Lęki (w) Montessori
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.07Słowa kluczowe:
pedagogika wczesnej edukacji, edukacja alternatywna, lęk w edukacji, narracje nauczycieli Montessori, pedeutologia, pajdocentryzm, pedagogia MontessoriAbstrakt
Artykuł podejmuje analizę lęku w kontekście pedagogii Montessori, poprzez zbadanie zarówno pism Marii Montessori, jak i narracji współczesnych praktyków i praktyczek tego podejścia. Autor wyróżnia dwie perspektywy: „lęki Montessori” wyrażane przez samą autorkę tej pedagogii oraz „lęki w Montessori” pojawiające się w doświadczeniach nauczycieli i nauczycielek. Montessori koncentruje się na obawach związanych z negatywnym wpływem dorosłych na dzieci i podkreśla potrzebę ochrony dzieciństwa przed zniekształceniami wynikającymi z tradycyjnych praktyk edukacyjnych. Współcześni nauczyciele i nauczycielki wskazują na lęki wobec dzieci, rodziców oraz wyzwań organizacyjnych. Analizy ujawniają różnice między założeniami Montessori a ich współczesną interpretacją. Wyniki badań stanowią punkt wyjścia do refleksji nad możliwościami reinterpretowania pedagogii Montessori.
Bibliografia
Kramer R. (1976). Maria Montessori. A Biography. Chicago: University of Chicago Press.
Kvale S. (2004). Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.
Marton F. (1981). Phenomenography – Describing Conceptions of the World Around Us. Instructional Science, 10, 177–200.
Miksza M. (2020). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Montessori M. (2013). The Absorbent Mind. Start Publishing LLC. Kindle Edition.
Montessori M. (2017). Maria Montessori Speaks to Parents: A Selection of Articles (From the Original Paper Archives by M. Montessori). Montessori series Book 21. Montessori-Pierson Publishing Company, Kindle Edition.
Montessori M. (2019a). The 1946 London Lectures. Montessori series Book 17. Montessori-Pierson Publishing Company, Kindle Edition.
Montessori M. (2019b). From Childhood to Adolescence. Montessori series Book 12. Kindle Edition.
Montessori M. (2020). Citizen of the World: Key Montessori Readings. Montessori series Book 14. Montessori-Pierson Publishing Company. Kindle Edition.
Standing E.M. (1998). Maria Montessori. Her Life and Work. New York: Pume Book.
Stefano de C. (2023). The Child is the Teacher. A Life of Maria Montessori. New York: Other Press.
Surma B. (2009). Formacja religijna dziecka a rola dorosłego w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori na przykładzie „Katechezy Dobrego Pasterza” Sofii Cavalletti. Paedagogia Christiana, 23(1), 148–157. https://doi.org/10.12775/PCh.2009.011
Surma B. (2011). Innowacyjne rozwiązania w metodzie Marii Montessori. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 4, 22–24.
Surma B. (2017). Koncepcja wychowania religijnego dziecka w poglądach Sofii Cavalletti (1917–2011). Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika, 33, 47–60. https://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.004
Quarfood C. (2022). The Montessori Movement in Interwar Europe. New Perspectives. Cham: Palgrave Macmillan.
Zalewska E. (2000). Ideologiczne konteksty działalności zawodowej nauczycieli w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.