Poziom refleksji w rozwoju zawodowym nauczycieli przedszkola

Autor

  • Zora Syslová Masaryk Univerzity in Brno

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.07

Słowa kluczowe:

refleksja, refleksyjny praktyk, metapoznanie, operacje myślowe, studia licencjackie, edukacja przedszkolna, nauczycielka przedszkola

Abstrakt

Zaprezentowane badanie wnosi do profesjonalnego dyskursu pogląd dotyczący refleksji nauczycieli przedszkola w dwóch etapach ich rozwoju zawodowego. Poziom refleksji badano podczas ich studiów na Wydziale Edukacyjnym, a następnie po roku pracy w przedszkolu. W pierwszej kolejności autorka porusza temat potrzeby rozwoju myślenia refleksyjnego nauczycieli przedszkola, opierając się na wynikach wcześnie zrealizowanych badań w tej dziedzinie. Przedstawia model refleksji, który wykorzystała w swoich badaniach. Pozostała część tekstu poświęcona jest metodologii badań oraz spostrzeżeniom, które wynikają z analizy danych. Wyniki wskazują, że ukierunkowane wsparcie refleksji pomaga rozwijać wyższe poziomy myślenia kognitywnego.

Bibliografia

Baxter M.B. (2004). Evolution of a constructivist conceptualization of epistemological reflection. Educational Psychologist, 39(1), 31-42.

Bloom B.S. (ed.), (1956). The taxonomy of educational objektives. The clasifications of educational goals, handbook I. New York: David Mc Key Company.

Boud D. (2007). Reframing assessment as if learning were important. In: D. Boud, N. Falchikov (eds.), Reframing assessment in higher education (pp. 14-25). London: Routledge.

Farrell T.S. (2004). Reflective practice in action: 80 reflective breaks for busy teachers. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Fook J., Askeland G. (2006). The ‘critical’ in critical reflection. In: S. White, J. Fook, F. Gardner (eds.), Critical reflection in health and welfare. Maidenhead: Open University Press.

Hatton N., Smith D. (1995). ‘Reflection in teacher education: towards definition and implementation’. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33-49.

Horká H., Syslová Z., Grůzová L. (2014). Reflexe zkušeností studentů v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol. ACORát, 3(1).

King P.M., Kitchener K.S. (1994). Developing reflective judgment. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, pp. 14-16.

Korthagen F. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Krykorková H., Chvál M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51(2), 185-196.

La Boskey V.K. (1994). Devlopment of reflective practise: A study of preservice teachers. New York and London: Copyright by teachers College, Columbia University.

Larrive B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9(3), 341-360.

Lazarová B. et al. (2014). Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak…Brno: Masarykova univerzita.

Loughran J. (2007). Researching teacher education practices: Responding to the challenges, demands, and expectation on self-studies. Journal of Teacher Education, 58(1), 12-20.

Luttenberg J., Bergen T. (2008). Teacher reflection: The development of a typology. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(5-6), 543-566.

Marcos M.J., Sanchez M.S., Tillema H. (2011). Promoting teacher reflection: what is said to be done. Journal of Education for Teaching, 37(1), 21-36.

Marcos M.J., Tillema H. (2006). Studying studies on teacher reflection and action: An appraisal of research contributors. Educational Research Review, 2(1), 112-132.

Mezirow J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 74(1), 5-12.

Pihlaja M.P., Holst T.K. (2013). How Reflective are Teachers? A Study of Kindergarten Teachers’ and Special Teachers’ Levels of Reflection in Day Care. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(2), 182-198.

Píšová M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Píšová M. et al. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. Brno: Muni Press.

Shulman L.B. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the New Ref. Haevard Educational Review, 57(1), 1-22.

Schön D.A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.

Spilková V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Syslová Z., Hornáčková V. (2014). Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace, 24(4), 535-561.

Syslová Z., Horká H., Lazarová B. (v tisku). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: PdF MU, (2014).

Pollard A., Anderson J., Maddock M., Swaffield S., Warin J., Warwick P. (2008). Reflective teaching 3th edition: Evidence-informed professional practice. London: Continuum.

Van Manen M. (1995). On the epistemology of reflective practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 1(1), 33-50.

Zeichner K., Liston D. (1996). Reflective Teaching: an introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Opublikowane

2016-06-26

Jak cytować

Poziom refleksji w rozwoju zawodowym nauczycieli przedszkola. (2016). Przegląd Pedagogiczny, 1, 73-84. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.07