Umiejętności szkolne cyfrowych tubylców w kontekście analfabetyzmu funkcjonalnego
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.15Słowa kluczowe:
analfabetyzm, komunikacja, nowoczesne technologie, rozwój dzieckaAbstrakt
Współczesne rozważania na temat kondycji zdrowotnej, intelektualnej i społecznej ucznia XXI wieku dotykają problematyki używania, a często nadużywania przez niego nowoczesnych technologii. W artykule autorki, odnosząc się do pojęcia analfabetyzmu i przedstawiając współczesne konteksty tego zaburzenia, prezentują wyniki badań własnych, obrazując współczesną kondycję rozwoju językowego uczniów szkoły podstawowej. Wnioski z badań oraz opinie naukowców pozwoliły autorkom na próbę scharakteryzowania stanu i kierunków językowej ewolucji będącej świadectwem kulturowych zmian
Bibliografia
Białecki I. (1996a). Analfabetyzm funkcjonalny. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 2–5.
Białecki I. (1996b). Analfabetyzm funkcjonalny. Res Publica Nowa, 6, 68–69.
Cieszyńska-Rożek J. (2013). Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Metody Krakowskiej.
Cygan B. (2011). Doświadczanie świata przez dziecko sposobem wspierania jego rozwoju. In: J. Bałachowicz, Z. Zbróg (eds.), Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka, (pp. 137–144). Kraków: LIBRON.
Desmurget M. (2012). Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Dunaj B. (2003). Popularny słownik języka polskiego. Gdańsk: Wilga.
Furmanek W. (2017). Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji. Edukacja–Technika–Informatyka, 1(19) 17–24.
Grotllüschen A., Riekmann W. (eds.) (2012). Funktionaler Analphabetismus in Deutschland. Ergebnisse der ersten leo. – Level – One Studie. Münster: Waxmann.
Howard U. (2007). Wissenschaftliche Forschung zur Alphabetisierung und Grundbildung. In: F. Knabe (ed.), Wissenschaft und Praxis in der Alphabetisierung und Grundbildung. Münster: Waxmann.
Huk T. (2015). Cyfrowa ewolucja pisania i odczytywania informacji. In: J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (eds.), Człowiek – Media – Edukacja. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Hockley N. (2011). The digital generation. ELT Journal, 65(3), 322–325.
Iwaniuk P., Internet zmienił twój mózg. Accessed 2 Jun 2019. Site wwww.antyweb.pl
Jeantheau J.-P. (2007). Low levels of literacy in France. First results from iQv survey 2004/05 – focus on the ANLCi module. In: F. Knabe (ed.), Wissenschaft und Praxis der Alphabetisierung und Grundbildung. Münster: Waxmann.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Patzlaff R. (2008). Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9.
Przybylska E. (2014). Alfabetyzacja i edukacja podstawowa osób dorosłych jako wyzwanie teraźniejszości. Przegląd Pedagogiczny, 2, 28–39.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Pedagogika wobec współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Skudrzyk A. (2004). Analfabetyzmy współczesne. Katowice: Instytut Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego.
Skudrzyk A. (2005). Czy zmierzch kultury pisma?. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Skwarek J. (2015). Analfabetyzm funkcjonalny jako jeden z czynników wykluczenia społecznego. Zamość: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Skwarek J. (2013). Analfabetyzm dorosłych jako jeden z czynników wykluczenia społecznego. Almanach Pedagogiczny, 2. 160–171.
Spitzer M. (2016). Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk: Dobra Literatura.
Thomas D., Brown J. (2011). A New Culture of Learning. Cultivating the Imagination for a Word of Conastant Change. Charleston: Create Space. UNESCO institute for Lifelong Learning (2013). The second Global Report on Adult Learning and Education. Rethinking Literacy. Hamburg.
Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
WHO guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. (2019). Geneva: World Health Organization. www.encyklopedia.pwn.pl, entry: analfabetyzm. Accessed 9 Jan 2019.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.