Chińska ekspansja edukacyjna na świecie
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.04Słowa kluczowe:
pedagogika porównawcza, edukacja wyższa, Chiny, OBOR, BRIAbstrakt
Przedmiotem poniższego artykułu jest chińska ekspansja edukacyjna na świecie. Artykuł przedstawia wpływ
chińskiego planu gospodarczego OBOR („One belt, one road” – tłum. „jeden pas, jedna droga”, w skrócie
OBOR lub Belt and Road Initiative – w skrócie BRI) na kształt edukacji w państwach, które znajdują się na
trasie Nowego Jedwabnego Szlaku lub w jakikolwiek sposób związane są inicjatywą OBOR. W artykule
przywołane zostały przykłady praktycznych rozwiązań edukacyjnych z państw, w których Chiny rozpoczęły
ekspansję w obszarze edukacji wyższej oraz na poziomie technicznego kształcenia zawodowego, tzw. Luban
Workshops.
Bibliografia
Baohu Z. (2014). Xi Jinping, ‘Pragmatic’ Offensive Realism and China’s Rise. Global Asia, 9(2), 71-79.
Cheng Y. (2019). Africa’s first Luban Workshop opens in Djibouti. Zaczerpnięte 1 kwietnia 2019.
Kennedy S. (2017). Made in China 2025. Zaczerpnięte 12 grudnia 2019.
Kołodko G.W. (2018). Czy Chiny zbawią świat?. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Łopacińska K. (2017). One Belt One Road jako wyraz globalnej ekspansji Chin. Marketing i Zarządzanie, 1(47), 29-38, DOI: 10.18276/miz.2017.47-03.
Mańkowska A. (2017). Mobilność edukacyjna chińskich studentów. Studia z Teorii Wychowania, 4(21),37-54.
Marginson S. (2016). The role of the state in university science: Russia and China compared. Centre for Global Higher Education working paper series, 9. Zaczerpnięte 12 grudnia 2018.
Mo E. (2017). Education Action Plan for the Belt and Road Initiative. Zaczerpnięte 12 grudnia 2018.
Morozowski T. (2017). „Jeden Pas i Jedna Droga” Chin do Europy?. Biuletyn Instytutu Zachodniego,319/2017, 1-6. Zaczerpnięte 12 grudnia 2018.
Morris I. (2011). Why the West Rules--for Now: The Patterns of History, and What They Reveal About the Future. New York: Picador.
Sharma Y. (2018). One Belt One Road towards a China-led HE area?. Zaczerpnięte 12 grudnia 2018.