Mężczyzna – nauczyciel wychowania przedszkolnego w percepcji rodziców w kontekście zaufania społecznego
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.26Słowa kluczowe:
pedagogika przedszkolna, stereotypy płci, nauczyciel wychowania przedszkolnego, mężczyzna nauczyciel, wychowanie przedszkolne, zaufanie społeczne, stereotypy związane z zawodem nauczycielaAbstrakt
Zawód nauczyciela obdarza się wysokim zaufaniem społecznym. Jego przedstawiciele wykonują szczególne, z punktu widzenia społeczeństwa, zadania, związane z troską o wysoką jakość realizacji interesów publicznych, w tym wypadku – z edukacją młodego pokolenia. Praca pedagogów, także nauczycieli wychowania przedszkolnego, jest więc niemal nieustannie obserwowana i oceniana – formalnie i merytorycznie – przez organy nadzoru pedagogicznego – oraz przez społeczeństwo, a często – rodziców dzieci. W artykule zaprezentowano wyniki badań wstępnych dotyczących postrzegania mężczyzn – nauczycieli wychowania przedszkolnego przez rodziców w kontekście zaufania społecznego. Wskazują one, iż respondenci odczuwają pewien dyskomfort wynikający z obecności stereotypów płci – w zakresie pracy mężczyzn z dziećmi oraz związanych z zawodem nauczyciela. Możliwość współpracy z nauczycielem płci męskiej na co dzień łagodzi je jednak, podnosi ocenę pracy nauczyciela i zwiększa zaufanie rodziców do jego działań.
Bibliografia
Biuro Analiz Tematycznych Kancelarii Senatu (2013). Zawody zaufania publicznego, zawody regulowane oraz wolne zawody. Geneza, funkcjonowanie i aktualne problemy. Opracowania tematyczne. OT-625.
CBOS (2004). Komunikat z badań. Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego. Downloaded 10 July 2019.
CBOS (2018). Komunikat z badań. O nieufności i zaufaniu. Downlade 8 July 2019.
Chlewiński Z. (1992). Stereotypy: struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna. W: Z. Chlewiński, I. Kurcz (red.), Stereotypy i uprzedzenia. „Kolokwia Psychologiczne”, t. 1.
GfK Verein, Trust in Professions 2018 – a GfK Verein study, From firefighters to politicians. GfK Consumer Experiences: R. Bürkl, B. Müller, S. Siegert.
Giddens A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens A. (2009). Europa w epoce globalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kutrowska B. (2008). Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy różnych oczekiwań społecznych. W: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód: społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kwiatkowska H. (1991). Etos zawodowy nauczyciela i jego przemiany. In: J. Nowak (red.), Przemiany zawodu nauczycielskiego. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Łukasik J.M. (2018). Nauczyciel we wspólnocie pokoju nauczycielskiego. In: A. Kwatera, J.M. Łukasik, S. Kowal, Odpowiedzialność. Wspólnotowość. Współpraca w szkole. Nauczyciele i rodzice. Kraków: Impuls.
Miłaszewicz D. (2016). Zaufanie jako wartość społeczna. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 259.
Pękala J.L. (2017). Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość?. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, 14 lutego 2017 r.
Pospiszyl I. (2009). Patologie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Research International Pentor: Zawody zaufania publicznego w świadomości Polaków. 2008. Raport przygotowany dla Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Downloaded 8 July 2019.
Sillamy N. (1995). Słownik psychologii. Katowice: Wydawnictwo Książnica.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno – pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Sztompka P. (2012). Socjologia. Kraków: Znak.
Zowczak J. (2009). Etos nauczycieli w warunkach polskiej transformacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego