The place of the folk song in the consciousness and the works of the romantics (an outline of the issue)
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.01Abstract
The present article attempts to answer the question: what is the place of the folk song in the consciousness and the works of the Romantics? It should first be noted that the author does not claim the right to a full and unambiguous explanation of that issue. The article begins with a discussion of the relationship between music and lyrics in the aesthetics of ancient Greece – thereby indicating the source of the Romantic concept of the synthesis of arts. Subsequently, the author focuses on the issue of “the decline of the folk song” expressed in Achim von Arnim’s work entitled On Folk Songs. The next part of the article discusses the theory of vocal aesthetics and the idea of the nationality of art formulated by Herder, who was the first to treat folk art equally with high culture and expressed his opinion on the relationship between text and music in songs in a particularly interesting way (Schopenhauer took up a similar notion, which is also emphasized by the author of the article). the article closes with a subsection strictly devoted to the expansion of the folk song. The author draws attention to how important folk art is in the hierarchy of arts and how, once appropriately interpreted, it has become one of the foundations of the Romantic consciousness, not only in terms of literature, but also more broadly in the cultural or even culture-forming sense.
References
Danielewicz Jerzy, Wstęp do: Liryka starożytnej Grecji, zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984.
Dobak Anna, Pieśń, [w:] T. Kostkiewiczowa (red.), Słownik literatury polskiego oświecenia, zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002, s. 395.
Herder Johann Gottfried, Pieśni ludowe, [w:] Teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 1, opracowała Stefania Skwarczyńska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1965, s. 69-73.
Kleiner Juliusz, Romantyzm, [w:] tegoż, Z historii i teorii literatury, wybór i oprac. Artur Hutnikiewicz, PWN, Warszawa 1981, s. 175-205.
Lissa Zofia, Znaczenie filozofii J.G. Herdera dla romantyzmu muzycznego, [w:] tejże, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i opracowanie Zbigniew Skowron, Universitas, Kraków 2008, s. 141-156.
Łempicki Zygmunt, Świat książek i świat rzeczywisty. Przyczynek do ujęcia istoty romantyzmu, [w:] tegoż, Wybór pism, tom I. Renesans, Oświecenie, romantyzm i inne studia z historii kultury, PWN, Warszawa 1966, s. 329-368.
Münch Stefan, Raj utracony i odnaleziony. Rzecz o poglądach romantyków niemieckich na muzykę, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. II, 9, Sectio FF, Lublin 1984.
Piechota Marek, Pieśń, [w:] Józef Bachórz i Alina Kowalczykowa (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku, zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002, s. 692-696.
Pociej Bohdan, Po co muzyce słowa?, „Ruch Muzyczny” 1994, nr 21.
Schopenhauer Artur, Przyczynek do metafizyki muzyki, [w:] tegoż, Świat jako wola i przedstawienie. Tom drugi, który zawiera uzupełnienia do czterech ksiąg tomu pierwszego, PWN, Warszawa 1995, s. 642-643.
Seweryn Agata, Poezja „nutami niesiona”. O muzycznej recepcji twórczości Juliusza Słowackiego, IBL PAN, Warszawa 2008.
Skarbowski Jerzy, Romantyczna genealogia koncepcji jedności sztuk, [w:] tegoż, „Taka pieśń jest siła, dzielność, taka pieśń jest nieśmiertelność!”. Rola muzyki w życiu i twórczości Adama Mickiewicza, Wyd. FALL, Kraków 2003, s. 10-16.
Stabryła Stanisław, Historia literatury starożytnej. Zarys, zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.
Tomaszewski Mieczysław, Wokół fenomenu pieśni romantycznej, [w:] tegoż, Studia nad pieśnią romantyczną. Od wyznania do wołania, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Kraków 1997, s. 13-21.
Walzel Oskar, Wzajemne naświetlanie się sztuk, [w:] Teoria badań literackich za granicą, oprac. Stefania Skwarczyńska, t. II, cz. I, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1974, s. 162-189.
Ryszard Wojciechowski, Ludowość, [w:] Józef Bachórz i Alina Kowalczykowa (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku, zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002, s. 515-525.
Zgorzelski Czesław, Jak doszło do kariery piosenki w poezji romantycznej, [w:] tegoż, Zarysy i szkice literackie, PIW, Warszawa 1988, s. 24-56.