://www.library.usyd.edu.au/libraries/rare/modernity/copernicus.html
Lorkowska Halina, Świat poezji dziecięcej muzyką ożywiony w twórczości Andrzeja Koszewskiego, Seria „Musica practica, musica theoretica” 3, Wyd. Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego, Poznań 2001.
Maciejewicz Dorota, Zegary nie zgadzają się ze sobą. Spór o czas w muzyce drugiej połowy XX wieku, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2009.
Markiewicz Leon, Nicolao Copernico dedicatum Andrzeja Koszewskiego, „Ruch Muzyczny” 1971, nr 18.
Połczyński Romuald, Traktuję chór jako orkiestrę głosów ludzkich – rozmowa z Andrzejem Koszewskim, „Ruch Muzyczny” 1986, nr 8.
Polony Leszek, Czas opowieści muzycznej, Wyd. Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2004.
Polony Leszek, Przestrzeń i muzyka, Wyd. Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2007.
Rzepczyńska Marta, Kategoria czasu w twórczości wokalnej a cappella Andrzeja Koszewskiego, publikacja konferencyjna „Musica Inter Artes”, w druku, Wyd. Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, Katowice.
Rzepczyńska Marta, O duchowości w utworach wokalnych a cappella, [w:] De musica commentarii, Wyd. Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego, Poznań 2010.
Rzepczyńska-Okoński Marta, Muzyczna czasoprzestrzeń w twórczości wokalnej a cappella Andrzeja Koszewskiego. Ratio, dźwięk, duchowość, nieopublikowana praca doktorska, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach 2012.
Wilber Ken, Krótka historia wszystkiego, przeł. Henryk Smagacz, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007.
Yuasa Joji, Music as a Reflection of a Composer’s Cosmology, „Perspectives of New Music”, z. 27, nr 2, University of Seattle, Seattle, Washington 1989.
Zielińska Lidia, Przewodnik po twórczości Andrzeja Koszewskiego, Wyd. Muzyczne Brevis, Poznań 1992.