Data Journalism and Politics: Election DataBot, European Data Journalism Network and Media 3.0 Foundation

Autor

  • Paulina Kosobucka Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2019.18.21

Słowa kluczowe:

dziennikarstwo oparte na danych, wybory, inicjatywy, po lityka, narzędzia, Election DataBot, European Data Journalism Network, Fundacja Media 3.0

Abstrakt

Celem artykułu jest wyjaśnienie czym jest cyfrowe dziennikarstwo zwane dziennikarstwem opartym na danych i jak stosowane jest ono w praktyce w odniesieniu do polityki. Definicje i teoretyczne aspekty dziennikarstwa opartego na danych podano w pierwszej części artykułu (przykładowe zmienne, najczęstsze sposoby prezentowania danych, czynniki, na których dziennikarze pracujący z danymi skupiają swoją uwagę itd.). Jak zapowiada tytuł artykułu, polityka jest jednym z obszarów, w których ten typ dziennikarstwa jest stosowany. W tej pracy uwagę skupiono na trzech projektach dziennikarstwa opartego na danych. Pierwszym przykładem jest Election DataBot wykorzystywany do pozyskiwania i wizualizacji danych dotyczących prac amerykańskich kongresmenów oraz wyborów. W odpowiedniej części tekstu dokonano charakterystyki tego narzędzia oraz organizacji, które je zaprojektowały. Kolejne dwie inicjatywy dziennikarstwa opartego na danych to European Data Journalism Network (jaka sama nazwa wskazuje dot. polityki europejskiej) oraz Fundacja Media 3.0 (dot. polityki polskiej). Inicjatywy te zapewniają praktyczne możliwości obserwacji, analizy i wizualizacji danych politycznych. Metoda wykorzystana w badaniu to analiza tematyczna źródeł internetowych. Hipotezą badawczą jest przypuszczenie, że dziennikarstwo oparte na danych wciąż jest rozwijającą się gałęzią dziennikarstwa, która ma zastosowanie do obserwacji polityki, a więc wspierania pracy dziennikarzy, analityków i innych osób zainteresowanych pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych.

Bibliografia

Aplikacja Parlament. (2015). Aplikacja Parlament | Bądź na bieżąco z informacjami z polskiego parlamentu. Retrieved from: http://parlament.media30.pl/#apka.

BIP. (2019). Biuletyn Informacji Publicznej. BIP: Strona Główna. Retrieved from:https://www.bip.gov.pl.

Datablog. (2019). O nas. Datablog – infografika, data, wykres. Retrieved from:http://datablog.pl/o-nas/.

Europa.eu. (2019). EUROPA – European Union weebsite, the official EU website. Retrieved from: http://europa.eu/.

European Data Journalism Network (EDJNet). (2019a). About / Home. European Data Journalism Network. Retrieved from: https://www.europeandatajournalism.eu/eng/About.

European Data Journalism Network (EDJNet). (2019b) Edjnet Search Engine.European Data Journalism Network. Retrieved from: https://edp.europeandatajournalism.eu/?language=pl.

European Data Journalism Network (EDJNet). (2019d) Quote Finder. European Data Journalism Network. Retrieved from: https://www.europeandatajournalism.eu/pol/Narzedzia/Quote-Finder.

European Data Journalism Network (EDJNet). (2019c) Stats Monitor Stats Monitor.European Data Journalism Network. Retrieved from: https://www.europeandatajournalism.eu/pol/Narzedzia/Stats-Monitor.

Fundacja Media 3.0. (2019c). inForm. Fundacja Media 3.0. Retrieved from: https://media30.pl/portfolio-item/inform/.

Fundacja Media 3.0. (2019e). Ktorządzi.pl. Fundacja Media 3.0. Retrieved from: https://media30.pl/portfolio-item/ktorzadzi-pl/.

Fundacja Media 3.0. (2019b). O fundacji. Fundacja Media 3.0. Retrieved from: https://media30.pl/o-fundacji/.

Fundacja Media 3.0. (2019f). Otwartepaństwo.pl. Fundacja Media 3.0. Retrieved from: https://media30.pl/portfolio-item/otwartepanstwo-pl/.

