Style tożsamości młodzieży – prezentacja wyników badań własnych

Autor

  • Jolanta Jarczyńska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.13

Słowa kluczowe:

tożsamość, style tożsamości, style przetwarzania tożsamościowego, proces dorastania, młodzież

Abstrakt

Zdaniem E.H. Eriksona (2004) kształtowanie się tożsamości jest jednym z najważniejszych zadań okresu adolescencji. Zgodnie z najnowszymi wynikami badań wiemy, że tożsamość nie jest stałym, niezmiennym konstruktem, lecz formułuje się, podlegając różnorodnym wpływom, zwłaszcza kulturowym, społeczno-ekonomicznym i to nie tylko w okresie dojrzewania, ale również w kolejnych stadiach dorosłości. Kształtowanie się tożsamości jest proce-sem rodzącym u jednostki mnóstwo wyzwań, ograniczeń i konfliktów, których odczuwanie uruchamiać u niej może różne sposoby radzenia sobie z nimi. Sposoby te nazywane są stylami przetwarzania tożsamościowego (identity processing style) czy też orientacjami przetwarzania tożsamościowego (identity processing orientation). W artykule zaprezentowano wyniki badań własnych przeprowadzonych nad poznaniem stylów tożsamości młodzieży uczęszczającej do bydgoskich publicznych szkół ponadgimnazjalnych (N=1.541). Style te badane były w oparciu o społeczno-poznawczą koncepcję Michaela Berzonsky’ego, zgodnie z którą poprzez style tożsamości rozumie się preferencje jednostki przy radzeniu sobie z zadaniem kształtowania tożsamości osobistej oraz konfliktami pojawia-jącymi się w trakcie jej formułowania. Berzonsky (2005; 2011) używa zamiennie terminu: styl tożsamości (identity processing style) i orientacja (identity processing orientation), podkreślając, że ma na uwadze organizację strategii przetwarzania tożsamościowego. Opracowany przez niego model stylów tożsamości zakłada różnice dotyczące tego, jak młodzi ludzie radzą sobie z zadaniem kształtowania, utrzymywania i zmiany tożsamości lub jak unikają podjęcia się tego zadania. W jego ramach wyróżnia się trzy style tożsamości: informacyjny, normatywny i dyfuzyjno-unikowy oraz ważny czynnik zwany zaangażowaniem (commitment), który dostarcza jednostce poczucia celu i kierunku. Style te w badaniach własnych poddane zostały pomiarowi w oparciu o polską adaptację Inwentarza stylów tożsamości (ISI-5 Identity Style Inventory) autorstwa A. Senejko i Z. Łoś, której oryginalna wersja została opracowana przez Berzonskyego i współpracowników.

Bibliografia

Berzonsky M.D. (2011). A social-cognitive perspective on identity construction. In: S.J. Schwartz, K. Luyckx, VL Vignoles (eds.), Handbook of identity theory and research, pp. 55-76. New York.

Berzonsky M.D. (2005). Identity processing style and self-definition: Effects of a priming manipulation. Polish Psychological Bulletin, 36, 137-143.

Berzonsky M.D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research, 4 (3), 267-281.

Berzonsky M.D., Ferrari J.R. (1996). Identity orientations and decisional strategies. Personality and Individual Differences, 20(5), 597-606.

Brzezińska A., Cieciuch J. (2016). Formowanie się tożsamości w niestabilnych czasach. Roczniki Psycholo­giczne, 19 (2), 205-212.

Brzezińska A.I., Czub T., Hejmanowski Sz. (2012). The determinants of identity formation during the transi­tion from ado1escence to adulthood. Culture and Education, 5(91), 5-27.

Crocetti E., Rubini M., Meeus W. (2008). Capturing the dynamics of identity formation in various ethnic groups: Development and validation of three-dimensional model. Journal of Adolescence, 31, 207-222.

Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk.

Senejko A. (2010). Inwentarz Stylów Tożsamości (ISI) Michaela D. Berzonsky’ego – dane psychometryczne polskiej adaptacji kwestionariusza. Psychologia Rozwojowa, 15(4), 31-48.

Senejko A., Łoś Z. (2016). Postawy wobec globalizacji a style tożsamości. Roczniki Psychologiczne, 19(2), 297-314.

Topolewska E., Mańko A. (2012), Osobowościowe uwarunkowania stylów tożsamości w ujęciu Berzon­sky’ego. In: E. Drop, M. Maćkiewicz (red.), Młoda Psychologia, t. 1 (pp. 267-282). Warsaw: LiberiLibri.

Opublikowane

2020-03-26

Jak cytować

Style tożsamości młodzieży – prezentacja wyników badań własnych. (2020). Przegląd Pedagogiczny, 2, 165-178. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.13