Kompetencje ekspertów w informatycznym systemie wspomagania decyzji

Autor

  • Ryszard Budziński Uniwersytet Szczeciński
  • Marta Fukacz Uniwersytet Szczeciński
  • Jarosław Becker Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIMIS.2013.11.01

Abstrakt

W artykule zaprezentowano model kompetencji ekspertów, który jest podsystemem opracowanym na potrzeby informatycznego systemu wspomagania decyzji. Na szczycie hierarchicznej struktury modelu znajduje się europejski standard kluczowych kompetencji, którego dekompozycja umożliwia odwzorowanie różnych profesji eksperckich. Walorem modelu jest jego elastyczność, która dotyczy procedury określania kwalifikacji ekspertów względem konkretnych problemów decyzyjnych.

Bibliografia

Becker J. (2010), Integracja metod w informatycznym systemie wspomagania decyzji DSS (rozwiązania autorskie), Seria: Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą nr 32, Wyd.: BEL Studio Sp. z o. o., Bydgoszcz, s. 223-238.

Borkowska S. (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, IPISS, Warszawa.

Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.

Dale M. (2006), Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Oficyna Ekonomiczna.

Filipowicz G. (2006) Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa.

Galen F., Dean T. (2005), Narzędzia do przeprowadzania i selekcji, Oficyna Ekonomiczna.

Hedge J.W., Borman W.C., Bourne M.J. (2004), The development of an integrated performance category system for supervisory jobs in the U.S. Navy, „Military Psychology” 16 (4), 231–243.

Lendzion J.P., Stankiewicz-Mróz A. (2005), Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 92.

McClelland C. (1973), Testing for Competence Rather than for Intelligence, „American Psychologist”, nr 28.

Oleksyn T. (2001), Praca i płaca w zarządzaniu, Wydawnictwo Międzynarodowej Szkoły Menedżerów, Warszawa, s. 225.

Oleksyn T. (2006), Zarządzania kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Odział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o.,Kraków.

Rostkowski T. red. (2004), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi Wydawnictwo Diffin, Warszawa, s. 38, 40.

Roszyk-Kowalewska G. (2003), Metodologia tworzenia kluczowych kompetencji, Dostosowanie polskich przedsiębiorstw i instytucji do wymogów gospodarowania z otoczeniem. Relacje z otoczeniem, pod red. P. Rutki, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Schippmann J.S., Ash R.A., Carr L., Hesketh B. i in. (2000), „Typical” Competency Modelling compared to „Typical” Job Analysis, Personnel Psychology, 53 (3), 703–740.

Trzaskalik T. red. (2006), Metody wielokryterialne na polskim rynku finansowym, PWE, Warszawa, s. 66-68.

Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 13.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – PARP (2009), raport: Doskonalenie kadr polskich przedsiębiorstw.

Pobrania

Opublikowane

2013-08-01