Fundacja Media 3.0. (2019d). Otwórz strone. Fundacja Media 3.0. Retrieved from: https://media30.pl/portfolio-item/otworzstrone-pl/.

Fundacja Media 3.0. (2019a). Co robimy? Fundacja Media 3.0 | Przetwarzanie danych publicznych, dziennikarstwo danych, open data. Retrieved from: https://media30.pl.

Google. (2019). Wszystko o Google. Google. Retrieved from: https://about.google/intl/pl/.

Google News Initiative. (2019b). Google News Initiative Training Center. Google News Initiative. Retrieved from: https://newsinitiative.withgoogle.com/training/tools.

Google News Initiative. (2019a). Google News Lab. Google News Initiative. Retrieved from: https://newsinitiative.withgoogle.com/google-news-lab.

GUS. (2019). Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from: stat.gov.pl.

Kosobucka, P. (2019). Data journalism – pozyskiwanie i wizualizacja danych za pomocą narzędzi Google (translated: Data journalism – data mining and data visualization by means of Google Tools), bachelor thesis (under the direction of Prof. Radosław Sajna), Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland.

Mojepanstwo.pl. (2019). mojePaństwo. Retrieved from: mojepanstwo.pl.

Olszański, L. (2012). Media i dziennikarstwo internetowe. Warszawa: Poltext sp.z o.o.

Oracle. (2019). Wizualizacja danych – analiza wizualna | Czym jest wizualizacja danych? Oracle Polska. Retrieved from: https://www.oracle.com/pl/solutions/business-analytics/data-visualization.html.

OtwartePaństwo. (2018). Dlaczego tworzymy #OtwartePaństwo? OtwartePaństwo. Retrieved from: http://otwartepanstwo.pl/article/2.

ProPublica. (2019). About Us. ProPublica. Retrieved from: https://www.propublica.org/about/.

Przeswietl.pl. (2019). Prześwietl.pl | Najwygodniejsza platforma informacji gospodarczej. Retrieved from: przeswietl.pl.

Rogers, S. (2018, 19 Września). How Google is helping local journalists report on the midterm elections?. Google. Retrived from: https://www.blog.google/outreachinitiatives/google-news-initiative/how-google-helping-local-journalists-reportmidterm-elections/.

Sajna, R. (2011). Europa multimedialna: Od Acta Diurna do Europa.eu. Bydgoszcz: Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności Publicznej Instytut Naukowo-Badawczy “Moveable”.

SAS. (2019). Cztery powody, dla których nie możesz się obyć bez wizualizacji danych. SAS. The power to know, e-book, retrieved from: https://www.google.com/url?sa=t& source=web&rct=j&url=https://www.sas.com/content/dam/SAS/pl_pl/doc/other1/ebook_SAS

Sejm.gov.pl. (2019). Seym of the Republic of Poland. Retrieved from: http://sejm.gov.pl.

Turner, B. & Orange, R. (2013). Specialist Journalism. New York: Routledge.

Willis, D. (2016, September 8). Seeing the Real Campaign With ProPublica Election’s DataBot. ProPublica. Retrieved from: https://www.propublica.org/article/seeing-the-real-campaign-with-propublica-election-databot.

Willis, D. (2018, September 18). The Election DataBot: Now even easier. ProPublica. Retrieved from: https://www.propublica.org/nerds/the-election-databot-noweven-easier.

Wu, F. (2019, January 2). The future of machine learning in journalism. Storybench. Retrieved from: http://www.storybench.org/the-future-of-machine-learning-injournalism/.

Ziemba, E. & Minich, M. (2005). Informacja i wiedza w przedsiębiorstwie. Informatyka. Strategie i zarządzanie wiedzą, pp. 21–35. Katowice: Polskie Towarzystwo Informatyczne. Oddział Górnośląski.

Żyła, Ł. (2019, July 31). Uczenie maszynowe – automatyzacja przyszłością dziennikarstwa? Datablog – infografika, mapa, wykres. Retrieved from: http://datablog.pl/nowe-trendy-w-dziennikarstwie-uczenie-maszynowe/.

Opublikowane

2019-12-18

Numer

Dział

Studia i analizy