Kilka słów na temat wpływu sztucznej inteligencji na branżę gier wideo
DOI:
https://doi.org/10.34767/DP.2024.02.06Słowa kluczowe:
prawo autorskie, sztuczna inteligencja, spory pracownicze, branża gier wideoAbstrakt
W artykule zostaje przeprowadzona analiza tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja rewolucjonizuje przemysł gier wideo poprzez wskazanie licznych przykładów jej zastosowań, od generowania poziomów po projektowanie postaci niezależnych. Autor wskazuje, że zastosowanie nowoczesnych algorytmów nie tylko znacząco przyspiesza proces twórczy, ale również redukuje koszty produkcji, co otwiera nowe możliwości rozwoju tej dynamicznie rozwijającej się branży. Z drugiej strony, oprócz pozytywnych aspektów, omówione zostały również negatywne konsekwencje, takie jak zagrożenie dla tradycyjnych miejsc pracy oraz przykłady masowych zwolnień. Dodatkowo, w prezentowanym artykule autor podkreśla, że choć postęp technologiczny niesie ze sobą wiele korzyści, to równocześnie rodzi poważne wyzwania społeczne, wymagające wprowadzenia odpowiednich regulacji oraz rozwiązań łagodzących negatywne aspekty przedmiotowego zjawiska. Autor zachęca do refleksji nad tym, jak zrównoważyć innowacyjność z ochroną interesów pracowników, aby rozwój technologiczny nie stał się przyczyną trwałych, negatywnych skutków społecznych.
Bibliografia
State of the Game Industry, Game Developers Conference, https://images.reg.techweb.com/Web/UBMTechweb/%7B4fe03be1-d6b1-4f91-95f4-b4bdea9e739e%7D_GDC24-SOTI-Report_Final.pdf [dostęp: 03.08.2024].
Borowski A., Problematyka wykorzystania sztucznej inteligencji w branży artystycznej na szczególnym przykładzie strajków scenarzystów i aktorów w Stanach Zjednoczonych, „Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne” 2023, z. 4.
Capoot A., Tech layoffs balloon in January as Wall Street rally lifts Alphabet, Meta, Microsoft to records, CNBC, 26.01.2024. https://www.cnbc.com/2024/01/26/tech-layoffs-jump-in-january-as-alphabet-meta-microsoft-reach-high.html [dostęp: 03.08.2024].
Carpenter N., Marvel VFX workers vote ‘yes’ to unionize, Polygon, 13.08.2023. https://www.polygon.com/23823602/marvel-vfx-union-election-nlrb [dostęp: 04.08.2024].
Czarnecki P., Grzebyk P., Reda-Ciszewska A., Surdykowska B., Ustawa o związkach zawodowych. Komentarz praktyczny z orzecznictwem, Warszawa 2021, [baza danych Legalis].
Farokhmanesh M., Mass Layoffs Are Causing Big Problems in the Video Games Industry, WIRED, 18.01.2024. https://www.wired.com/story/the-video-game-industry-is-just-starting-to-feel-the-impacts-of-2023s-layoffs/ [dostęp: 04.08.2024].
Future Unscripted: The Impact of Generative Artificial Intelligence on Entertainment Industry Jobs, CVL Economics, 01.2024. https://animationguild.org/wp-content/uploads/2024/01/Future-Unscripted-The-Impact-of-Generative-Artificial-Intelligence-on-Entertainment-Industry-Jobs-pages-1.pdf [dostęp: 03.08.2024].
Gaider D. (@davidgaider), Ah, yes. The dream of procedural content generation. Even BioWare went through several iterations of this: "what if we didn't (…), X, 30.05.2023. https://x.com/davidgaider/status/1663325993585762304 [dostęp: 03.08.2024].
Koller A., EA to lay off 5% of workforce, or about 670 employees, CNBC, 28.02.2024. https://www.cnbc.com/2024/02/28/ea-layoffs-company-to-cut-5percent-of-workforce-or-about-670-employees.html [dostęp: 03.08.2024].
Maas J., ‘Grand Theft Auto’ Publisher Take-Two Interactive to Lay Off 5% of Workforce, Scrap Several Games, Variety, 17.04.2024. https://variety.com/2024/digital/news/grand-theft-auto-take-two-interactive-layoffs-canceled-games-1235973835/ [dostęp: 03.08.2024].
McCurdy W., No more ‘I took an arrow to the knee’: could AI write super-intelligent video game characters?, “The Guardian”, 25.05.2023. https://www.theguardian.com/games/2023/may/25/could-ai-write-super-intelligent-video-game-characters-stanford-smallville [dostęp: 01.08.2024].
