Nauczyciel rozwojem zawodowym stoi. Kłopoty z właściwym odczytaniem charakteru nauczycielskiej profesji
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.08Słowa kluczowe:
pedeutologia, charakter pracy nauczycielskiej, nauczyciel, rozwój zawodowy nauczyciela, strajk nauczycieli, zakłócony obraz zawodu nauczyciela, zawód nauczycielaAbstrakt
Artykuł zawiera rozważania nad istotą pracy nauczycielskiej oraz rozwoju zawodowego nauczycieli. Autorka
zakłada, że wiele osób z różnych grup społecznych, także spośród samych nauczycieli, ma błędne mniemanie
o charakterze nauczycielskiej profesji, co powoduje niezrozumienie nauczycieli i ich pracy przez społeczeństwo,
w tym przez polityków oświatowych decydujących o kształcie edukacji. Antidotum na tę sytuację
jest właściwe odczytanie istoty rozwoju zawodowego nauczycieli, gdyż to, zdaniem autorki, przekłada się na
prawdziwy obraz nauczycielskiej profesji.
Bibliografia
Act of 13 June 2019 amending the Act – Teacher’s Charter and certain other acts, Polish Journal of Laws of 2019, item 1287.
Day Ch. (1999). Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning. Falmer Press, Taylor & Francis Group.
Dudzikowa M. (2001). Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Impuls.
Falkiewicz-Szult M. (2011). (Nie)możliwość funkcjonowania nauczycieli w chaosie edukacyjnym. Kwartalnik Pedagogiczny, 1 (219), 32-48.
Konarzewski K. (2012). Nauczyciel. In: idem (red.), Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwaśnica R. (1990). Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogice pogranicza. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Kwaśnica R. (1994). Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. Wrocław: Wrocławska Oficyna Nauczycielska.
Kwaśnica R. (1995). Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. In: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. Warszawa: Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Kwiatkowska H. (2012). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Łośgraf.
Kwiatkowska H. (2014). Nowy nauczyciel na czas globalizacji i nowoczesnych technologii. Nowe Horyzonty Edukacji, 3 (10), 39-47.
Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013. (2014) Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Mazurkiewicz G. (2011). Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Murawska E. (2009). Społeczne oczekiwania wobec nauczyciela. Nauczyciel między tym, co możliwe, a tym, co niemożliwe… In: D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków: Impuls.
Plewka Cz. (2009). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Sęk H. (2012). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. In: eadem (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski B. (2006). Nauczyciel jako zawód. Downloaded 10 October 2019.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Wiłkomirska A. (2011). Awans zawodowy nauczycieli – „brzydkie kaczątko” reformy edukacji. Studia Pedagogiczne, L XIV, 159-171.
Zahorska M. (2014). Nauczyciel jako podmiot i jako przedmiot polityki edukacyjnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 1-2 (231-232), 154-166.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.