W poszukiwaniu form wsparcia dla aktywnego udziału we wspólnocie uczących się i sieci kontaktów. Komunikat z badań

Autor

  • Aleksandra Kulpa-Puczyńska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.11

Słowa kluczowe:

pedagogika, nowoczesne metody nauczania i uczenia się, perspektywa osób uczących się, projekt Erasmus+, sieć kontaktów, wspólnota uczących się, współpraca

Abstrakt

Prezentowany artykuł porusza kwestie odnoszące się do środowiska uczenia się opartego na zaangażowaniu i konstruktywnym współdziałaniu wszystkich jego uczestników, które może być wspierane także przez technologie cyfrowe. Zwraca uwagę na nowe możliwości i wyzwania związane z realizacją różnych potrzeb młodych osób uczących się. Chodzi też o budowanie poczucia wspólnoty, sieci wsparcia, nie tylko z myślą o przyszłości zawodowej, ale również ze względu na wymianę wiedzy, doświadczenia, pomysłów. Powyższe zagadnienia analizowane są m.in. w powiązaniu z wybranymi wynikami badań prowadzonymi w ramach projektu Erasmus+ „The Unteachables”, będącego efektem współpracy Wydziału Nauk Pedagogicznych, Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz partnerów z Danii – koordynator projektu, Hiszpanii, Islandii, Słowenii
i Włoch. 

Bibliografia

Black S., Allen J.D. (2019). Insights from educational Psychology. Part 11: Learning strategies. The Reference Librarian 60(4), 288–303. Accessed on 10 March 2020.

Bruner J. (2010). Kultura edukacji. Transl. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Krakow: Universitas.

Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspolnoty. Kultura i Edukacja, 3 (121), 129–141.

Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Deloitte (2018). First Steps into the Labour Market. International survey of students and graduates. Central Europe. Accessed on 5 March 2020.

Dunlosky J., Rawson K.A., Marsh E.J., Nathan M.J., Willingham D.T. (2013). Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4–58.

European Commission (2017). Commission Staff Working Document Accompanying the document Communication on school development and excellent teaching for a great start in life, Brussels, 30.5.2017, SWD(2017) 165 final.

European Commission (2019). Key Competences for Lifelong Learning. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission (2018). Study on Supporting School Innovation Across Europe. Final report to DG Education and Culture of the European Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission/EACEA/Eurydice (2019). Digital Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Europe’s online platform for school education

Ferguson R., Coughlan T., Egelandsdal K. et al. (2019). Innovating Pedagogy 2019: Open University Innovation Report 7. Milton Keynes: The Open University.

Fullan M., Langworthy M. (2014). A Rich Seam: How New Pedagogies Find Deep Learning, London: Pearson.

Growiec K. (2011). Kapitał społeczny. Geneza i społeczne konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academicas”.

Information about The School in the Cloud project.

Infuture Hatalska Foresight Institute, Dentsu (2019). Gen Z: jak zrozumieć dziś pokolenie jutra.

Kukulska-Hulme A., Beirne E., Conole G. et al. (2020). Innovating Pedagogy 2020: Open University Innovation Report 8. Milton Keynes: The Open University.

Kulpa-Puczyńska A. (2019). Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project. Forum Pedagogiczne, 9/2, 2, 271–281.

Leppert R. (2014). Trzy szkolne światy – trzy rodzaje tożsamości. Jak spełniają się uczniowskie oczekiwania wobec szkoły, świata i samych siebie?. Studia Pedagogiczne, LXVII, 129–140.

ManpowerGroup (2016). Millennial Careers: 2020 Vision. Facts, Figures and Practical Advice from Workforce Experts.

ManpowerGroup (2018), Skills Revolution 2.0. Robots Need Not Apply: Human Solutions for the Skills Revolution.

Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Cracow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

OECD (2017). PISA 2015 Results (Volume III): Students’ Well-Being, Paris: PISA, OECD Publishing, DOI: 10.1787/9789264273856-en

Tapscott D. (2009). Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World. Introduction. Published by The McGraw-Hill Companies, Inc.

Thornton P., Flynn K. (2003). Entrepreneurship, Networks, and Geographies. In: Z.J. Acs, D.B. Audretsch (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research. Great Britain: Kluwer Law International.

Twenge J.M. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości – i co to oznacza dla nas wszystkich. Transl. O. Dziedzic. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Opublikowane

2021-01-25

Jak cytować

W poszukiwaniu form wsparcia dla aktywnego udziału we wspólnocie uczących się i sieci kontaktów. Komunikat z badań. (2021). Przegląd Pedagogiczny, 2, 160-172. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.11