Merchant B., AI Is Already Taking Jobs in the Video Game Industry, WIRED, 23.07.2024. https://www.wired.com/story/ai-is-already-taking-jobs-in-the-video-game-industry/ [dostęp: 01.08.2024].
Nunley C., Why the $183 billion video game industry can’t quit microtransactions, CNBC [online], 24.03.2024. https://www.cnbc.com/2024/03/24/why-the-183-billion-video-game-industry-cant-quit-microtransactions.html [dostęp: 03.08.2024].
Nural H., Microsoft lays off 1,900 Activision Blizzard and Xbox employees, The Verge, 25.01.2024. https://www.theverge.com/2024/1/25/24049050/microsoft-activision-blizzard-layoffs [dostęp: 03.08.2024].
Nwadiugwu M.C., Neural Networks, Artificial Intelligence and the Computational Brain, [baza danych arXiv], 25.12.2020. https://arxiv.org/pdf/2101.08635 [dostęp: 25.07.2024].
Obedkov E., Games industry saw almost same number of layoffs in first five months of 2024 as in all of last year, Game World Observer, 03.06.2024. https://gameworldobserver.com/2024/06/03/over-10k-games-industry-layoffs-in-2024-so-far-vs-2023 [dostęp: 03.08.2024].
Pracownicy CD Projektu się zrzeszyli. Założyli pierwszy związek zawodowy w branży gier, Money.pl, 13.10.2023. https://www.money.pl/gospodarka/pracownicy-cd-projektu-sie-zrzeszyli-zalozyli-pierwszy-zwiazek-zawodowy-w-branzy-gier-6951844429888416a.html [dostęp: 04.08.2024.
Projekt No Fakes Act (The Nurture Originals, Foster Art, and Keep Entertainment Safe Act of 2024), https://www.coons.senate.gov/imo/media/doc/no_fakes_act_draft_text.pdf; dostęp: 03.08.2024 r.).
Projekt ustawy zmieniający ustawę o związkach zawodowych, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, 25.04.2024. https://orka.sejm.gov.pl/Druki10ka.nsf/Projekty/10-020-126-2024/$file/10-020-126-2024.pdf [dostęp: 04.08.2024].
Protest mediów w Polsce. Chodzi o zmiany w przepisach o prawie autorskim, Polska Agencja Prasowa, 04.07.2024. https://www.pap.pl/aktualnosci/protest-mediow-w-polsce-chodzi-o-zmiany-w-przepisach-o-prawie-autorskim [dostęp: 03.08.2024].
SAG-AFTRA Members Who Work on Video Games Go on Strike, SAG-AFTRA, 25.07.2024. https://www.sagaftra.org/sag-aftra-members-who-work-video-games-go-strike [dostęp: 03.08.2024].
Sung Park J., O'Brien J. C., Cai C. J., Morris M. R., Liang P., Bernstein M. S., Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior, [baza danych arXiv], 07.04.2023. https://arxiv.org/abs/2304.03442 [dostęp: 01.08.2024].
Szymaniak M., Związek zawodowy sprawdzi, jak algorytm popędza pracownika, Spider's Web, 19.05.202, https://spidersweb.pl/plus/2022/05/zwiazek-zawodowy-algorytmy-praca-kontrola-lewica [dostęp: 04.08.2024].
Tartaglione N., Global Box Office Reaches $33.9B In 2023, Up 31% On 2022 – Analysts, Deadline Hollywood, 04.01.2024. [https://deadline.com/2024/01/global-box-office-2023-total-barbie-super-mario-bros-oppenheimer-international-china-1235694955/ [dostęp: 25.07.2024].
Tassi P., Xbox Will Shut Down Redfall’s Arkane Austin, Hi-Fi Rush’s Tango Gameworks, Forbes, 07.05.2024. https://www.forbes.com/sites/paultassi/2024/05/07/xbox-will-shut-down-redfalls-arkane-ausin-hi-fi-rushs-tango-gameworks/ [dostęp: 03.08.2024].
Taylor-Hill G., Insomniac Games Adresses PlayStation Layoffs, Insider Gaming, 28.02.2024. https://insider-gaming.com/insomniac-games-addresses-layoffs/ [dostęp: 03.08.2024].
Wijman T., Last looks: The global games market in 2023, Newzoo, 16.05.2024. https://newzoo.com/resources/blog/last-looks-the-global-games-market-in-2023 [dostęp: 25.07.2024].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Licencja ta umożliwia ponownym użytkownikom rozpowszechnianie, remiksowanie, dostosowywanie i tworzenie materiałów na dowolnym nośniku lub w dowolnym formacie, pod warunkiem wskazania twórcy. Licencja pozwala na wykorzystanie komercyjne.