(De)konstrukcja ładu społecznego. Wpływ trendów społecznych w pandemii na bezpieczeństwo Polski

Autor

  • Aneta Baranowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2022.01.05

Słowa kluczowe:

pandemia, społeczeństwo niepewności, nierówności społeczne, „stracone pokolenie”, klasa średnia, cyfryzacja i usieciowienie, lęk uogólniony, trendy społeczne, polityka bezpieczeństwa

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja i charakterystyka kluczowych trendów społecznych, które będą kształtować otoczenie strategiczne i bezpieczeństwo Polski w ciągu najbliższych kilku dekad. Rozważania oparte są na wtórnych analizach materiałów zastanych. W tekście, na podstawie raportów badawczych i opracowań naukowych, wymieniono najważniejsze tendencje występujące we współczesnym społeczeństwie. Wybrane z nich zostały omówione i podparte danymi statystycznymi. Autorka przygląda się im z perspektywy lokalnej (polskiej), zarysowując szanse, wyzwania i zagrożenia, jakie niosą dla bezpieczeństwa Polski. Pandemie są jednymi z największych potencjalnie negatywnych globalnych ryzyk, szczególnie we współczesnym, wysoce zglobalizowanym świecie. Pomimo tego, iż globalna pandemia od dawna była przedmiotem ogólnych dyskusji jako hipotetyczne zagrożenie, nadeszła ona w momencie, w którym nie byliśmy na nią przygotowani. W sytuacji koronakryzysu trendy cywilizacyjne przybierają wyrazistszą postać, stają się dostępniejsze dla opisu i analizy. Zdiagnozowane trendy stanowią podstawę bezpieczeństwa i będą wielokrotnie testować „odporność” i zdolności adaptacyjne współczesnych społeczeństw oraz systemów bezpieczeństwa. Ich rozwój stworzy możliwości dla innowacji, ale także sprawi, iż będziemy musieli radzić sobie z zagrożeniami, jakie z nich wynikają, i przystosować się do nowych warunków.

Bibliografia

Bauman, Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman, Z. (2006). Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Boni, M. (2020). Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości. Pobrano z lokalizacji:.

Drozdowski, R. & Szlendak, T. (2016). Przeciwko miniaturyzacji. Złożoność jako wyzwanie dla socjologii. W: G. Skąpska & M. Szczepański & Ż. Stasieniuk (red.), Co po kryzysie? (ss. 123–128). Warszawa: Polskie Towarzystwo Socjologiczne.

Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: WydawnictwoAletheia.

Karwacki, A. & Szlendak, T. (2019). Klasa Dojna. Rozm. przepr. Paulina Błaszkiewicz. Tygodnik Powszechny, 15, 12–15.

Karwacki, A. (2020). Zagoniona klasa średnia. Rozm. przepr. Martyna Budna. Polityka, 2, 26–28.

Lepczyński, K. (2021). Ideologia klasy średniej: od modernizacyjnego projektu do niespełnionej obietnicy. Studia Socjologiczne, 4(243), 5–31. DOI: 10.24425/sts.2021.139720.

Majerek, B. (2018). Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.

Nowotny, H. (2005). The Increase of Complexity and its Reduction. Emergent Interfaces between the Natural Sciences, Humanities and Social Sciences. Theory, Culture Society, 22, 15–31.

Zuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Zybertowicz, A. (2015). Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper

Pobrania

Opublikowane

2022-12-01

Numer

Dział

Studia i analizy