Sztuka kulturowej różnorodności. Projekty animacyjne instytucji kultury w czasach globalizacji
DOI:
https://doi.org/10.34767/MHTE.2015.05.05Abstrakt
The article analyses the concept of globalization with the special emphasis put on the notion of cultural identity. The author claims that it has become inevitable to create cultural animation projects in accordance with the needs and claims of local communities. This is because the process of globalisation has expanded the cultural exchange but ceased to create the one-identity global citizen. The analysis is fulfilled with three examples of cultural practices organised by culture institutions in three different countries.
Bibliografia
Appadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków 2005.
Araújo Emanoel, The Museo AfroBrasil in São Paulo. A new Museum Concept, [w:] Hans Belting, Andrea Bud densieg (ed.), The Global Art World, Hatje Cantz verlag, Ostfildern 2009.
Barber Benjamin, Dżihad kontra Mc Świat, Muza, Warszawa 2005.
Bauman Zygmunt, Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa 2000.
Huntington Samuel, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, MUZA, Warszawa 1997.
Jewsiewicki Bogumil, Museums for the People? Two joint Projects for Haiti and the Congo, [w:] Peter Weibel, Andrea Buddensieg (ed.), Contemporary Art and the Museum, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern 2007.
Rifkin Jeremy, Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2003.
Ritzer Georg, Makdonaldyzacja społeczeństwa. Wydanie na nowy wiek, przeł. Ludwik Stawowy, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2009.
Smith Roy, el-Anis Imad, Farrands Christopher, International Political Economy in the 21st Century: Contemporary Issues and Analyses, Routledge, New York 2011.
Stallabrass Julian, Contemporary Art. A very short Introduction, Oxford University Press, Oxford – New York 2004.