Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się

Autor

  • Beata Kamińska-Kłos Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.19

Abstrakt

Nauka towarzyszy człowiekowi przez całe życie, jednak ta, która odbywa się w okresie dzieciństwa, jest kluczowa dla dalszego jego rozwoju. Dziecko nie tylko zdobywa swoje pierwsze życiowe doświadczenia, ale również buduje fundament, na którym powstanie konstrukcja wiedzy. zdobywanie wiedzy w tym okresie odbywa się w sposób spontaniczny, jest procesem naturalnym. Wraz z wiekiem osłabiają się możliwości poznawcze i procesy zapamiętywania informacji przebiegają z coraz większymi trudnościami. W takiej sytuacji pomocne mogą być metody wspomagające proces nauczania. Metody takie należy dobierać w zależności od charakterystycznego, dla danego człowieka, typu pamięci. Umiejętność uczenia się może okazać się decydująca w konfrontacji z życiowymi wyzwaniami, z rozwojem kariery zawodowej, dlatego warto poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniego dla siebie sposobu nauki.

Bibliografia

Blythe Sally Goddard, Harmonijny rozwój dziecka, wyd. drugie rozszerzone, Świat Książki, Warszawa 2010.

Brześkiewicz Zbigniew W., Super umysł. Jak uczyć się trzy razy szybciej, Agencja Wydawnicza „COMES” Lidia i Andrzej Skarżyńscy, Katowice 1994.

Dennison Paul E., Dennison Gail, Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, wyd. 1, Wydawnictwo MINK, Warszawa 2003.

Dryden Gordon, Vos Jeannette, Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo zysk i S-ka, Poznań 2003.

Dzieszko Marian, Maria, Błyskawiczny kurs liczenia w pamięci, Publicat S.A., Poznań 2007.

Gozdek-Michaëlis Katarzyna, Super możliwości twojego umysłu. Jak uczyć się trzy razy szybciej?, Agencja Wydawnicza COMES Lidia i Andrzej Skarżyńscy, Katowice 1995.

Kierzkowski Michał, Rozwój muzyczny dziecka w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania, dynamika i rola w kształtowaniu sfery psychoruchowej, Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2012.

Mierwińska Jadwiga, Błyskawiczny kurs szybkiego czytania, Publicat S.A., Poznań 2007.

Powell Michael, Potęga pamięci. Zagadki i triki, które poprawią twoją pamięć, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2014.

Sobieraj Dorota, Dzieszko Marian, Maria, Mierwińska Jadwiga, Ortografia polska. Liczenie w pamięci. Szybkie czytanie. Błyskawiczny kurs, Publicat S.A., Poznań 2008.

Trempała Janusz, Rozwój poznawczy, [w:] Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, PWN, Warszawa 2008.

Wadsworth Barry J., Teoria Piageta – poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, wyd. 2, WSiP, Warszawa 1998.

Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-01

Jak cytować

Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się. (2019). Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 9, 133-152. https://doi.org/10.34767/MHTE.2019.01.19