Kreowanie rzeczywistości w filmach dokumentalnych. Kazsus Leni (Helene Amalie Berthy) Riefenstahl na podstawie produkcji Triumf woli i Olympia

Autor

  • Dominika Narożna Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Aleksandra Jeż Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2017.16.07

Słowa kluczowe:

L. Riefenstahl, A. Hitler, fi lm dokumentalny, Triumf woli, Olympia, kreowanie rzeczywistości, manipulacja

Abstrakt

 Celem artykułu naukowego jest przedstawienie życiorysu reżyserki Leni Riefenstahl z naciskiem na jej twórczość w zakresie filmu dokumentalnego, na przykładzie dwóch produkcji Triumf woli i Olympia. Autorki stawiają hipotezę o kreowaniu rzeczywistości przez twórczynię tych dzieł. Prezentują narzędzia propagandy, jakich reżyserka użyła w dokumentach. Korzystają przy tym z analizy zawartości materiałów audiowizualnych, metody historycznej oraz dedukcji. Okazuje się, że L. Riefenstahl miała ogromny warsztat zawodowy, była nowatorska i niekonwencjonalna w swojej pracy w roli reżysera, a własne doświadczenia z innych płaszczyzn działalności doskonale potrafiła przełożyć na sferę produkcji audiowizualnej. Stąd też krytycy filmowi doceniają jej dorobek w zakresie innowacyjności i w kwestiach technicznych. Jednak jej dzieła były na usługach III Rzeszy. Zauważa się w nich kult wodza, zamiłowanie do symboliki i wiarę w działania NSDAP.

Bibliografia

Bach S., Leni. Życie i twórczość Leni Riefenstahl, Wrocław 2008.

Czubiński A., Europa XX wieku. Zarys Historii Politycznej, Poznań 2000.

Blok Z., Teoria polityki. Studia, Poznań 1999.

Goodell G., Sztuka produkcji filmowej. Podręcznik dla producentów, Warszawa 2009.

Olympia (1938), reż. L. Riefenstahl, www.youtube.com.

Trimborn J., Riefenstahl. Niemiecka kariera, Warszawa 2008.

Triumf woli (1935), reż. L. Riefenstahl, www.youtube.com.

Pobrania

Opublikowane

2017-10-21

Numer

Dział

Studia i analizy