Muzyka determinantą intelektualnego rozwoju dziecka

Autor

  • Agata Szwoch Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.15

Abstrakt

This paper presents the stage of intellectual development of children on the example of pre-school education and early school education. The question asked in the beginning of this discussion is: Is music an indicator, a determinant of the intellectual development of a child? The initial assumptions raise the field of psychology. A major impact on a child’s intellectual development have the forms of musical activities, which stimulate the child’s interest and activity, and their diversity enriches musical classes. These issues include music education systems of Carl Orff and Emil Jaques-Dalcroze. It is difficult to interchangeably determine, which of the concepts of music education brings with itself most benefits for a child’s intellectual development. Whereas it is known, that each of them has its own positive feedback in developing skills and in the overall development of the child. The answer to the question stated above is: Music is not the only determinant of a child’s intellectual development, but it affects this development to a large extent, through developing aesthetic experiences.

Bibliografia

Bee Helen, Psychologia rozwoju człowieka, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Burowska Zofia, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.

Kowalczyk Aleksandra, Muzyka jest w nas, „Zwierciadło” 2008, nr 4.

Manturzewska Maria, Kotarska Halina (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990.

Markiewicz Leon, Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność, AM, Katowice 2005.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Dziecko i muzyka, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1974.

Przychodzińska-Kaciczak Maria, Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – Współczesność, WSiP, Warszawa 1979

Pobrania

Opublikowane

2013-09-15

Jak cytować

Muzyka determinantą intelektualnego rozwoju dziecka. (2013). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 3, 163-167. https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.15