Reprezentanci Szkoły Austriackiej wobec znaczenia i roli jednostki oraz społecznej kooperacji w rozwoju cywilizacji

Autor

  • Wojciech Szabaciuk Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2015.14.02

Słowa kluczowe:

Szkoła Austriacka, myśl polityczna, cywilizacja, jednostka, społeczna kooperacja.

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą analizy i interpretacji stanowiska reprezentantów Szkoły Austriackiej wobec znaczenia i roli jednostki oraz społecznej kooperacji w rozwoju cywilizacji. Celem artykułu jest zbadanie, czy i jak według reprezentantów Szkoły Austria ckiejjednostki i społeczna kooperacja miały wpływ na rozwój cywilizacji, dając podstawy zwiększenia dobrobytu społeczeństwa oraz rozszerzenia ludzkiej wolności, zapewniając pokojowe relacje między ludźmi. Autor skupi się na myśli politycznej autorstwa reprezentantów Austriackiej Szkoły Ekonomicznej w osobach Ludwiga von Misesa, Murraya Rothbarda, Butlera Shaff era czy Thomasa DiLorenzo. Artykuł wykaże, że według reprezentantów instytucje społeczne, takie jak: prawa własności, wolność jednostek, społeczna kooperacja czy wolny rynek, są dorobkiem cywilizacji zachodniej. Omówiony zostanie także pogląd, dlaczego złe idee są główną przyczyną niszczenia cywilizacji. Autor posłużył się podejściem interpretatywnym i analizą treści

Bibliografia

Denson J., A century of war Lincoln, Wilson and Roosevelt, Auburn 2006.

DiLorenzo T., Organized Crime: The Unvarnished Truth About Government, Auburn 2012.

Hülsmann J.G., Mises The last knight of Liberalism, Auburn 2007.

Leoni B., Freedom and the Law, Los Angeles 1972.

Marsh D., Furlong P., Skóra, a nie sweter: ontologia i epistemologia w politologii, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Kraków 2006.

Della Porta D., Keating M., How many approaches in the social sciences? An episte-mological introduction, [w:] Approaches and Methodologies in the Social Sciences A Pluralist Perspective, red. D. della Porta, M. Keating, Cambridge 2008.

Mises von L., Human action a treatise of economics,Auburn 1998.

Mises von L., Liberalism in the classical tradition,New York 2002.

Mises von L., Liberty and property, Auburn 2009.

Mises von L., Nation, economy and state:contributions to the politics and history of our time, Arlington 1983.

Mises von L., Omnipotent government the rise of total state and total war, Auburn 2010.

Mises von L., Planning for Freedom and twelve other essays and addresses, South Holland 1974.

Mises von L., The historical setting of the Austrian School of Economics, Auburn 2003.

Mises von L., Theory and history an interpretation of social and economic evolution, Auburn 2007.

Osterfeld D., Freedom, society and the state An investigation into possibility of society without Government, San Francisco 1986.

Rothbard M., Ethics of liberty, New York–London 1998.

Rothbard M., Man, economy, and state A treatise of economic principle with Power and market Government and economy, Auburn 2009.

Rothbard M., O nową wolność – manifest libertariański, Warszawa 2007.

Shaff er B., Boundaries of order Private property as a social system, Auburn 2009.

Shaff er B., The Wizards of Ozymandias refl ection on the decline & fall, Auburn 2012.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-26

Numer

Dział

Studia i analizy

Jak cytować

Reprezentanci Szkoły Austriackiej wobec znaczenia i roli jednostki oraz społecznej kooperacji w rozwoju cywilizacji. (2022). Świat Idei I Polityki, 14, 25-36. https://doi.org/10.34767/SIIP.2015.14.02