Sposób życia prehistorycznego ludu jako źródło wiedzy o środowisku uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej

Autor

  • Hana Horká Masaryk Univerzity in Brno
  • Veronika Rodová Masaryk Univerzity in Brno

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.03

Słowa kluczowe:

program edukacyjny, zbieracze i myśliwi, teoria ugruntowana, pedagogika wczesnoszkolna, związek między naturą i kulturą

Abstrakt

W artykule przedstawiono przykład współzależności edukacyjnej między programem historii narodowej i geografii a problematyką edukacji środowiskowej. Analiza jakościowa przeprowadzona przez autora programu edukacyjnego Prehistoria – życie zbieraczy i myśliwych, opracowanego na zasadach konstruktywistycznych z uwzględnieniem psychosomatycznego udziału uczniów, wskazuje na możliwość łączenia potencjału instruktażowego i edukacyjnego wybranych zagadnień tematycznych. Uzupełnienie końcowej refleksji słownej stanowią fotografie pokazujące w żywych obrazach wymiar poznawczy edukacji w szerszym kontekście środowiskowym.

Bibliografia

Alexander R. (2006). Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk. Cambridge: Dialogos.

Bertrand Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Ejzenštejn S.M. (1998). Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum.

Habermas J. (1995). The Philosophical Discourse of Modernity. Twelve Lectures. Cambridge: Polity Press.

Horká H. (2011). Příroda ve školní výuce. In: J. Šmajs. Aby země nebyla jen hrobem. Literatura, kultura, příroda (pp. 123-132). Praha: Obec spisovatelů.

Leakey R., Lewin R. (1984). Lidé od jezera. Praha: Mladá fronta.

Lenderová M., Kopičková B., Burešová J., Maur E. (Eds). (2009). Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha: Lidové noviny.

Lewis-Williams D. (2007). Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha: Academia.

Nezvalová D. (ed). (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Olomouc: Přírodovědecká fakulta univerzity Palackého.

Nehyba J. (2011). Zkušenostně reflektivní učení a komfortní zóna. Pedagogická orientace, 21(3), 81-97.

Pasch M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál.

Piaget J., Inhelderová B. (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.

Rodriguezová V. (2012). Vzdělávací potenciál programů tematické kooperativní výuky v kontextu didaktiky dějepisu a dramatické výchovy: disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra pedagogiky, 248 1., 57 1. příl. Vedoucí práce prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. Dostupné z http://is.muni.cz/th/34241/pedf_d/.

Shostaková M. (1993). Nisa, dcera Kungů. Intimní život ženy mizejícího světa. Praha: Mladá Fronta.

Skalková J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.

Sklenář K. (1998). Z Čech do Pompejí. Praha: Československý spisovatel.

Slavík J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum.

Svozilová D. (2005). Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU.

Sztompka P. (2007). Vizuální sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Strauss A.L., Corbinová J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Šeďová K., Švaříček R., Šalamounová Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Šmajs J. (2008). Potřebujeme filosofii přežití? Úvahy o filosofii, kultuře, poznání, vzděláním řeči a popularizaci vědy. Brno: Doplněk, 101 s. ISBN 978-80-7239-221-6.

Švaříček R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.

Valenta J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.

Opublikowane

2016-06-26

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

Sposób życia prehistorycznego ludu jako źródło wiedzy o środowisku uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. (2016). Przegląd Pedagogiczny, 1, 30-40. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.03